Anatomisch bekappen - niet doen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 23:39

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een eigen paard en verdiep me in de wereld van het bekappen. Nou...kan er een studie aan wijden, maar ben nog weinig wijzer geworden.
Paard is een Haflinger met harde hoeven. Is 19 Jan voor het laatst bekapt. Vorige eigenaar geeft aan 1x in 10-12 weken voldoende te zijn. Gaf ook de tip om niet te kort/plat te laten bekappen. Tijdens de klinische keuring zei de dierenarts dit ook.
Nu wordt mij in mijn omgeving enerzijds geadviseerd een goede anatomische bekapper te zoeken. Maar er is ook een grote groep mensen die het me afraden ivm juist kort/plat bekappen. Zij geven aan dat het een trend is die veel kreupele paarden veroorzaakt.
Nou...wat te doen? Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen. Waarom kies je wel of niet voor anatomisch bekappen?
En nu we toch hier zijn: tips voor goede bekappers (anatomisch of niet) regio Gelderland/Overijssel zijn welkom :)

Ps paard heeft geen ijzers

Rinskecl
Berichten: 21
Geregistreerd: 22-09-19

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:18

Ik weet niet of het ook zo zit met anatomisch bekappen maar natuurlijke bekappers die hebben over het algemeen een cursus gedaan waar echte hoefsmeden een hele opleiding hebben gedaan. Ik heb zelf geen ervaring met natuurlijke of anatomische bekappers. Bij hoefsmeden weet je zeker dat ze een opleiding hebben gedaan. Deze kennen ook alle hoefziektes enzo. Ik heb van natuurlijke bekappers ook vaak gehoord dat ze alles net niet goed doen omdat ze gewoon niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn en daar kan je een kreupel paard van krijgen. Dus mijn advies is een echte hoefsmid met een opleiding.

Hollyleaves
Berichten: 1947
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Groningen

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:26

Ik heb meerdere keren van dichtbij gezien wat een puinhoop dit idee van bekappen kan aanrichten. Ik vind het dan ook een verplichting van de eigenaar om een kundige en gedegen smid voor zijn paard te zoeken, welke ook zeer zeker geregistreerd is bij de Nederlandse vereniging van Hoefsmeden. Deze studie is er niet voor niets en een cursusje hier en daar, hoe vol met gelul over het nabootsen van een natuurlijke ondergrond en weet ik het wat allemaal er ook in voor komt, het is vragen om problemen.

goldyc

Berichten: 767
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 00:31

Je hebt goede bekappers en smeden en minder goede bekappers en smeden. Er zijn ook hoefsmeden die ook bekappers zijn, of bekappers die ook hoefsmidopleidingeb volgen.
Als je paard kreupelt na een bekapping, of deze nu van een smid of een bekappen is, is het misschien niet zo’n goede bekappen. Het klopt dat veel bekappers er eigenlijk niet genoeg van kennen, maar je hebt ook smeden paardenvoeten verpesten. Ik zou zeggen, gebruik je verstand en kijk kritisch naar het werk van de hoefsmeden of bekappers rondom je, tot je er een vindt die je goed vindt. Mijn eigen paard wordt door en hoefsmid bekapt (staat ook zonder ijzers), maar ik ken/weet van enkele bekappers die ik ook vertrouw en die ik ook zonder aarzelen de voeten van mijn paard zou laten doen. Er zijn echter ook smeden en belappzrs die ik nooit aan mijn paard zou laten zitten.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 01:29

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat werkt voor je paard. Voor mijn bijrijdpaard komt er nu een natuurlijk bekapper. Vroeger is ze altijd gewoon door de smid gedaan, maar ze stond op een gegeven moment op 3 benen en kon nauwelijks meer lopen en de smid durfde het niet aan om verder te bekappen (ze heeft een afwijking in het hoefbeen, die veroorzaakte dus die kreupelheid).

De natuurlijk bekapper heeft echt ontzettend geholpen en de hoeven zien er zoveel beter uit als dat ze deden, maar ik zie wel dat de bekapper te veel het ideale plaatje van 'lage hielen' wil, wat bij dit paard gewoon moeilijker gaat door die afwijking. 4 van de 5 keer gaat het goed en loopt ze super, maar een keer teveel eraf bij de hielen en ze loopt weer 2 weken kreupel. Daar ben ik persoonlijk niet heel blij mee, maar het is niet mijn paard en dus ook niet mijn keuze. Maar de andere paarden die de bekapper op stal doet hebben daar geen last van, omdat zij makkelijke hoeven hebben. Maar goed, tot nu toe wel tevreden dus maar ik zou vooral kritisch blijven en prutswerk eruit filteren (bij zowel smeden als bekappers).

Katyatje

Berichten: 1868
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 07:51

Rinskecl schreef:
Ik weet niet of het ook zo zit met anatomisch bekappen maar natuurlijke bekappers die hebben over het algemeen een cursus gedaan waar echte hoefsmeden een hele opleiding hebben gedaan. Ik heb zelf geen ervaring met natuurlijke of anatomische bekappers. Bij hoefsmeden weet je zeker dat ze een opleiding hebben gedaan. Deze kennen ook alle hoefziektes enzo. Ik heb van natuurlijke bekappers ook vaak gehoord dat ze alles net niet goed doen omdat ze gewoon niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn en daar kan je een kreupel paard van krijgen. Dus mijn advies is een echte hoefsmid met een opleiding.

Je kan evengoed hoefmid worden zonder opleiding en natuurlijk bekapper met een degelijke opleiding (ja die zijn er tegenwoordig).Ik zie zowel barslecht als supergoed werk van beide kanten. Dus met deze opmerking kan ik het niet eens zijn.

In plaats van op termen te gaan zoeken zou ik op zoek naar naar iemand waar je wat info over terug kunt vinden. Dat kan online zijn maar ook via-via. Probeer het uit en als het je niet zint kan je nog veranderen.

huricane
Berichten: 798
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 07:53

Waarom veranderen als je paard het goed doet op de manier zoals hij nu bekapt wordt?

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 08:54

huricane schreef:
Waarom veranderen als je paard het goed doet op de manier zoals hij nu bekapt wordt?


Bekapper van de vorige eigenaar zit helaas aan de andere kant van het land. Ik moet daarom op zoek naar een ander.

Persoonlijk neig ik er nu naar om een ‘gewone’ goede smid/bekapper te zoeken. Paard doet het al 13 jaar op deze manier goed.

Iemand die jullie aanbevelen in Gelderland?

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:35

Natuurlijk bekappen is op zich prima, zij het dat een Haf geen mustang is en anders eet en leeft.

Ik zit in Drenthe (en heb een uitstekende smid met een gebruikelijke opleiding, die 'vakidioot' genoeg is om zich uitgebreid te verdiepen in natuurlijk bekappen).

Drie tegen één dat een goede smid naar jouw paard kijkt en zegt: 'Dit lijkt mij nou eens een dier om niet te kort en plat te bekappen...'

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:05

Ik vraag me bij dit soort modekreten altijd af of mensen denken dat 'gewone' hoefsmeden níet anatomisch zouden bekappen. Ieder paard hoort anatomisch bekapt te worden, wat wil zeggen dat de hoefvorm/-helling de hoefas moet volgen. En dat kan iedere leek (desnoods met behulp van wat latjes) na afloop van het bekappen zelf beoordelen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:10

Is hij het er al 13 jaar goed op doet en meerdere professionals bevestigen dat, dan zou ik er niet teveel aan sleutelen. Als je bijvoorbeeld veel aan de hiel gaat doen, komt er meer druk op de pezen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:38

Ibbel schreef:
Ik vraag me bij dit soort modekreten altijd af of mensen denken dat 'gewone' hoefsmeden níet anatomisch zouden bekappen. Ieder paard hoort anatomisch bekapt te worden, wat wil zeggen dat de hoefvorm/-helling de hoefas moet volgen. En dat kan iedere leek (desnoods met behulp van wat latjes) na afloop van het bekappen zelf beoordelen.


Dit dus. Wat is het volgende; medische pedicure voor paarden ?

Een goede hoefsmid kan zowel beslaan als bekappen en heeft een degelijke en erkende opleiding gevolgd + stage. Wel heb ik uit ervaring ondervonden dat niet iedere hoefsmid even goed is in bekappen.
Vraag in je omgeving aan mensen met paarden zonder ijzers wie bij hen komt.
Je paard staat nu zonder ijzers, maar sluit ook niet uit dat je misschien ooit een ijzer nodig zult hebben. Als jouw paard nu meer op straat komt als vroeger en veel anders gehuisvest wordt kan dat ook invloed hebben.

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 10:45

Ibbel schreef:
Ik vraag me bij dit soort modekreten altijd af of mensen denken dat 'gewone' hoefsmeden níet anatomisch zouden bekappen. Ieder paard hoort anatomisch bekapt te worden, wat wil zeggen dat de hoefvorm/-helling de hoefas moet volgen. En dat kan iedere leek (desnoods met behulp van wat latjes) na afloop van het bekappen zelf beoordelen.


Ik wilde dit net zo typen, is anatomisch de nieuwe trend??

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:39

Ik denk ten eerste dat het al heel goed is dat je jezelf verdiept hebt in hoeven! Veel eigenaren nemen klakkeloos aan wat de smid zegt zonder zelf kritisch te kijken naar het resultaat. En er wordt onder zowel "gewone" traditionele smeden als natuurlijk bekappers natuurlijk broddelwerk geleverd. Ik heb nu zelf een smid die voornamelijk bekapt, liefst paarden blootvoets houdt maar ook wel paarden beslaat als het echt niet anders kan. En daarnaast houd ik het zelf bij met de vijl.

Verder vind ik ook wel dat er vaak snel naar een smid gewezen wordt als een paard gevoelig loopt na een bekapping. Dat is dan gelijkt de schuld van de smid/bekapper die heeft dan geen goed werk geleverd. terwijl er misschien ook wel iets mis is met het management.. Het bekappen hoeft niet de enige reden te zijn dat een paard gevoelig raakt op zijn voeten.
Maargoed ik zou vooral iemand zoeken waar je je goed bij voelt, die veel uitleg geeft en als je jezelf dan ook blijft verdiepen dan weet je snel genoeg of dit iemand is die bij jou en je paard past!

zazaza
Berichten: 739
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Anatomisch bekappen - niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 11:56

Als ik daar zat zou ik het wel weten, Tanja Boeve, die is echt heel erg goed. Weet niet of ze ruimte heeft....