Paard staat niet stevig nadat hij nieuw ijzer heeft gekregen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimvaneijlx
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-02-15

Paard staat niet stevig nadat hij nieuw ijzer heeft gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:45

Hoi,

Mijn paard is sinds de zomer aan het revalideren van een peesblessure en staat hiervoor voor op speciale ijzers. Hij heeft eergisteren een ijzer er af geslagen en de hoefsmid is een dag later gelijk langsgekomen om hetzelfde ijzer er weer onder te slaan. Nu viel het mij op dat hij nu wat wiebelig is op dat been en voor mijn gevoel steken de nagels aan de onderkant ver uit. We hebben de hoefsmid een mailtje gestuurd met een foto en hij zegt dat het zo hoort en dat het vanzelf weg slijt. Nu heb ik verder weinig verstand van ijzers, maar ik vertrouw het nog steeds niet helemaal. Ik ben erg bang dat hij hierdoor misschien weer last krijgt van zijn pezen. Ik heb onze kliniek ook een mailtje gestuurd maar aangezien het zondag is, verwacht ik morgen pas antwoord. Dus ik wou graag via deze weg zien of iemand hier iets vanaf weet

Hier een foto van zijn hoef:

Afbeelding

Afbeelding

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Paard staat niet stevig nadat hij nieuw ijzer heeft gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:48

Het is wel normaal dat de nagels iets uitsteken als ze nieuw zijn, alleen lijkt het er hier op dat er behoorlijk dikke nagels zijn gebruikt, die daardoor extra uitsteken omdat ze niet mooi in de rits wegvallen.

kimvaneijlx
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:51

suffie schreef:
Het is wel normaal dat de nagels iets uitsteken als ze nieuw zijn, alleen lijkt het er hier op dat er behoorlijk dikke nagels zijn gebruikt, die daardoor extra uitsteken omdat ze niet mooi in de rits wegvallen.


Denk je dat ze nog “wegslijten” als er een tijd op wordt gelopen? Of kan ik beter de hoefsmid weer langs laten komen en hem gewoon aan beide kanten opnieuw laten bekappen. Hij staat er namelijk al een tijdje op en hij moest toch binnekort nieuwe ijzers krijgen.

JorineV
Berichten: 1103
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:54

Hoe zien de nagels bij het andere voorijzer eruit? Ik vermoed dat die al verder afgesleten zijn (en/of beter in de rits wegvallen). Dan staat je paard nu a-symmetrisch. Zou ik ook geen lekker idee vinden.

kimvaneijlx
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 12:57

JorineV schreef:
Hoe zien de nagels bij het andere voorijzer eruit? Ik vermoed dat die al verder afgesleten zijn (en/of beter in de rits wegvallen). Dan staat je paard nu a-symmetrisch. Zou ik ook geen lekker idee vinden.


Die zijn inderdaad weggesleten en ik vermoed ook dat hij daarom zo wiebelig is. Hier een foto:

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13323
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:23

Ik denk dat je paard wiebelig is omdat hij door de nagels nu scheef staat.
Ik heb ook nooit gezien dat nagels zo ver uitsteken.

Ik zou zeker met een paard met peesproblemen dit niet accepteren.

Daarnaast steekt zijn hoef al buiten het ijzer. Waarom heb je niet gekozen om eerst te bekappen alvoor nieuwe? Nu krijg je straks in die voet voor een derde keer nieuwe nagelgaten.

kimvaneijlx
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:29

Saaams schreef:
Ik denk dat je paard wiebelig is omdat hij door de nagels nu scheef staat.
Ik heb ook nooit gezien dat nagels zo ver uitsteken.

Ik zou zeker met een paard met peesproblemen dit niet accepteren.

Daarnaast steekt zijn hoef al buiten het ijzer. Waarom heb je niet gekozen om eerst te bekappen alvoor nieuwe? Nu krijg je straks in die voet voor een derde keer nieuwe nagelgaten.


Aah oke. Hij is wel bekapt maar de hoefsmid was vrij vlug klaar. We hebben deze hoefsmid overigens al jaren en nooit problemen mee gehad, dus normaal gesproken trek ik zijn oordeel niet in twijfel. Maar gezien zijn peesblessure ben ik extra voorzichtig.

kimvaneijlx
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-02-15

Re: Paard staat niet stevig nadat hij nieuw ijzer heeft gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 13:34

Kan het ook zijn dat de ijzers gewoon te veel versleten waren om er weer opnieuw onder gezet te worden? Deze speciale ijzers slijten namelijk wel sneller dan normale ijzers.

Ibbel

Berichten: 49325
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard staat niet stevig nadat hij nieuw ijzer heeft gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:40

Ik denk dat je hoefsmid een maatje grotere nagels heeft gebruikt zodat-ie de oude nagelgaten kon gebruiken. Op zachte ondergrond zou je paard daar geen last van moeten hebben, en op harde grond slijt dat heel snel af.

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:42

Hoi ik zou dit niet accepteren die nagels horen mooi te passen in de ijzer, en niet zo uit te steken, lijkt mij niet bevoordelijk voor herstel, net alsof je ongelijk loopt.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 13:47

Ik denk ook dat er wat te dikke nagels zijn gebruikt en dat ze daardoor zoveel uitsteken.
Je ijzer was al wat gesleten, dus de nieuwe nagels vallen er niet mooi in maar steken meer uit.
Zal op den duur wel slijten en anders even je smid bellen dat je paard er niet fijn op staat zo.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 23:03

Is het been waar hij het ijzer heeft afgetrapt, ook het been waar de peesblessure zit? Heel eerlijk denk ik eerder dat hij last heeft van het aftrappen van het ijzer en niet zozeer van de uitstekende nagels.

Is het speciale beslag van aluminium? Hoe lang zit het er nu onder, omdat je zegt dat het binnenkort vervangen moet worden?
En waar zit de peesblessure, welke pees en op welke hoogte in het been?
Zie je verschil tussen stilstaan, lopen op het harde, lopen op het zachte?

Als een ijzer slijt kan je slecht smallere nagels gaan gebruiken omdat die dan al snel door het ijzer heen gaan, waardoor de kans op opnieuw aftrappen weer groot is, met nog meer letsel tot gevolg. Vandaar dat ze nu uitsteken. Waarschijnlijk zijn ze weer afgesleten als je een week verder bent, dat het weer gelijk met het ijzer is.
Als je het echt niet vertrouwt kan je morgen gewoon even contact met je smid opnemen en aangeven dat je je paard nu niet lekker vindt lopen.