Paard loopt slecht na osteopaat

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 11:08

Hoi iedereen
Eergisteren is de osteopaat gekomen voor mijn pony. Dit was de eerste keer. De dag erna kwam de zadelpasser al dus heb ik haar zoals altijd gelongeerd en een kwartiertje gereden. Nu werd mij vertelt dat je paard drie dagen rust moest hebben. Ik voelde wel dat ze heel stijf was achteraan. Nu voel ik mij ontzettend slecht dat ik haar heb doen werken. De volgende dagen krijgt ze sowieso rust. Zou dit kwaad kunnen of zou ze hierdoor mank kunnen lopen? Ik had er echt geen idee van doordat dit ook mijn eerste pony is. :n

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:24

In principe moest de osteo je idd gezegd hebben van een paar dagen rust te nemen.
Waren er grote dingen?

Ik zou je niet heel veel zorgen maken, de mijne heeft ook wel eens even wat slecht gelopen paar dagen na de osteo maar was een week later weer helemaal terug in orde

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:29

Na osteo idd 3 dagen niet rijden.
Kan heel goed dat ze wat stijf is van de behandeling. Heeft de osteo bij mij van de week ook voor gewaarschuwd.

Aantal dagen vrij/wandelen/longeren zou moeten helpen. Zo niet, dan toch even DA laten komen als het stijve blijft of erger wordt

rien10
Berichten: 14964
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:29

Bel even de osteopaat die je paard behandeld heeft voor een advies

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:35

rien10 schreef:
Bel even de osteopaat die je paard behandeld heeft voor een advies


Dat kan je doen, maar die zal sowieso zeggen om een paar dagen rust te geven en dan verder te kijken :)

Agossie

Berichten: 16374
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:36

Minimaal 3 dagen rust na een osteo-behandeling, dat had de osteopaat je moeten vertellen. De zadelmaker de dag daarna laten komen is niet heel handig geweest. Ik zou voor nu alsnog de rust gunnen, maak er 3 dagen helemaal niets doen van (wel vrije beweging, dus op de paddock of in het land, liefst de hele dag), dan dag 4 en 5 rustig oppakken met wat rustig longeren (géén bijzet gebruiken!) en dan vanaf dag 6 heel rustig het rijden oppakken. Lang teugeltje, rustig drafje, nog geen galop.
Je paard zou zich dan een stuk beter moeten gaan voelen.

rien10
Berichten: 14964
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 11:39

Poekkie schreef:
rien10 schreef:
Bel even de osteopaat die je paard behandeld heeft voor een advies


Dat kan je doen, maar die zal sowieso zeggen om een paar dagen rust te geven en dan verder te kijken :)


Nou, dat is dan helder, toch?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:05

Gewoon rust geven tot maandag, wel stappen aan de hand. Als het maandag nog steeds niet goed voelt even contact opnemen met de osteopaat.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:27

De tijd kan je niet terug draaien en gebeurd is gebeurd. Ik zou haar inderdaad vanaf nu gewoon rust geven, maar wel zoveel mogelijk vrije beweging geven (weiland) en aan de hand stappen. De osteopaat raadt mij aan om tot een week niet te rijden/ longeren, maar wel aan de hand met wat tempo te stappen, zodat de rug/ SI gewricht los wordt.
Na een week rustig opbouwen door eerst alleen/ voornamelijk te stappen.

Mijn paard was ook super chagrijnig na de eerste behandeling, het is niet raar dat ze er even last van hebben.

TisMO
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-01-21

Re: Paard loopt slecht na osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 19:43

Ik ben vandaag gaan stappen en ze liep al weer wat normaal maar hoe langer ik er naar kijk en op let ...