Paard niet meer vooruit te branden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Semmies
Berichten: 10
Geregistreerd: 24-12-20

Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 23:56

Hi Hi

Sinds drie weken staat mijn paard op een nieuwe plek.
Hij krijgt hier onbeperkt ruwvoer en natuurlijk wat krachtvoer, sinds enkele dagen ook 's nachts buiten dus 24/7 buiten in een kudde samen met 7 andere paardjes en dus genoeg sociaal contact en bewegingsvrijheid.

Hiervoor stond hij 24/7 op stal met driemaal daags hooi en krachtvoer, op deze stal was het een bommetje. Longeren kon niet normaal en rijden ook niet. Logisch als hij heel de dag op stal staat.

Nu is hij echter niet meer vooruit te branden. Hij heeft twee/drie weken stil gestaan door de verhuizing en de sneeuw aangezien zijn nieuwe huisje alleen een buitenbak heeft.
Maar nu ben ik eerder mijzelf aan het longeren dan hem, hij gaat dan nog wel in draf maar niet langer dan een paar passen tenzij ik constante druk geef en mee ren. Voor de galop ga ik zelf springen.
Hij reageert ook veel minder goed op mijn stemcommando's, waar ik hem op de vorige stal alleen al op stem kon versnellen en vertragen heb ik nu een zweep nodig. Behalve vertragen, op het commando 'ho' antwoordt hij wel snel :9

Ik begrijp dat hij zijn energie gedurende de dag nu wel kwijt kan, maar dat hij 'sloom' zou worden had ik nooit gedacht. Het is immers een spanjaard, maa wat kan ik nu doen of moet ik nu? _/-\o_ :')

Sherivey
Berichten: 8626
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:01

Heeft ie nu niet gewoon last van de 'warmte'?

Afgelopen week is het verschil nogal enorm geweest in temperatuur. Kan best dat ie daarom wat minder voorwaarts is. Plus dat ie nu idd veel meer zn ei kwijt kan en misschien gewoon ook goed vol zit met ruwvoer. :)

Voer je hem ook krachtvoer bij?

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:16

Komt ie wel aan z'n rust? Paarden moeten ook genoeg op hun gemak zijn om echt te kunnen slapen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:17

Wellicht dat inderdaad het weer ermee te maken had. Ik ging zondag aan het eind van de middag naar stal en hij stond helemaal versuft in de paddock. Helemaal rozig. Moet wel zeggen dat hij met longeren prima ging. Maar merkte op stal enz echt wel dat hij rustiger was. Die van mij was vorige week niet vooruit te branden, was ook wat stijf. Misschien dat die van jou last heeft van de rui?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 00:54

Slaapt hij wel?
Denk dat je vanwege de mega grote veranderingen voor hem hier gerust maanden van wennen kan verwachten en voorlopig goed moet polsen of en wanneer hij weer trainbaar gaat zijn. Ik zou nu niet met hem werken.

Heeft hij verder geen koorts? Afgevallen? Drinkt goed? Wormen?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:06

Is de kudde al stabiel? Ik gok van niet op zo’n korte tijd en dan durft hij wss niet te gaan slapen/liggen of toch niet lang. Zou best wel kunnen dat hij gewoon erg vermoeid is, zeker in combinatie met alle nieuwe indrukken.
Ik zou het even in de gaten houden of je hem voldoende ziet liggen en eten en even wat pauze geven. Lijkt dat in orde en is het na 2 weken nog steeds zo, zou ik kijken naar het voermanagement of juist toch kiezen om terug ‘s nachts op stal te gaan. Met dat laatste heb ik persoonlijk betere ervaringen qua activiteit en werklust dan 24/7 buiten.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 01:10

Hij heeft gewoon tijd nodig. Is een grote omschakeling naar 24/7 buiten als hij altijd op stal heeft gestaan. Houd hem goed in de gaten en let op dat hij wel genoeg rust krijgt en neemt in de groep. Ik zou hem lekker even laten staan en hooguit even tutten met hem. Deze verandering kost hem al genoeg energie.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 08:02

Ik denk ook aan een opeenstapeling van zaken:
- verhuizing (stress)
- nieuwe kudde (stress)
- misschien nog niet veilig/vertrouwt genoeg om liggend te slapen
- overgang 24/7 buiten
- overgang vh weer

Onderschat het effect van deze punten (en vooral de tijd die dit nodig heeft) niet.
Ik zou ook eerst even lekker alleen wat tutten en doen met je paard tot hij wat meer energie heeft.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:25

Grote kans dat hij gewoon moe is. Twee weken is niet lang om ergens te wennen.
Toen ik mijn paard verhuist heb naar een groepsstalling heb ik 3 maanden bijna niks met hem kunnen doen omdat hij gewoonweg te moe was. Als ik kwam stond hij me aan te kijken met een slaperig hoofd en vroeg zich af wat ik kwam doen. Hij was druk met zijn nieuwe vrienden en eten, want dat lag er altijd..

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 11:48

Ik denk idd ook dat hij gewoon moe is.

Ik heb sinds vorig najaar de paarden aan huis, eerst 2 en mijn pony is er als laatste bijgekomen eind januari. Hij kwam ook van stal af en nu 24/7 buiten. Hij was overdag ook moe, sloom en suf.
Hele nieuwe rangorde moet bepaald worden. Het duurt gewoon even voor ze zich veilig voelen. Hij begint nu tot rust te komen en gaat ‘s avonds ook echt slapen en doet dutjes tussendoor. Is daardoor overdag ook wakkerder.

Vergis je niet in wat een verhuizing en een nieuwe kudde doet. Een paar paarden bij elkaar plempen in een wei is geen garantie dat ze het zomaar fijn hebben en al helemaal niet in een paar weken. Geef het tijd en hou goed in de gaten of hij fijn in de groep gaat passen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 06:05

Ik zou het nog even aankijken en dan bloedonderzoek laten doen. Hoe voelt zijn lichaam? Bijvoorbeeld meer spierspanning dan normaal? Wat voor krachtvoer krijgt hij?

Elisa2

Berichten: 37154
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:00

Semmies schreef:
Hi Hi

Sinds drie weken staat mijn paard op een nieuwe plek.
Hij krijgt hier onbeperkt ruwvoer en natuurlijk wat krachtvoer, sinds enkele dagen ook 's nachts buiten dus 24/7 buiten in een kudde samen met 7 andere paardjes en dus genoeg sociaal contact en bewegingsvrijheid.

Hiervoor stond hij 24/7 op stal met driemaal daags hooi en krachtvoer, op deze stal was het een bommetje. Longeren kon niet normaal en rijden ook niet. Logisch als hij heel de dag op stal staat.

Nu is hij echter niet meer vooruit te branden. Hij heeft twee/drie weken stil gestaan door de verhuizing en de sneeuw aangezien zijn nieuwe huisje alleen een buitenbak heeft.
Maar nu ben ik eerder mijzelf aan het longeren dan hem, hij gaat dan nog wel in draf maar niet langer dan een paar passen tenzij ik constante druk geef en mee ren. Voor de galop ga ik zelf springen.
Hij reageert ook veel minder goed op mijn stemcommando's, waar ik hem op de vorige stal alleen al op stem kon versnellen en vertragen heb ik nu een zweep nodig. Behalve vertragen, op het commando 'ho' antwoordt hij wel snel :9

Ik begrijp dat hij zijn energie gedurende de dag nu wel kwijt kan, maar dat hij 'sloom' zou worden had ik nooit gedacht. Het is immers een spanjaard, maa wat kan ik nu doen of moet ik nu? _/-\o_ :')


Hier boven worden al hele goede tips gegeven en hier zou ik eerst mee aan de slag gaan (of juist niet) , ik wil nog even reageren op het dikgedrukte. Ga vooral zelf niet veel doen. Zorg voor een afgesloten ruimte, en als hij niet reageert op de voorwaartse hulp durf hem dan ook een keer een tik te geven. Niet aan de zweep/ hulp is net zo erg als niet aan je been.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 09:30

Geef hem de tijd..... kom gewoon alleen even wat poetsen, erbij zitten... Quality time.
Hij heeft zijn tijd en aandacht nu nodig om te wennen aan de nieuwe plek, nieuwe paarden, nieuwe geuren, nieuwe geluiden.
Het is ook nog eens voorjaar aan het worden, altijd een vermoeiende periode.

Gewoon even niet zoveel MOETEN en lekker met rust laten....
Over een paar maanden eens kijken hoe het gaat, en anders even bloedje trekken en checken of hij voldoende kan eten en rusten.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Paard niet meer vooruit te branden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 13:53

Klinkt mij niet verontrustend nu, paard is veranderd van plekje, het was ineens warm weer en hij staat 24/7 buiten in een vreemde kudde.

Marijke_85
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:47

Misschien je paard meer laten rusten?
Helemaal als hij is eerst 24/7 op stal stond en nu 24/7 buiten. Misschien niet al te goede conditie dus moet hij dat opbouwene.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:16

ik ga mee met de anderen dat je paard nog niet genoeg rust krijgt en / of durft te slapen. heb dat ook ooit gehad met een nieuw paard.
en nu loopt hij ook veel meer dan dat hij eerst deed toen hij veel op stal stond. spieren moeten daar misschien ook aan wennen.
laat hem gewoon nog een paar weken aan alles wennen en kijk dan of hij actiever wordt.