winterhoeven

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 16:06

http://paardenhoeven.info/blog/2017/01/ ... angenheid/

Even zag ik de lol er van in ik met winter tenen en dijen heb een pony met winter hoeven :+
Nog nooit had ik hier van gehoord, blijkt onze pony dit te hebben winterbevangenheid!.
Wat wil ik hier mee ,eigenlijk een informatief iets voor mensen die dus in de winter met kou onverwachts een bevangen dier hebben en desondanks de goede zorgen niet snappen hoe dit kan!. het was vorige jaar ook ineens zo en wij dachten dat we te rijk hooi hadden!
Nu zijn we wel blij dat we weten wat het is en hoe het komt maar zijn er meer mensen die een dier hebben met deze klacht en zo ja wat helpt jou dier?

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 16:59


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 17:34

Blackberry 28 ik heb terug gelezen maar de verzorging van hoefbevangenheid kennen we al, het gaat specifiek preventief om de aandoening winterhoeven/wintervoetpijn.
Dus als het kouder word, wanneer starten met de pony warm te houden en dan wat is de juiste tempratuur buiten om de cortisonen remmers te geven (boven, rond, onder het vriespunt ) dat soort ervaringen uitwisselen.
( ook moet ik zeggen dat ik de plaatjes van de bloedzuigers niet fijn om te zien vind in het door jou aangegeven topic). %)

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 18:25

Ik heb ze zelf gelukkig niet.
Bij klanten wel een paar die afgelopen kou het echt slecht hadden.
Hoefschoenen aan en een deken op deed de meeste pony's goed. Losde het probleem niet op maar geeft vaak wel flink verlichting.
De meeste zijn nu al weer helemaal goed.

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:52

Volgens mijn hoefsmid komt dit eigenlijk alleen voor bij pony's die 24/7 buiten lopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 21:06

Interressant mijn merrie liep vorig jaar enorm slecht in de winter, extreem gevoelig. DA heeft het destijds op bandenpijn gegooid van de groei. Echter klinkt koude voeten ook wel aannemelijk, er lag sneeuw en het heeft lang gevroren.
Anderzijds liep ze deze winter gewoon prima ondanks sneeuw en ijs.

Sybelle
Berichten: 821
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:25

Renate1970 schreef:
Volgens mijn hoefsmid komt dit eigenlijk alleen voor bij pony's die 24/7 buiten lopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?


Dat dat niet klopt.
Mijn eerste IJslander, in strakke sport conditie, ‘s nachts in een binnenstal en geen verleden met hoefbevangenheid haalde ik na een dag in de sneeuw bevangen uit de paddock.
De IJslander van een vriendin, eerder bevangen geweest, stond op een onderlaag en dik in het stro in een buitenstal. Een paar jaar geleden was er die nacht met extreem lage temperaturen. Stond dus ook bevangen.
De Forester van een stalgenoot. ‘s Nachts op stal, overdag vlakke paddock. Bekend met bevangenheid stond na een paar dagen vorst bevangen.

Mijn huidige merrie is nooit bevangen geweest maar er wel gevoelig voor. Ze staat ‘s nachts op een dikke laag houtmot in een buitenstal en overdag op de paddock. Als het gaat vriezen krijgt ze een dek op om te zorgen dat de doorbloeding goed blijft. Bij kou trekt het bloed het eerst weg uit de benen.
Bij bevroren grond krijgt ze in de paddock hoefschoenen aan en als het lager dan -4 wordt krijgt ze back on track beschermers en springschoenen om. Ik neem geen risico meer.

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:41

Sybelle schreef:
Renate1970 schreef:
Volgens mijn hoefsmid komt dit eigenlijk alleen voor bij pony's die 24/7 buiten lopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?


Dat dat niet klopt.
Mijn eerste IJslander, in strakke sport conditie, ‘s nachts in een binnenstal en geen verleden met hoefbevangenheid haalde ik na een dag in de sneeuw bevangen uit de paddock.
De IJslander van een vriendin, eerder bevangen geweest, stond op een onderlaag en dik in het stro in een buitenstal. Een paar jaar geleden was er die nacht met extreem lage temperaturen. Stond dus ook bevangen.
De Forester van een stalgenoot. ‘s Nachts op stal, overdag vlakke paddock. Bekend met bevangenheid stond na een paar dagen vorst bevangen.

Mijn huidige merrie is nooit bevangen geweest maar er wel gevoelig voor. Ze staat ‘s nachts op een dikke laag houtmot in een buitenstal en overdag op de paddock. Als het gaat vriezen krijgt ze een dek op om te zorgen dat de doorbloeding goed blijft. Bij kou trekt het bloed het eerst weg uit de benen.
Bij bevroren grond krijgt ze in de paddock hoefschoenen aan en als het lager dan -4 wordt krijgt ze back on track beschermers en springschoenen om. Ik neem geen risico meer.


Dank je voor je antwoord, maandag komt de dierenarts. Hopelijk hebben we nu dan een oorzaak voor haar gekwakkel iedere winter. Ze staat nu wel op pijnstillers maar mijn onderbuikgevoel is niet goed.

judithM
Berichten: 1504
Geregistreerd: 17-02-01

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:11

Mijne staat s nachts binnen en met vorst heeft hij fedimax stal beschermers om en buiten staat hij altijd met schoenen. Ik zet hem absoluut niet in de sneeuw zonder schoenen. Ook geen hele dagen in de sneeuw mèt schoenen. Teveel kou op benen en voeten vermijden!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 10:05

Renate1970 schreef:
Volgens mijn hoefsmid komt dit eigenlijk alleen voor bij pony's die 24/7 buiten lopen, wat zijn jullie ervaringen hiermee?


Ook hier klopte het niet onze pony heeft juist een hele week binnen gestaan ,te glad !. Maar na een week had ik wel de pony in de bak gezet met dooi water.wat al boven de 3 graden was....stom ik kan me wel voor mijn hoofd slaan!. Maar al de andere paarden en ponys hadden niks alleen de mijne!.
Dus ja, deken besteld been beschermers besteld...en straks ook nog hoefschoenen. Ik baal er zo van het dier zelf is dan wel21 maar het is zo graag buiten!. het gaat wel steeds beter met hem maar voorkomen is dan beter he! :o

Stal_Fiore

Berichten: 9398
Geregistreerd: 29-08-03

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:09

De mijne reageerde ook heftig op de kou. Heb haar op stal gehad met een deken aan en na de vorst pas weer buiten gehad.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:10

Allereerst, wat rot dat je pony winterbevangen stond! Wel goed dat je smid het herkende, veel mensen hebben er nog nooit van gehoord.

Mijn merrie, paard, nog nooit hb geweest, stond een paar jaar terug opeens winterbevangen. Zij staat liever buiten dan in de schuilstal en zo is het gekomen denk ik.

Sindsdien kleed ik haar bij sneeuw en vorst zo aan:

Afbeelding

Kan zij lekker buiten blijven maar wel met warme voeten. :)

edit: vorige week had ik haar zelfs aan 4 benen schoenen en transportbeschermers aangedaan.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-21 10:13

en dan een vraag over de deken wat is nu goed voor een shet met bijbehorende vacht echt een dik pakket met pluis, in de winter staat hij opstal en overdag in de paddock.
voor snachts zou hij een staldeken op kunnen maar wat overdag een gevoerde regen deken maar hoeveel grams is dan goed anders word het weer veel te warm voor hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:18

Ik volg, hier ook een IR shet die eind december plots bevangen stond ondanks schraal voer. Denk niet dat mijn dierenarts al ooit van winterhoeven gehoord heeft. Ik ga zeker met de tips uit dit topic aan de slag.

judithM
Berichten: 1504
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:30

kwita schreef:
en dan een vraag over de deken wat is nu goed voor een shet met bijbehorende vacht echt een dik pakket met pluis, in de winter staat hij opstal en overdag in de paddock.
voor snachts zou hij een staldeken op kunnen maar wat overdag een gevoerde regen deken maar hoeveel grams is dan goed anders word het weer veel te warm voor hem!


Een deken doe ik nooit. Ik ben van mening dat als ze binnen kunnen staan en dus uit de wind, de wintervacht het beste werkt. Een deken opleggen verhinderd dat de vacht zijn werk kan doen (opzetten bij kou). Met een deken gaat de vacht plat liggen.

@ Gypsy: Mijne stond vorige week ook met hoefschoenen en stalbeschermers aan alle vier de benen :D

Marilu
Berichten: 1257
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:41

Hier ook een paard dat vorige week vrijdag plots bevangen stond, achteraan vooral, vooraan (gelukkig) in mindere mate.
Dit is de tweede keer dat ze bevangen is. De vorige keer was ook in de winter (denk wel dat het toen niet zo koud was).
Was zelf ook al op zoek gegaan op het internet en had ook al dit artikel gevonden over winterhoefbevangenheid.

Geen idee of het werkelijk om winterhoefbevangenheid gaat, hoor, maar ik vind het toch ook iets om in de toekomst rekening mee te houden. Tegen volgende winter koop ik voor mijn paard dus ook een deken voor als het koud wordt. Al ben ik niet zo voor dekens te vinden, maar als het haar kan helpen, dan moet het maar.

Hier staan ze overigens 24/7 vrij en hebben ze stallen om in te liggen/schuilen.

Dierenarts ging niet mee in het idee over winterhoefbevangenheid ...
Zelf denk ik toch wel in die richting. Vooral die uitleg over de werking van cortisol lijkt me heel plausibel.

criollo_yess

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:45

Interessant topic, had ook nog nooit van winterbevangen gehoord. Komen wel wat vragen in mijn op. Misschien iemand in dit topic die daar antwoord op weet?

- Is er verband tussen ""gewoon"" hoefbevangen en winterbevangen. Dus zou een paard/pony die hoefbevangen is (geweest) ook meer risico lopen om winterbevangen te worden?

- Gaat de winterbevangenheid snel weer over als de temperaturen weer ruim boven 0 komen? Of is dit een maandenlang genezingstraject zoals bij ""gewoon"" hoefbevangen?

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:00

Mijn ervaring is dat pony's die bevangen geweest zijn veel gevoeliger zijn voor winterbevangenheid. Waarschijnlijk door de beschadiging van de haarvaatjes in de ondervoeten.
Meestal knappen ze snel op als het warmer word.

Ik heb op een oude merrie (cushing, nog nooit bevangen geweest) een 200 grams op haar ontplofte(maar niet heel goed wind en waterdicht meer) wintervacht gegooid. En zelfs zo is ze met die vorst weinig buiten geweest (uitloop stal, andere pony's stonden bijna alleen maar buiten).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:18

Grappig om te horen dat ik niet de enige ben die het zo doet judithM. :D

kwita schreef:
en dan een vraag over de deken wat is nu goed voor een shet met bijbehorende vacht echt een dik pakket met pluis, in de winter staat hij opstal en overdag in de paddock.
voor snachts zou hij een staldeken op kunnen maar wat overdag een gevoerde regen deken maar hoeveel grams is dan goed anders word het weer veel te warm voor hem!


Ik doe ook geen deken op, enkel hoefschoenen en transportbeschermers.

Stal_Fiore

Berichten: 9398
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:08

criollo_yess schreef:
Interessant topic, had ook nog nooit van winterbevangen gehoord. Komen wel wat vragen in mijn op. Misschien iemand in dit topic die daar antwoord op weet?

- Is er verband tussen ""gewoon"" hoefbevangen en winterbevangen. Dus zou een paard/pony die hoefbevangen is (geweest) ook meer risico lopen om winterbevangen te worden?

- Gaat de winterbevangenheid snel weer over als de temperaturen weer ruim boven 0 komen? Of is dit een maandenlang genezingstraject zoals bij ""gewoon"" hoefbevangen?


Winterbevangenheid is niet echt bevangen. Dat wil zeggen er is geen sprake van ontstekingen in de hoef.
Doordat het koud wordt, richt de bloedsomloop zich meer op de vitale delen van het lichaam. Hierdoor is de bloedstoevoer richting de benen minder.
Paarden die bevangen zijn of zijn geweest hebben al een slechtere bloedsomloop in de voeten, hierdoor reageren ze heftiger op de kou.

Over het algemeen lopen paarden die winterbevangen zijn gauw beter als de temperaturen omhoog gaan. Tenzij dat er zoveel schade in de voeten al zat, dan duurt het herstel van winterbevangenheid ook langer.

judithM
Berichten: 1504
Geregistreerd: 17-02-01

Re: winterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:46

@Gypsy: ik heb vorige week wel met het idee gelopen om hem een deken om te doen met vooruitzichten van -15 C, maar toch niet gedaan. Voelde toch niet juist. Hij heeft normaal geen luik of raam in zijn raamkozijn en ook geen bovendeur in de deur, vorige week zijn raam er wel in gezet zodat er minder wind in de stal komt. wel boven de deur open gelaten. Ik had hem begin december zijn borst en luchtpijp geschoren ivm overmatig zweten zonder arbeid maar hij voelde toch comfortabel vorige week.