Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Drico schreef:Je zou kunnen kijken voor hoefschoenen wanneer je gaat rijden (zorg wel dat je goed passende aanschaft).
En mij werd aangeraden door mijn smid om met Duo Protection te gaan smeren, smid merkte daarvan zeker verschil!
beegee schreef:Mijn paard kwam met ijzers en ik heb ze er meteen onder uit laten halen door een natuurlijk bekapper. Iemand die écht weet wat ie doet kan zo veel voor die voeten doen. Zou me niets verbazen als hij wellicht toch te kort bekapt is. Als ik zie wat sommige smeden er af halen in vergelijking met mijn bekapper... schrik ik soms toch wel van.
Geef het idd nog even de tijd en kijk het aan. Is toch een heel ander gevoel voor zo’n paard. Weet je of hij op ijzers heeft gestaan voordat je hem kocht, waarom en hoe lang?
Ben overigens niet anti-ijzer, hoor, maar ben daar nieuwsgierig naar.
Citaat:Ik heb vanmiddag nog even de vriendin van mijn instructeur gesproken en deze zij dat mijn Instructeur hem bij aankoop (toen hij zonder ijzers stond) blijkbaar ook al kort vond lopen.
Dit heb ik destijds niet gehoord maar begin nu wel aan de keuze te twijfelen.
Ik heb met mezelf afgesproken minstens 2 maand vol te houden, dus het word ook even wachten denk ik.
Vandaag liep die al wel stuk beter dan woensdag dus dat is wel fijn
Diddykong schreef:Weet je waarom een paard kort loopt? Omdat zijn voeten pijn doen. Er is geen andere reden. En het is ook geen kwestie van wennen. Een goede smid kan met je kijken wat er te verbeteren valt. Maar een paard hoeft nooit te wennen aan een leven zonder ijzers. Ik heb een volbloed die ontzettend snel gevoelig is en ook niet de beste hoeven heeft. Als mijn smid haar nu van de ijzers haalt, loopt ze geen pas kreupel, of kort of gevoelig in de bak of paddock. Wel over paden met steentjes en buiten rijden is wat lastiger, maar dat zou ik dan kunnen vermijden. Als je paard gevoelig loopt nu, dan kun je dat geen 2 maanden aankijken en accepteren dat je dier dus minimaal 2 maanden met pijn in zijn voeten rond loopt. Dat zou onacceptabel moeten zijn. Als hij nu te kort is, dan moet je samen met je smid (of een andere) een plan maken hoe je wel verantwoord de ijzers eraf kan halen. Maar kreupel of gevoelig moet je nooit accepteren. Nog geen dag.
Brainless schreef:freedomshet schreef:Kwa voer krijgt hij wel veel zetmeel maar weinig suiker (even uitgezocht).
Zetmeel is suiker.
Voor de goede gehalte suikers moet je suiker en zetmeel bij elkaar optellen.