Paard van ijzers af, hoe ondersteuning bieden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freedomshet

Paard van ijzers af, hoe ondersteuning bieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 14:05

Titel is wellicht wat vaag.

Ik heb nu bijna 9 maanden een eigen paard.
Deze hebben we vrijwel meteen voor op ijzers gezet, omdat linksvoor aan de binnenkant de hoefwand bijna recht naar beneden liep.
Hij had hier niet direct last van maar we wouden kijken of het wellicht te verbeteren was met ijzers.

Nu heeft het geen verandering gemaakt en merkte ik sinds een maand dat ik ze er eigenlijk wel af wou halen.
3 week geleden was de hoefsmid er maar was ik wat laat en was hij al bezig met de nieuwe ijzers dus dacht ik, nouja laat maar komt dat de volgende keer wel.

Toen kwam de sneeuw en heb ik hem gebeld of hij kortdag nog kan dus sidns afgelopen vrijdag staat hij weer op blote voeten.
De 3 dagen erna liep hij vreselijk kort (had niet anders verwacht) en is hij ook al zen knieactie kwijt.
Hij liep voordat hij bij ons kwam al wel met mooie knieactie en toen had hij ook geen ijzers dus ik verwacht dat dat nog we terugkomt met de tijd.

Dinsdag en Woensdag heb ik hem 20 min rustig gereden en liep hij al wat beter maar zeker in t begin nog wel gevoelig, het word dan na 5 min stappen wel minder en na t rijden zie ik t dan eigenlijk niet meer.

Mijn vraag is hoe ik hem nu het beste kan ondersteunen in deze periode ?
Zou biotine geven het herstelprooces kunnen herstellen ?
En is er nog iets anders wat ik zou kunnen doen om hem te helpen ?

Ik hoop dat dit in het juiste forum in gepost

smurffie

Re: Paard van ijzers af, hoe ondersteuning bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:34

Het is een lastige periode om ijzers eraf te halen.
Pekel is super slecht voor de hoeven en ook kou zorgt voor minder groei en een hardere ( dus meer slijtage) ondergrond.

Ik zou zelf de ijzers er tot het weide seizoen op laten zitten, maar je hebt ze er al afgehaald.
Van binnenuit versterken duurt lang, langer dan nu zin heeft.
Wat je nu direct kunt doen is zorgen voor een droge, zachte ondergrond buiten. Op harde ondergrond gebruik maken van hoefschoenen.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:34

Je zou kunnen kijken voor hoefschoenen wanneer je gaat rijden (zorg wel dat je goed passende aanschaft).
En mij werd aangeraden door mijn smid om met Duo Protection te gaan smeren, smid merkte daarvan zeker verschil!

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 17:00

Drico schreef:
Je zou kunnen kijken voor hoefschoenen wanneer je gaat rijden (zorg wel dat je goed passende aanschaft).
En mij werd aangeraden door mijn smid om met Duo Protection te gaan smeren, smid merkte daarvan zeker verschil!

https://www.agradi.nl/duo-protection-hoefvet-paard.htm Deze ?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:15

Je zou kunnen kijken naar supplementen, maar het duurt lang voor je daar resultaat van ziet. Biotine is een veel gehoorde, maar de een merkt daar wel resultaat van op den duur en de ander niet.
Silicium schijnt ook bij te dragen aan de kwaliteit van de hoef.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:17

Hi! Er zijn verschillende factoren die gevoeligheid kunnen veroorzaken. Tekort bekapt na het verwijderen van de ijzers kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn. Of verkeerde voeding waardoor het lichaam en de hoeven lichtelijk ontstekinggevoelig zijn is ook een mogelijkheid (milde bevangenheid of pre-bevangen), bijvoorbeeld door te rijk ruwvoer of krachtvoer met teveel suiker en zetmeel wat de darmflora aantast. Uberhaupt ongezonde hoefkwaliteit kan het probleem zijn, bijvoorbeeld vanwege rotstraal. Dat loopt natuurlijk niet lekker en voorheen met ijzers voelde ze dat niet omdat ze van de grond gelift zijn. Onderontwikkelde straalkussens/stralen helpt ook niet, want dit is de demping die ze nodig hebben voor een veilige landing.
Wellicht zijn er drukpunten bij de zool of steunsels die ze nu ineens voelt omdat ze nu zonder ijzer op de grond staat.

Misschien kan je wat foto's plaatsen en meer info geven over haar voer en leefwijze?
Je mag ook altijd pb'tje sturen of op mijn website kijken (https://www.helpwithhooves.com), maar op Facebook zijn ook goede groepen te vinden voor hulp:

https://www.facebook.com/groups/1629862283993671

https://www.facebook.com/search/top?q=b ... group%20uk

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel.
Gezonde hoeven krijg je in ieder geval alleen als je voer en leefwijze in acht neemt, en zo dicht mogelijk bij de natuur blijft: veel beweging, suiker/zetmeel arm voeren, paardenvriendjes, regelmatig bekappen, etc.

Hoefschoenen zijn ook aan te raden. Dan kan je paardje met meer comfort bewegen terwijl hij in de tussentijd sterkere hoeven ontwikkeld. En beweging is héél belangrijk voor gezonde hoeven.
Succes!!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 09:45

Het kan zijn dat je paard dunne zolen heeft. Dan blijft hij gevoeliger zonder ijzers. Te kort bekapt zoals hierboven al wordt genoemd kan eveneens een oorzaak zijn van het gevoeliger lopen. Geef het even een week de tijd, het zou dan beter moeten worden.

Supplementen halen heel weinig uit op korte termijn.

Paarden kunnen soms wat meer knietje krijgen door een voorijzer. Als je de ijzers verwijderd dan komt dat ook niet ineens terug als het paard dit niet al uit zichzelf heeft.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 17:56

Ik heb vanmiddag nog even de vriendinvan mijn instructeur gesproken en deze zij dat mijn Instructeur hem bij aankoop (toen hij zonder ijzers stond) blijkbaar ook al kort vond lopen.
Knietje had ie toen ook wel (met ijzers wel wat meer)
Dit heb ik destijds niet gehoord maar begin nu wel aan de keuze te twijfelen.
Ik heb met mezelf afgesproken minstens 2 maand vol te houden, dus het word ook even wachtenn denk ik.

Kwa voer krijgt hij wel veel zetmeel maar weinig suiker (even uitgezocht).

Hoefschoenen vind ik nog wel een optie.
Weet iemand welke fijn zijn en niet meteen de duurste van allemaal ?

Vandaag liep die al wel stuk beter dan woensdag dus dat is wel fijn

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:16

freedomshet schreef:

Zetmeel is suiker.
Voor de goede gehalte suikers moet je suiker en zetmeel bij elkaar optellen.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:37

2 maanden is echt heel kort voor een paard om te wennen. Vergelijk het met als je zelf ineens op blote voeten gaat lopen. Voor de een is dit lastiger dan voor de ander. Nu zit je in een situatie dat de hoefwand kwetsbaar is omdat er met het beslaan gaten in zijn gekomen en de hoefzool en straal zijn niet gewend aan contact met de grond, en dus gevoelig.
Mijn ene paard heeft gewoon gevoelige zolen. Ze zijn in 5 jaar tijd echt wel harder geworden, maar toch, op steentjes loopt hij niet lekker. Ik heb voor buiten altijd hoefschoenen (goede ervaringen met cavallo Trek en Scootboots). In de bak en op de paddock/wei loopt hij blootsvoets en dat gaat prima. Zorg wel voor een smid die weet hoe je een blote hoef moet bekappen.
Sommige paarden hebben na verloop van tijd nergens meer last van en kunnen prima zonder iets, al moet je in de zomer of op het harde goed uitkijken dat de hoeven niet teveel slijten op buitenrit. Meerdere topics zijn te vinden hier op bokt over hoefschoenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 18:44

Annemarievzr schreef:
2 maanden is echt heel kort voor een paard om te wennen.

Mijn paarden gingen/gaan elke winter zonder ijzers en zomers met.
Nooit problemen gehad, alleen met een paard met HKO en 1 die bevangen was geweest.
Die laatste 2 hielden dan ook voor ijzers onder.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 19:26

Mijn paard kwam met ijzers en ik heb ze er meteen onder uit laten halen door een natuurlijk bekapper. Iemand die écht weet wat ie doet kan zo veel voor die voeten doen. Zou me niets verbazen als hij wellicht toch te kort bekapt is. Als ik zie wat sommige smeden er af halen in vergelijking met mijn bekapper... schrik ik soms toch wel van.

Geef het idd nog even de tijd en kijk het aan. Is toch een heel ander gevoel voor zo’n paard. Weet je of hij op ijzers heeft gestaan voordat je hem kocht, waarom en hoe lang?

Ben overigens niet anti-ijzer, hoor, maar ben daar nieuwsgierig naar.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:19

Weet je waarom een paard kort loopt? Omdat zijn voeten pijn doen. Er is geen andere reden. En het is ook geen kwestie van wennen. Een goede smid kan met je kijken wat er te verbeteren valt. Maar een paard hoeft nooit te wennen aan een leven zonder ijzers. Ik heb een volbloed die ontzettend snel gevoelig is en ook niet de beste hoeven heeft. Als mijn smid haar nu van de ijzers haalt, loopt ze geen pas kreupel, of kort of gevoelig in de bak of paddock. Wel over paden met steentjes en buiten rijden is wat lastiger, maar dat zou ik dan kunnen vermijden. Als je paard gevoelig loopt nu, dan kun je dat geen 2 maanden aankijken en accepteren dat je dier dus minimaal 2 maanden met pijn in zijn voeten rond loopt. Dat zou onacceptabel moeten zijn. Als hij nu te kort is, dan moet je samen met je smid (of een andere) een plan maken hoe je wel verantwoord de ijzers eraf kan halen. Maar kreupel of gevoelig moet je nooit accepteren. Nog geen dag.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:41

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 22:32

beegee schreef:
Mijn paard kwam met ijzers en ik heb ze er meteen onder uit laten halen door een natuurlijk bekapper. Iemand die écht weet wat ie doet kan zo veel voor die voeten doen. Zou me niets verbazen als hij wellicht toch te kort bekapt is. Als ik zie wat sommige smeden er af halen in vergelijking met mijn bekapper... schrik ik soms toch wel van.

Geef het idd nog even de tijd en kijk het aan. Is toch een heel ander gevoel voor zo’n paard. Weet je of hij op ijzers heeft gestaan voordat je hem kocht, waarom en hoe lang?

Ben overigens niet anti-ijzer, hoor, maar ben daar nieuwsgierig naar.

Ik denk ook zeker aan momenteel te korte hoeven.
Als ik er naar kijk vind ik ze ook kort lijken, ik heb het ook met mensen van stal bekeken die er echt verstand van hebben deze vinden ze ook kort. (als er ijzers onder zitten is het een prima lengte maar die zijn er nu dus af.)
Mijn hoefsmid heeft er bij het loshalen van de ijzers niks afgehaald enkel de randen gevijld.
Ik vertrouw wel dat hij weet wat hij doet, Hij gaat vriendelijk met mijn paard om (die echt niet altijd perfect stilstaat) en heb nooit klachten over hem gehoord . Hij doet hier op stal geloof ik zo'n 10 paarden.

Toen Biko bij mij kwam had hij geen ijzers maar in het jaar voordat hij bij mij kwam is hij minstens 4 keer van eigenaar gewisseld en geen idee hoe het daar was.
Daarvoor heeft hij ook in België en Duitsland gestaan.

Ik quote ook even mijn reactie in dit topic staat ook nog info in.

Citaat:
Ik heb vanmiddag nog even de vriendin van mijn instructeur gesproken en deze zij dat mijn Instructeur hem bij aankoop (toen hij zonder ijzers stond) blijkbaar ook al kort vond lopen.
Dit heb ik destijds niet gehoord maar begin nu wel aan de keuze te twijfelen.
Ik heb met mezelf afgesproken minstens 2 maand vol te houden, dus het word ook even wachten denk ik.

Vandaag liep die al wel stuk beter dan woensdag dus dat is wel fijn

Diddykong schreef:
Weet je waarom een paard kort loopt? Omdat zijn voeten pijn doen. Er is geen andere reden. En het is ook geen kwestie van wennen. Een goede smid kan met je kijken wat er te verbeteren valt. Maar een paard hoeft nooit te wennen aan een leven zonder ijzers. Ik heb een volbloed die ontzettend snel gevoelig is en ook niet de beste hoeven heeft. Als mijn smid haar nu van de ijzers haalt, loopt ze geen pas kreupel, of kort of gevoelig in de bak of paddock. Wel over paden met steentjes en buiten rijden is wat lastiger, maar dat zou ik dan kunnen vermijden. Als je paard gevoelig loopt nu, dan kun je dat geen 2 maanden aankijken en accepteren dat je dier dus minimaal 2 maanden met pijn in zijn voeten rond loopt. Dat zou onacceptabel moeten zijn. Als hij nu te kort is, dan moet je samen met je smid (of een andere) een plan maken hoe je wel verantwoord de ijzers eraf kan halen. Maar kreupel of gevoelig moet je nooit accepteren. Nog geen dag.

Ik vind dat je heel agressief reageert, maar misschien vat ik je reactie verkeerd op.

Aangezien hij al eens stuk beter loopt dan een week terug denk ik niet dat je bericht 100% klopt.
Er zal vast een waarheid in zitten, dat geloof ik wel.
Ik denk dat er zeker een klein stukje wennen in zit en de hoef die moet herstellen.

Hebben hier op stal wel een paard gehad die te kort bekapt was en dan een bepaalde periode gevoelig liep. Dat groeit dan ook weer aan.
Als hij nou hartstikke kreupel zou lopen is het natuurlijk anders en denk ik dat hij er nu al weer op zou staan of op hoefschoenen.

Brainless schreef:
freedomshet schreef:

Zetmeel is suiker.
Voor de goede gehalte suikers moet je suiker en zetmeel bij elkaar optellen.

Oh dat wist ik niet.
Hij krijgt Masters voer, afgelopen 2 week wisselende hoeveelheid maar nu weer 1/2 Sereen Muesli en 1/2 Basisbrok. Dat krijgt hij tweemaal per dag. Hier zat (bij beide ) rond de 28% zetmeel en 5% suiker.
Hooi zou ik eerlijk gezegd niet weten.

@Annemarievzr Bedankt voor je advies en ervaring, ik zal de hoefschoenen opzoeken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:51

Ik gebruik scoot boots. Super fijne schoenen.
Mijn fjord is nu ruim een jaar van ijzers af en met natuurlijke bekapping sinds mei is er nu eindelijk echt vordering te zien. Het heeft dus echt tijd nodig!
Mijn paard had een korte hoefwand, dunne zool en lange teen. Als je er zo naar keek leek er niks aan de hand en ook de hoefsmid wilde er niks aan doen.
Toen ik hoefschoenen liet aanmeten omdat ze zo ontzettend kreupel liep op steentjes schrok de bekapper en sinds een tijdje is zij ook de vaste bekapper van mijn paard. Iedereen die er in de tussentijd naar gekeken heeft kon het niet allemaal zo goed uitleggen als zij en ik denk dat dat het aller belangrijkste is. Geen 'boeren' gelul "niks mis met die hoeven", maar iemand die deskundig kijkt en ook checkt hoe je paard loopt voor na en tijdens het bekappen. Iemand die ook meedenkt in voeding en beweging en de doelen die je met je paard hebt. Wij rijden veel buiten op rotsteentjes en zo denkt zij met ons mee. Maar tijd is echt nummer 1!! In een paar weken is het niet opgelost. Maar dankzij hoefschoenen konden we ons paard de wei uit halen en rijden we zo 30km buiten op allerlei ondergronden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:03

Oef, meer dan 30% suiker/zetmeel is wel heel erg veel. Er zijn veel betere vitamine/mineralenbrokken.
Onder andere Metazoa, Vitalbix, Marstall hebben prima produkten. Ook muesli's.
Darmflora wordt door suikers en zetmeel/granen negatief beinvloed, en dat is een factor die kan zorgen voor een zwakkere witte lijn en gevoelige hoeven.
De hoefgroei is nu laag, maar over een maand of twee gaat het weer wat sneller groeien. Ik zou het een half jaar geven, en de zool de kans geven dikker te worden. Na ijzers is het bodemcontact weer wennen, en de prikkels zijn nodig om de zool aan te zetten te verdikken. Een zool groeit ongeveer 3 mm per maand, en een hoefwand ongeveer 9 mm (beetje seizoensafhankelijk) dus voordat een zool er een cm bij heeft kost 3 maanden. Geef het tijd en een goede bekapping en zo nodig hoefschoenen.

Ruitert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 17:28

Hier na 16 jaar op ijzers op beide voorbenen naar ijzerloos gegaan (op 21 jarige leeftijd). Geef je paard minimaal een halfjaar om de hoeven te laten aanpassen.

Paarden op ijzers hebben een verminderde doorbloeding in de hoef door afname van het hoefmechanisme. Dit komt weer op gang zonder ijzers. De doorbloeding wordt weer beter en het paard krijgt meer gevoel in de voeten. De zool zal uiteindelijk wat dikker worden. Mijn paard blijft wat gevoelig met kiezels etc... maar daar rij je sowieso niet overheen. Het heeft bij mijn paardje een 3 maanden geduurd voordat hij weer goed over asfalt kon lopen, nu nergens last meer van m.u.v. extreme ondergronden zeker in combi met natte omstandigheden (wordt de zool weker).

In de gewenning is het wel juist goed om over het harde te stappen af en toe. Ondanks dat paardje iets gevoelig loopt. Zo stimuleer je de aanmaak van de zool. Denk dat voorjaar het beste moment is om de ijzers af te halen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 18:06

Onze ruin is na 15 jaar rondom op ijzers ook naar blootvoets gegaan, op aanraden van onze smid. Hij heeft enorm harde voeten en eigenlijk op het vele brokkelen na geen andere dingen gehad. Het brokkelen was over nadat de nagelgaten er uit waren gegroeid. Onze andere ruin was in het begin wel gevoelig, dat had tijd nodig, vooral de zool moest zich aanpassen, ook het brokkelen totdat de nagelgaten waren uitgegroeid en daarna geen problemen meer.

freedomshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 18:06

Ondertussen is het bijna niet meer te merken eigenlijk.
We kunnen gewoon over de weg stappen (draven niet maar dat doe ik in het algemeen niet eigenlijk).
Op het zachte is hij alweer zo goed als de oude. dan wel wat minder knieactie maar dat zal dan wel.