Herstel blessure in Hitactief, wat is handig qua opbouw?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pip1994

Berichten: 92
Geregistreerd: 02-04-19

Herstel blessure in Hitactief, wat is handig qua opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 16:54

Hoi Allemaal,

Blue heeft net 3 maanden boxrust (met klein uitloopje) achter de rug na een meniscus blessure en staat overdag weer in de Hitactief met de andere paarden (als de sneeuw weg is, weer 24/7 buiten). Over de herintroductie heb ik ook eerder een topic aangemaakt en die ging gelukkig goed.

Nu doet de volgende zorg zich toe, de opbouw. Het opbouw schema die ik van de dierenarts had klopt dus niet meer, omdat ze buiten staat en gewoon kan bewegen wanneer ze wilt. Hebben jullie ervaring of tips hoe je dan met het opbouwschema om gaat? Gewoon blijven volgen of toch je eigen weg gaan.

Overigens is Blue geen intensief bereden paard, bakwerk doen we niet vaak en het liefst gaan we naar buiten. Het rijden wil ik uberhaupt heel rustig oppakken met eerst een hoop stapwerk. Maar ik vraag mij nu af hoeveel ze nu zou mogen. Voordat ze weer in de groep kwam zat ik op 30 min stappen en daarvan 4 min draven ong (allemaal nog aan de hand, dus elke keer 1 min draven en dit 4x). Eigenlijk was het dan de bedoeling om dit uit te bouwen. De laatste keer dat ze klinisch is onderzocht (22 dec) was ze gewoon goed en ik zie dan ook geen kreupelheid of onregelmatigheid meer terug als ik met haar stap of draaf.

Wie heeft er ervaring mee of heeft tips?

Alvast bedankt!

goldyc

Berichten: 767
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Herstel blessure in Hitactief, wat is handig qua opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:09

Wat is het opbouwschema dat je van de dierenarts gekregen hebt?
Bij een blessure geldt meestal 'beter 3 weken te traag dan 1 dag te snel' opbouwen, als je te snel wilt doen, maak je soms terug iets kapot. Dus ik zou hoe dan ook zeker niet snéller opbouwen dan wat de dierenarts zegt. Waarom bel je die trouwens niet even voor advies mbt opbouwen?

Cioccolato

Berichten: 6750
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Herstel blessure in Hitactief, wat is handig qua opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:12

Was het opbouwen in plaats van buitengang oid? Ik snap niet helemaal wat je vraag is..
Heb heb je zonder overleg met da je paard gewoon naar buiten gedaan? Dat zou ik persoonlijk terug draaien en me gaan houden aan opbouw schema van de da

Pip1994

Berichten: 92
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 14:29

goldyc schreef:
Wat is het opbouwschema dat je van de dierenarts gekregen hebt?
Bij een blessure geldt meestal 'beter 3 weken te traag dan 1 dag te snel' opbouwen, als je te snel wilt doen, maak je soms terug iets kapot. Dus ik zou hoe dan ook zeker niet snéller opbouwen dan wat de dierenarts zegt. Waarom bel je die trouwens niet even voor advies mbt opbouwen?


Het opbouw schema was:

Week 1: 5 min stappen
week 2: 10 min stappen
Dit opbouwen tot 30 min stappen 1 a 2x per dag (we deden uiteindelijk 1x 15 min en 1x 30 min)
Hierna elke keer 2 min draven erbij nemen tot we op de 10 min zaten en dan daarvandaan verder opbouwen.

Het liefst had ik ook nog gewacht, maar ze kon niet langer op die stal blijven. Nu is ze van zichzelf al een vrij rustig paard en staat ze ook in de groep rustig. Ze zal niet zo snel uit zichzelf gekke sprongen maken. Aan de hand was ze veel erger en waren er snel teveel prikkels, dan ging ze bokken en steigeren.

De opbouw hoeft van mij ook helemaal niet snel te gaan, mag zo lang duren als dat goed is. Alleen de stal was niet langer mogelijk en Blue werd er niet fijner op. Nu in de groep hebben we geen gekke dingen meer gehad.

Ik heb het de dierenarts gevraagd, maar die heeft nog niet gereageerd. Ik dacht ik vraag alvast of mensen ervaringen hebben met opbouwen vanuit 24/7 buiten.

Pip1994

Berichten: 92
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 14:35

Cioccolato schreef:
Was het opbouwen in plaats van buitengang oid? Ik snap niet helemaal wat je vraag is..
Heb heb je zonder overleg met da je paard gewoon naar buiten gedaan? Dat zou ik persoonlijk terug draaien en me gaan houden aan opbouw schema van de da


Het was van de dierenarts inderdaad niet de bedoeling om haar al in de groep te hebben en ik had hier ook graag naar geluisterd. Maar we moesten de stal uit (wenstal en de staleigenaar heeft ons al heel veel tijd gegeven waar ik heel blij mee ben). Uiteindelijk doet ze het gelukkig goed buiten en houd ze zichzelf rustig. Krappe bachten en sneller wegkomen horen er jammer genoeg wel bij, maar dan bedenk ik ook dat ze op stal ook veel draaide. Maar ik kan haar dus niet weer op stal zetten (nu alleen wel voor de nacht met de sneeuw gelukkig).

Ik zoek eigenlijk ervaring van mensen die ook in een opbouwfase zaten, terwijl hun paard 24/7 buiten stond.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:35

Gewoon het opbouwschema van de dierenarts volgen. Jouw beweging is anders dan vrije beweging, want dan is er de keuze om te lopen of stilt te staan. En mijn ervaring is dat ze echt geen 5 minuten zelf gaan rondstappen achter elkaar. Dat is stukje lopen, stukje stil staan, weer een stukje lopen.
Met het opbouwschema blijf je die tijd wel continu lopen en zo bouw je voor steeds langere duur conditie en spierkracht op :j

Edit: Overigens vind ik het kwalijk dat de stalhouder niet meedenkt met het advies van de dierenarts. Als die adviseert níet in de groep, waarom wil hij je paard dan toch per sé in de groep ipv iets creatiever meedenken. Stukje apart zetten, stal langer beschikbaar stellen, enz. Er waren vast wel meer oplossingen tussen de wenbox en meteen weer in de groep toch?
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 12-02-21 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Pip1994

Berichten: 92
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 14:36

Daihyo schreef:
Gewoon het opbouwschema van de dierenarts volgen. Jouw beweging is anders dan vrije beweging, want dan is er de keuze om te lopen of stilt te staan. En mijn ervaring is dat ze echt geen 5 minuten zelf gaan rondstappen achter elkaar. Dat is stukje lopen, stukje stil staan, weer een stukje lopen.
Met het opbouwschema blijf je die tijd wel continu lopen en zo bouw je voor steeds langere duur conditie en spierkracht op :j



Dank je! Wat je zegt klinkt inderdaad heel logisch :j

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Herstel blessure in Hitactief, wat is handig qua opbouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:39

Alle conditie die ze opbouwen door vrije beweging is extra en mooi meegenomen, zolang je merkt dat het het herstel niet in de weg staat :j

Pip1994

Berichten: 92
Geregistreerd: 02-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 14:45

Daihyo schreef:
Edit: Overigens vind ik het kwalijk dat de stalhouder niet meedenkt met het advies van de dierenarts. Als die adviseert níet in de groep, waarom wil hij je paard dan toch per sé in de groep ipv iets creatiever meedenken. Stukje apart zetten, stal langer beschikbaar stellen, enz. Er waren vast wel meer oplossingen tussen de wenbox en meteen weer in de groep toch?


Dat dacht ik eerst ook, maar het is al wat dat we 3.5 maanden in die box met uitloopje hebben mogen staan. Een stukje afzetten is niet mogelijk met hoe het terrein van de hitactief eruit ziet en hij heeft wel een andere stal voor haar beschikbaar, maar die is helemaal dicht (tralies en kan ze niet naar buiten kijken. Ik heb haar 1 week in zo'n box gehad (de eerste week) en ze werd en heel chagerijnig van en bleef maar draaien, soms schoppen naar de paarden naast haar en heel af en toe ook omhoog komen. Deze stal nogmaals is dus geen mogelijkheid voor haar om haar 24/7 in te hebben. Maar lief van je reactie!

Lindsey_99
Berichten: 2552
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:49

Cioccolato schreef:
Was het opbouwen in plaats van buitengang oid? Ik snap niet helemaal wat je vraag is..
Heb heb je zonder overleg met da je paard gewoon naar buiten gedaan? Dat zou ik persoonlijk terug draaien en me gaan houden aan opbouw schema van de da

Het is geen stalpaard. Boxrust is voor veel buitenpaarden een groter risico dan 'thuis' (mits dat geen druk gedoe is...) Dan zijn ze veel relaxter.

Ik zou (akkoord van de DA op voorstel afwachtend) weer als uitgangspunt dat halve uur nemen, en de paar minuten draf. En dat wekelijks rustig uitbouwen. Te snel is nooit goed, het opbouwen kan eigenlijk niet rustig genoeg gaan en ik zou er een half jaar voor uittrekken. Opbouw is om te enthousiaste sporters af te remmen. Genezing heeft meestal tijd nodig.
Een dag overslaan is helemaal niet erg; ze beweegt zelf genoeg.
En ook voor het rijden; even afwachten wat je DA adviseert (en ik zou zelf opgezadeld gaan wandelen, en dan opbouwend er weer op op de terugweg, dan is ze wat opgewarmd en kun je vooraf zien of ze -nog- goed loopt).