Artrose, wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Loopt mijn pony goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:36

Goedenavond!

Mijn merrie heeft sinds november artrose in haar rechter voorbeen (kogel). Nu heeft zij twee weken lang novocam gekregen en daarna duivelsklauw. Dat laatste krijgt ze nog steeds. Sindsdien loopt en draaft en galoppeert ze niet meer kreupel en heb ik het idee dat ze ook geen pijn meer heeft. Nu heb ik een schema van de dierenarts gekregen die ik vanaf deze week heb opgevolgd. Wekelijks twee keer 5 minuten wandelen op het asfalt en dit per week 5 minuten verhogen.

Mijn vraag, hoe loopt ze? Links voor heeft Marit sinds 2013 al artrose in haar kogel alleen dat is wel gestabiliseerd. De DA heeft wel geconcludeerd dat Marit waarschijnlijk achter ook artrose zou kunnen hebben. Aangezien “ze” vaak zien dat artrose zich vermenigvuldig. Hoe loopt ze achter? En wat zijn jullie ervaringen met paarden met artrose in allebei de voorbenen?

Ik heb haar sinds september in bezit en ze heeft in mijn bezit ook altijd haar staart wat gespannen/omhoog. Zou dit ook iets onderliggends kunnen zijn?

Ze is veels te dik hoor, dat was ze al toen ik haar net kreeg. Ze is al 10 kilo afgevallen maar door rust etc. Is het er niet beter op geworden...

https://youtu.be/HTJ52pUKjDE
Laatst bijgewerkt door ilse_299 op 31-01-21 20:43, in het totaal 2 keer bewerkt

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Re: Loopt mijn pony goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:37

Hoe kan ik een filmpje toevoegen? Ipv alleen een foto?

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Loopt mijn pony goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:37

Even uploaden op youtube en dan hier de link delen.

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:40

Xyris schreef:
Even uploaden op youtube en dan hier de link delen.

Top! Hihi..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:03

Ik heb mijn merrie jarenlang op duivelsklauw gehad, deed ze het fantastisch op. Ze had aan een been voor artrose, vast ook wel aan de andere want ze is stokoud geworden, maar aan dit been het ergst.
Uiteindelijk heb ik haar moeten laten gaan door artrose aan haar achterbeen.
Veel funester, want dan komen ze niet meer in de benen.

Oh ja, afvallen is een van de belangrijkste dingen. Hoe meer gewicht hoe slechter voor de artrose, dus dat zou ik zeker aanpakken.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Loopt mijn pony goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:04

Vind niet dat ze slecht loopt. Wat mij wel opvalt is dat ze haar achterbeen buiten de massa zet

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 21:12

Mindim schreef:
Ik heb mijn merrie jarenlang op duivelsklauw gehad, deed ze het fantastisch op. Ze had aan een been voor artrose, vast ook wel aan de andere want ze is stokoud geworden, maar aan dit been het ergst.
Uiteindelijk heb ik haar moeten laten gaan door artrose aan haar achterbeen.
Veel funester, want dan komen ze niet meer in de benen.

Oh ja, afvallen is een van de belangrijkste dingen. Hoe meer gewicht hoe slechter voor de artrose, dus dat zou ik zeker aanpakken.


Ja, precies! Wat betreft het afvallen is het echt een drama... ze was dus nog dikker toen ik haar kreeg. Ze krijgt bij mij drie keer daags hooi en haar supplementen voor de rest niks extra's. Dus als ze achter artrose hebben dan bewegen ze niet meer? Ik vraag mij af hoe lang ( en of het uberhaupt kan ) belastend stapritjes of drafritjes kan maken. Hoelang heb jij dit met jouw paard kunnen doen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:17

ilse_299 schreef:
Mindim schreef:
Ik heb mijn merrie jarenlang op duivelsklauw gehad, deed ze het fantastisch op. Ze had aan een been voor artrose, vast ook wel aan de andere want ze is stokoud geworden, maar aan dit been het ergst.
Uiteindelijk heb ik haar moeten laten gaan door artrose aan haar achterbeen.
Veel funester, want dan komen ze niet meer in de benen.

Oh ja, afvallen is een van de belangrijkste dingen. Hoe meer gewicht hoe slechter voor de artrose, dus dat zou ik zeker aanpakken.


Ja, precies! Wat betreft het afvallen is het echt een drama... ze was dus nog dikker toen ik haar kreeg. Ze krijgt bij mij drie keer daags hooi en haar supplementen voor de rest niks extra's. Dus als ze achter artrose hebben dan bewegen ze niet meer? Ik vraag mij af hoe lang ( en of het uberhaupt kan ) belastend stapritjes of drafritjes kan maken. Hoelang heb jij dit met jouw paard kunnen doen? :)


Ze bewegen nog wel hoor als ze achter artrose hebben. Alleen als de artrose daar te erg wordt, kan het op een dag te pijnlijk worden om op te staan. Immers gaat al het gewicht daar dan op.
Vrije beweging is het beste, dus hup zoveel mogelijk buiten op een schrale wei, ook in de zomer.
Hoe lang je dingen nog kunt doen, ze mogen onder belasting niet moeilijk of kreupel lopen, dan moet je er gewoon af. Stappen aan de hand kan prima, zorg wel voor een zachtere ondergrond, dus berm, gras, zand enz.
Mijn paard was 18 toen de artrose in de kogel is geconstateerd en ze is op haar 35e ingeslapen.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:20

Ik voer groenlipmossel tegen artrose. Geen idee of het werkelijk helpt maar zag goede dingen erover op internet

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:24

Het hangt er toch vanaf in welke mate je merrie dit heeft en of ze pijnvrij kan leven.
Mijn vorige merrie had kogelartrose en na de diagnose heeft ze geen jaar meer geleefd.
Ze kon niet pijnvrij meer leven ondanks de medicatie en het opbouwschema, andere ijzers, supplementen etc.

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Loopt mijn pony goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:38

In stap kun je er vaak niks van zeggen, dan zou je op zn minst een draffilmpje moeten laten zien. In stap vind ik het niet verkeerd, ze stapt actief door en oogt niet beperkt door pijn, maar dat kan in draf heel anders zijn.

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 21:49

Earth schreef:
In stap kun je er vaak niks van zeggen, dan zou je op zn minst een draffilmpje moeten laten zien. In stap vind ik het niet verkeerd, ze stapt actief door en oogt niet beperkt door pijn, maar dat kan in draf heel anders zijn.


Klopt, helemaal waar! Ik denk dat ik dit dan de eerst volgende keer als ik er weer ben even maak :)

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:51

Ik zie er, buiten scheefheid, zo niets geks aan.
Afentoe een iets kortere pas linksachter, maar kreupel zeker niet.
Wat hierboven ook is aangegeven, in draf zie je een eventuele kreupelheid het snelst, dus dat we nu niks zien in stap wil niet zeggen dat ze helemaal niet kreupel is.
Wat ik wel vreemd vind, of nog niet gehoord in ieder geval, is het stappen op het harde bij artrose.
Dit is vaak een advies bij peesblessures, maar bij artrose zou je, naar mijn idee, liever wat meer demping willen.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:51

.... kun je iets meer zeggen over het advies van de dierenarts?

In principe geldt bij artrose veel bewegen (... denk: liever weidegang of paddock dan op stal...)
de gewrichten de tijd geven om 'warm' te worden (= de gewrichtsvloeistof heeft doorgaans zo'n twintig minuten nodig, tot die tijd is enige pijn/ stramheid mogelijk - en binnen bepaalde grenzen 'moet' je daar ook doorheen)
en zachte ondergrond is prettiger dan harde ondergrond (de functie van het kraakbeen is schokbreken, dus bij aangetast kraakbeen kan harde ondergrond naar voelen).

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 21:53

Ik heb mijn merrie jarenlang op duivelsklauw gehad, deed ze het fantastisch op. Ze had aan een been voor artrose, vast ook wel aan de andere want ze is stokoud geworden, maar aan dit been het ergst.
Uiteindelijk heb ik haar moeten laten gaan door artrose aan haar achterbeen.
Veel funester, want dan komen ze niet meer in de benen.

Oh ja, afvallen is een van de belangrijkste dingen. Hoe meer gewicht hoe slechter voor de artrose, dus dat zou ik zeker aanpakken.
[/quote]

Ja, precies! Wat betreft het afvallen is het echt een drama... ze was dus nog dikker toen ik haar kreeg. Ze krijgt bij mij drie keer daags hooi en haar supplementen voor de rest niks extra's. Dus als ze achter artrose hebben dan bewegen ze niet meer? Ik vraag mij af hoe lang ( en of het uberhaupt kan ) belastend stapritjes of drafritjes kan maken. Hoelang heb jij dit met jouw paard kunnen doen? :)[/quote]

Ze bewegen nog wel hoor als ze achter artrose hebben. Alleen als de artrose daar te erg wordt, kan het op een dag te pijnlijk worden om op te staan. Immers gaat al het gewicht daar dan op.
Vrije beweging is het beste, dus hup zoveel mogelijk buiten op een schrale wei, ook in de zomer.
Hoe lang je dingen nog kunt doen, ze mogen onder belasting niet moeilijk of kreupel lopen, dan moet je er gewoon af. Stappen aan de hand kan prima, zorg wel voor een zachtere ondergrond, dus berm, gras, zand enz.
Mijn paard was 18 toen de artrose in de kogel is geconstateerd en ze is op haar 35e ingeslapen.[/quote]


Ja, precies... Ze staat sowieso 24/7 buiten op een schrale wei met een schuilstal, dus in dat opzicht heeft ze het hartstikke goed! Ik zat te denken aan hoefschoenen zodat ze misschien minder gevoelig loopt. Ik probeer te kijken hoe ze de komende weken loopt en vooral draaft en aan de hand daarvan ga ik maar beslissingen maken wat ze eventueel nog wel kan.

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 21:54

Horseloverl schreef:
Ik voer groenlipmossel tegen artrose. Geen idee of het werkelijk helpt maar zag goede dingen erover op internet


oh, super! dankjewel iig voor de tip! :)

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 21:55

Barbet schreef:
Het hangt er toch vanaf in welke mate je merrie dit heeft en of ze pijnvrij kan leven.
Mijn vorige merrie had kogelartrose en na de diagnose heeft ze geen jaar meer geleefd.
Ze kon niet pijnvrij meer leven ondanks de medicatie en het opbouwschema, andere ijzers, supplementen etc.


Oh, jeetje wat heftig zeg. Ik heb niet het idee dat Marit pijn heeft nu ze niet meer novocam krijgt. Wel krijgt ze natuurlijk duivelsklauw wat een natuurlijke pijnstiller is. dus ja.... ze gegaloppeerd en draaft iig wel met haar maatje door het weiland. dus in dat opzicht zou je zeggen dat ze niet zoveel pijn heeft ?

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 22:20

different1 schreef:
Ik zie er, buiten scheefheid, zo niets geks aan.
Afentoe een iets kortere pas linksachter, maar kreupel zeker niet.
Wat hierboven ook is aangegeven, in draf zie je een eventuele kreupelheid het snelst, dus dat we nu niks zien in stap wil niet zeggen dat ze helemaal niet kreupel is.
Wat ik wel vreemd vind, of nog niet gehoord in ieder geval, is het stappen op het harde bij artrose.
Dit is vaak een advies bij peesblessures, maar bij artrose zou je, naar mijn idee, liever wat meer demping willen.


Nee, precies. Ik constateerde de kreupelheid ook pas in draf, alleen naarmate er echt ''botwoekering'' (of hoe dat heet) ontstond liep ze in stap ook erg gevoelig. Nu draaft en galoppeerd ze dus wel in de weide en dan zie ik geen enkele kreupelheid, wat dus eerst wel het geval was. Ik heb geen idee, dit was wel het advies van de DA namelijk. Ik was zelf van plan om hoefschoenen aan te schaffen om het wat meer te dempen maar dit komt meer vanuit mezelf en niet van de kliniek

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 22:26

Janneke2 schreef:
.... kun je iets meer zeggen over het advies van de dierenarts?

In principe geldt bij artrose veel bewegen (... denk: liever weidegang of paddock dan op stal...)
de gewrichten de tijd geven om 'warm' te worden (= de gewrichtsvloeistof heeft doorgaans zo'n twintig minuten nodig, tot die tijd is enige pijn/ stramheid mogelijk - en binnen bepaalde grenzen 'moet' je daar ook doorheen)
en zachte ondergrond is prettiger dan harde ondergrond (de functie van het kraakbeen is schokbreken, dus bij aangetast kraakbeen kan harde ondergrond naar voelen).


Ze staat 24/7 op een schrale weiland met schuilstal. Ik ben van mening dat ieder paard meer baad heeft bij zo'n huisvestiging maar dat is maar net waar je norm ligt natuurlijk :). Jaa, precies... ze staat vlakbij het bos en mijn intenties zijn eigenlijk om straks na het schema stapritjes met eventueel drafritjes (indien mogelijk) te maken in het bos. Alleen het vervelende is dat je al gauw 20 tot 30 minuten moet wandelen op asfalt. Ik dacht zelf als ondersteuning voor de schokdemping aan hoefschoenen, maar mijn vraag is dan ook of dit dan wel voldoende is. voor die 20 a 30 minuten rijden... :(

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 22:32

kan je niet inspuiten en/of ijzers met silicone zooltjes?

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:29

Ik zou haar glucosamine gaan geven want dat zorgt voor een betere smering tussen de gewrichten. En vertraagt het proces.
Duivelsklauw is pijnbestrijding en het proces vordert gewoon door terwijl ze wel beter lijkt te lopen door de pijnstilling.

Ik zou juist niet gaan stappen op het harde, heb daar geen goede ervaringen mee bij artrose paarden. Juiste zachte ondergrond en regelmatige lichte beweging zonder te overbelasten is belangrijk.

Op je filmpje loopt ze stijf met stokjes, als het goed is moet ze door de beweging wat soepeler worden. Vaak zie je na 10 min dat een artrose paard beter begint te lopen. Achter is moeilijk te beoordelen want zodra ze artrose hebben in een van de benen gaan ze toch anders belasten.

Jessix

Berichten: 16443
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 10:08

Ik heb een paard van 10 jaar gekocht met artrose in een voorbeen, ook in de kogel. Afgekeurd voor de springsport waar hij toen in liep, maar met juist management nog wel geschikt voor recreatief, aldus de dierenarts. Ik heb hem gehad tot zijn 30ste en toen thuis laten inslapen. We hebben al die jaren volop gereden. Hele lange dagtochten en dressuur. Hij is in zijn jongere jaren nog 2x kreupel geweest en kreeg pas op zijn 27ste meer last. Ik heb hem altijd glucosamine gegeven. https://www.naf-equine.eu/nl/gewrichten/superflex Alleen in zijn kreupele periodes ondersteund met ontstekingsremmers van de dierenarts of duivelsklauw. Hij heeft altijd 's nachts op stal gestaan en op de dag met vriendjes in de wei. Ook toen ik niet meer op hem reed ging ik dagelijks met hem wandelen aan de hand.

Nielojram

Berichten: 7805
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:39

Van glucosamine is het wetenschappelijk niet bewezen dat het werkt.
Onderzoek is uitgevoerd door de universiteit in Gent.

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 21:59

Nielojram schreef:
Van glucosamine is het wetenschappelijk niet bewezen dat het werkt.
Onderzoek is uitgevoerd door de universiteit in Gent.


Ja, dat dus.. ik voer al vanaf september glucosamine, maar ik merk er niet zoveel van! Duivelsklauw merk je dus wel dat het pijnstillend werkt.

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 22:06

Elisa2 schreef:
Ik zou haar glucosamine gaan geven want dat zorgt voor een betere smering tussen de gewrichten. En vertraagt het proces.
Duivelsklauw is pijnbestrijding en het proces vordert gewoon door terwijl ze wel beter lijkt te lopen door de pijnstilling.

Ik zou juist niet gaan stappen op het harde, heb daar geen goede ervaringen mee bij artrose paarden. Juiste zachte ondergrond en regelmatige lichte beweging zonder te overbelasten is belangrijk.

Op je filmpje loopt ze stijf met stokjes, als het goed is moet ze door de beweging wat soepeler worden. Vaak zie je na 10 min dat een artrose paard beter begint te lopen. Achter is moeilijk te beoordelen want zodra ze artrose hebben in een van de benen gaan ze toch anders belasten.


Ik geef haar al sinds ik haar in bezit heb glucosamine. In mijn opzicht zie ik niet echt dat het werkt.. ik heb ook een Friese merrie die al jaren met pensioen staat vanwege artrose en ik heb helaas nooit echt het gevoel gehad dat dit werkte. Maar er zijn meerdere meningen hierover natuurlijk.. Alsnog voer ik het haar haha!

Nee, het leek mij ook een beetje bijzonder om haar op het harde te laten lopen. Vandaar ook dat ik heb zitten kijken naar hoefschoenen. Zodat ze iig wel wat demping heeft als ik een stukje over het harde moet.