Beenstand fries paard

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:08

De meningen van het Friese merrie veulen Nynke haar beenstand achter is nogal verschillend. Tussen haar eigenaar en mijzelf. Ik zeg vanuit mijzelf dat ze een koehakkige beenstand heeft. De stand van haar voorbenen vind ik ook niet goed. Ik merk dat ook met het uit krabben van haar hoefjes. Ze verliest met regelmaat haar evenwicht. Vanmiddag komt de hoefsmid. Zelf ben ik er gelukkig bij. Ben benieuwd wat zij ervan vind. Zie bijgevoegde foto's, dan zien jullie een beetje wat ik bedoel

* Ikzelf verzorg Nynke 4 ochtenden in de week.
Laatst bijgewerkt door nynke2020 op 02-02-21 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:12

Afbeelding

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:16

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wendy_Komen

Berichten: 6340
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:20

Ik mis even jouw rol in dit verhaal. Jij bent wat van het veulen?

Jolynne

Berichten: 2302
Geregistreerd: 30-11-16

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:32

Is er ook al gekeken naar haar ene been die zo gezwollen staat?

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:47

Wendy_Komen schreef:
Ik mis even jouw rol in dit verhaal. Jij bent wat van het veulen?
ik verzorg Nynke 4x per week op een zorgboerderij waar ik dagbesteding heb.

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:48

Wendy_Komen schreef:
Ik mis even jouw rol in dit verhaal. Jij bent wat van het veulen?


Ik verzorg Nynke 4x per week op een zorgboerderij waar ik dagbesteding heb. Ze staat daat sinds augustus

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 09:51

Jolynne schreef:
Is er ook al gekeken naar haar ene been die zo gezwollen staat?

Dat weet ik niet of er al naar gekeken is. Vandaag is de eigenaar er niet. Gisteren wel zelf even gevoeld. Haar been was niet warm of gevoelig

Yenni
Berichten: 5476
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:53

Ik vind de benen zowiezo allemaal wat dikker, links achter lijkt extreem. Been stand vind ik er niet normaal uit zien.. Wat zijn jullie plannen met haar?

carla244
Berichten: 8
Geregistreerd: 08-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:56

Hmm ik weet niet precies naar welk antwoord je opzoek bent maar ik zie inderdaad een koehakkige been stand en een bokhoef lijkt het als ik het zo zie. En wat dikke benen
Ik weet niet hoe oud ze is? Maar afhankelijk daarvan en hoe haar hele stand is kan de hoefsmid haar stand nog wat bijsturen/corrigeren in de groei.

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:22

Yenni schreef:
Ik vind de benen zowiezo allemaal wat dikker, links achter lijkt extreem. Been stand vind ik er niet normaal uit zien.. Wat zijn jullie plannen met haar?
het is de bedoeling dat ze voor de kar komt. En als rijpaard gebruikt gaat worden. Voor kinderen en volwassenen met een beperking denk aan autisme,ADHD,maar ook volwassenen met een niveau van bv een 3 jarige.

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 10:31

carla244 schreef:
Hmm ik weet niet precies naar welk antwoord je opzoek bent maar ik zie inderdaad een koehakkige been stand en een bokhoef lijkt het als ik het zo zie. En wat dikke benen
Ik weet niet hoe oud ze is? Maar afhankelijk daarvan en hoe haar hele stand is kan de hoefsmid haar stand nog wat bijsturen/corrigeren in de groei.


Ik hoop hier wat antwoorden te krijgen die ik aan de eigenaar kan laten zien. Nynke wordt 23 maart 1 jaar. Ik weet in ieder geval dat ze als veulen iets met haar pezen heeft gehad. Daarvoor is ze gespalkt geweest. Vandaar dat ze niet helemaal zwart is. Daarvoor heeft ze een dierenarts verklaring. Nynke is een rasechte fries. De hoefsmid komt toevallig vanmiddag daarbij ben ikzelf gelukkig aanwezig

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 17:31

De hoefsmid is geweest. Volgens haar hebben alle friezen zo'n beenstand achter. De hoefsmid zei dat ze scheef staat. Wat wordt hier precies mee bedoeld

stan66
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Opende

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:02

Ik zou eerst even naar dat dikke been kijken.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:15

Ze staat achter wat Frans. Veel friezen die niet op tijd gecorrigeerd worden staan wat Frans maar lang niet allemaal. Het is nu te laat om dit de corrigeren.

Wel zou ik haar wat laten zakken in de verzenen. Voor een enter staat ze nog heel stijl in haar benen. Aan de voorkant is dat niet zo erg bij een Fries zeker als ze voor de wagen gaat niet. Maar achter wil je dat liever niet omdat ze er naar gaan lopen en dan krijg je het bekende stuwen.

Ook zijn de benen iets volgelopen. Dus ik weet niet hoeveel ze op stal staat. Maar ze moeten minimaal 8 uur naar buiten kunnen. Of je moet gaan wandelen (rechte stukken geen rondjes).

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:19

@Absoleum
Ik vind zelf 8 uur buiten voor een jaarling veel te weinig.

TS
Een veulen/jong paard moet echt nog leren om evenwicht te krijgen.
Dus dat ze dreigt om te vallen komt niet door haar beenstand, maar doordat ze nog heel jong is.
Laat haar nog lekker veel in de wei met andere paarden spelen en daar wordt ze ook sterker van.

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 18:32

Absolem schreef:
Ze staat achter wat Frans. Veel friezen die niet op tijd gecorrigeerd worden staan wat Frans maar lang niet allemaal. Het is nu te laat om dit de corrigeren.

Wel zou ik haar wat laten zakken in de verzenen. Voor een enter staat ze nog heel stijl in haar benen. Aan de voorkant is dat niet zo erg bij een Fries zeker als ze voor de wagen gaat niet. Maar achter wil je dat liever niet omdat ze er naar gaan lopen en dan krijg je het bekende stuwen.

Ook zijn de benen iets volgelopen. Dus ik weet niet hoeveel ze op stal staat. Maar ze moeten minimaal 8 uur naar buiten kunnen. Of je moet gaan wandelen (rechte stukken geen rondjes).


Van verzenen heb ik nog nooit gehoord. De eigenaar wil haar graag over een aantal jaren voor de kar kunnen spannen. Ze staan zoveel mogelijk op de wei. Wanneer ze op stal gezet worden. Ik loop met regelmaat over het erf met Nynke. Veel rechte stukken

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 18:45

Brainless schreef:
@Absoleum
Ik vind zelf 8 uur buiten voor een jaarling veel te weinig.

TS
Een veulen/jong paard moet echt nog leren om evenwicht te krijgen.
Dus dat ze dreigt om te vallen komt niet door haar beenstand, maar doordat ze nog heel jong is.
Laat haar nog lekker veel in de wei met andere paarden spelen en daar wordt ze ook sterker van.

Ik zal morgen eens vragen hoelaat de paarden in de avond op stal gaan.

Anoniem

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 18:49

Gewoon naar de opfok en over 2 jaar weer kijken. Krijg je een heel ander paard terug. Beestje moet spelen met leeftijds en soortgenootjes.

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 18:59

Marije_1997 schreef:
Gewoon naar de opfok en over 2 jaar weer kijken. Krijg je een heel ander paard terug. Beestje moet spelen met leeftijds en soortgenootjes.

Ikzelf ben niet zo'n voorstander van opfok. De eigenaar heeft haar gewoon thuis op de boerderij.

Absolem

Berichten: 2772
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:02

nynke2020 schreef:
Van verzenen heb ik nog nooit gehoord. De eigenaar wil haar graag over een aantal jaren voor de kar kunnen spannen. Ze staan zoveel mogelijk op de wei. Wanneer ze op stal gezet worden. Ik loop met regelmaat over het erf met Nynke. Veel rechte stukken


Klein beetje Google werk doet wonderen..


Afbeelding


Met de verzenen wordt het achterste gedeelte van de hoef bedoeld. Als er heel weinig ruimte tussen de verzenen en de hoefballen in zit spreken we van ondergeschoven verzenen.

Wat er echter bij sommige paarden gebeurd is dat de paarden te hoog staan met een te korte teen (er wordt dan de voorkant van de hoef bedoelt) het gevolg is dat het achterbeen automatisch achter de massa geplaatst (dus niet recht naar beneden maar een stukje naar achteren) wordt en het paard gaat duwen met de achterbenen als het loopt. In plaats van dat het het been netjes optild en een stukje naar voren onder zijn buik zet zeg maar. Snap je het beetje?

Puntje bij paaltje. Een paard wat niet te korte en niet te lange verzenen heeft... heeft onder normale omstandigheden een lichaam wat minder snel "op" is.

hoogendroog
Berichten: 3294
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:25

Ik ben geneigd het paard meer bodemnauw te vinden dan koehakkig.

pillow
Berichten: 7876
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Beenstand fries paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:47

Absolum noemt de stand frans. Maar aan de achterbenen noem je dit niet frans maar koehakkig. Het is beter foto's vanaf de achterkant te maken dan is het veel beter te beoordelen.

nynke2020
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:10

pillow schreef:
Absolum noemt de stand frans. Maar aan de achterbenen noem je dit niet frans maar koehakkig. Het is beter foto's vanaf de achterkant te maken dan is het veel beter te beoordelen.
ik zal morgen eens foto's van de achterkant maken