Artrose, wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 12:51

Als het nog niet te ver gevorderd is kun je nog wel iets met glucosamine. Is het te vergevorderd en is de smering weg en het kraakbeen behoorlijk weggesleten, dan helpt glucosamine niet meer en dan kan duivelsklauw helpen.Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller.

Mijn paard met artrose doet het super op gedenatureerd collageen type 2 in een supplement met glucosamine, chondroitine en duivelsklauw. Het is wel aardig aan de prijs.Ik heb het van kliniek Wolvega.
https://www.dierenkliniekecht.nl/huisdi ... en-artrose
[/quote]

Ik heb mijn duivelsklauw ook van kliniek Wolvega! Dus dat zal dan waarschijnlijk hetzelfde zijn. Glucosamine gebruikte ik al, alleen ik heb niet het idee dat het helpt. :([/quote]

Joint support heet het geloof ik, 300 euro voor 5 liter, die?

Zit je hier in de regio? Ik zit in zw drenthe[/quote]

Ja, klopt! Joint support, alleen ik heb geen 5 liter. Ik heb het gekocht voor 70 euro geloof ik? Ik woon in Heerenveen. Dus vlakbij Drenthe!

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 12:56

crow schreef:
Mijn paard heeft forse kogelartrose, op de foto's te zien die ik voor een andere reden liet maken. Dit weet ik dus een jaar of 6, aan beide voorbenen maar mogelijk heeft hij het al langer. Had op een gegeven moment goede en slechte dagen. Sinds ik hem vloeibaar silicium geef (kiezelzuur) geen slechte dag meer gehad, valt ook anderen op dat hij zo goed loopt. Hij is 21 jaar en heeft dus al jaren kogel artrose.


Oh, wauw! Wat fijn zeg. Maar kon je er nog wel mee wandelen of eventueel rijden? Of was het alleen om je paard te ondersteunen in het weiland?

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 13:03

Ir111 schreef:
ilse_299 schreef:
Alleen het vervelende is dat je al gauw 20 tot 30 minuten moet wandelen op asfalt. Ik dacht zelf als ondersteuning voor de schokdemping aan hoefschoenen, maar mijn vraag is dan ook of dit dan wel voldoende is. voor die 20 a 30 minuten rijden... :(

Dat is zeker een heel goed idee voor de stukken over de verharding. Observeer ook goed hoe ze op de wei loopt op blote voeten, vaak is gevoelig op het harde toch ook gevoelig in de wei, alleen in mindere mate.

Ik zie op een filmpje een stijf paard, stijf in de achterbenen en opvallend ook dat de staart / wervelkolom niet vloeiend meegolft in de beweging. Ik zou een ervaren fysio/osteo bij willen hebben om te kijken of ze geholpen kan worden om wat losser te worden. Maar ook weer niet té los want die stijfheid is waarschijnlijk ook deels functionele stijfheid, die heeft ze nodig om te kunnen bewegen met de artrose.

Zorg in ieder geval voor 24/7 beweging en ga verder met haar laten afvallen.


Ja, klopt dat zie ik dus ook. Er staat dus continue spanning op haar staart, ik heb even met een kennis gesproken en haar pony heeft hetzelfde (aparte) loopje en ook dat ze haar staart niet mooi meebeweegt. Haar pony heeft artrose in de achterbenen. Dus waarschijnlijk zal die van mij dat dan ook wel kunnen hebben. Ik heb de DA proberen te bellen alleen die is pas volgende week weer beschikbaar. Osteopaat is 6 weken geleden geweest. De eerste week liep ze veel ruimer en minder stijf maar tijdens de behandeling reageerde ze ook erg heftig achter. Ik denk toch net als wat je zegt dat dit een houding is die ze aanneemt vanwege de artrose, dikheid etc. Wat ik zie is dat ze op het weiland aardig loopt en draaft en galoppeert. Ik zie niet meer dat ze kreupel loopt iig. Dus dat zal positief zijn!

Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:10

ilse_299 schreef:
Ik heb de DA proberen te bellen alleen die is pas volgende week weer beschikbaar. Osteopaat is 6 weken geleden geweest. De eerste week liep ze veel ruimer en minder stijf maar tijdens de behandeling reageerde ze ook erg heftig achter. Ik denk toch net als wat je zegt dat dit een houding is die ze aanneemt vanwege de artrose, dikheid etc. Wat ik zie is dat ze op het weiland aardig loopt en draaft en galoppeert. Ik zie niet meer dat ze kreupel loopt iig. Dus dat zal positief zijn!

Ik weet even niet meer of je er ook op wilde gaan zitten? Daar zou ik op basis van bovenstaande dan nog even goed over nadenken. Als je paard al zoveel compenseert zonder belasting vraag ik me af hoe fair het is om het paard te gaan belasten? Wellicht wordt het anders als ze gaat afvallen.

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 13:13

Ir111 schreef:
ilse_299 schreef:
Ik heb de DA proberen te bellen alleen die is pas volgende week weer beschikbaar. Osteopaat is 6 weken geleden geweest. De eerste week liep ze veel ruimer en minder stijf maar tijdens de behandeling reageerde ze ook erg heftig achter. Ik denk toch net als wat je zegt dat dit een houding is die ze aanneemt vanwege de artrose, dikheid etc. Wat ik zie is dat ze op het weiland aardig loopt en draaft en galoppeert. Ik zie niet meer dat ze kreupel loopt iig. Dus dat zal positief zijn!

Ik weet even niet meer of je er ook op wilde gaan zitten? Daar zou ik op basis van bovenstaande dan nog even goed over nadenken. Als je paard al zoveel compenseert zonder belasting vraag ik me af hoe fair het is om het paard te gaan belasten? Wellicht wordt het anders als ze gaat afvallen.


Precies... mijn gedachtes dus ook! Ik dacht ik probeer het gewoon uit tijdens het wandelen om even op haar te zitten en te kijken hoe ze hierop reageert. Indien ze slechter loopt dan weet ik eigenlijk gelijk al dat het niet meer haalbaar voor haar is!