Artrose, wie kan mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 22:10

Jessix schreef:
Ik heb een paard van 10 jaar gekocht met artrose in een voorbeen, ook in de kogel. Afgekeurd voor de springsport waar hij toen in liep, maar met juist management nog wel geschikt voor recreatief, aldus de dierenarts. Ik heb hem gehad tot zijn 30ste en toen thuis laten inslapen. We hebben al die jaren volop gereden. Hele lange dagtochten en dressuur. Hij is in zijn jongere jaren nog 2x kreupel geweest en kreeg pas op zijn 27ste meer last. Ik heb hem altijd glucosamine gegeven. https://www.naf-equine.eu/nl/gewrichten/superflex Alleen in zijn kreupele periodes ondersteund met ontstekingsremmers van de dierenarts of duivelsklauw. Hij heeft altijd 's nachts op stal gestaan en op de dag met vriendjes in de wei. Ook toen ik niet meer op hem reed ging ik dagelijks met hem wandelen aan de hand.



Oh, dat is wel positief! Ik ben bang dat dit met mijn pony niet gaat lukken.. ze heeft niet alleen acuut rechtsvoor artrose maar ook linksvoor en waarschijnlijk (vermoeden van de DA) dat het ook achter zit. Ze liep erg kreupel een aantal weken, alleen sinds novocam en rust loopt ze dus volgens het filmpje. Ik ben alleen een beetje bang dat als ik haar weer “volop” aan het werk zet (als ik het eerst rustig heb opgebouwd) dat ze daarna niet meer alles kan wat ze hiervoor deed zoals “halve dagtochten, draf ritjes”. Dus zit een beetje in dubio..

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 22:13

f4bjheu schreef:
kan je niet inspuiten en/of ijzers met silicone zooltjes?


Inspuiten? Ze heeft geen pijn nu he? Ze toont iig geen pijnklachten meer. En daarbij heb ik geen goede ervaringen met het inspuiten. Bij mijn vorige paard heeft het niets geholpen. Ik heb voor het harde hoefschoenen en ze wordt iedere 4 weken bekapt. Zodat de hoeven de juiste stand behouden

Maddy_Paola

Berichten: 1338
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:26

Mijn merrie van 24 dit jaar geef ik al een hele tijd de gewrichtssap van kramer (landmühle gelenke) en kan echt merken dat ze stijf wordt als ik deze niet geef of een ander merk, zoals bewegungssaft van ewalia helpt haar niet. Nou is er bij haar niet de diagnose artrose maar combinatie leeftijd met meer dan 10 jaar manegewerk wel het heel sterke vermoeden, ze is ook heel erg opgeknapt door 24/7 buiten en soms in augustus al regendeken op als t onder de 20 graden komt zeg maar, tis een beetje een koukleum en dan wordt ze gelijk stijf, met die van kramer is ze echt stuk minder stijf maar dat is denk ik vooral testen wat werkt voor jouw paard, ik ben in ieder geval blij met wat die van kramer voor dr doet

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31329
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:39

Twee topics zijn samengevoegd en dit nieuwe topic wordt verplaatst naar het forum Beweging en Hoefverzorging:

ED -> BEH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:55

Als het nog niet te ver gevorderd is kun je nog wel iets met glucosamine. Is het te vergevorderd en is de smering weg en het kraakbeen behoorlijk weggesleten, dan helpt glucosamine niet meer en dan kan duivelsklauw helpen.Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller.

Mijn paard met artrose doet het super op gedenatureerd collageen type 2 in een supplement met glucosamine, chondroitine en duivelsklauw. Het is wel aardig aan de prijs.Ik heb het van kliniek Wolvega.
https://www.dierenkliniekecht.nl/huisdi ... en-artrose

Lindsey_99
Berichten: 2517
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 01:06

Duivelsklauw werkt goed, maar af en toe een stopweek inlassen omdat het maagklachten kan geven als het te langdurig gegeven wordt. De stopweek kan het beste zodra het weer droog en warm is. Met kou en vochtig weer is het uiteraard minder gunstig.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:47

Inderdaad wat Mindim zegt is ook mijn ervaring met artrose en wbt de stopweek met duivelsklauw inderdaad, dat wordt voorgeschreven.

Ga er maar vanuit dat ze inderdaad niet meer alles gaat kunnen wat ze voorheen deed, dagtochten zijn te belastend. Dosering qua beweging is erg belangrijk, drafritjes zouden misschien nog wel kunnen maar dan voornamelijk veel vooruit en na goed losstappen en niet te lang/ teveel.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:06

ilse_299 schreef:
Jessix schreef:
Ik heb een paard van 10 jaar gekocht met artrose in een voorbeen, ook in de kogel. Afgekeurd voor de springsport waar hij toen in liep, maar met juist management nog wel geschikt voor recreatief, aldus de dierenarts. Ik heb hem gehad tot zijn 30ste en toen thuis laten inslapen. We hebben al die jaren volop gereden. Hele lange dagtochten en dressuur. Hij is in zijn jongere jaren nog 2x kreupel geweest en kreeg pas op zijn 27ste meer last. Ik heb hem altijd glucosamine gegeven. https://www.naf-equine.eu/nl/gewrichten/superflex Alleen in zijn kreupele periodes ondersteund met ontstekingsremmers van de dierenarts of duivelsklauw. Hij heeft altijd 's nachts op stal gestaan en op de dag met vriendjes in de wei. Ook toen ik niet meer op hem reed ging ik dagelijks met hem wandelen aan de hand.



Oh, dat is wel positief! Ik ben bang dat dit met mijn pony niet gaat lukken.. ze heeft niet alleen acuut rechtsvoor artrose maar ook linksvoor en waarschijnlijk (vermoeden van de DA) dat het ook achter zit. Ze liep erg kreupel een aantal weken, alleen sinds novocam en rust loopt ze dus volgens het filmpje. Ik ben alleen een beetje bang dat als ik haar weer “volop” aan het werk zet (als ik het eerst rustig heb opgebouwd) dat ze daarna niet meer alles kan wat ze hiervoor deed zoals “halve dagtochten, draf ritjes”. Dus zit een beetje in dubio..

Neem gewoon de tijd, het is best wel een puzzel en bij elk paard weer anders. En als je het al hebt gevonden dan kan het ook maar zo weer veranderen. Ook prima om je paard even op pijnstillers te houden voor een paar weken. De winter is altijd lastig en als ze daarbij ook wat ontstekingen heeft dan ondersteunen pijnstillers wel het beste. Daarbij kun je wel alvast glucosamine geven, al dan niet met duivelsklauw. In de lente kan het best wel weer beter gaan.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:54

Als een paard niet meer in de benen kan komen door artrose in de achterbenen (wat ik hier ergens las) ben je naar mijn mening al veel te laat met inslapen, Maar wanneer te stoppen is zo lastig te beoordelen, zeker als een paard in alle 4 de benen artrose heeft (en mogelijk nog wel andere plekken in het lichaam). In het filmpje stapt ze goed door, maar is ze wel erg scheef. Mogelijk heeft ze toch pijn en compenseert ze. Zou toch wel goed zijn om af en toe de veearts te laten beoordelen hoe het met het dier gesteld is. Als eigenaar zie je dat op een gegeven moment gewoon niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:57

Babootje schreef:
Als een paard niet meer in de benen kan komen door artrose in de achterbenen (wat ik hier ergens las) ben je naar mijn mening al veel te laat met inslapen, Maar wanneer te stoppen is zo lastig te beoordelen, zeker als een paard in alle 4 de benen artrose heeft (en mogelijk nog wel andere plekken in het lichaam). In het filmpje stapt ze goed door, maar is ze wel erg scheef. Mogelijk heeft ze toch pijn en compenseert ze. Zou toch wel goed zijn om af en toe de veearts te laten beoordelen hoe het met het dier gesteld is. Als eigenaar zie je dat op een gegeven moment gewoon niet meer.


Beetje te kort door de bocht dit
Je las idd mijn verhaal. We hebben hier 2 paarden gehad die door artrose aan het achterbeen zijn ingeslapen. Aan mijn merrie nooit iets gemerkt, wel aan de artrose aan het voorbeen. De ruin had ook nooit last, niet zichtbaar. Galopeerden rad de wei in, liepen niet kreupel niets, hooguit wat stijf, maar daar hadden ze de leeftijd voor. Mijn merrie kwam op een ochtend niet in de benen, ze is die dag ingeslapen. De ruin kwam op een dag niet omhoog na het rollen,is ingeslapen dezelfde dag. Nooit hebben we ze moeite zien doen met omhoog komen en liepen beide aan de achterbenen niet kreupel, bewogen ze vrijuit en zonder belemmering in de wei. Dus misschien niet gelijk een mening hebben als je het verhaal verder niet kent ;)

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:48

Maddy_Paola schreef:
Mijn merrie van 24 dit jaar geef ik al een hele tijd de gewrichtssap van kramer (landmühle gelenke) en kan echt merken dat ze stijf wordt als ik deze niet geef of een ander merk, zoals bewegungssaft van ewalia helpt haar niet. Nou is er bij haar niet de diagnose artrose maar combinatie leeftijd met meer dan 10 jaar manegewerk wel het heel sterke vermoeden, ze is ook heel erg opgeknapt door 24/7 buiten en soms in augustus al regendeken op als t onder de 20 graden komt zeg maar, tis een beetje een koukleum en dan wordt ze gelijk stijf, met die van kramer is ze echt stuk minder stijf maar dat is denk ik vooral testen wat werkt voor jouw paard, ik ben in ieder geval blij met wat die van kramer voor dr doet


Kan ik altijd even proberen, dankjewel voor de tip! :)

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:49

Mindim schreef:
Als het nog niet te ver gevorderd is kun je nog wel iets met glucosamine. Is het te vergevorderd en is de smering weg en het kraakbeen behoorlijk weggesleten, dan helpt glucosamine niet meer en dan kan duivelsklauw helpen.Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller.

Mijn paard met artrose doet het super op gedenatureerd collageen type 2 in een supplement met glucosamine, chondroitine en duivelsklauw. Het is wel aardig aan de prijs.Ik heb het van kliniek Wolvega.
https://www.dierenkliniekecht.nl/huisdi ... en-artrose


Ik heb mijn duivelsklauw ook van kliniek Wolvega! Dus dat zal dan waarschijnlijk hetzelfde zijn. Glucosamine gebruikte ik al, alleen ik heb niet het idee dat het helpt. :(

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:51

Elisa2 schreef:
Inderdaad wat Mindim zegt is ook mijn ervaring met artrose en wbt de stopweek met duivelsklauw inderdaad, dat wordt voorgeschreven.

Ga er maar vanuit dat ze inderdaad niet meer alles gaat kunnen wat ze voorheen deed, dagtochten zijn te belastend. Dosering qua beweging is erg belangrijk, drafritjes zouden misschien nog wel kunnen maar dan voornamelijk veel vooruit en na goed losstappen en niet te lang/ teveel.


Ja, precies.. ik probeer in ieder geval de komende twee maanden bezig te gaan met het schema en dan maar uit proberen wat eventueel nog wel zou kunnen!

ilse_299
Berichten: 40
Geregistreerd: 11-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 20:55

Babootje schreef:
Als een paard niet meer in de benen kan komen door artrose in de achterbenen (wat ik hier ergens las) ben je naar mijn mening al veel te laat met inslapen, Maar wanneer te stoppen is zo lastig te beoordelen, zeker als een paard in alle 4 de benen artrose heeft (en mogelijk nog wel andere plekken in het lichaam). In het filmpje stapt ze goed door, maar is ze wel erg scheef. Mogelijk heeft ze toch pijn en compenseert ze. Zou toch wel goed zijn om af en toe de veearts te laten beoordelen hoe het met het dier gesteld is. Als eigenaar zie je dat op een gegeven moment gewoon niet meer.


Eind december is er ook een osteopaat geweest en bij de dry needling behandeling rechts achter werd ze ook echt ontzettend boos (oren plat in de nek, trappen etc). Dus dat heeft de osteopaat niet voor een tweede keer aangeprikt. Nee, inderdaad. Ze laat ook niet altijd de pijn zien. Of iig net wat je zegt, ik zie het niet meer zo goed. Dus probeer altijd extern mensen te vragen wat zij zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 23:34

ilse_299 schreef:
Mindim schreef:
Als het nog niet te ver gevorderd is kun je nog wel iets met glucosamine. Is het te vergevorderd en is de smering weg en het kraakbeen behoorlijk weggesleten, dan helpt glucosamine niet meer en dan kan duivelsklauw helpen.Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller.

Mijn paard met artrose doet het super op gedenatureerd collageen type 2 in een supplement met glucosamine, chondroitine en duivelsklauw. Het is wel aardig aan de prijs.Ik heb het van kliniek Wolvega.
https://www.dierenkliniekecht.nl/huisdi ... en-artrose


Ik heb mijn duivelsklauw ook van kliniek Wolvega! Dus dat zal dan waarschijnlijk hetzelfde zijn. Glucosamine gebruikte ik al, alleen ik heb niet het idee dat het helpt. :(


Joint support heet het geloof ik, 300 euro voor 5 liter, die?

Zit je hier in de regio? Ik zit in zw drenthe

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:43

Mindim schreef:
Babootje schreef:
Als een paard niet meer in de benen kan komen door artrose in de achterbenen (wat ik hier ergens las) ben je naar mijn mening al veel te laat met inslapen, Maar wanneer te stoppen is zo lastig te beoordelen, zeker als een paard in alle 4 de benen artrose heeft (en mogelijk nog wel andere plekken in het lichaam). In het filmpje stapt ze goed door, maar is ze wel erg scheef. Mogelijk heeft ze toch pijn en compenseert ze. Zou toch wel goed zijn om af en toe de veearts te laten beoordelen hoe het met het dier gesteld is. Als eigenaar zie je dat op een gegeven moment gewoon niet meer.


Mindim schreef:
Beetje te kort door de bocht dit
Je las idd mijn verhaal. We hebben hier 2 paarden gehad die door artrose aan het achterbeen zijn ingeslapen. Aan mijn merrie nooit iets gemerkt, wel aan de artrose aan het voorbeen. De ruin had ook nooit last, niet zichtbaar. Galopeerden rad de wei in, liepen niet kreupel niets, hooguit wat stijf, maar daar hadden ze de leeftijd voor. Mijn merrie kwam op een ochtend niet in de benen, ze is die dag ingeslapen. De ruin kwam op een dag niet omhoog na het rollen,is ingeslapen dezelfde dag. Nooit hebben we ze moeite zien doen met omhoog komen en liepen beide aan de achterbenen niet kreupel, bewogen ze vrijuit en zonder belemmering in de wei. Dus misschien niet gelijk een mening hebben als je het verhaal verder niet kent ;)


Zeker niet kort door de bocht. In de praktijk zie ik toch vaak dat heel wat aangemodderd wordt met artrosepaarden. Als paarden op 4 benen arrose hebben dan zul je er inderdaad niet veel aan merken. Paarden compenseren zich suf omdat ze (jawel) last of pijn ondervinden en laten pijn niet zo snel zien. Dat uit zich ook in stijfheid. Hoe erg die pijn dan mag zijn bepaal jij dan als eigenaar. Maar ik zie in dat soort gevallen een bepaalde "blindheid" bij eigenaren voor wat nog door de beugel kan. En ja, als een paard door de artrose niet meer in de benen kan komen vind ik (mij mening) dat je dan te laat bent met inslapen. Dus als je zeker wil zijn dat je paard niet al te veel pijn ondervindt laat je paard dan regelmatig checken door een veearts; laat m van tijd tot tijd op de foto zetten en vraag zijn advies. Dat is namelijk de enige die dat goed kan beoordelen.

crow
Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:57

Mijn paard heeft forse kogelartrose, op de foto's te zien die ik voor een andere reden liet maken. Dit weet ik dus een jaar of 6, aan beide voorbenen maar mogelijk heeft hij het al langer. Had op een gegeven moment goede en slechte dagen. Sinds ik hem vloeibaar silicium geef (kiezelzuur) geen slechte dag meer gehad, valt ook anderen op dat hij zo goed loopt. Hij is 21 jaar en heeft dus al jaren kogel artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:21

Babootje schreef:
Zeker niet kort door de bocht. In de praktijk zie ik toch vaak dat heel wat aangemodderd wordt met artrosepaarden. Als paarden op 4 benen arrose hebben dan zul je er inderdaad niet veel aan merken. Paarden compenseren zich suf omdat ze (jawel) last of pijn ondervinden en laten pijn niet zo snel zien. Dat uit zich ook in stijfheid. Hoe erg die pijn dan mag zijn bepaal jij dan als eigenaar. Maar ik zie in dat soort gevallen een bepaalde "blindheid" bij eigenaren voor wat nog door de beugel kan. En ja, als een paard door de artrose niet meer in de benen kan komen vind ik (mij mening) dat je dan te laat bent met inslapen. Dus als je zeker wil zijn dat je paard niet al te veel pijn ondervindt laat je paard dan regelmatig checken door een veearts; laat m van tijd tot tijd op de foto zetten en vraag zijn advies. Dat is namelijk de enige die dat goed kan beoordelen.


De paarden waren 34 en 35 jaar :')
We hebben nooit hoeven helpen met opstaan, want dat deden ze rap. Lagen te zonnen, rolden links en rechts om, meerdere malen per dag. Draafden en bokten en zelfs een galopje werd gedaan. De oudjes werden goed in de gaten gehouden, stonden op supplementen, werden op gewicht gehouden. Moeite met opstaan is vaak het eerste wat je ziet als een paard last heeft van artrose achter. Laat ik je zeggen, dat hadden ze niet. Ook niet op stal en daar lagen ze ook. De stal gaf ook nooit tekenen van dat een paard daar had liggen worstelen, dat deed het de laatste keer wel.
Niet iedere eigenaar steekt zijn kop in het zand hoor, sommigen kennen hun paarden goed, ik weet precies hoe ze reageerden op pijn, wanneer ze chaggie waren en waarom en wanneer vrolijk. Tuurlijk zijn oude paarden wat stijver in de achterhand, een mens van 90 loopt ook niet meer hetzelfde als eentje van 20.
We hebben de veearts nog gevraagd van hoe en wat, omdat ze geen tekenen gaven van artrose aan de achterhand. Volgens de veearts kan bij artrose in de achterbenen het soms net fout schieten, dat een stukje wat normaal geen pijn gaf, door verkeerd de achterhand er onder te zetten ineens verkeerd kan schieten of een uitstulping die voorheen geen problemen gaf af kan breken en dan een scherpe pijn geven. Dus het is allemaal niet zo zwart wit als je doet voorkomen.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:52

Mindim, iedereen kan zijn/haar eigen verhaal erbij hebben. Ik zeg gewoon wat ik vind en hoe ik erover denk. Het zijn natuurlijk mooie leeftijden die jouw paarden hebben bereikt, maar bij mij was het waarschijnlijk wel eerder klaar geweest. Gewoon om de doodeenvoudige reden dat je moet overwegen of je paard nog zoveel plezier beleeft aan het leven als het dag in dag uit pijn heeft. Wij kunnen voor onze paarden bepalen of het genoeg is geweest maar zij gaan het aan ons echt niet vragen. Als je gaat wachten tot je paard letterlijk "in elkaar stort' doordat het door de artrose "verkeerd schiet" of wat breekt is dat in mijn ogen gewoon te laat. Dat stukje lijden is in mijn ogen niet nodig. Dat is mijn persoonlijke mening.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:56

ilse_299 schreef:
Nielojram schreef:
Van glucosamine is het wetenschappelijk niet bewezen dat het werkt.
Onderzoek is uitgevoerd door de universiteit in Gent.


Ja, dat dus.. ik voer al vanaf september glucosamine, maar ik merk er niet zoveel van! Duivelsklauw merk je dus wel dat het pijnstillend werkt.


Probeer dan eens een ander merk glucosamine ! Dat kan zoveel schelen !!!
En er is ook een centraal topic over artrose, daarin kan je ook nog veel info vinden. [BEH] [INFO] artrose

Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:06

ilse_299 schreef:
Alleen het vervelende is dat je al gauw 20 tot 30 minuten moet wandelen op asfalt. Ik dacht zelf als ondersteuning voor de schokdemping aan hoefschoenen, maar mijn vraag is dan ook of dit dan wel voldoende is. voor die 20 a 30 minuten rijden... :(

Dat is zeker een heel goed idee voor de stukken over de verharding. Observeer ook goed hoe ze op de wei loopt op blote voeten, vaak is gevoelig op het harde toch ook gevoelig in de wei, alleen in mindere mate.

Ik zie op een filmpje een stijf paard, stijf in de achterbenen en opvallend ook dat de staart / wervelkolom niet vloeiend meegolft in de beweging. Ik zou een ervaren fysio/osteo bij willen hebben om te kijken of ze geholpen kan worden om wat losser te worden. Maar ook weer niet té los want die stijfheid is waarschijnlijk ook deels functionele stijfheid, die heeft ze nodig om te kunnen bewegen met de artrose.

Zorg in ieder geval voor 24/7 beweging en ga verder met haar laten afvallen.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Artrose, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:08

En vaak kan een andere combinatie ook veel doen. In de joint comp zit bijvoorbeeld een relatief laag aandeel glucosamine, maar waarschijnlijk door een combinatie met andere middelen, wel werkzaam voor veel paarden. Het is ook maar net hoe een paard op een bepaald supplement reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:09

Babootje schreef:
Mindim, iedereen kan zijn/haar eigen verhaal erbij hebben. Ik zeg gewoon wat ik vind en hoe ik erover denk. Het zijn natuurlijk mooie leeftijden die jouw paarden hebben bereikt, maar bij mij was het waarschijnlijk wel eerder klaar geweest. Gewoon om de doodeenvoudige reden dat je moet overwegen of je paard nog zoveel plezier beleeft aan het leven als het dag in dag uit pijn heeft. Wij kunnen voor onze paarden bepalen of het genoeg is geweest maar zij gaan het aan ons echt niet vragen. Als je gaat wachten tot je paard letterlijk "in elkaar stort' doordat het door de artrose "verkeerd schiet" of wat breekt is dat in mijn ogen gewoon te laat. Dat stukje lijden is in mijn ogen niet nodig. Dat is mijn persoonlijke mening.


Zo zeg, jij zegt dus eigenlijk dat ik mijn paard jarenlang heb laten lijden, jij durft en dat zonder enig kennis van het paard of mij. Paardenkamp Soest zal je dan een vreselijke instantie vinden :')
Gelukkig weet ik precies hoe mijn paard er bij stond en dat was een blij paard, wat jij daar ook van vind.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:15

Ze loopt er zo op het filmpje iig niet verkeerd bij. Het is gewoon echt heel erg van het paard afhankelijk. Zelf vind ik het supplementen verhaal lastig, veel mensen zweren erbij maar nog niemand heeft de werking kunnen bewijzen. Alleen duivelsklauw werkt bewezen pijnstillend, maar dus niet genezend. Bewegen schijnt dus wel te helpen om gewrichtsvloeistof aan te maken. Bij mijn paard lijkt rustig en regelmatig bewegen de truc te zijn.

Zoals al eerder gezegd is, kijk goed naar je paard, en zoek naar wat er voor jullie werkt.

Nielojram

Berichten: 7837
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:31

Maris schreef:
Probeer dan eens een ander merk glucosamine ! Dat kan zoveel schelen !!!
En er is ook een centraal topic over artrose, daarin kan je ook nog veel info vinden. [BEH] [INFO] artrose


Alle bekende merken waren getest, Maris.
Dat maakt zo'n onderzoek nl onafhankelijk.