Pony loopt rechts voor niet rad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nochoice2009
Berichten: 31
Geregistreerd: 31-01-13
Woonplaats: beverwijk

Pony loopt rechts voor niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:04

Ik heb een vraag.
Sorry van mijn lange verhaal.

Mijn pony is eind oktober tijdens mijn les vanuit een contragalop kreupel terug in draf gekomen. Volgende dag mega dikke en warme kogel. Misschien verstapping dus rust koelen en gedoseerd stappen.
Week later toch afspraak gemaakt met de Da van Wolvega nadat ik even met hem draafde. (Rechts voor nog steeds kreupel).
Kliniek (op stal) is geweest buigproef. Duidelijk de kogel. Foto's gemaakt scans gemaakt (helemaal niets te zien) ingespoten met ontstekingremmer en hyaluronzuur.
Na 4 weken kijken of er verbetering was: helaas geen verbetering. Nog steeds in draf kreupel maar geen dikke warme kogel meer gehad na inspuiting.
Kliniek weer gebeld en overlegd. Geef hem nog maar 8 weken rust gedoseerd stappen (uiteindelijk besproken dat hij onder de man mocht stappen omdat hij aan de hand te energiek was) en kijk dan hoe hij dan is.Onder de man was hij beter onder controle te houden.
3 weken geleden op vrijdags hem even in de grote paddock gelaten maar in draf dacht ik nog steeds niet lekker.(was donker dus niet heel goed te zien) overdag staat hij wel gewoon in een kleine paddock.
Ik heb zaterdags besloten om erop te gaan omdat ik wilde weten hoe hij voelde.
Geen stap kreupel.
Zondags toch weer erop. Wederom geen stap kreupel. Uiteraard alleen stap en beide kanten 1 rondje draf. Ma-di nog steeds goed.
Woensdag les stap en max 5 minuten draf (ging even uit zijn stekker). Niets aan de hand. Donderdag niets aan de hand.
Vrijdags zou hij behandeld worden door osteo/spiertherapeut/cranio. Dus eerst even aan de hand draven voor het beeld. Nou kreupel wederom.
Hij is behandeld zat rechts vast wat heel logisch is uiteraard. Verder was er niets te vinden in de rest van zijn lichaam. Conclusie: 10 dagen stappen en daarna verder kijken.
Maandagavond wat vocht boven de kogel dus kliniek gebeld.
Mij werd geadviseerd om hem de dag voor afspraak kliniek (op stal) even te longeren om te kijken hoe hij liep. Wederom zo rad en strak als wat. Ook op het harde geen enkel mispuntje te zien.
Afgelopen donderdag is de kliniek (op stal) weer geweest. Op het harde draven iets onregelmatig, op het zachte compleet rad daarna weer op het harde was wel beter. Kogel uitverdoven en meteen rad op het harde. Het probleem zit dus ergens in de kogel volgens kliniek maar is niet te zien op foto's en echo (wederom gemaakt vandaag). Nu werd mij dus MRI aangeraden.
Hij is vanaf oktober wel een heel stuk verbeterd en wil ik kijken of ik net nog langer rust het nog meer kan verbeteren.
Van alle kanten krijg jr goede adviezen alleen weet ik niet meer wat te doen. Ergens is er iets in mij wat zegt dat de kogel een reactie is op wat anders. Ondanks dat er door de osteo/spiertherapeut niets is gevonden. Nu heb ik zijn foto laten lezen zonder informatie te geven behalve dat hij kreupel is bij tijd en wijle. (was er zelf best sceptisch over) maar zij gaf aan dat het 'probleem' linksachter zit door verdraaiing verrekte knieband en daardoor overbelasting voor diagonaal. Ik kan me daar heel goed in vinden alleen betekend dit dat het probleem achter er al langer zit en ik heb daar nooit iets van gemerkt/gezien. (Ik merk alles op en zie/voel alles bij hem).
Zou een thermografie iets kunnen opleveren? En zijn er mensen die een goede thermografie aan kunnen raden(omgeving Castricum).
Of zijn er andere opties die ik zou kunnen doen voordat ik besluit een MRI laat doen.
Alvast heel erg bedankt.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Pony loopt rechts voor niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:10

Wat jullie fout doen is het paard onvoldoende rust geven. Minimaal 6 weken stapregime. Niet iedere x kijken of je paard wel rad loopt en los in de paddock. Met "ging even uit zn stekker" maak je je paard gewoon kapot misschien wel erger dan het was en kun je weer opnieuw beginnen.
Laat het dier met rust. Stappen en houd je aan het regime van de veearts. Laat die controleren of het weer gaat.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:14

Genezing van banden duurt heeeeel lang, mocht dat het zijn.

Ik snap alleen niet waarom jullie blijven aan modderen? Erop draven, aan de longe, in de paddock :=

Luister naar de dierenarts en blijf (onder het zadel) de komende weken alleen stappen. Liever nu even rust dan dat het straks erger/echt kapot is.

Dan kan hij van de zomer weer lekker flikflaks doen op de wei. Dat is een stuk leuker dan de eeuwige groene jachtvelden...

Nochoice2009
Berichten: 31
Geregistreerd: 31-01-13
Woonplaats: beverwijk

Re: Pony loopt rechts voor niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 17:42

Alles wat ik gedaan heb is in overleg met de da/kliniek geweest.

Nochoice2009
Berichten: 31
Geregistreerd: 31-01-13
Woonplaats: beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 01:23

Blij dat ik toch naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en second opinion aangevraagd heb bij een andere klinirk ipv rust en alleen maar stappen.
Conclusie: hko 2/3 op rechts voor en een dunne zool van max 5 mm.
Morgen ga ik hem weer ophalen maar weet nu wat het is en kunnen verder met behandelen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Pony loopt rechts voor niet rad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:45

Goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd en verder hebt gezocht. Ik hoop dat je hem weer goed krijgt.