Rotstraal door natte stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Rotstraal door natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 18:29

Mijn pony heeft last van rotstraal, de groeve midden in z'n hoeven wordt te diep en z'n straal is zacht. Hij heeft hier alleen swinters last van en andere winters is het onder controle te houden door vaker langere afstanden te wandelen en de hoeven vaker uit te krabben.

Deze winter had hij er nog niet echt last van totdat hij door omstandigheden langer op stal moest staan. Hier kan ik op dit moment niets aan veranderen en ik kan ook niet van stal veranderen.

Nu is mijn pony erg fan van veel drinken en veel plassen. Ik wil hem niet op waterrantsoen zetten omdat ik debk dat hij het vocht gewoon nodig heeft. Maar dit heeft wel als gevolg dat zijn stal dagelijks erg nat is. Ik mest de stal dagelijks goed uit. Hij staat op dit moment op stro en dat is ook inbegrepen in de stalhuur. Ik mag dit onbeperkt pakken.

Zou het een optie kunnen zijn om een laagje vlas onder het stro te doen? Of maak ik er dan juist een enorme bende van? Is er iemand die daar ervaring mee heeft met een vies paard op stal?

Andere out of the box ideeën zijn ook welkom!
Maar van stal veranderen of meer naar buiten zijn op dit moment geen opties, hoe hoog en hoe laag ik ook spring.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:32

Meer stro kan soms ook erg goed doen voor de bodem van de stal, daarnaast neem ik aan dat je wel iets van hypozin oid gebruikt nu om de rotstraal zo droog mogelijk te houden?
Vlas kan werken, maar is eigenlijk meer om een goede bodem van te maken, niet voor enkel een laagje.

ScorpioHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:32

Heb je hem verder al eens laten onderzoeken door een veearts of hij medisch iets mankeert, waardoor hij zoveel drinkt en zoveel plast?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:33

Heb je afvoer in je stal? Anders zou je ook rubber tegels die vocht door laten erin kunnen doen

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:33

Véél stro in de stal lijkt me een betere oplossing. De nattigheid zakt naar beneden, en de bovenlaag blijft droog.
Je moet hiervoor wel een hele flinke laag in de stal hebben liggen.

Femek2902

Re: Rotstraal door natte stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 18:44

Allereerst bedankt voor fijn meedenken allemaal!

@siskeh en Minoes: Hier zijn we mee begonnen, maar zullen we nog wat opvoeren. Met de grote hoeveelheid stro nu is de bovenste laag nog steeds vochtig na een dag. Om de stal dan weer schoon en droog te krijgen moeten we er dagelijks 2 grote kruiwagens uithalen, dat voelt al als heel veel. Maar het is inderdaad de makkelijkste weg om nu te proberen.

Capopjekop: Helaas geen afvoer, er liggen volledig betonnen platen onder de stal.

Scorpiohorse: Ik heb deze pony nu 5,5 jaar en hij heeft nooit anders gedaan. De eigenaar hiervoor heeft hem ook 5 jaar gehad en daar heeft hij ook nooit anders gedaan. Wel zie ik een verband tussen veel stress en veel plassen: Meer stress = meer plassen. En ik geloof zeker dat het meer binnen staan, niet kunnen wandelen en niet met vriendjes kunnen staan op dit moment voor meer stress dus meer plas zorgt. Maar dit kan ik helaas niet oplossen, dat is afwachten en hopen dat het allemaal zsm weer beter gaat.

ScorpioHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:48

Femek2902 schreef:
Allereerst bedankt voor fijn meedenken allemaal!

@siskeh en Minoes: Hier zijn we mee begonnen, maar zullen we nog wat opvoeren. Met de grote hoeveelheid stro nu is de bovenste laag nog steeds vochtig na een dag. Om de stal dan weer schoon en droog te krijgen moeten we er dagelijks 2 grote kruiwagens uithalen, dat voelt al als heel veel. Maar het is inderdaad de makkelijkste weg om nu te proberen.

Capopjekop: Helaas geen afvoer, er liggen volledig betonnen platen onder de stal.

Scorpiohorse: Ik heb deze pony nu 5,5 jaar en hij heeft nooit anders gedaan. De eigenaar hiervoor heeft hem ook 5 jaar gehad en daar heeft hij ook nooit anders gedaan. Wel zie ik een verband tussen veel stress en veel plassen: Meer stress = meer plassen. En ik geloof zeker dat het meer binnen staan, niet kunnen wandelen en niet met vriendjes kunnen staan op dit moment voor meer stress dus meer plas zorgt. Maar dit kan ik helaas niet oplossen, dat is afwachten en hopen dat het allemaal zsm weer beter gaat.

Ik zou voor de zekerheid toch eens kijken hoeveel water hij wegdrinkt en of dat meer is dan normaal :) Zo niet, dan zou je het op stress kunnen gooien inderdaad, maar misschien anders toch eens een bloedtestje of urineonderzoekje tegenaan knallen.. Meten is immers weten..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:50

Ik weet niet hoe groot je kruiwagen is, en hoeveel uren je paard binnen staat, maar hier met ca. 6 uur buiten in de winter, en erg grote kruiwagens komen we op een halve kruiwagen, dan is de stal netjes schoon. Als je een "gewone" groene kruiwagen zou hebben zou dat overeen komen met 1 volle.
Onze 'standaard' is nét niet luxe sportstal.
Alsnog gaat de bovenste laag vochtig zijn, om dat te voorkomen kan je beter 2x per dag mesten, 1x goed en 1x noodzakelijk..

Uiteindelijk kan een vlasbox misschien wel droger zijn, maar ook daarbij is het kwestie van érg goed systeem. en als jij een paard hebt wat schijt heeft aan dat systeem word het erg lastig.(ik heb zo 1 die altijd rondjes draait en liefst hele bodem meeneemt, dat is drama met vlas)

Muchacho1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 19:27

Hoeveel stro doe je in je stal? Mijn pony heeft nu rotstraal en schimmel door gevolg van vroegere eigenaar, en in zijn stal (4x4m) gaat zo’n 3 grote pakken in ( Shetlander staat tot z’n buik)
Ik denk dat als je er ècht een grote hoeveelheid in doet dat het goed droog gaat zijn/blijven

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 20:21

Afbeelding

Dit is de laag geplette natte drek die in het midden ligt na één dag. Het zwarte in de foto is m'n hoevenkrabber, dus de laag is ongeveer 10 cm. Niet geplet en net opgestrooid begint dit met een laag van 25-30 cm stro. Om dit helemaal goed uit te mesten gooi ik 2 van die 'gewone' vol met een berg erop. En om er dan weer een laag van 30 cm stro in te krijgen moet er een dikke plak van zo'n 400-500kg baal in.

Kortom het is gewoon elke dag de hele stal leeg scheppen en weer volgooien. Hoe meer stro, hoe meer ik na 1 dag weg kan gooien.

Voor nu ga ik een poging doen om 2x daags te mesten. Hopelijk helpt dat. Het is voor nu even niet anders. Maar mocht iemand een geniaal idee hebben dan is dat nog steeds welkom!

Bedankt voor het meedenken allemaal !

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:40

Dat vind ik wel echt een natte stal, zelfs voor een paard wat veel op stal staat.
Ik zou naast een oplossing voor het binnen staan ook eens uitzoeken óf hij inderdaad zoveel drinkt, en zo ja, of dit misschien een medische reden heeft.

Dit is wel heel erg uit de lucht gegrepen, maar bij bijvoorbeeld cushing is er ook een verband tussen een verhoogd stresslevel en meer klachten, waaronder bijv meer plassen. (Voor een overzichtje van andere symptomen zou deze link eens kunnen bekijken: https://www.phytonicsmed.com/ppid-bij-paarden)

Dat iets al jaren afwijkt is geen garantie dat er niks aan de hand is..
Laatst bijgewerkt door JoliekeDH op 21-01-21 20:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 20:49

Mijn ruin kan de stal in en uit, maar loopt speciaal naar binnen om te plassen en dit wordt ook snel een natte benen
ik heb wekelijks eerst 1 pak vlas op de bodem en daaroverheen stro. Vlas absorbeert echt hel goed, maar allen vlas wil ik niet ( en dan mag ik mijn mest niet meer gratis afvoeren, koop stro namelijk op d eple waar mijn mest gratis naartoe mag)Alleen stro blijft bij mij te nat

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:11

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:18

Misschien zijn strokorrels een oplossing.
Al dan niet gecombineerd met los stro eroverheen.
Ik gebruik Equibedding. Helaas zijn onze schone paarden inmiddels verkocht.
Bij deze twee had ik genoeg aan 1200 kg strokorrels per jaar paard.

Paard wat we nu nog hebben is ook vrij nat op stal, maar voeten houdt ze wel droog.
Moet helaas wel veel vaker natte stuk verwijderen en nieuwe korrels er in gooien.
De tweejarige zet zijn hele stal op de kop. Zijn stal is wel droog maar je kijkt er vies op.

Ik gebruik Equibedding.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 21:31

JoliekeDH schreef:
Dat vind ik wel echt een natte stal, zelfs voor een paard wat veel op stal staat.
Ik zou naast een oplossing voor het binnen staan ook eens uitzoeken óf hij inderdaad zoveel drinkt, en zo ja, of dit misschien een medische reden heeft.

Dit is wel heel erg uit de lucht gegrepen, maar bij bijvoorbeeld cushing is er ook een verband tussen een verhoogd stresslevel en meer klachten, waaronder bijv meer plassen. (Voor een overzichtje van andere symptomen zou deze link eens kunnen bekijken: https://www.phytonicsmed.com/ppid-bij-paarden)

Dat iets al jaren afwijkt is geen garantie dat er niks aan de hand is..

Hij is 4 jaar geleden bij mij hoefbevangen geweest, de zomer daarna was hij weer gevoelig, dus nu 3 jaar terug, en toen is hij getest op cushing en algeheel bloedonderzoek. Toen was er niets te vinden, de dierenarts vond het toen al eigenlijk niet nodig om alles te testen. Hij is verder ook niet ziek, nergens problemen etc.

De osteopaat en de natuurgeneeskundige (de osteopaat komt jaarlijks, de natuurgeneeskundige had ik toen gevraagd als laatste redmiddel bij de hoefbevangenheid) geven aan dat deze pony een stresskip is en dat het vele drinken en plassen een oorzaak kan zijn van het moeten afvoeren van de vrijgekomen afvalstoffen bij stress. Dit klopt dus bij wat ik observeer. We hadden de stress behoorlijk goed onder controle, maar door omstandigheden is het nu dus meer dan normaal.

De equibedding zet ik op m'n lijstje als optie om te proberen!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:34

Potstal van maken.
De onderlaag wordt dan dik en nat, en de bovenlaag hartstikke droog. Werkt als een tierelier!
Meteen sportschool voor jezelf als je daarna de stal moet leegscheppen.
Ben ooit gestopt te tellen na 20 kruiwagens _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:49

Liksteen buiten aanbieden ipv in de stal scheelt ook altijd wat met plassen in de stal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 22:30

Ik zou cushing niet meteen van je lijstje af halen. Dat ontwikkelen ze over langere tijd, test van een paar jaar geleden zegt niets over nu.
Zowel stress gevoeligheid, veel plassen als hoefbevangenheid zijn symptomen.

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:04

Mijn ruin maakte van zijn stal ook zo een natte bende, maakte niet uit hoeveel stro ik erin gooide. Nu overgegaan op stro korrels , en blijft de box langer droog. Misschien een idee?

NHorseMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 23:09

Gelukkig niet op waterrantsoen! En niet stoppen met een liksteen. Wat een paard nodig heeft heeft het nodig.
Volgens mij kan het ook helpen om vitaminen en mineralen bij te voeren. Maar een droge stal is natuurlijk het belangrijkste. Wat netjes dat je onbeperkt stro mag pakken!
Ik ben net over gegaan op simpele houtkrullen en het valt mij op dat dat droger blijft. Misschien op de vaste plasplekken strooien en dan het stro er overheen?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 16:03

Een potstal heb ik in het eerste jaar dat ik hem had geprobeerd. Dat werd echt een bende, na 3 maanden heb ik het leeggehaald en toen groeide de schimmel door de hele stal. Het verbaast me nog dat niemand er toen wat van heeft gezegd O:)

Ik blijf wel alert op cushing, de kans is erg klein dat dat het probleem is. Dan zou de pony al vanaf z'n 5e symptomen moeten hebben en op z'n 13e nog niet positief testen op cushing.

Gisteren wou ik foto's sturen naar de hoefsmid, maar trof ik hem toevallig op de manege aan. Dus die heeft gekeken naar de hoeven. Hij vond het heel erg meevallen en heeft wat viezigheid weggesneden, dus nu is het netjes glad zonder diepe kuil dus blijf ik het nu een tijdje dagelijks behandelen met het middel van de hoefsmid.

Voor nu heb ik besloten om zolang deze omstandigheden duren twee keer daags de stal te mesten en goed op te strooien, dus dan hoop ik dat het nu verder rustig blijft. En anders ga ik inderdaad experimenteren met de genoemde stalbedekkingen hier onder het stro.

Qua vitamines zit het wel goed gelukkig, hij krijgt vitalbix.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 16:22

Wij hebben op stal ook een paard dat heel erg veel plast. Maar echt heel erg veel.
T is een ramp om de stal uit te mesten als t niet goed genoeg wordt gedaan door de vorige.
We hebben al vanalles geprobeerd, ook vlas ed.
Voor een tijdje werkte t volgende:
- smorgens helemaal uitmesten, echt alles wat nat was eruit. En vervolgens goed opstooien. In t midden een normale laag. En dan een hoge rand aan de buitenranden van de stal
- namiddag, t natte stro aan de binnenkant weghalen. En de hoge randen schoon stro naar binnen trekken.

Op t moment hebben we een lege stal dus gaat hij snachts in de ene stal en overdag in de andere, de laatste heeft dan wat minder stro. Op een of andere manier blijven beide stallen minder zwaar uit te mesten dan de vorige manier.