Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Isapaardje schreef:Mijn jongste shetlander doet het vaak in het tuig (voor de kar), zodra ze wat begint te zweten.
Ik neem zelf aan dat ze het doet omdat haar vacht niet lekker aanvoelt dan en ze zo probeert door middel van uitschudden, of het weer beter gaat aanvoelen.
Met andere woorden, ik denk dat ze het doen omdat er dus iets niet lekker aanvoelt aan hun vacht.
senna21 schreef:Ook in galop?
Dat vraagt om een filmpje.![]()
Het kan een 'grapje' zijn dat het paard zichzelf heeft aangeleerd. Het klinkt wel bijzonder.
Doet hij het ook wanneer je niet rijdt?
janouk schreef:Is je paard kort geschoren?
Flevolander schreef:doet hij dit gedrag bewust? dat hij er invloed op lijkt te hebben? of meer onbewust in de vorm van onbedoelde spiertensie waar hij geen controle over heeft?
miccamaaike schreef:Je paard kan tijdens draven en galopperen zich uitschudden? Ik probeer hier een beeld bij te vormen maar t lukt nog niet erg goed.
janouk schreef:https://ruiterbewust.nl/bugreflex-de-ve ... paard-dit/
Een paard heeft een reflex om de huid te schudden, als een vlieg landt. Dat reflex zit op buik en rug, maar niet op de hals.
Misschien dat de zenuwen overprikkeld zijn door de deken of het zadel, waardoor het reflex overprikkeld / geïrriteerd reageert.
De fascia laten los maken zou misschien wel verbetering kunnen geven
cissy schreef:Hoe gaat het nu met het schudden, doet je paard het nog steeds?
Mijn paard heeft dat ook een tijdje gefaan en ik heb ontdekt dat mijn toenmalige dekje haar kriebelde. Ging ook in stap en draf schudden als een malle.
Sinds ik dat dekje niet meer gebruik is het over.
Zou ook nog ad voering van je deken kunnen liggen. Fleece wil nog wel eens lekker statisch worden of kriebel geven als je deken af gaat.