Paard schudt hele lijf onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Paard schudt hele lijf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 15:47

Hoi allemaal,

Mijn paard heeft als trekje dat ze soms onder het zadel haar hele lijf schud. Dus eigenlijk net als na het rollen, maar dan tijdens het rijden. Ze doet het in draf, stap, galop, net wanneer het haar uit komt. Ze heeft het een hele tijd niet meer gedaan, maar vandaag dus 5 keer. Ik moet me dan echt vasthouden om te blijven zitten haha.

Weet iemand een reden waarom ze dit doet?

Isapaardje

Re: Paard schudt hele lijf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:50

Mijn jongste shetlander doet het vaak in het tuig (voor de kar), zodra ze wat begint te zweten.
Ik neem zelf aan dat ze het doet omdat haar vacht niet lekker aanvoelt dan en ze zo probeert door middel van uitschudden, of het weer beter gaat aanvoelen.

Met andere woorden, ik denk dat ze het doen omdat er dus iets niet lekker aanvoelt aan hun vacht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:50

Ook in galop?
Dat vraagt om een filmpje. :+
Het kan een 'grapje' zijn dat het paard zichzelf heeft aangeleerd. Het klinkt wel bijzonder.
Doet hij het ook wanneer je niet rijdt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:52

Is je paard kort geschoren?

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 15:58

Isapaardje schreef:
Mijn jongste shetlander doet het vaak in het tuig (voor de kar), zodra ze wat begint te zweten.
Ik neem zelf aan dat ze het doet omdat haar vacht niet lekker aanvoelt dan en ze zo probeert door middel van uitschudden, of het weer beter gaat aanvoelen.

Met andere woorden, ik denk dat ze het doen omdat er dus iets niet lekker aanvoelt aan hun vacht.

Dat klinkt wel logisch ja!
senna21 schreef:
Ook in galop?
Dat vraagt om een filmpje. :+
Het kan een 'grapje' zijn dat het paard zichzelf heeft aangeleerd. Het klinkt wel bijzonder.
Doet hij het ook wanneer je niet rijdt?

Haha in galop is het redelijk traumatisch :+
Ben altijd blij als ik nog zit. Als ik niet rijd doet hij het alleen met rollen, maar dat is logisch haha.

janouk schreef:
Is je paard kort geschoren?

Nee hij staat ongeschoren onder een deken dus heeft een redelijk normale vacht.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:02

doet hij dit gedrag bewust? dat hij er invloed op lijkt te hebben? of meer onbewust in de vorm van onbedoelde spiertensie waar hij geen controle over heeft?

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:04

Die van mij doen dit ook! Zowel moeder als haar zoon. Zodra ze beginnen te zweten krijgen ze jeuk lijkt het. Ik heb het idee dat ze hierom dit schudden doen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:15

Je paard kan tijdens draven en galopperen zich uitschudden? Ik probeer hier een beeld bij te vormen maar t lukt nog niet erg goed.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:22

Mijne doet dat ook af en toe, wel voornamelijk onder het longeren en soms onder het zadel. Ik heb het idee dat het hier een stukje spanning aflaten is, gebeurt meestal wanneer ze wat spanning opgebouwd heeft door de omgeving of wanneer ik iets moeilijks vraag en dat dan weer loslaat wanneer het weer "goed" is, bij het afvloeien schudt ze af en toe ook even haar lijf uit.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 17:21

Flevolander schreef:
doet hij dit gedrag bewust? dat hij er invloed op lijkt te hebben? of meer onbewust in de vorm van onbedoelde spiertensie waar hij geen controle over heeft?

Ik durf het niet te zeggen. Ik kan het ook totaal niet aan zien komen.
miccamaaike schreef:
Je paard kan tijdens draven en galopperen zich uitschudden? Ik probeer hier een beeld bij te vormen maar t lukt nog niet erg goed.

Haha ja hij probeert het tijdens het lopen te doen, maar gaat hierbij bijna naar stilstand en dan weer verder.

Het stukje spanning kan misschien wel kloppen. Vandaag was ze voor het eerst sinds een paar weken weer aan de gang en in combinatie met de harde wind zorgde het er wel voor dat ze wat fris was.

Zweten lijkt me gek nu ik erover nadenk, want ze doet het ook aan het begin.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:33

Ligt je zadel goed? Druk rond de schoft kan bijvoorbeeld ook soortgelijke reacties opwekken.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 14:26

Het zadel ligt goed. Wat ik me eerder voor kan stellen is haar deken. Die zit niet voor 100%. Zou dit ook reactie kunnen opwekken tijdens het rijden?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:38

https://ruiterbewust.nl/bugreflex-de-ve ... paard-dit/

Een paard heeft een reflex om de huid te schudden als een vlieg landt. Dat reflex zit op buik en rug, maar niet op de hals.
Misschien dat de zenuwen overprikkeld zijn door de deken of het zadel, waardoor het reflex overprikkeld / geïrriteerd reageert.

De fascia laten los maken zou misschien wel verbetering kunnen geven

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 00:25

janouk schreef:
https://ruiterbewust.nl/bugreflex-de-ve ... paard-dit/

Een paard heeft een reflex om de huid te schudden, als een vlieg landt. Dat reflex zit op buik en rug, maar niet op de hals.
Misschien dat de zenuwen overprikkeld zijn door de deken of het zadel, waardoor het reflex overprikkeld / geïrriteerd reageert.

De fascia laten los maken zou misschien wel verbetering kunnen geven

Het is alleen niet echt trillen maar compleet schudden net als na het rollen. Veel meer reactie dan bij bijvoorbeeld een vlieg...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:59

Hoe gaat het nu met het schudden, doet je paard het nog steeds?

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gefaan en ik heb ontdekt dat mijn toenmalige dekje haar kriebelde. Ging ook in stap en draf schudden als een malle.
Sinds ik dat dekje niet meer gebruik is het over.

Zou ook nog ad voering van je deken kunnen liggen. Fleece wil nog wel eens lekker statisch worden of kriebel geven als je deken af gaat.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 10:07

cissy schreef:
Hoe gaat het nu met het schudden, doet je paard het nog steeds?

Mijn paard heeft dat ook een tijdje gefaan en ik heb ontdekt dat mijn toenmalige dekje haar kriebelde. Ging ook in stap en draf schudden als een malle.
Sinds ik dat dekje niet meer gebruik is het over.

Zou ook nog ad voering van je deken kunnen liggen. Fleece wil nog wel eens lekker statisch worden of kriebel geven als je deken af gaat.

Hoi, ja ze doet het nogsteeds. Haar deken heeft een gladde voering dus daar zal het denk ik niet aan liggen. Ik gebruik verschillende dekjes, voornamelijk katoen. Ik zal eens kijken of het per dekje verschil maakt.

Marijke_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:20

hoi,

je zal waarschijnlijk al veel geprobeerd hebben.
Heb je ook gedacht om andere stoffen te proberen?