Hoe zie je kreupelheid?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Hoe zie je kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 13:26

Ik vind het erg moeilijk/onmogelijk om te zien of een paard kreupel of niet rad loopt.

Ik heb al het advies gekregen om naar filmpjes op YouTube te kijken en hoe vaker je kijkt, je er meer kijk op gaat krijgen.

Nu heb ik dat geprobeerd en zie het nog steeds niet echt.
Soms wel een idee dat ik iets zie, maar ten eerste staat het dan ook als zodanig op YouTube, dus ik ‘moet’ wel wat zien voor mijn gevoel, en ten tweede lijk ik wel wat te zien, maar kan ik mijn vinger er niet op leggen. (Is het voor, is het achter, links, rechts. Geen idee).

Op dit moment is er een topic met, voor mijn doel nu, hele goede filmpjes. Ik zie wel wat, maar er wordt in de commentaren gemeld dat deze filmpjes een stokkreupel paard laten zien. Ik zie dat totaal niet.

Waar let je op?
Bij draf of de kruislingse (bestaat dit woord?) benen gelijk bewegen en ook of het hoofd heftig beweegt. Maar verder weet ik het eigenlijk niet.

Hebben jullie goede YouTube linkjes voor me en tips wat nu goede aanwijzingen zijn waar je op moet letten.
Dank!

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:31

Het is ook heel moeilijk!

Heel algemeen let ik op verstoring in het ritme, bijv een kortere pas bij 1 van de benen, een hoofd dat onregelmatig knikt dat soort dingen. Je krijgt als het ware een niet-pluis-gevoel. Toewijzing aan welk been het probleem zit is enorm lastig. Daar wordt je pas veel later handiger in.

Oh en op bokt wordt al snel gesmeten met termen als stokkreupel hoor. Meestal is het best subtiel

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:32


Hutcherson

Berichten: 7505
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Hoe zie je kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:35

Meestal kun je wel zien dat een paard gewoon niet helemaal zuiver loopt. Als je iemand die je goed kent ziet lopen en die heeft wat last van zn knie gaat hij ook anders lopen en dat kun je zien.
Soms gebruiken paarden hun nek/hoofd anders of eigenlijk houden ze hem anders.

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe zie je kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-21 13:43

@ellepel, dit soort filmpjes! Met ook echt aangewezen waar je iets kan zien.
Beter dan verwacht.
Erg fijn te horen van diverse mensen dat het ook echt lastig is om dit goed te kunnen vaststellen.
En dat het dus idd kijken, kijken, kijken is c

Dank.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:45

Nou een stokkreupel paard zie je altijd omdat die echt ‘vallen’ op 1 been. Dan komen ze amper vooruit en hinkelen echt. Als je goed moet kijken welk been het is dan zijn ze niet stokkreupel. Dat kan niet missen dan namelijk.
Een kreupelheid achter is meestal moeilijker te beoordelen dan voor. Voor zie je vaak dat ze op het goede been vallen en dus de hals ook op en neer bewegen. Achter is meestal vager tenzij ze heel kreupel zijn, dan zie je ze zakken door het slechte been.
Maar in het topic wat jij bedoelt wordt het overdreven. Dier is absoluut ongemakkelijk/pijnlijk maar niet stokkreupel. Het is daar ook niet duidelijk uit welk been het komt of dat het uit de rug of bekken komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:01

troi schreef:
Het is ook heel moeilijk!

Heel algemeen let ik op verstoring in het ritme, bijv een kortere pas bij 1 van de benen, een hoofd dat onregelmatig knikt dat soort dingen. Je krijgt als het ware een niet-pluis-gevoel. Toewijzing aan welk been het probleem zit is enorm lastig. Daar wordt je pas veel later handiger in.

Oh en op bokt wordt al snel gesmeten met termen als stokkreupel hoor. Meestal is het best subtiel
"Stokkreupel rechtsachter" en dan blijkt het dier uiteindelijk op linksvoor een beetje onregelmatig te zijn. :+ Daarnaast zie je hier ook vaak genoeg filmpjes voorbij komen van een dier dat gelongeerd wordt op een kleine volte in een zware bak/longeerring - dan is het ook logisch dat ze niet helemaal lopen zoals ze zouden doen als ze gewoon rechtuit op een degelijke ondergrond zouden lopen.

Nienkje_H schreef:
@ellepel, dit soort filmpjes! Met ook echt aangewezen waar je iets kan zien.
Beter dan verwacht.
Erg fijn te horen van diverse mensen dat het ook echt lastig is om dit goed te kunnen vaststellen.
En dat het dus idd kijken, kijken, kijken is c

Dank.

Kijken inderdaad, maar als ze op het harde lopen is ook luisteren belangrijk. Je hoort dan vaak dat er "iets" niet helemaal klopt in het ritme. En het is makkelijker bij een paard dat je goed kent dan bij een dier dat je nog nooit gezien hebt. :)

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:31

Wellicht is dit in dat andere topic al voorbij gekomen (weet niet welk topic het over gaat), maar ik heb van mijn dierenarts deze link doorgekregen: https://www.lamenesstrainer.com/
Dit is een spel wat ook door dierenartsen in opleiding gebruikt wordt, je kunt stap voor stap oefenen op een paard wat lekker stabiel (kreupel) loopt :)

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe zie je kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:00

Ik heb eventueel nog wel filmpjes voor me van mijn eigen paard zowem stokkreupel als onregelmatig. Bij die van mij valt het echt op.

Ik kijk altijd naar de paslengte van de benen, die moeten gelijk zijn. Als het hoofd mee knikt is het paard vaak ook duidelijk kreupel.

Earth

Berichten: 8025
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Re: Hoe zie je kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:05

Wat bij mij ook altijd helpt, als ik twijfel, is tellen. Als je merkt dat je tel ongelijk zijn, dan is dat een eerste hint. Als ik het paard zie en hoor draven op het harde, kun je het vaak ook horen.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:28

ik luister trouwens ook als je ze op het harde laat lopen.
het geluid van een paard wat goed loopt en alle vier de voeten gelijk belast is anders dan een kreupel been/voet er tussen.
dat klinkt ook anders ..als het neergezet word hoor je geen klop maar een plof.
haha dat geluid kan ik niet uitleggen.

maar het klopt ook wel, ik had een filmpje van mijn ruin en ik meende te zien dat rechtsachter een fractie langer in de lucht bleef hangen bij het draven.
vanmiddag met stappen op het harde hoorde ik ook bij het neerzetten van dat been een doffer geluid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20041
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:41

Thokkadisje schreef:
Wellicht is dit in dat andere topic al voorbij gekomen (weet niet welk topic het over gaat), maar ik heb van mijn dierenarts deze link doorgekregen: https://www.lamenesstrainer.com/
Dit is een spel wat ook door dierenartsen in opleiding gebruikt wordt, je kunt stap voor stap oefenen op een paard wat lekker stabiel (kreupel) loopt :)


Ik zag het ook nooit maar dankzij deze site zie ik inmiddels zelfs precies aan welk been het is! Echt ideaal. :D

Edit: maar filmpjes ohz blijf ik lastig vinden hoor, zeker als bv de ruiter aan het zagen is oid.

xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:05

Thokkadisje schreef:
Wellicht is dit in dat andere topic al voorbij gekomen (weet niet welk topic het over gaat), maar ik heb van mijn dierenarts deze link doorgekregen: https://www.lamenesstrainer.com/
Dit is een spel wat ook door dierenartsen in opleiding gebruikt wordt, je kunt stap voor stap oefenen op een paard wat lekker stabiel (kreupel) loopt :)

Wat een goede link/spel! Ik zie het ineens ook overduidelijk bij honden. Echt een aanrader het spel te doen

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:53

Thokkadisje schreef:
Wellicht is dit in dat andere topic al voorbij gekomen (weet niet welk topic het over gaat), maar ik heb van mijn dierenarts deze link doorgekregen: https://www.lamenesstrainer.com/
Dit is een spel wat ook door dierenartsen in opleiding gebruikt wordt, je kunt stap voor stap oefenen op een paard wat lekker stabiel (kreupel) loopt :)



Zó interessant, maar is links ook links op beeld of kijk ik door de ogen van het paard?
Domme vraag misschien maar bij een fout antwoord twijfel ik hieraan...

xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:54

Only2Bianca schreef:
Thokkadisje schreef:
Wellicht is dit in dat andere topic al voorbij gekomen (weet niet welk topic het over gaat), maar ik heb van mijn dierenarts deze link doorgekregen: https://www.lamenesstrainer.com/
Dit is een spel wat ook door dierenartsen in opleiding gebruikt wordt, je kunt stap voor stap oefenen op een paard wat lekker stabiel (kreupel) loopt :)



Zó interessant, maar is links ook links op beeld of kijk ik door de ogen van het paard?
Domme vraag misschien maar bij een fout antwoord twijfel ik hieraan...

Je kijkt vanuit de ogen van het paard. Dus als je het paard van voren bekijkt is rechts link, en links rechts. En als je hem van achteren bekijkt is link links, en rechts rechts.
Je kan ook bedenken alsof je van bovenaf het paard bekijkt.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:58

Oké, dan heb ik geen excuses meer als ik het foute antwoord kies :D . Ga verder oefenen, dank je wel!

Nienkje_H

Berichten: 432
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe zie je kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:07

Jullie hebben echt hele fijne tips/sites.
Echt bedankt!!

Thokkadisje

Berichten: 2146
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:15

Only2Bianca schreef:
Oké, dan heb ik geen excuses meer als ik het foute antwoord kies :D . Ga verder oefenen, dank je wel!


Ik had soms ook de neiging in discussie te gaan met het spel.

'Volgens mij heeft de computer het deze keer fout.'

Maar ik vrees toch dat ik degene was die fout zat :(