Mok door slechte wei

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evie89
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-11-20

Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 20:29

Hallo iedereen,

Mijne ruin staat voor het eerste jaar 24/7 op wei. De wei heeft veel modder waar hij diep in wegzakt. Nu heeft hij mok. Mijn dierenarts zegt dat ik er snel bij moet zijn. Ik moet hem droog zetten, dus ik zoek een nieuwe stal. Zijn de eigenaars van de wei verantwoordelijk voor dit door de slechte staat van de wei? De kan wordt niet opgeruimd en slijk is er veel. Graag meningen! Ik ben mijn schat aan het behandelen en zorg ervoor dat hij snel droog gaat staan. Ben ik een trut als ik hen verantwoordelijk hou?

Gr

upendo

Berichten: 22328
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:42

Je kunt beter het weer verantwoordelijk houden.

Bijna overal is de wei een blubberbende.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:44

Daar kunnen zij weinig aan doen, het is bijna overal een en al blubber..

listiglistje

Berichten: 14428
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:47

Je bent zelf verantwoordelijk voor je stallingskeuze?

Als je ziet dat het blub is, verhuis je toch. Geen droge plekken in de wei, enkels tot in de blub, dan schiet jezelf tekort als eigenaar.

Misschien toch een betere/luxere stal zoeken....

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:47

Ik denk zelf dat het meer aan de weerstand ligt. Mijn weiland is in de winter ook nat en blubberig en even afkloppen, maar ik heb in 22 jaar nog nooit een pony met mok gehad.

Zijn er wel droge plekken waar ze droog kunnen liggen?

Sting

Berichten: 12869
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:49

Het hangt ook van de verdere voorzieningen in de weide af. Moeten ze per se in de modder eten/drinken, kunnen ze ergens schuilen/droog staan, is het echt natte modder of wat drogere modder? Hier staan ze ook in de modder te eten, maar daarna gaan ze naar het drogere stuk en staan ze de hele dag niet meer in de modder. In de nacht staan ze sowieso droog op stal.

Kairos
Berichten: 2750
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:50

De wei is in de meeste plekken zo, dat is waarom weidegang in de winter schaars is. Als je met dit weer 24/7 paarden erop zet, is het simpelweg vaak een modderbende.
Ik vind ook niet dat je daar de eigenaar voor aansprakelijk kan stellen.

VillaNeusjes

Berichten: 6103
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:51

Jij besluit 'm met dit weer 24/7 te stallen op een weiland dat niet geschikt is daarvoor. Dat 't een blubberbende wordt is niet zo gek met dit weer, kun je de stalling daarvoor verantwoordelijk houden? Nee. Het was een ander verhaal als de stalling. beschikt over werkelijke overdekte droge stalling en besluit je paard zonder overleg in de blubber te zetten.

De kana dat je het op hun kan verhalen,is dan ook zeer zeer klein.

Paarden en blubber is slechte combi. Dat is je eigen verantwoordelijkheid.

Kookaburra

Berichten: 5457
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:53

Zelfs de paarden van de buurman hebben mok... Die staan aan huis. Het weer is gewoon niets aan deze weken.

Je kunt het wel even aangeven, 'joh, mijn paard heeft mok. Is er een mogelijkheid om met bijvoorbeeld tapijt een stukje van de wei droger te maken waar ook de andere paarden profijt van hebben? Of om een deel van het verharde erf bij de wei af te zetten voor de hooibaal/-ruif zodat ze droog kunnen eten?'

Ik denk dat je verder komt als je samen een oplossing vindt, dan dat je zegt: 'dit moet betaald worden!'.

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:55

Paarden op zo'n blubber wei houden is waardeloos, meeste paarden vinden dat ook echt niet leuk.
Beter in dit seizoen paarden in een droge stal en overdag op een goede paddock naar buiten.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:02

Ik neem aan dat ze je niet gedwongen hebben daar te staan. Met de hoeveelheid regen is blubber zo ongeveer onvermijdelijk. Als jij dagelijks bij je paard komt weet je ook de omstandigheden en risico daarvan. Dus nee je kan ze vind ik niet aansprakelijk stellen, je hebt zelf gekozen je paard daar te zetten

Mijn tinkers lopen in de winter ook regelmatig goed in de blubber maar geen mok, komt ook groot deel van binnenuit

Jessix

Berichten: 16523
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:04

Het ligt voor al aan de weerstand. Die van mij hebben ook modder aan de benen, maar nooit mok. Ze staan er trouwens niet 24/7 in, maar banjeren zelf wel dagelijks door de natte gedeeltes van de wei.

Maar wat wil je dan? Hem de dierenartsrekening laten betalen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:09

Evie89 schreef:
Hallo iedereen,

Mijne ruin staat voor het eerste jaar 24/7 op wei. De wei heeft veel modder waar hij diep in wegzakt. Nu heeft hij mok. Mijn dierenarts zegt dat ik er snel bij moet zijn. Ik moet hem droog zetten, dus ik zoek een nieuwe stal. Zijn de eigenaars van de wei verantwoordelijk voor dit door de slechte staat van de wei? De kan wordt niet opgeruimd en slijk is er veel. Graag meningen! Ik ben mijn schat aan het behandelen en zorg ervoor dat hij snel droog gaat staan. Ben ik een trut als ik hen verantwoordelijk hou?

Gr

Antwoord op de laatste vraag : ja
Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard, niet de eigenaar van de wei.

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:10

Er is niemand die jou met een pistool op je hoofd dwingt om je paard in die wei te zetten, dus ja. Neem zelf verantwoordelijkheid voor je eigendom...

Evie89
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-11-20

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 21:29

Dank jullie voor de reactie! Dat is waar. Ik wist niet echt hoe het te bekijken. Nu heb ik meer inzicht erover!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:18

Begin in elk geval vast met het schoonmaken van de mok met een biotex sopje.

Evie89
Berichten: 6
Geregistreerd: 23-11-20

Re: Mok door slechte wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 15:41

Merci!