Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LShininfae
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-01-21

Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 22:21

Hallo, ik ben nieuw hier en had een vraagje. Ik ben opzoek naar een koedbloedpaard (pas over 2 jaar kan kopen maar ben al een beetje aan het kijken voor informatie erover).

Ik weet nog niet welke koudbloedpaard ik wil gaan halen maar dat is een vraag voor een ander forum

Ik heb van sommige mensen gehoort dat ze hun paard (gewoon een recreatie paard of fun paard) geen hoefijzers geven, maar gewoon bare foot laten lopen en soms zelf bijvijlen.

Ik weet niet of dat normaal is en wat jullie erover denken ?

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:32

De meningen zijn verdeeld, ikzelf heb een voorkeur voor barefoot, maar wel als dit ook echt goed is voor het paard. Ik ken ook een paard die in het verleden zo slecht is bekapt dat hij nu ijzers moet, anders loopt ie gewoon niet meer. Met ijzers loopt ie prima. Bedenk dat ijzers de bloedpompfunctie van de hoeven beperken, het hart moet dan harder werken.

Ik heb wel wat moeite met je woordkeuze, "ik wil gaan halen". Het is geen plastic paard wat je uit een winkel haalt. Het is een levend dier, ga goed na of je er echt voor kunt zorgen zoals hij/zij verdiend. Je haalt geen paard, je besluit om een paard een goed huis te bieden.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:33

Als het kan lekker blootsvoets laten en tijdig laten opvolgen door een goede smid/bekapper. Zelf bijwerken/vijlen kan ook maar dan moet je wel eerst even wat investeren in cursussen, en zeker in het begin laten nakijken door je smid/bekapper.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:09

Onze koudbloeden lopen gewoon blootvoets. Zoek dan wel een goede bekapper, en niet eentje die te veel van de zool/straal af haalt.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:13

Voor dit topic geldt hetzelfde als die over harnachement: je moet naar het individu kijken. Er is niet voor een grote groep dieren te bepalen wat het beste is. Barefoot is fijn als het kan, maar misschien tref jij straks net een paard wat schoenen of beslag nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:17

Mijn trekpaard loopt gewoon op blote voetjes. Wel van jongs af aan geleerd om uit de hand te laten bekappen.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:22

Ik denk dat je naar het paard moet kijken wat kan.
Ik heb een fjord met ijzers (inmiddels alleen nog voor) maar mijn kwpn×bwp zonder.

Als het paard zonder kan dan zou ik natuurlijk hier voor kiezen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:27

Ik zie ijzers als een medicijn. Super belangrijk als er een probleem is, bijv een hoefziekte, maar nogal onzinnig (en duur!) om standaard te gebruiken.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:30

Ik ken maar weinig paarden die een ijzer nodig hebben. Ik zie ijzers als ondersteuning als de hoef zelf te zwak is.
Mijn haf staat zn hele leven al op blote voeten, nooit een ijzer nodig gehad. Tijdens peesblessure dacht de DA eraan, maar ik heb hem zonder laten staan.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:33

Ieder paard kan, onder de juiste omstandigheden, blootsvoets gehouden worden en anders met hoefschoenen. Dat heeft verder niks met ras te maken.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 23:41

Gloa schreef:
Mijn trekpaard loopt gewoon op blote voetjes. Wel van jongs af aan geleerd om uit de hand te laten bekappen.

Hier hetzelfde, de kleine traktor wordt vanaf veulen af aan al uit de hand bekapt en kan dat nu hij bijna 2 is nog steeds :) Geen ijzers, dier heeft knalgoede voeten dus daar hoeft ook niks onder.

Mijn eerste paard (Tinker) stond in de zomer op ijzers omdat zijn hoeven gigantisch sleten door het buiten moeten rijden op asfalt. Hoefschoenen waren destijds nog niet echt in de handel.

M'n warmbloed staat ook zonder ijzers, maar met buitenrijden krijgt ze hoefschoenen aan omdat ze gevoelig blijft lopen op de paden met grind.

Dus; kijk naar het paard wat je straks hebt en bepaal aan de hand van slijtage en gevoeligheid wat het beste is! Er is nooit 1 weg naar Rome, ook al denken veel mensen met paarden vaak dat hun manier de beste is :)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 00:00

Blootsvoets is voor mij altijd het uitgangspunt. Het is niet alleen een enorm stuk goedkoper, ik ben er ook van overtuigd dat de hoeven het beste hun werk doen als ze geen ijzer hebben, namelijk helpen bij de bloedsomloop en zorgen voor grip. Daarnaast zijn ijzers gladder en zeker als een paard rondom beslagen is, geeft dat risico's (rondom beslagen is ook voor andere paarden die erbij staan een risico).

Alleen als het moet zou ik gaan voor ijzers. Maar daarvoor zou ik eerder kiezen voor hoefschoenen. Dat is een beetje het beste van beide. Gelukkig kan mijn koudbloed prima zonder ijzers :)

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 02:18

Kijk naar het paard. Ik heb alles tot nu toe zonder ijzers gehad, maar moest het niet anders kunnen gaan er ijzers onder.

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 08:08

Ik heb de mijne al ruim 14,5 jaar, alles mee gedaan van springen tot crossen, wedstrijden tm M2, buitenritten zonder ijzers.

Ik heb ook een hele goede hoefsmid. Dus ja... waarom niet als je maar goed naar je paard kijkt.
De ene kan het wel en de andere niet.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 08:09

Een ijzer is een hulpmiddel wat je gebruikt als het nodig is (verbetering van situatie). Onze paarden (6 stuks en verschillende rassen) staan al jaren zonder ijzers. Wij rijden buiten, de paarden staan op gras, zand en steen. De afwisseling en bewegingsvrijheid houdt de hoeven ook gezond. De hoefsmid komt eens in de paar weken alles nalopen en vijlt dan bij wat nodig is. Mocht er ooit een paard zijn wat ondersteuning nodig heeft in de vorm van een ijzer doen we dat natuurlijk, maar zoals ik al aangaf, voor mij is het een hulpmiddel, geen standaard.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:17

Ik denk niet dat er verschil is tussen koudbloed en warmbloed wat hoeven betreft. Kijk naar het paard zelf om te zien wat het beste is. Ik heb in m’n volwassen leven 6 paarden gehad waarvan 5 nooit ijzers hebben gehad. Mijn eerste paard kocht ik op rondom beslag maar die kon ook prima zonder.

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Koelbloedpaard bare foot laten of ijzers ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 09:41

In principe heeft voor mij de voorkeur voor blote voeten, maar dat moet wel gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 02:09

Als je zelf de hoeven wat bij wilt kunnen houden zou ik eerst een cursus volgen, zonder kennis en goede begeleiding maak je snel fouten waar je paard last van heeft.