Hoefzweer open, en nu?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 11:54

Hoi bokkers,

Afgelopen dinsdag trof ik mijn paard op 3 benen aan. Hij heeft aan hetzelfde been (linksachter) een afgescheurde pees gehad, dus ik was natuurlijk in alle staten. := Gelukkig kwam ik er al snel achter dat het probleem in zijn hoef zat, maar dierenarts was toen al onderweg.
Hij bevestigde mijn vermoeden van een hoefzweer. Tenminste, hij wist het 99% zeker. Echter, de pijnplek zat in zijn hoefbal en hij wilde het dus liever niet open snijden. Daarom het advies gekregen om 2x daags te weken in biotex, los laten lopen op droge, stenen paddock en wat metacam voor de pijn (ben hier zelf vrij sceptisch over met een zweer, maar het was echt niet om aan te zien hoeveel pijn hij had, dus OK dan maar). Het zou ‘na een paar weken’ wel uitgebarsten en beter zijn.

Nu is de zweer echter al open. Hieronder fotoreeksje door de dagen heen:

Dinsdag: hoef nog dicht, druk op hoefbal en bij alleen een aanraking daar schoot ‘ie al de lucht in omdat het zeer deed
Afbeelding

Woensdag: eerste stukje brak open. Nog steeds druk op de hoefbal en pijnlijk bij aanraking, maar lopen ging ook al wat beter (alhoewel ik dat lastig te bepalen vind, omdat hij ook metacam kreeg va dinsdagavond)
Afbeelding

Donderdag: verdere openbarsting, ergste druk van de hoefbal was er af, maar hij vond het niet fijn als ik er aan zat. Lopen ging nog steeds prima
Afbeelding

Vrijdag: verdere openbarsting. Druk was er af en hij vond het al minder erg als ik er aanzat. Prima stappen, maar nog steeds op de metacam (5 dagen voorgeschreven)
Afbeelding

Zaterdag: nog wat verder... druk is er nu helemaall af, ik mag er gewoon aanzitten en hij loopt prima. Draf nog niet gekeken maar dat zal wel loslopen. Metacam heeft hij nu voor de helft gekregen om ‘af te bouwen’.
Afbeelding

Dus ja... en nu? Dat plan voor die paar weken, is in een paar dagen al geklaard voor hoe het er naar uitziet. :)
Ik heb nog nooit eerder een paard met een hoefzweer gehad, dus vind het lastig om te bepalen wat ik nu het beste kan doen. Sowieso het wondje goed schoonhouden en van de metacam af, maar verder... beginnen jullie in dit stadium alweer met actiever beweging geven? Het is een bommetje energie. :D en kan dat gewoon in de bak (daarna dan schoonmaken) of kan ik beter nog even op de straat blijven? Verder had ik animalintex besteld, maar dat is gisteren pas binnengekomen. Doe ik er wel goed aan om dat nu nog te gebruiken/het wondje te verbinden of kan ik het beter aan de lucht laten genezen?

Heel graag jullie ervaringen!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:07

Ik zou weer lekker beweging geven en daarna weer goed schoonmaken. Gewoon even aan de longeerlijn, kun je direct zien hoe die loopt. En als dat goed gaat er weer op.

marleen_usar

Berichten: 24708
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:49

Gewoon aan de lucht laten drogen en weer lekker laten bewegen als het lopen goed gaat.

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:55

Lekker laten bewegen en daarna in de biotex. Kan het vuil eruit trekken en word het ontsmet.


Ik liet mijn paard altijd ong 30 min met een hoefzak staan. Kunnen ze ook gewoon stukjes mee lopen in het zand. Daarna deed ik het afdrogen en een watje met betadine erin proppen.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 15:59

hier nog nooit niets gedaan aan een hoefzweer die eruit gesneden is of zelf open gegaan was.
droogt aan de lucht en gewoon in het oog houden dat het niet gaat verzweren ofzo, maar die kans is niet groot.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 09:10

was dat een hoefzweer?
ik zag eerst helemaal niks.... sorry. :o
maar op de bal is toch eerder een balbetrapping?
al komt dat meer voor aan de voorvoeten :j wist niet dat dit ook zo kon,weer wat geleerd!

hier ook wel eens wondjes op de bal gehad, gewoon lekker buiten laten hoor,kan prima als het schoon blijft.

behandel het als een wondje en komt wel weer in orde :j

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:03

Gewoon lekker buiten laten, beweging zorgt ervoor dat de prut eruit kan.
Ik zou dagelijks eens met een spuit zonder naald er wat water met licht desinfectie inspuiten (hibitane oid) om viezigheid uit te spuiten, en voor de rest zodra die rad is lekker aan het werk zetten.

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:12

Zo vervelend die hoge zweren. Goed schoonhouden tot het dicht is, makkelijkste is 2x per dag even in een biotex badje. En verder inderdaad gewoon lekker laten luchten, dan is het met een paar dagen goed dicht.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:23

ellepel schreef:
was dat een hoefzweer?
ik zag eerst helemaal niks.... sorry. :o
maar op de bal is toch eerder een balbetrapping?
al komt dat meer voor aan de voorvoeten :j wist niet dat dit ook zo kon,weer wat geleerd!

hier ook wel eens wondjes op de bal gehad, gewoon lekker buiten laten hoor,kan prima als het schoon blijft.

behandel het als een wondje en komt wel weer in orde :j



Dit...

Ik heb het ook gehad, wel n stuk lager en Katskreupel.

Nadat we in de soda geweekt hadden, sprong het er uit.

Vier dagen kreupel. Andere bekapper, nooit weer gebeurd.

(En ik schrijf letterlijk bekapper, hier komt geen smid meer bij.)

Oskarrino
Berichten: 843
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:06

Ik zou het aan de lucht laten drogen en laten bewegen als het goed gaat! Eventueel wat biotex kan helpen.

maralyn

Berichten: 10500
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:30

Luusje_Kviek schreef:
Ik zou het aan de lucht laten drogen en laten bewegen als het goed gaat! Eventueel wat biotex kan helpen.


Biotex prikt als n gek als het open is.
Mijn dierenarts zei mij.

"Als je voor biotex wilt gaan, snap dan wel dat je paard je echt niet meer leuk gaat vinden, soda is zachter, dan blijft ze van je houden."

Boras
Berichten: 9997
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:10

Biotex en soda badjes worden tegenwoordig als gevolg van voortschreidend inzicht binnen de wereld van wondverzorging beiden afgeraden. Het werkt niet of juist averechts door infectie te bevorderen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70848
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:06

Ik verplaats dit topic naar Beweging en hoefverzorging.

Surferbabe
Berichten: 22
Geregistreerd: 19-12-20

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:10

Laat het eerst open.De mest moet er uit kunnen maak het schoon en vraag een hoefschoen aan

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:48

En wat kan een hoefsmid met een opengebroken blein?

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:51

maralyn schreef:
Luusje_Kviek schreef:
Ik zou het aan de lucht laten drogen en laten bewegen als het goed gaat! Eventueel wat biotex kan helpen.


Biotex prikt als n gek als het open is.
Mijn dierenarts zei mij.

"Als je voor biotex wilt gaan, snap dan wel dat je paard je echt niet meer leuk gaat vinden, soda is zachter, dan blijft ze van je houden."


Echt? Die van mij is echt een watje maar die reageerde daar helemaal niet op. Overigens was badje aangeraden door de dierenarts.

neetoch
Berichten: 1034
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Hoefzweer open, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:27

`Durf je hem nu niet buiten te zetten door het weer? Dat je bang bent dat er over de dag heen te veel vuil in komt? Omdat je schrijft dat hij een bommetje energie is op het moment.

Gooi er een luier om. rolletje van dat verband tape en daarna inpakken met ducttape en hup naar buiten met dat dier.