Paard sloom ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 21:13

Hallo allen

De laatste tijd vind ik mijn paard met rijden en longeren een beetje
sloom... alles is al nagekeken, hele apk gehad. Tandarts, hoefsmid, ostheo, zadelmaker.
Hij krijgt redcell voor meer energie masr ik merk maar weinig verschil.
In de paddock doet hij wel gek rennen en bokken.... met longeren is ie opzich beter voorwaarts dan met rijden.. is hij dan niet goed aan mijn been? Of waardoor zou hij sloom kunnen zijn? Hij valt snel terug in tempo.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:18

Mijn bijrijdpony heeft dat ook. Van de week heeft ze nog flink aan de longe gegalopeerd, maar ohz in de bak krijg ik haar moeilijk vooruit. Op buitenrit dan weer wel.
Mijne vindt het bakwerk gewoon saai. Als ik het wat opleuk met balkjes en nadenk-werk gaat het beter. En verder echt consequent zijn. 1x normaal been, geen reactie is binnen 1-2 seconden nog een keer flink been. Nog geen reactie is een tik op dr kont. Blijf daarin consequent en beloon als hij er wel goed op reageert!

Edit: en veeeeel overgangen rijden!

pleunvm
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-09-19

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:12

mijn verzorgpaard wat ik vroeg had, had dit ook. Probeer wat af te wisselen, goed opwarmen, veel overgangen rijden. Zorg dat hij/zij goed reageert op je been, anders nog duidelijker zijn! Veel succes! x

JorisV
Berichten: 26
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:57

Misschien er iets aan de hand met jouw paard. Hij heeft ergens pijn of een ziekte onder de leden. Een paard wordt niet zomaar ineens sloom. Virussen kun je herkennen aan signalen zoals verminderde eetlust, koorts, soms snotneus, doffe vacht of hoesten.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:03

JorisV schreef:
Misschien er iets aan de hand met jouw paard. Hij heeft ergens pijn of een ziekte onder de leden. Een paard wordt niet zomaar ineens sloom. Virussen kun je herkennen aan signalen zoals verminderde eetlust, koorts, soms snotneus, doffe vacht of hoesten.


Hij is al helemaal nagekeken volgens de OP :)

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:11

Misschien doe je teveel, te weinig, verkeerde dingen ?
Belast je hem te zwaar voor zijn leeftijd ? Is de fut er misschien een beetje uit ? Vindt hij alles wat ééntonig worden ?
Of heeft hij ergens pijn ? Is dit het paard met artrose trouwens ?

Oorzaken genoeg die sloomheid kunnen veroorzaken. Moeilijk te zeggen vanachter een scherm :)

Had hij bloedarmoede dat je Redcell geeft ? Want hier zit veel ijzer in. Bij geen tekorten kan dit ook wel averechts gaan werken...

pukkepaard
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-03-15

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:27

Heb je al bloedonderzoek laten doen?

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 20:00

Pandora2 schreef:
Misschien doe je teveel, te weinig, verkeerde dingen ?
Belast je hem te zwaar voor zijn leeftijd ? Is de fut er misschien een beetje uit ? Vindt hij alles wat ééntonig worden ?
Of heeft hij ergens pijn ? Is dit het paard met artrose trouwens ?

Oorzaken genoeg die sloomheid kunnen veroorzaken. Moeilijk te zeggen vanachter een scherm :)

Had hij bloedarmoede dat je Redcell geeft ? Want hier zit veel ijzer in. Bij geen tekorten kan dit ook wel averechts gaan werken...




Hoe kom je daar bij? Ik hoef hier geen advies over...

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:02

Ga je wel eens op buitenrit?
Ik heb zelf eens een paard gehad die op buitenrit altijd heel fijn te rijden was, heel voorwaarts en alles willen doen.
En in de binnen of buitenbak ook eigenlijk alleen maar sloom was.

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 21:27

Mijn instructrice denkt dat ik te veel het zelfde doe en dat het daar door komt want als ik bij haar les is hij mega voorwaarts

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:33

Perryx schreef:
Pandora2 schreef:
Misschien doe je teveel, te weinig, verkeerde dingen ?
Belast je hem te zwaar voor zijn leeftijd ? Is de fut er misschien een beetje uit ? Vindt hij alles wat ééntonig worden ?
Of heeft hij ergens pijn ? Is dit het paard met artrose trouwens ?

Oorzaken genoeg die sloomheid kunnen veroorzaken. Moeilijk te zeggen vanachter een scherm :)

Had hij bloedarmoede dat je Redcell geeft ? Want hier zit veel ijzer in. Bij geen tekorten kan dit ook wel averechts gaan werken...




Hoe kom je daar bij? Ik hoef hier geen advies over...

Ik snap je reactie niet zo op Pandora2.
Ze probeert volgens mij gewoon mee te denken :)

En de vragen die zij stelt zijn allerlei redenen waarom het zo zou kunnen zijn dat je paardje wat minder actief lijkt te zijn

mika11

Berichten: 11142
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:38

Perryx schreef:
Mijn instructrice denkt dat ik te veel het zelfde doe en dat het daar door komt want als ik bij haar les is hij mega voorwaarts


Dan kun je met wat meer afwisseling gaan rijden toch?
Bv balkjes neerleggen, buiten in en uitstappen, buitenritje af en toe.
In de bak niet te lang rijden, goed is goed.

Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:19

Pepperrr schreef:
Mijn bijrijdpony heeft dat ook. Van de week heeft ze nog flink aan de longe gegalopeerd, maar ohz in de bak krijg ik haar moeilijk vooruit. Op buitenrit dan weer wel.
Mijne vindt het bakwerk gewoon saai. Als ik het wat opleuk met balkjes en nadenk-werk gaat het beter. En verder echt consequent zijn. 1x normaal been, geen reactie is binnen 1-2 seconden nog een keer flink been. Nog geen reactie is een tik op dr kont. Blijf daarin consequent en beloon als hij er wel goed op reageert!

Edit: en veeeeel overgangen rijden!


Dat vind ik een beetje raar advies. Paard geeft aan dat hij niet zoveel plezier meer heeft en het lijkt me dat totdat het echt niet anders kan, ernaar geluisterd zou moeten worden en dat hij niet gedwongen moet worden om het toch te doen. Een paard wordt niet wakker met het idee "ik ga vandaag mijn baas eens even klieren door niet door te lopen".
Ik ga mee met rest hier. Ik denk dat het paard meer uitdaging nodig heeft en het simpele bakwerk een beetje te eentonig vindt worden.
TS, misschien kun je in-/uitstappen door het bos als ze dat leuk vindt? Ook geef je aan dat ze tijdens de les wel goed doorloopt, misschien dat je dan vaker wat uitdagendere dingen kunt doen? Denk bijvoorbeeld aan een paar oefeningen uit de working equitation halen. Mijn paard bloeide daar altijd ontzettend van op en ging zelf nadenken. Hij werd enorm fanatiek dan ineens, ging vaak dribbelen ipv. stappen, terwijl hij met bakwerk eerder een slome duikelaar was. Ik reed dan het eerste kwartier dressuurmatig om op te warmen, om daarna een halfuurtje bijv. de 3 tonnenoefening of een andere uitdaging te doen. Aan het eind reden we soms een rondje door het bos als beloning. Zo was het voor zowel mijn ruin als voor mijzelf leuk, want we werkten samen en hij had een veel actievere houding.
Nu had ik geen wedstrijdambities en was ik geen professional maar als je wel graag wedstrijden wilt rijden zou je het ook andersom kunnen doen lijkt me, dat je ter stimulatie begint met een kwartiertje opwarmen door een uitdagende oefening en daarna dressuurmatig aan het werk gaat om het af te sluiten met iets wat je paard ook weer leuk vindt.

Ik wens je er in ieder geval veel succes mee want ik snap heel goed dat het frustrerend kan zijn en je gewoon niet zo goed weet wat je ermee aan moet.

Anoniem

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:10

Als er medisch niets aan de hand is, zou ik zorgen voor meer afwisseling.

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:35

Ik heb ook wel eens mindere periodes gehad met rijden, waar het paard niet meer zo actief was. Als idd alles medisch gezien in orde is, kan je proberen om wat nieuwe dingen te proberen. Bij mij hielp het erg om hem gewoon een mini-vakantie te geven van 1, 1.5 week en daarna veel afwissling in het rijden en grondwerkt etc, hij knapte daar erg van op. Paarden kunnen ook wel eens hun mindere periodes hebben, net zoals mensen.

LoLa_108
Berichten: 103
Geregistreerd: 19-05-20

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:43

Veder zou je eventueel ook een voermeting kunnen laten doen. Voer kan veel invloed hebben op je paard.

SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 00:20

Ik heb het zelfde gehad met mijn paard....altijd super actief en blij en plots wilde hij niet meer...sloom, korte passen...ook de hele molen gehad...(nieuw zadel, chiropractor, dierenarts etc..) heb toen voer laten doormeten bij "horsecomplete" ...wauw wat een verschil na een paar weken! Hij kreeg weer plezier, was weer fanatiek en zichzelf...

Hutcherson

Berichten: 7505
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:38

Weet je hoe saai longeren is?
Ik word er zelf ook sloom van.. Pff

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 07:16

Even een andere draai ...
Tijdens de les is hij mega voorwaarts zeg je?

Wat verandert er als je rijdt wanneer je geen les hebt? Let je dan net zo hard op je houding, de oefeningen die je doet?
Ik heb het zelf al vaker gemerkt (bij mezelf oa) dat bij les het rijden plots zoveel beter gaat omdat er een instructeur meekijkt en je meteen op je foutjes gewezen wordt maar ook dat je energie dan anders lijkt, je lijkt alles ineens makkelijker te kunnen.

Dit plaatje vind ik ook altijd leuk
Afbeelding

Apple

Berichten: 76250
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard sloom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:49

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat volkomen offtopic berichten verwijderd