Gekneusde rib bij paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sylschenk
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Enkhuizen

Gekneusde rib bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 07:19

Begin november is mijn paard onderuit gegaan, fysio erbij geweest,
Gekneusde ribben, heeft iemand enig idee hoelang ze hier last van kan hebben, ben heel voorzichtig weer aan het rijden, maar ze blijft wat narrig, nu is het wel een merrie en kan het ook zijn dat ze het eigenlijk wel oké vindt om rustig aan te doen en daarom wat narrig reageert op mijn been als ik wat ga doen.
Dat is het lastige, de fysio had gezegd dat ze weinig last meer had en dat ik weer mocht opbouwen, maar waarom blijft ze dan narrig als ik wat meer ga doen? Merriegedrag of toch nog last?
Misschien iemand die ook zoiets heeft gehad?

ellepel

Berichten: 47362
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 07:53

heeft de fysio niet gezegd hoe lang het herstel kan duren?
bij mensen duurt het tussen de 5 en de 9 weken en ik heb ze ook gekneusd gehad, ik zou er even niet op gaan nu.
ik denk dat als je zekerheid wil je een veearts moet laten kijken en eventueel foto’s moet laten maken of er niet iets gebroken is of anders aan de hand.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 08:20

Pijn van een kneuzing kan erg lang duren. -O- Blij dat je voorzichtig met haar bent. Misschien het rijden toch nog wat langer uitstellen?

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Gekneusde rib bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:47

Ik ken het niet bij paarden maar weet wel dat het bij mensen verschrikkelijk pijn doet en heel erg lang duurt. Vind het nogal een uitspraak van je fysio dat ze er na zo kort zeker geen last meer van kan hebben. Ik persoonlijk zou nog een aantal weken niet rijden. Eventueel longeren (zonder singel dan dus) kun je proberen en anders zou ik zeggen laat haar nog gewoon even staan. Lekker naar buiten overdag en voor de rest de tijd hebben om te herstellen. Als je paard bozig doet en dat normaal niet doet dan is dat volgens mij best een duidelijk teken.

Eliana

Berichten: 5457
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Gekneusde rib bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:52

Ja mijn shetlander heeft dit gehad, die heeft er wel paar maanden last van gehad.
Ik heb haar denk ik 6 maanden onbelast laten bewegen en haar daarna voorzichtig weer opgepakt.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:03

Geen idee bij paarden maar zelf wel gehad (door een paard, dat dan weer wel hahaha).

Duurde idd echt heel lang, zo veel pijn dat ik ook niet in college banken kon zitten. Toen het beter de fout gemaakt te snel te veel te doen (500m sprint op de ergo, te hard wegzetten :Y) ) Resultaat: ribben herkneusd, dit maal nog veel zwaarder :') nu twee jaar later voel ik het zelfs soms nog, zeker als je het aanraakt wel duidelijk verschil met andere kant (doe wel gewoon alles weer en merk er weinig meer van tijdens sport).

Paar zomers terug bij een eventing stal in Engeland getraind, daar was een paard met wat gebroken ribben. Die was ook wel echt een flinke tijd uit de running (mocht in het begin ook niet stal uit, dan wandelen dan alleen buiten (ivm je wil geen trap van een ander paard riskeren in dat geval))

Hevonen

Berichten: 5629
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Gekneusde rib bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:07

Bij mensen kan het wel 3 maanden duren voor de pijn weg is. Zou niet rijden nu.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Gekneusde rib bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:14

Heeft mijn paard ook gehad door een val en heeft een behoorlijke tijd geduurd, ik heb zeker 4 maanden niet gereden.
De 1e maand alleen wandelen en gewoon in de paddock, de 2e maand langer wandelen op hoog tempo, 3e maand longeren erbij daarna osteo erbij en 4e maand aan de hand werken en daarna erop maar alleen stappen en dit rustig opgebouwd

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Gekneusde rib bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 01:25

Ik heb er zelf 6 maanden last van gehouden. Je moet het omliggende weefsel training, vraag je fysio voor oefeningen.

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 02:44

Mijn merrie heeft dit in augustus gehad. Dit heeft echt een hele tijd geduurd. Aangezien hier volgens mij niet echt uitspraken over zijn. Heb ik haar een tijdje rust gegeven en na 4 weken een keer erop gegaan om te kijken of ze nog zo heftig reageerde op mijn been. Dit was nog zo dus weer op rust. Los bewegen en longeren liet ze eigenlijk niets merken maar zodra ik erop zat was mijn been geen pretje. Ik weet niet meer hoelang het geduurd heeft maar denk dat we er sowieso langer dan 2 maanden mee bezig zijn geweest en toen rustig weer wat gaan belasten.
Zij gaf het zelf wel heel goed aan.

sylschenk
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 08:05

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben nog heel voorzichtig met r, hou r wel in beweging aangezien ze ook al op leeftijd is en veel energie heeft, buitenrijden gaat gelukkig heel goed, merk je niets aan r en aan de Longe ook niet. Volgende week komt fysio weer bij r. Verder merk je ook helemaal niets alleen als ik r wat oppak met rijden, dat laten we dus voorlopig maar even. Alleen maar beweging om r toch wel soepel te houden en haar energie kwijt te kunnen.

Marijke_85
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:15

Hey,

Ik heb zelf ook gekneusde ribben gehad. En tuurlijk iedereen is anders en helemaal tussen mens en dier. Maar weet dat een kneusing jaren later ook nog even kan opspelen. Wanneer je iets kneust laat je het vaak rusten en dan is het na een paar weken wel weer over. Ribben kan je niet laten rusten dus dat geneesd heel langzaam.