Hoefbevangen shetje

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiony
Berichten: 1
Geregistreerd: 04-12-20

Hoefbevangen shetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:45

Hoi, ik heb een verzorgshetlander. Zij is hoefbevangen geweest (een tijdje geleden) en ik vroeg me eigenlijk af of ik rustig met haar kan longeren. Of echt alleen wandelen. Een klein sprongetje maken zit er denk niet in, ik denk dat dit pijn aan haar hoeven doet. Ik hoop graag dat mensen weten wat ik het BESTE kan doen.

Xx

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoefbevangen shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:49

Is de hoefbevangenheid voorbij? Is haar hoefbeen niet gekanteld? Geeft de hoefsmid aan dat ze ok is? Als ze weer helemaal zuiver loopt, dus ook in draf op het harde! Dan kan je weer gaan opbouwen. Zolang ze zuiver blijft lopen kan je uiteindelijk alles weer gaan doen. Maar let erg goed op en blijf testen, dus ook in draf op het harde, of ze zuiver blijft. Eigenlijk is het voor een dier dat gevoelig is voor bevangenheid erg goed om veel te bewegen.

MirandaMalik

Berichten: 9908
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Hoefbevangen shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:18

Idd, als ze niet meer bevangen is, lun je in principe alles weer doen.
En is bewegen heel goed.
Ook goed op de signalen van de pony letten, die zal wel aangeven als het niet goed wil.

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Hoefbevangen shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:41

Kijk vooral heel goed hoe ze loopt. Loopt ze graag en soepel en heeft ze geen problemen met lopen of draaien op een harde ondergrond dan kun je in principe alles met haar doen. Zou het wel rustig opbouwen en haar goed in de gaten houden.
Geen extraatjes geven die suiker bevatten en blijf opletten, ook met hooi en eventuele brok.

Ik neem aan dat er af en toe een hoefsmid komt, die kun je altijd vragen hoe het met de hoefjes van de pony gaat. Hoefsmeden weten vaak heel veel van dit soort dingen.