Hanentred winter icm staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Hanentred winter icm staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:46

Hallo,

Ik vroeg mij af of iemand dit toevallig herkent. Paard is niet van mijzelf, maar ik help de eigenaar met de verzorging.

Merrie van 8 jaar die in de zomer (bijna) geen hanentred toont. In de winter toont ze wel hanentred. DA en paardenfysio hebben niets gevonden. En waarschijnlijk ontstaat het door stijfheid van de kou. Dus je kunt twisten of je het onder 'hanentred' schaart. Maar het optrekken van de achterbenen is wel heel typisch.

Na warm lopen is er niets aan de hand, totdat haar staart tussen de benen komt. Bijvoorbeeld door de wind.
Op die momenten trekt ze in de winter haar benen hoog op, in de zomer reageert ze er bijna nooit op. Ik zit te puzzelen waar dat verschil vandaan komt.

Is er toevallig iemand die dit herkent?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 13:49

Ik herken het niet maar wellicht zou je de staart kunnen "opvlechten/opbinden" zoals ze bij polo paarden doen? :-)
Daarmee is het probleem natuurlijk niet opgelost maar heeft ze er iig minder last van in tussentijd. áls het tenminste komt door de aanraking op de benen.

Ik vind het wel apart dat ze zo heftig op die staart reageerd, hoe groot is de kans dat ze niet perse reageert op de staart tussen de benen maar op de beweging van de staart (en dus dat het eerder vanuit de rug komt dan vanuit de aanraking op de benen?)

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 13:56

Het opvlechten van de staart hebben we inderdaad eens gedaan, juist om te testen of het daardoor kwam. Dat was op een koude dag, en bij het warmstappen toonde ze hanentred, tijdens het longeren zelf niet. Daarna de vlecht er uit gehaald en we zagen weer hanentred bij aanraking. Later hetzelfde gedaan met het rijden, en met hetzelfde resultaat. Dus we durven met 90% zekerheid te zeggen dat het de staart is.
Je zou zeggen dat een paard weet dat ze een staart heeft :+


Ouderdieren hebben dit trouwens niet ;)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:17

En kan ze aanrakingen van jou op de achterbenen wel verdragen? Is ze te longeren met een pessoa bv?

Want in het geval ze daar ook op reageert lijkt het me dat ze "gewoon" een hekel/angst heeft voor aanrakingen aan de achterbenen en die staart hangt daar nou eenmaal...

De "hanentred" is dan meer een uiting van ongemak. Zoals veel paarden bv ook raar stappen als ze voor het eerst beenbescherming om hebben. Waarom ze dat dan in de winter feller doet is natuurlijk wel een boeiende vraag tenzij ze geschoren wordt?

eldie
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Hanentred winter icm staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:04

Dit klinkt volgens mij meer naar kramperigheid dan naar hanetred. Het lijkt op elkaar maar er zit een groot verschil in. Even opzoeken op internet. Er heeft hier een artikel in Bit over gestaan

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:25

Artikel even opgezocht! Geeft ook weer een neurologisch verschijnsel aan. Net als hanentred. Wel interessant!

Ayasha, aanrakingen van ons kan ze in de zomer en winter verdragen. Ze staat ook voor de wagen, en met het beleren (wel zomer) hebben we de strengen regelmatig tussen de achterbenen gehad. Puur om haar daaraan te laten wennen. Als er met het mennen iets gebeurt, moet ze stil kunnen blijven staan. Dus dat gevoel kent ze.

Geschoren wordt ze niet. Ook nooit geweest.

Raar paard...

MarjanB

Berichten: 16497
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hanentred winter icm staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:02

Vitamine E tekort? Zit in vers gras dus kan zo maar zijn dat dat klachten geeft

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Hanentred winter icm staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 19:09

Oef, durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet of de veearts dit aangehaald heeft.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:33

Als het paard zo gevoelig is, heeft het nu een warme deken op? Ook met rijden een uitrijdeken?
Al eens geprobeerd om in winter eerst onder het solarium te zetten en op te warmen....?

Hoenligt het staartbeen? Draagt ze de staart recht?

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 22:42

Paard staat bij de eigenaar thuis. Hier is ook geen luxe als een solarium ;)

Dit jaar loopt er een veulen aan haar voet. Op dit moment pakt de eigenaar de training weer op. Dus ik durf niet te zeggen of ze 'recht' loopt. Wel staat haar bekken goed, die is na de bevalling door de fysio rechtgezet.

Vorig jaar liep ze recht en had ze de gehele winter een winterdeken op.

Uitrijdeken hebben we nog niet geprobeert. Dat balletje zal ik eens opgooien!

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hanentred winter icm staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:20

Ik ben wel benieuwd. Maar even een sidenote, volgens mij kan een fysio een bekken niet recht zetten, maar vergeef me als ik het fout heb. Dat schijnt veel te groot en te sterk te zijn om te manipuleren.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 21:05

eldie schreef:
Dit klinkt volgens mij meer naar kramperigheid dan naar hanetred. Het lijkt op elkaar maar er zit een groot verschil in. Even opzoeken op internet. Er heeft hier een artikel in Bit over gestaan

Toevallig kwam Bit vandaag met een artikel op feestboek.
https://m.facebook.com/205528139475800/ ... 624464312/
Kramperigheid kan het dus niet zijn.

Earth schreef:
Ik ben wel benieuwd. Maar even een sidenote, volgens mij kan een fysio een bekken niet recht zetten, maar vergeef me als ik het fout heb. Dat schijnt veel te groot en te sterk te zijn om te manipuleren.

Oef, geen idee. In ieder geval zat er bij het bekken iets niet goed na het veulenen. Hier was ze stokkreupel van. Veearts gaf aan dat het hoger zat dan in de benen, fysio constateerde dat het probleem in het bekken zat. Na de behandeling was de kreupelheid ook weg.

Kookaburra

Berichten: 5412
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 17:59

Het is nog koud weer, en de eigenaar heeft de training weer langzaam op gepakt.

Vandaag, helaas geen video gemaakt, liep ze weer met haar achterbenen omhoog getrokken toen de staart door de wind tussen de achterbenen kwam. Bijzonder paard ;)