Al een aantal weken onregelmatig

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 11:01

Heeey,

Mijn paard loopt al een aantal weken onregelmatig.. op advies van de dierenarts bleef ik aan de hand werken in stap met haar de eerste twee weken. We hebben ontstekingsremmers gegeven, maar heeft niet veel geholpen. Het enige verschil was dat ze in stap beter liep, maar waren dat de ontstekingsremmers of aan de hand werken? De draf bleef helaas heel onregelmatig.
Op verzoek van de dierenarts heb ik de osteopaat laten komen, maar zij zei dat er niks met haar aan de hand is waardoor ze zo loopt. Alles zat eigenlijk goed.. toen stonden we weer een week stil en te denken wat gaan we doen.
Opeens had ze op een avond koorts.. het was ook wel heel benauwd die avond en ze had de deken op. Dus deken eraf gehaald en toen zakte de koorts.
Het zat me niet lekker dat ze koorts had dus weer de dierenarts gebeld en toen hebben we bloed afgenomen voor een bloedonderzoek..
Er waren een paar kleine afwijkingen, maar niks waardoor ze zo loopt vertelde de dierenarts.

We zijn nu inmiddels aan week 5 bezig.. ze loopt in stap nog altijd goed, maar in draf is het nog altijd onregelmatig. ik heb haar nu anderhalve week volledige rust gegeven. Helaas helpt het niet.. vandaag heb ik weer de dierenarts gebeld en kan pas komende dinsdag of woensdag komen. Dus helaas gaan we dan al week 6 in.

Heeft toevallig iemand van jullie dit ook gehad? Mijn paard is nogal bang voor dierenartsen en al helemaal voor spuiten. We hebben erover zitten denken om het been van onder naar boven uit te verdoven. Om te kijken vanuit welke plek ze zo loopt, maar er werd eerst gezegd het lijkt van boven te komen.. omdat ze nogal bang is voor spuiten en dierenarts wordt het ook een heel gedoe om dit te doen..

Heeft iemand dit toevallig ook eens gehad? En wat had je paard toen?

Groetjesss

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 11:56

Hoe ziet het kreupele been eruit? Dik, warm? Bultjes/knobbels ergens?

Mijn paard kwam laatst op 3 benen van de weide met een dikke kogel. Peesscan, röntgen van kogel, uitverdoven ondervoet. Niks.
Schouder nagekeken, ook niks.

Blijkt na 6 weken een griffelbeenbreuk onder de voorknie te zitten.

Loopt ze erger kreupel op hard of zacht, op volte of rechtuit? En is er verschil in welke kant ze op loopt op een volte?

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:19

Geen enkel moment dik, warm of bultjes gehad. Heel raar dus. Je ziet het voornamelijk als ze op de linkerhand zit. Rechtsom zie je maar heeeel weinig onregelmatigheid. Ze loopt op het harde en zachte hetzelfde. Op de volte zie je het wel meer dan rechtuit, maar rechtuit zie je dat het been beetje nasleept.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 13:19

Hoe kwam je er achter dat het een breuk in het griffelbeen zat?

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:30

KaLu13 schreef:
Hoe kwam je er achter dat het een breuk in het griffelbeen zat?

Mijn fysio kwam, eigenlijk voor zijn schouder. Maar toen ze daar niets vond, ging ze verder voelen. En pas bij knijpen op het griffelbeen gaf mijn paard reactie.

Erop staan doet hij wel gewoon, ook met het optillen van zijn andere been, waardoor er meer gewicht op het slechte been komt.

Hij staat nu een week weer op boxrust en zie nu wel verbetering, maar regelmatig is het nog niet.

Sirius_

Berichten: 10958
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:51

Mijn merrie liep ook al 4 weken onregelmatig. 4 weken aan de hand gestapt. Geen dik been, niet warm, niets te zien. Na 4 weken op de kliniek bleek ze daar ook onregelmatig te lopen, zijn onder begonnen met uitverdoven. Daarna foto’s gemaakt: scheurtje in haar kootbeen. Ze staat nu op rust om het te laten genezen. 17 december maken we nieuwe foto’s en weten we of ze geopereerd moet worden. Overigens liep ze op het harde in draf flink kreupel, op het zachte en sowieso in stap niets te zien.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 09:44

Dilan93 schreef:
KaLu13 schreef:
Hoe kwam je er achter dat het een breuk in het griffelbeen zat?

Mijn fysio kwam, eigenlijk voor zijn schouder. Maar toen ze daar niets vond, ging ze verder voelen. En pas bij knijpen op het griffelbeen gaf mijn paard reactie.

Erop staan doet hij wel gewoon, ook met het optillen van zijn andere been, waardoor er meer gewicht op het slechte been komt.

Hij staat nu een week weer op boxrust en zie nu wel verbetering, maar regelmatig is het nog niet.


Gelukkig is je fysio er wel achter gekomen! Mijn paard kan ook gewoon op elk been haar gewicht zetten daar reageert ze ook niet op..
de dierenarts kan woensdag pas komen en hij zei je mag er wel op stappen zodat de spieren wel soepel blijven. Gister ben ik op haar gaan stappen en kan niet zeggen dat ik iets raar voel, maar ik heb geen draf gedaan omdat ik weet dat ze dan niet goed loopt. Ik ga eens vragen of hij voor de zekerheid naar het griffelbeen wilt kijken nu ik jouw verhaal heb gelezen

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 09:46

Sirius_ schreef:
Mijn merrie liep ook al 4 weken onregelmatig. 4 weken aan de hand gestapt. Geen dik been, niet warm, niets te zien. Na 4 weken op de kliniek bleek ze daar ook onregelmatig te lopen, zijn onder begonnen met uitverdoven. Daarna foto’s gemaakt: scheurtje in haar kootbeen. Ze staat nu op rust om het te laten genezen. 17 december maken we nieuwe foto’s en weten we of ze geopereerd moet worden. Overigens liep ze op het harde in draf flink kreupel, op het zachte en sowieso in stap niets te zien.


Hopelijk zie je op 17 dec veel verbetering! Liet jouw merrie zich goed haar been uit verdoven? Het lijken me vreselijke spuiten.. mijn dierenarts wilt het toch gaan proberen ook al is het al een hel om een enting te geven laat staan meerdere spuitjes

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:46

Zou je altijd kunnen laten nakijken idd. Heb ook genoeg mensen gehoord wiens paard helemaal niet kreupel liep, maar toch een breukje hadden.

Gelukkig is de geneeskans van zo'n breuk er groot en ken ik genees-verhalen dan verhalen die slecht afliepen.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 09:47

Welk been is ze onregelmatig?

Mijne had hele lichte onregelmatigheid in draf, diagnose spat gekregen...

Hiervoor met een dikke kogel van de wei af, peesblessure. Toen liep ze niet eens onregelmatig...

Zijn de pezen al gescand?

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Al een aantal weken onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:12

Is het belastings? (paard knikt met het hoofd in de beweging) of bewegingskreupelheid? Bij dat laatste zou het namelijk ook kunnen dat scheefheid een rol speelt. Zeker omdat je zegt dat je het op de ene hand wel ziet, op de andere niet en dat het van boven lijkt te komen.

In ieder geval als je een DA onderzoek laat doen kun je beter naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek doen.

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 10:45

Elisa2 schreef:
Is het belastings? (paard knikt met het hoofd in de beweging) of bewegingskreupelheid? Bij dat laatste zou het namelijk ook kunnen dat scheefheid een rol speelt. Zeker omdat je zegt dat je het op de ene hand wel ziet, op de andere niet en dat het van boven lijkt te komen.

In ieder geval als je een DA onderzoek laat doen kun je beter naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek doen.

Dit was dus eigenlijk ook mijn plan nadat de fysio zou komen. Zou die niets vinden, had ik hem naar Bodegraven gebracht.

Maar was in mijn geval (klopt af) niet nodig. Mochten er complicaties bijkomen in de herstelperiode dan is die kliniek alsnog aan de orde.

Hoor er goede verhalen over mbt kreupelheden en onderzoek hiernaar

Edit: ik vergeet te zeggen dat er na de fysio ook nog röntgenfoto's zijn gemaakt door de DA om de breuk aan te tonen.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 12:11

ZoeyDercks schreef:
Welk been is ze onregelmatig?

Mijne had hele lichte onregelmatigheid in draf, diagnose spat gekregen...

Hiervoor met een dikke kogel van de wei af, peesblessure. Toen liep ze niet eens onregelmatig...

Zijn de pezen al gescand?


Nee nog niet, ze hadden het eerst niet gedaan, omdat niks dik of warm ofso was dus deden ze nog geen foto’s maken. Maar volgens mij is uit verdoven of foto’s maken nog de enige optie..

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 12:13

Elisa2 schreef:
Is het belastings? (paard knikt met het hoofd in de beweging) of bewegingskreupelheid? Bij dat laatste zou het namelijk ook kunnen dat scheefheid een rol speelt. Zeker omdat je zegt dat je het op de ene hand wel ziet, op de andere niet en dat het van boven lijkt te komen.

In ieder geval als je een DA onderzoek laat doen kun je beter naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek doen.


Nee, ze knikt niet met haar hoofd. De osteopaat zei dat ze heel goed was en geen grote scheefheid aanwezig was. Daarom had ik dat al beetje uitgesloten, want heb er wel over nagedacht haha

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 12:14

Dilan93 schreef:
Zou je altijd kunnen laten nakijken idd. Heb ook genoeg mensen gehoord wiens paard helemaal niet kreupel liep, maar toch een breukje hadden.

Gelukkig is de geneeskans van zo'n breuk er groot en ken ik genees-verhalen dan verhalen die slecht afliepen.


Heb ik inderdaad ook gehoord. Ik ga het meenemen als de dierenarts komt en eens vragen of het zou kunnen in haar geval. Bedankt voor je verhaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:23

is er onbeperkt hooi??

hier een paard wat zichzelf vol gegeten heeft met suikers - hooi waarden getest -
beginverschijnselen na nieuwe aankoop hooi, strammig, soms onregelmatig, soms staand als of er een hoefzweer aan het ontstaan is, bloed laten prikken en dat maakte veel duidelijk

geen enkel ander lichamelijk probleem, wel veel kosten bespaard door direct bloed te laten prikken ( in ons geval)

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 12:34

MCE schreef:
is er onbeperkt hooi??

hier een paard wat zichzelf vol gegeten heeft met suikers - hooi waarden getest -
beginverschijnselen na nieuwe aankoop hooi, strammig, soms onregelmatig, soms staand als of er een hoefzweer aan het ontstaan is, bloed laten prikken en dat maakte veel duidelijk

geen enkel ander lichamelijk probleem, wel veel kosten bespaard door direct bloed te laten prikken ( in ons geval)


Ik heb een bloedtest laten doen, maar en kwam niet veel uit helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:41

KaLu13 schreef:
MCE schreef:
is er onbeperkt hooi??

hier een paard wat zichzelf vol gegeten heeft met suikers - hooi waarden getest -
beginverschijnselen na nieuwe aankoop hooi, strammig, soms onregelmatig, soms staand als of er een hoefzweer aan het ontstaan is, bloed laten prikken en dat maakte veel duidelijk

geen enkel ander lichamelijk probleem, wel veel kosten bespaard door direct bloed te laten prikken ( in ons geval)


Ik heb een bloedtest laten doen, maar en kwam niet veel uit helaas.


suiker is een aparte test, moet het paard ook nuchter voor zijn, afspreken met de DA zodat het voeren even een dag/nacht minimaal is, beetje sto om wat te knabbelen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:49

Waar ik aan denk... Foto's maken.
Je kan natuurlijk voor de specifieke plaats uitverdoven, maar als paard zo moeilijk is bij inentingen zou ik haar gewoon sederen en voorheen volledig op foto zetten.

Mijn vorige pony liep op kliniek licht kreupel. Bij uitverdoven van de hoef liep hij beter maar uiteindelijk bleek het in de kogels te zitten... Héél lichte artrose.

Foto's van been kost nu ook de wereld nog niet.

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:54

Art_Ificious schreef:
Waar ik aan denk... Foto's maken.
Je kan natuurlijk voor de specifieke plaats uitverdoven, maar als paard zo moeilijk is bij inentingen zou ik haar gewoon sederen en voorheen volledig op foto zetten.

Mijn vorige pony liep op kliniek licht kreupel. Bij uitverdoven van de hoef liep hij beter maar uiteindelijk bleek het in de kogels te zitten... Héél lichte artrose.

Foto's van been kost nu ook de wereld nog niet.


Ik heb geen idee hoeveel het kost, maar klinkt wel de beste oplossing inderdaad om er achter te komen hoe en wat..

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:56

MCE schreef:
suiker is een aparte test, moet het paard ook nuchter voor zijn, afspreken met de DA zodat het voeren even een dag/nacht minimaal is, beetje sto om wat te knabbelen


Ik zal het eens navragen bij de dierenarts of we dit ook voor de zekerheid eens kunnen doen. Ik dacht dat bij de volledige test dit ook erbij zat namelijk. Goed dat je het zegt!

Elisa2

Berichten: 38095
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:45

KaLu13 schreef:
Elisa2 schreef:
Is het belastings? (paard knikt met het hoofd in de beweging) of bewegingskreupelheid? Bij dat laatste zou het namelijk ook kunnen dat scheefheid een rol speelt. Zeker omdat je zegt dat je het op de ene hand wel ziet, op de andere niet en dat het van boven lijkt te komen.

In ieder geval als je een DA onderzoek laat doen kun je beter naar de kliniek gaan en een kreupelheidsonderzoek doen.


Nee, ze knikt niet met haar hoofd. De osteopaat zei dat ze heel goed was en geen grote scheefheid aanwezig was. Daarom had ik dat al beetje uitgesloten, want heb er wel over nagedacht haha


Wat zegt je instructeur? heb je die er weleens op laten rijden? Heb je weleens gekeken aan de dubbele longe? Als er geen knik is in het hoofd lijkt het me toch niet iets om al uit te sluiten.

Andere opties om na te laten kijken zijn de knieen achter en SI gewricht. Eventueel foto's van de rug/ hals.

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:59

KaLu13 schreef:
Art_Ificious schreef:
Waar ik aan denk... Foto's maken.
Je kan natuurlijk voor de specifieke plaats uitverdoven, maar als paard zo moeilijk is bij inentingen zou ik haar gewoon sederen en voorheen volledig op foto zetten.

Mijn vorige pony liep op kliniek licht kreupel. Bij uitverdoven van de hoef liep hij beter maar uiteindelijk bleek het in de kogels te zitten... Héél lichte artrose.

Foto's van been kost nu ook de wereld nog niet.


Ik heb geen idee hoeveel het kost, maar klinkt wel de beste oplossing inderdaad om er achter te komen hoe en wat..

Ik was rond de €200 kwijt voor bezoek + foto's. Zijn 4 foto's gemaakt van de kogel.

Dus dat valt opzich nog mee. De pijnstiller die hij kreeg was €50 voor een fles voor 5-6 dagen :=

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 17:45

Elisa2 schreef:
Wat zegt je instructeur? heb je die er weleens op laten rijden? Heb je weleens gekeken aan de dubbele longe? Als er geen knik is in het hoofd lijkt het me toch niet iets om al uit te sluiten.

Andere opties om na te laten kijken zijn de knieen achter en SI gewricht. Eventueel foto's van de rug/ hals.


Ja, mijn instructeur heeft er ook al een paar x op gereden, maar voelt ook geen scheefheid. Ik doe elke week met dubbele longe longeren, maar zag je ook niks.
Ook als ik aan de hand doe werken loopt ze ook heel goed. Ik mag nu licht werk met haar doen dus doe veel aan de hand werken in stap. Draf doe ik nu niet aangezien ze daar niet goed loopt

KaLu13
Berichten: 69
Geregistreerd: 23-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 17:46

Dilan93 schreef:
Ik was rond de €200 kwijt voor bezoek + foto's. Zijn 4 foto's gemaakt van de kogel.

Dus dat valt opzich nog mee. De pijnstiller die hij kreeg was €50 voor een fles voor 5-6 dagen :=

Dat valt inderdaad mee!