Waarom zulke hoge verzenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerdreams

Berichten: 1272
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:52

Ik zag het laatst nog bij een vriendin en haar nieuwe paard (teruggekocht dus ze weet hoe hij hoort te staan) de smid was geweest en had er bijna niks afgehaald. Dat paard heeft mooi sterk hoorn dus brokkelt niet en vervormt niet, dus die staat dan op torentjes. Nu was er een andere smid geweest en die had gewoon rondom wat meer van de hoefwand afgehaald, mooi afgerond, oude zool opgeschoond etc etc en hij staat nu weer mooi en moet je nagaan hoeveel beter dat loopt....
Maar stel nou dat hij niet zulk sterk hoorn had gehad (zoals de mijne..) dan hadden er scheuren in gestaan en stukken afgebroken. (en dan had smid 1 waarschijnlijk aangeraden om de hoeven in te vetten of natter te houden of minder over het harde, of op ijzers.. Etc :( )

denisesilver

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Waarom zulke hoge verzenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:46

Als je smid de hoef vormt naar het ijzer is het tijd voor een nieuwe smid :+

Ons stijltje staat op ijzers, omdat ze makkelijk rotstraal ontwikkeld, doordat de straal door de hoefvorm minder gestimuleerd wordt. Met ijzer staat ze dan meer boven het vuil dan dat ze erin staat. Overigens kunnen ze door een ongeval waarna hoefblessure ook niet af. Orthopedische schoenen dus.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 10:54

Ibbel schreef:
Oh, er zijn in het algemeen wel redenen de verzenen hoog te laten. Bij peesproblemen bv. Je kunt een wig onder het ijzer doen, of de verzenen lang laten - in beide gevallen verlaag je de druk op de buigpezen.

Ik vraag me dan af hoe lang dat effect heeft? Hoe snel verkorten spieren/pezen waardoor het verhogen van de verzenen niet meer het beoogde doel bereikt? Ik kan me dit moeilijk als een lange termijn oplossing voorstellen. Wel weer als er sprake is van bv artrose. Jij zit meestal goed in de onderbouwing (onderzoek), weet jij zo of daar evidentie voor is Ibbel?

irmaz schreef:
Ir111 schreef:
De eerste vraag is wat mij betreft, waarom groeien de verzenen zo omhoog? Is dit de natuurlijke conformatie van het paard of is er iets aan de hand waardoor dit gebeurd? Dus: check door dierenarts/fysio/osteo.

Vervolgens kan er bepaald worden of het wenselijk voor dit paard is om de verzenen te laten zakken. Naar mijn mening is het vaker wel dan niet wenselijk om ze te laten zakken maar doe dat weloverwogen.

De verzenen van mijn paard waren zo hoog omdat ze zo bekapt werd en vervolgens op ijzers werd gezet. Er is op die manier geen sprake meer van natuurlijke afslijting. Nu ze zonder ijzers staat groeien de tenen door en slijten de verzenen meer. Ze heeft nu ook geen gebroken voetas meer, durft in de wei volledig uit haar plaat te gaan en is op beton niet meer bang om onderuit te gaan.

De natuurlijke stand van de voet van een paard zo extreem veranderen door ijzers lijkt me nooit wenselijk, ga zelf maar eens 24/7 op hoge hakken lopen.

Ja dat kan natuurlijk ook, dat het de visie van de smid is dat de verzenen hoog moeten zijn. Dan ben ik wel benieuwd naar de gedachte er achter van die smid.

Ik ging in mijn redenatie er vanuit dat je de verzenen graag laag ziet. En dat je vooral gaat nadenken als een paard steile verzenen gaat ontwikkelen, anders dan dat komt door de visie van de smid?