Hilary schreef:Is het noodzakelijk dat het een hoefschoen is of mag het ook iets anders zijn ter bescherming? Ik kan me voorstellen dat je in sommige gevallen de hoef ook bloot wil kunnen maken, maar dat is niet altijd nodig.
Equine Fusion heeft hoefschoenen, maar daar ook een plakvariant van. Die plak je dus om de hoef en blijft voor langere tijd zitten. Met die plakkers heb ik geen ervaring, wel met de Imprints, maar er zijn maar weinig smeden in Nederland die dat doen. België weet ik niet.
Ook heb je kunststof 'ijzers' die je zowel kunt nagelen als plakken, de Duplo's. En volgens mij heb je nog meer plakschoenen.
Maar dan moet je 'm dus niet elke dag uit willen trekken

De hoefsmid had de optie van kunststof beslag ook al geopperd, dus is zeker geen slecht idee.
Het hoofddoel nu, is zorgen dat de hoef kan bijgroeien en zeker geen extra schade oploopt na aftrappen. Na overleg besloten voor de hoefschoenen te gaan. Voor de hoef vind ik dit tot op heden nog steeds de beste oplossing, maarja, daar is die kootholte vet mee.
Ik ga deze optie dus nog eens opgooien bij mijn hoefsmid.
capopjekop schreef:Een andere schoen zal geen optie zijn? Bij de equine fusion kreeg mijn shet ook wondjes in de kootholte, terwijl de soft rides nooit problemen hebben opgeleverd. Maar die zijn wel vrij prijzig.
Lindsey_99 schreef:Andere hoefschoen kopen. De ene irriteert en de andere niet omdat die beter past. Deze zal toch minder goed passen. Gebruikte Equine fusion of zo, die zijn zachter. Die Delta is vrij hard.
Schiet me nog wel te binnen dat een zooltje erin van een paar mm net even wat kan schelen.
Mmmm, de vorm van de ene hoef is inderdaad wel anders dan de andere nu, dus pasvorm zou kunnen. Maar ik twijfel of het echt aan de schoen zelf ligt, of dat het eerder komt doordat ze hem zo lang om moet en dat er toch altijd wel iets van zand tussenkomt. Ik zal eens kijken of ik de Equine Fusion eerst kan lenen van iemand, ik vond die van mij al zo zacht aanvoelen. 
Babootje schreef:Ijzertje eronder

Flauw, maar hoefschoenen is ook niet alles
Helemaal niet flauw hoor, paard staat normaal op beslag en is ook de bedoeling dat ze daar terug op komt te staan. Ze is echter een expert in ijzers aftrappen, dit heeft er nu tot geleid dat nagelen niet meer mogelijk is. Bloot laten lopen is door andere hoefissues jammer genoeg ook geen optie. De hoefschoenen zijn een tijdelijke optie totdat haar hoeven weer volwaardige hoeven zijn.
@ Devic, AnnickT, safina, SuperZodiaX: die richting was ik nu ook op aan het denken, voornamelijk omdat dit de gemakkelijkste oplossing zou zijn: gewoon iets er rond en klaar.
Van die zelfklevende zwachtels heb ik nog liggen, dus daar ga ik mee beginnen. Kootbeschermer ziet er ook degelijk uit, ik ga wel eerst uittesten of dat past in de schoen of dat het dan juist voor meer druk zorgt. Buisverband had ik zelf niet aan gedacht, ik schrijf het op.