Mijn paard heeft 2 jaar geleden een hele zware operatie gehad, met veel complicaties, waaronder een radialis paralyse. De zenuw in zijn schouder was verpletterd en hij is een week verlamd geweest en heeft een week enorme kramp gehad in dat been.
Hij heeft maanden boxrust gehad voordat ik mocht beginnen stappen. Ik heb eerst een maand enkel wat aan de hand mogen grazen (na 4-5 maanden boxrust dus). Daarna mocht ik beginnen aan de hand stappen. Beginnen met 10 min per dag, elke week opbouwen met 5 min. Na een 6-tal weken is hij ook begonnen met aqua training om zijn spieren al op te bouwen, voordat ik er op mocht.
Na de 5 maanden boxrust, 1 maand grazen, 2 maanden stappen, mocht ik onder het zadel beginnen.
Ik had een beetje zo een schema:
week 1-3: 10-15 min stap, 2-5 min draf
week 4-6: 15-20 min stap, 5-7 min draf
controle
week 7-9: 20-25 min stap, 10 min draf
week 9-12: 25+ min stap, 12-15 min draf
controle
week 12-15: onbeperkt stap, 15 min draf, 2 min galop (1 rondje elke kant)
week 15-18: onbeperkt stap, 15-20 min draf, 2-5 min galop
controle
week 19-21: onbeperkt stap, 20-25 min draf, 5-7 min galop, enkele gemakkelijke figuren in draf en galop (diagonaal, grote volte)
controle
week 22-24: onbeperkt stap, 30 min draf, 7-10 min galop, opbouwen naar licht werk (toevoegen van meer figuren)
week 25-27: normaal werk
controle
de dierenarts zei dat het niet uitmaakte bij de draf en galop minuten, of ik deze aan 1 stuk deed, of dat ik tussendoor stukken stapte. het was het totaal aantal minuten die telden. De eerste maanden mocht ik enkel de piste rond en moest ik van kant wisselen in stap.
Hopelijk heb je hier iets aan...