Mijn paard heeft sinds vorig jaar september helaas straalkanker aan 4 benen. We zijn vanaf dat moment bezig om hem weer ‘kanker’ vrij te krijgen, in samenwerking met dierenkliniek Klijndijk. Helaas kwam het afgelopen jaar toch weer 2 keer terug.
Begin deze maand stonden we voor een moeilijke keuze, in laten slapen of toch een nieuwe behandeling starten in de dierenkliniek van Emmeloord. We zijn voor het laatste gegaan, ik wil hem nog een kans geven.
Het is een intensieve behandeling waarbij hij op speciale ijzers staat (verbandijzers), onder de ijzers zitten namelijk platen. Op deze manier komt er geen vuil, zand, mest en urine bij de stralen. Hij mag nu wel naar buiten, zolang het maar niet regent (ivm de gazen en antibiotica die op zijn hoeven zitten onder de platen, dit mag niet nat worden).
Nu komt de winter er natuurlijk aan en wordt het steeds natter. Over 3-4 weken mogen de platen onder zijn hoeven vandaan. Wel moet hij zijn hele leven op ijzers blijven staan, ivm zo laag mogelijke druk op zijn stralen.
Ik wil hem toch graag naar buiten hebben in de winter, dus ik dacht zelf aan hoefschoenen. Op deze manier blijven zijn zolen zo droog mogelijk. Alleen zijn hoefschoenen niet geschikt voor paarden met ijzers, weet iemand een hoefschoen of ander product die wel over ijzers heen kunnen en de zolen droog houden?
Misschien bestaat het niet, maar ik probeer het toch!
P.S. Het gaat overigens de goede kant op, het ziet er voor nu heel goed uit.