Tigra_ schreef:2x ruwvoer lijkt me weinig als het paard zoveel op stal staat. Welke tijden krijgt hij nu ruwvoer? En wat is de hoeveelheid?
MarlindeRooz schreef:Je jonge paard staat 18uur per dag op stal. Krijgt kuilvoer wat niet geschikt is voor paarden... denk dat bij behoorlijk wat stress en maagklachten krijgt. Zou ik ook gaan luchtzuigen.
Zal eens beginnen met meer naar buiten en de hele dag onbeperkt goed, droog hooi. En als voer geen bietenpulp maar een muesli met veel structuur.
Absolem schreef:Mosterd na de maaltijd. Geen stro erin maar vlas of krullen. Mixen is onbegonnen werk en vaak een kansloos verhaal die bal is wel best. En anders een stal waar die veel meer naar buiten kan.
Earth schreef:Ik denk niet dat ie is gaan zuigen van verveling maar door maagzweren van stress of verkeerde voeding. Kuilgras is hoog in zuren en kan dat ook veroorzaken. Stro eten zal hij doen om zijn maag te vullen zodat het minder pijnlijk is.
Ik zou beginnen met hem te behandelen voor maagzweren, geen kuil meer voeren maar hooi en ervoor zorgen dat hij meer buiten komt.
Pandora2 schreef:Buiten zetten. Altijd.
Dan is er misschien nog iets om te keren wat betreft het luchtzuigen.
En het is veel gezonder voor een ( jong ) paard.
Stro vervangen door krullen of vlas is tricky als het echt ééntje is die uit verveling gaat eten.
Dan ben je nog verder van huis als ze daar een verstopping door krijgen.
Geen kuil maar droog hooi geven. Kuil is geen paardenvoer.
Dat wordt dus een andere stal zoeken vrees ik
Pandora2 schreef:Buiten zetten. Altijd.
Stro vervangen door krullen of vlas is tricky als het echt ééntje is die uit verveling gaat eten.
_Nelleke_ schreef:Pandora2 schreef:Buiten zetten. Altijd.
Beetje kort door de bocht, door buiten zetten gaat dit paard niet beter worden. Er moet een beter voerbeleid en management komen.
MarlindeRooz schreef:Ik zou zeggen een muesli met veel vezels zoals strucomix van cavalor. Als aanvulling op voldoende hooi. Maar ik zou een andere stal zoeken als ik het zo lees. Waar je paard veel buiten kan staan, onbeperkt kan eten en dus minder stress heeft. Een paard zonder stress is ook minder stress voor jou!
Femke_Tweety schreef:Let wel even op of daar veel luzerne inzit. Maagprobleem paarden kunnen daar soms nogal slecht op reageren.
MCE schreef:jonge paarden horen buiten, goed en onbeperkt ruw voer (geen kuilvoer dat heeft een hoge zuur graad en omdat een paard geen gal heeft werkt de stofwisseling iets anders dan bij een koe)
pijnlijke maag daar helpt geen compositum tegen, wel goed ruw voer en veel bewegen
stro mixen is niet afdoende en eten ze vaak ook teveel mest, vlas met voor de nacht en klein plakje stro erbij om verveling in de lange nacht tegen te gaan
tip: ander management en anders voeren
enviouscore schreef:MCE schreef:jonge paarden horen buiten, goed en onbeperkt ruw voer (geen kuilvoer dat heeft een hoge zuur graad en omdat een paard geen gal heeft werkt de stofwisseling iets anders dan bij een koe)
pijnlijke maag daar helpt geen compositum tegen, wel goed ruw voer en veel bewegen
stro mixen is niet afdoende en eten ze vaak ook teveel mest, vlas met voor de nacht en klein plakje stro erbij om verveling in de lange nacht tegen te gaan
tip: ander management en anders voeren
Oke dus we gaan sws van het kuil af naar hooi. Onbeperkt. Meer buiten. Zet ik zijn maatje ook meteen mee buiten. Liksteen heeft hij ook in de stal. Gewone bal deed hij niks mee dus hooibal is onderweg.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers