Beslaan na fissuur kootbeen

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Magika

Beslaan na fissuur kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 22:30

Beste Bokkers,

Al meerdere berichten geplaatst over mijn paard die een fissuur in zijn kootbeen heeft. Vele reacties mogen krijgen die mij zeker geholpen hebben.

Na 9 weken boxrust en van gips naar loopgips is mijn paard nu genezen. *\o/*Ik ben enorm blij. Hij mag weer op een klein paddockje naar buiten. Uiteraard gaan we voorlopig nog niet rijden, maar het stappen aan de hand opbouwen. Hij staat voor op ijzers en die zijn er de hele periode op advies van de DA onder gebleven. Hij is nu nodig toe aan nieuwe ijzers, maar wat ik me dus afvraag; de fissuur is nog maar net geheeld, gaat dat goed als de hoefsmid er een ijzer onder gaat slaan? De DA adviseerde me te overleggen met de hoefsmid, maar ben benieuwd hoe andere hier tegenaan kijken..Ik ben enorm voorzichtig en bang om weer terug bij af te zijn.

♡☆♡☆♡☆♡☆♡

Brainless

Re: Beslaan na fissuur kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:33

Ik ben niet tegen ijzers, maar in jouw geval zou ik zonder gaan (mits de DA daar mee eens is en het niet nodig is voor herstel).

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 22:40

Als je een goede smid hebt, kun je vragen of hij hier ervaring mee heeft. Meestal bekijkt een smid ter plekke wat lukt. Als het paard erg gevoelig reageert, dan kun je soms beter kiezen om beslag te lijmen. Ik zou niet te lang wachten met beslaan, want als hij te lang wordt, kan dit ook weer extra druk geven op het kootbeen, beetje afhankelijk hoe de hoef groeit. Dus ook met niks doen, kun je terug raken bij af.
Soms kan een smid met extra lippen werken, dus in plaats van 1 of 2 lippen, kan hij er wel 4 of 5 maken. Hierdoor wordt het kootbeen ook weer meer gestabiliseerd. Maar of dit in jouw situatie noodzakelijk is, dat moet je echt met de smid bespreken. Daarom zou ik vragen of je huidige smid hier ervaring mee heeft en anders even een ander laten komen.

Magika

Re: Beslaan na fissuur kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-20 23:22

Dank voor de reacties. Ik ga het zeker met mijn huidige hoefsmid bespreken. Het bijkomende probleem is dat we erachter zijn gekomen dat hij in zijn andere been hko heeft. Hij was kreupel door de fissuur en toen zijn op mijn verzoek beide benen op de foto gegaan. Helaas met een slechte uitkomst. Hij is ingespoten en voor de fissuur in het gips gegaan. Boven verwachting is alles goed hersteld. En buiten wat stijf zijn van 9 wk boxrust loopt hij goed.Eigenlijk wil ik hem dus op dempend en afrollend beslag hebben. Zonder beslag durf ik niet aan. Ik heb het paard vanaf februari, maar wat ik begrepen heb heeft hij altijd op ijzers gestaan. Bij aankoop rondom, ik heb hem enkel voor op ijzers staan. Ik ga eens overleggen met mijn hoefsmid.

♡☆♡☆♡☆♡☆♡

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie