Ponykamp en te kort bekapt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Adjepatatje8

Ponykamp en te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:53

Hoi bokkers

Gisteren is de hoefsmid langs geweest om na een lange tijd de hoeven te doen, ze waren wel wat aan de lange kant (de hoefsmeden in de buurt hadden allemaal wat )

Nu loopt mijn paardje heel gevoelig op het harde/grind paden. Vooral rechts voor (ik heb zelf het idee dat hij daar iets te kort is bekapt) Over 4 dagen ga ik met hem op ponykamp, maar ik weet niet zo goed of ik dat nu wel moet doen, we zullen daar veel op gras en zand lopen.

Weet iemand hoelang hij gevoelig zal lopen? Of heeft hier ervaring mee

Groetjes

Babootje

Re: Ponykamp en te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:58

Ik zou even de smid bellen hierover. Het kan zijn dat als er langer niet bekapt is je pony na bekappen gevoeliger is. Misschien kan een tijdelijk ijzertje uitkomst bieden zodat jij lekker op ponykamp kan met een pony zonder pijn.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:27

of hoefschoenen

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 20:32

We hebben net even gekeken,

en het is echt rechtsvoor aan de voorkant te kort. aan de zijkanten zit de rand nog net iets boven de zool maar aan de voorkant erboven. Zou je een klein stukje zool weg kunnen laten halen door de Hs of Da. Zodat hij daar niet meer op loopt.

het gaat echt over een klein stukje, maar hij loopt vreselijk

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:35

Ik denk eerder aan een ijzertje met desnoods iets zachts er tussen. Even hoefsmid bellen

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:43

Het resultaat van geen vaste hoefsmid en te lang wachten.

Groot risico dat ze dan gevoelig gaan lopen.

Of ponie niet op t harde laten lopen. Niet op ponykamp.

Of zorgen dat er voorijzers onder geslagen worden en je die na 8a8 wkn weer laat verwijderen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:45

amen schreef:
Het resultaat van geen vaste hoefsmid en te lang wachten.

Groot risico dat ze dan gevoelig gaan lopen.

Of ponie niet op t harde laten lopen. Niet op ponykamp.

Of zorgen dat er voorijzers onder geslagen worden en je die na 8a8 wkn weer laat verwijderen.

Precies dit.

Ik zou direct de hoefsmid bellen en hem vertellen wat er aan de hand is. Een nette smid komt direct om met jou te bekijken hoe dit opgelost kan worden.

Met een gevoelig lopend paard niet rijden (en dus ook niet op kamp gaan).

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 20:48

Wij konden er ook niks aan doen. onze vaste smid moest op het laatste moment afzeggen (wegens ernstige privé redenen) en een week later weer gecontacteerd en bleek hij ernstige rugklachten te hebben. Toen zijn we opzoek gegaan naar een andere smid en die kon komen maar z'n bus lag in de prak. Die is uiteindelijk woensdag toch gekomen.

Normaal hebben we altijd een vaste smid, alleen deze keer is het door omstandigheden iets uit de hand gelopen.

We contacteren morgen ook direct de smid weer, om te kijken of hij wat kan doen of advies heeft

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:49

Wat sneu voor je pony. Hoefschoenen kunnen inderdaad uitkomst bieden, maar het gaat je binnen 4 dagen waarschijnlijk niet lukken om goed passende hoefschoenen te vinden.

Tijdelijk hoefijzers zou ik niet voor kiezen, je beschadigt daarmee toch de hoefwand en het is de vraag of een pony die geen ijzers gewend is daar direct goed mee zal lopen.

Je geeft aan dat hij vooral op het harde en steentjes gevoelig loopt. Als het echt alleen dat is en je met ponykamp alleen op zachte ondergronden loopt kun je altijd proberen hoe het gaat.

Verder geef ik je de tip je pony regelmatig (eens in de 6 weken) te laten bekappen ipv als ze echt lang worden. Nu moet de hoefsmid er zo veel af halen dat de hoefstand van je pony in een keer drastisch wordt aangepast, het is niet zo gek dat hij dan een paar dagen wat minder lekker loopt.

Edit: ik lees je bericht dat de hoefsmid door omstandigheden langer op zich liet wachten, dus als je dit normaal wel regelmatig laat doen heb ik niks gezegd.
Laatst bijgewerkt door Jessica_K op 23-07-20 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 20:51

Jessica_K schreef:
Wat sneu voor je pony. Hoefschoenen kunnen inderdaad uitkomst bieden, maar het gaat je binnen 4 dagen waarschijnlijk niet lukken om goed passende hoefschoenen te vinden.

Tijdelijk hoefijzers zou ik niet voor kiezen, je beschadigt daarmee toch de hoefwand en het is de vraag of een pony die geen ijzers gewend is daar direct goed mee zal lopen.

Je geeft aan dat hij vooral op het harde en steentjes gevoelig loopt. Als het echt alleen dat is en je met ponykamp alleen op zachte ondergronden loopt kun je altijd proberen hoe het gaat.

Verder geef ik je de tip je pony regelmatig (eens in de 6 weken) te laten bekappen ipv als ze echt lang worden. Nu moet de hoefsmid er zo veel af halen dat de hoefstand van je pony in een keer drastisch wordt aangepast, het is niet zo gek dat hij dan een paar dagen wat minder lekker loopt.

normaal ook altijd eens in de 6 weken, maar helaas lukte dat deze x niet

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:52

Als die zool nu al gevoelig is, en je gaat er nog wat in snijden, dan zal die pas echt pijnlijk zijn. Ben je zeker dat het te kort is? Wat jij omschrijft, zie ik voor mij als een mustang roll (afronding)

Ben sowieso al fervent anti-ijzer, maar een ijzer onder een te korte hoef lijkt me ook wat moeilijk te bevestigen. Hoefschoenen kunnen een optie zijn, maar in 4 dagen kan die gevoeligheid best over zijn, hier ook nog voorgehad met een pensionpaard, die liep na het bekappen alsof ze bevangen was, zelfs op het zachte (smid heeft uiteindelijk zijn bekapmethode aangepast voor dit paard).

De mijne loopt trouwens altijd gevoelig op steentjes, hoeft geen belemmering te zijn voor werk op zand of gras. Desnoods overleggen met de organisator van het kamp of je voor buitenritten waar veel verharding is, een andere pony mag lenen? Of desnoods die activiteit overslaan, belang van de pony staat voorop.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:56

Ik denk dat voetpijn een enorm onderschat ding is bij paarden. Een paard dat heel gevoelig loopt op harde paden heeft meestal ook last op zachte bodem, alleen daar voel en zie je dit minder. Daarnaast geeft TS aan dat de pony vreselijk loopt. Ik zou dus beslist niet gaan rijden met dit paard, ook niet op zachte bodem. Zelfs als het paard wel echt correct loopt op zachte bodem: je moet in NL bijna altijd over harde stukjes heen. Ik vind dat echt niet kunnen met een pony die gevoelig loopt. Maar goed, dat is hoe ik er in zit.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 20:59

hwn Bedankt!

Ik heb inderdaad ook gevraagd hoe de ondergrond is op evt. buitenrit. Ze rijden er direct een bos in met voornamelijk zandpaden.

Ik ga kijken wat hij zondag doet en dan beslis ik of ik hem meeneem.

Hij loopt vreselijk. Het is meer dat hij nooit kreupel heeft gelopen en nu ineens wel en dat ben ik niet meer gewend (de laaste 8 jaar geen kreupel paard gehad :evaw: )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:53

Adjepatatje8 schreef:
We hebben net even gekeken,

en het is echt rechtsvoor aan de voorkant te kort. aan de zijkanten zit de rand nog net iets boven de zool maar aan de voorkant erboven. Zou je een klein stukje zool weg kunnen laten halen door de Hs of Da. Zodat hij daar niet meer op loopt.

het gaat echt over een klein stukje, maar hij loopt vreselijk

Je paard hoort op de zool te lopen. Alleen die zool moet wel dik genoeg zijn, en als je paard eigenlijk altijd te lang bekapt is (de draagrand hoort gelijk te zijn met de zool) heeft hij dus een te dunne zool, en daarom loopt hij gevoelig.

Als je consequent de draagrand gelijk zou houden met die zool, loopt hij veel meer op de zool, en wordt die dik en hard.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 22:03

Vandaag is de smid geweest en hij is idd te kort bekapt. Door een oude scheur in zijn hoef is er een klein gaatje ontstaan en daardoor loopt hij wat gevoelig. Het is tov van gisteren enorm verbeterd. *\o/* De smid zegt dat het goed komt en hij op het zachte gewoon gereden kan worden en het harde eventjes ontwijken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:08

Komt wel goed, en als je hem netjes laat bekappen steeds, en de draagrand gelijk laat maken aan de zool, wordt de zool mooi dik en loopt hij nooit meer gevoelig

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:21

Adjepatatje8 schreef:
Vandaag is de smid geweest en hij is idd te kort bekapt. Door een oude scheur in zijn hoef is er een klein gaatje ontstaan en daardoor loopt hij wat gevoelig. Het is tov van gisteren enorm verbeterd. *\o/* De smid zegt dat het goed komt en hij op het zachte gewoon gereden kan worden en het harde eventjes ontwijken.

En heb je ook wat advies gehad om dat gaatje te verzorgen? Klinkt als een porte d'entre voor schimmels en white line disease. En geloof me, daar ben je flink zoet mee!

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 23:42

SETEFURII schreef:
Adjepatatje8 schreef:

En heb je ook wat advies gehad om dat gaatje te verzorgen? Klinkt als een porte d'entre voor schimmels en white line disease. En geloof me, daar ben je flink zoet mee!

Ja daar hebben we ook wat voor gekregen weet even niet meer hoe het heet. En we moeten het goed schoon houden en als er iets veranderd de DA bellen