Imprint plakzooltjes/plakschoenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nelflobo

Imprint plakzooltjes/plakschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-20 18:12

Wie van jullie Bokkers heeft ervaring met Imprint aangepaste rubberen plakhoefschoenen (plakzolen) bij een hoefbevangen paard?
Ik zou heel graag ervaringen willen lezen hier op Bokt, zowel positief als negatief.

Let wel: ik bedoel dus NIET de plakijzers van Imprint!

Benieuwd naar reacties, alvast bedankt!

dezeman

Re: Imprint plakzooltjes/plakschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 02:28

https://www.imprintshoes.co.uk/conditions/laminitis/
Bedoel je dit dan?

Ik ben over het algemeen niet erg te spreken over gelijmd beslag omdat het nogal eens snel van de hoef valt. De lijm is oersterk, het laagje hoorn waar de lijm zich aan hecht laat dan los. Ik heb wel gehoord dat plakbeslag dat ook de zijkant van de hoefwand beslaat beter blijft zitten.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 07:03

Afbeelding
Bedoel je deze?

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 08:19

Ik bedoel de rubberen schoenen van Imprint die specifiek voor laminitis bedoeld zijn. Die verhit en op maat gemaakt worden, puur om je pony aan het lopen te krijgen. Na 6 tot 8 weken laten ze los. Nagelen is tegenwoordig geen optie meer, vroeger plaatste een hoefsmid vaak een omgekeerd ijzer bij hoefbevangen paarden, maar nagelen is te pijnlijk (stel je ook eens voor....brrr)
Geen idee eigenlijk of dat de schoenen op de foto's zijn..

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:22

Alleen ervaring met deze wijze van plakken, maar dat is niet wat jij hierboven omschrijft...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:53

Nelflobo schreef:
Ik bedoel de rubberen schoenen van Imprint die specifiek voor laminitis bedoeld zijn. Die verhit en op maat gemaakt worden, puur om je pony aan het lopen te krijgen. Na 6 tot 8 weken laten ze los. Nagelen is tegenwoordig geen optie meer, vroeger plaatste een hoefsmid vaak een omgekeerd ijzer bij hoefbevangen paarden, maar nagelen is te pijnlijk (stel je ook eens voor....brrr)
Geen idee eigenlijk of dat de schoenen op de foto's zijn..

De schoenen op de foto zijn de medische variant van Imprints. Er is ook een sportvariant (die heeft dat plusje niet). De medische is zachter / geeft meer demping en iets stroever. Deze slijt ook wat sneller dan de sportvariant, maar aangezien je met een medische reden over het algemeen geen dingen doet die voor snel slijten zorgen, lijkt me dat geen probleem.
De schoenen van de foto blijven er bij mijn pony zo’n 8-9 weken onder. Daarna vijlt de smid de voorkant van de schoen dun (het gedeelte wat dus aan de voorkant van de hoef geplakt zit), en trekt de schoen er daarna met een tang af (eigenlijk zoals je dat bij een regulier ijzer zou doen).

Ik heb er goede ervaringen mee bij mijn hb’er. De foto is van januari 2019, gemaakt toen pony in Utrecht stond ivm hb. Ze zijn er daar ook ondergezet door de smid. Niet elke smid kan dat; in Utrecht kunnen ze het en er zijn een aantal zelfstandigen opgeleid door Utrecht die het ook aan huis doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:29

Onderzoek zekerheidshalve ook eens de hoefschoenen optie met speciale inlegzolen. En dan dus de variant die 24/7 aan kan blijven. Bij Hoofwear kunnen ze je wel informeren.
Punt met plakbeslag vond ik dat het van binnen wat week en stinkerig wordt. Hiermee lokte het toch wat schimmeltjes uit en de hoef beschadigde behoorlijk.

Ik gebruik hoefschoenen voor de overgang naar blootsvoets, maar ken mensen die ze gebruikt hebben als 'hulp' bij HB. Het fijne van schoenen is dat je soms even kunt luchten, de boel goed schoonhouden, en wat onderhoud plegen wanneer nodig.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 12:53

Ninx, heeft jouw pony nooit last van drukkingen op kroonranden/ballen van de voet door de hoefschoenen?

En dank jullie wel allemaal voor jullie interessante en waardevolle info!

Ik ga er later nog uitgebreid op in!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 12:59

Nelflobo schreef:
Ninx, heeft jouw pony nooit last van drukkingen op kroonranden/ballen van de voet door de hoefschoenen?

En dank jullie wel allemaal voor jullie interessante en waardevolle info!

Ik ga er later nog uitgebreid op in!

Nee, het zijn de Equine Fusions.
Eigenlijk heeft vrijwel niemand dat met die schoenen. Zeer comfortabel

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:34

En kent iemand van jullie ook Dallmer Clogs?
Die zijn ook speciaal voor hoefbevangen paarden ontwikkeld en daar kun je ook een bijbehorende zool tussen bevestigen.

Ninx: de site van Klaas Feuth was ik vorige week al tegengekomen en die is erg interessant!
Laatst bijgewerkt door Nelflobo op 26-07-20 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:36

dezeman schreef:
https://www.imprintshoes.co.uk/conditions/laminitis/
Bedoel je dit dan?

Ik ben over het algemeen niet erg te spreken over gelijmd beslag omdat het nogal eens snel van de hoef valt. De lijm is oersterk, het laagje hoorn waar de lijm zich aan hecht laat dan los. Ik heb wel gehoord dat plakbeslag dat ook de zijkant van de hoefwand beslaat beter blijft zitten.

Waar mijn hoefsmid het over had waren plakschoenen die ook de zijkanten van de hoef beslaan.

Maar momenteel zit er zoveel vooruitgang in bij mijn pony (mijn inspanningen lonen gelukkig), dat we op dit moment even afzien van de Imprint plakschoentjes.

Ik vind de informatie die jullie allemaal geven erg interessant, neem het allemaal mee.
En vooral de foto's zijn heel verhelderend!

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 19:41

sylva schreef:
Alleen ervaring met deze wijze van plakken, maar dat is niet wat jij hierboven omschrijft...
[ [url=m/0N7VIS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MTFzrh.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/HxFAig.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Sylva: vertel eens wat meer over wat er op jouw foto's allemaal te zien is? Het lijken wel omgekeerde ijzers, maar dan van rubber....
Heel benieuwd!!