Revalidatie jaarling merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nora_Lynn

Revalidatie jaarling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 01:10

Hallo lezers.

Vier weken geleden is mijn jaarling merrie geopereerd aan ocd in de kogels aan beide voorbenen. Na deze operatie is een revalidatie nodig van 9 weken.
Ondertussen zitten er van de 9 weken dus al 4 weken op. Sinds een week mogen we twee keer per dag 10 minuten stappen aan de hand. Ze is ontzettend druk en ik ben daarom gelijk begonnen met het stukje persoonlijke ruimte aaneleren zodat ze de bokkesprongen niet vlak naast mij maakt. De situatie maakt wel dat je elke dag twee keer per dag met haar bezigt bent en toch wat van haar verwacht.

Hierdoor maak ik mij lichtelijk zorgen dat mijn paard misschien wel overprikkeld raakt, ideaal gezien moet je een jaarling natuurlijk zoveel mogelijk paard laten zijn. Zij stond dan ook voor de revalidatie in de opfok, hier heeft ze een inloopstal en kan ze dus samen met haar leeftijdsgenootjes zelf kiezen of zij binnen of buiten wilt staan. Ik ga daar een keer in de week lang om te borstelen en knuffelen. Ze zal na de revalidatie ook teruggaan naar deze plek.

Heeft er iemand misschien tips zodat ik deze periode zo makkelijk mogelijk voor mijn paard kan maken, maar toch de dingen kan doen die voor de revalidatie nodig zijn?

Duhelo

Re: Revalidatie jaarling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 01:22

Is er een mogelijkheid om ze aan haar box een klein stukje paddock te geven? Groot genoeg dat ze kan stappen, niet groot genoeg om gek te doen.
Als dat lukt dan zou ik het stappen laten voor wat het is en gradueel haar uitloop telkens iets groter maken zodat ze zelf min of meer opbouwt?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 01:36

Hou je aan het advies vd kliniek. Hier in 2015 met een jaarling hengst een revalidatie ingegaan. Naast boxrust ook. 2x daags stappen ad hand. Ik had wat lekkers in mijn zakken en verder op stal gezelschap van 2 shetten als de andere buiten stonden. En wilgentakken, speeltje opgehangen enz. Ze worden er heel wijs van en schikken zich zo snel in de situatie. Het belangrijkste is nu echt het plan vd kliniek aanhouden daar heeft ze de rest van haar leven plezier van. Ik vond het ook sneu maar alles voor een gezond verder leven. Succes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 05:54

Het stappen op het verharde is juist heel belangrijk voor het afdrijven van vocht en zwelling. Daar zou ik dus zeker niet mee stoppen.
Ik zou nog even volhouden. Jullie zijn al bijna op de helft! Probeer haar idd veel bezig te houden met eventueel een voerbal, wilgentakken, etc in de stal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 06:56

Gewoon opvoeden en afstand leren houden kan prima met een jaarling, is juist goed voor ze en dat ze dit niet krijgen is juist het grote nadeel van de opfok. Juist het knuffelen zou ik zo veel mogelijk achterwege laten, dat is wat problemen veroorzaakt doordat het een gebrek aan respect van persoonlijke ruimte aanmoedigt, het juist leren van voldoende ruimte houden is juist een toegevoegde waarde, net als het netjes meelopen aan een touwtje, ook als je opgefokt ben.

Nora_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 11:00

De boxrust gaat heel erg goed, ze heeft wat speelgoed in de stal, een liksteen en krijgt de hele dag door porties ruwvoer zodat ze niet zonder zit. Het knuffelen in de stal gaat op mijn voorwaarden, ik moet natuurlijk ook mesten terwijl zij in de stal staat dus ik heb gelijk aangeleerd dat ze op afstand moet wachten als ik dat wil en bij mij mag komen als ik het aangeef. De eerste dag met het wandelen steigerde ze een aantal keer bijna tegen mij aan dus heb ik haar gelijk goed achteruit gezet, als ze nu druk wordt en gaat springen dan doet ze dit op “afstand” ik loop ook met een longeerlijn zodat ze net wat meer ruimte heeft. Tijdens het lopen oefen ik het stilstaan als ik ook stil ga staan, en zet haar wat achteruit als ze dit niet doet, en ik wil dat ze ontspannen met mij mee loopt zonder druk op het touw. Dit gaat elke dag beter, ze is erg leergierig en juist daarom ben ik bang dat het teveel kan worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:08

Ik zou me daar geen zorgen over maken. Ik vind het juist fijn als ze al jong netjes opgevoed zijn. Hier heb ik de jonge paarden altijd aan huis gehouden, op de leeftijd van 1 jaar kon ik ze zelfs al netjes op de cirkel sturen rondom mij, zorgt er alleen maar voor dat ze later alles sneller zullen aanleren. Uit je ruimte blijven, stilstaan, wijken, achteruitgaan zijn allemaal basisopvoeding (natuurlijk niet oneindig herhalen, en rekening houden met wat de artsen aanraden/verbieden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:13

Hier heb ik al vanaf 6 maanden met mijn jongste gewandeld. Vanaf anderhalf jaar tuig toe gevoegd aan het wandelen zodat hij dat normaal vond dat hij dat aan had. Vaak een deken van zijn vriend op hem gelegd en hem gebruikt als hulp om spullen op te leggen die ik even niet nodig heb. Daar worden ze juist heerlijk mak van. Ik leg nu nog steeds hoevenkrabbers, borstels, vijlen enz op zijn rug terwijl ik met hem bezig ben. Hij is een soort plateau voor spullen haha. Maar hij is nooit overprikkeld hiervan geweest.
Het is wel lastig dat je jaarling nu ipv rustig te stappen dus uit haar plaat gaat. Ik denk ook niet dat dat bevorderlijk is voor het herstel. Ik zou dus weer even overleggen met de kliniek, misschien mag je haar ook wel wat meer ruimte geven, zoals bvb een uitloop aan de stal.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:25

Wat je als afwisseling ook nog kan doen tijdens die 10 min stappen is ondertussen een paar minuten grazen ergens waar wat gras is. Of je legt ergens onderweg op het stukje dat je stapt wat hooi. Dat kan je ook de laatste minuut van het stappen doen en daarna terug naar de box.

Zet haar ook eens tijdens het uitmesten gewoon aan de buitenkant (goed) vast met een touw, dan is ze toch even extra uit de box.

Misschien heb je een poetsplaats waar je haar even een half uurtje op kan zetten. Leert ze stilstaan en ze kan wat anders zien dan de box. Je beperkt daarmee wel het aantal min stappen, dus is prima die paar meter, en ze komt toch de box uit (iets meer prikkels en dus afleiding). Misschien kan je haar op de poetsplaats zetten naast wat andere paarden, zodat ze wat afleiding heeft (of met wat hooi in een zak).

Bind haar buiten aan de aanbindpaal en ze ziet iets meer, of hek of e.d.. Blijf je erbij.

Creatief zijn binnen de mogelijkheden die je zijn aangereikt. De ene keer stap je volledig die 10 min, de andere keer ben je wat speels, opvoedkundig bezig en zorg je voor afleiding.

Hoe kan je zorgen dat je paard toch even die box uit is in combinatie met boxrust...

Wat hier boven aan gezegd wordt, misschien een stukje boxruimte in de paddock afzetten, hooi erbij en erbij blijven. Desnoods houd je haar vast aan haar halster of touw of e.d.

Ga eens bij lessen of rijden kijken wat andere mensen, met jouw jonge jaarling aan de hand. Dan is ze er toch ook weer extra uit.

En zo zijn er vast nog wel meer opties te bedenken binnen het schema van 10 min stappen x 2 en je paard toch meer de box uit de krijgen, wat haar weer rustiger houdt.

Geestelijke afleiding en spirit is ook nodig voor bevordering van fysieke lichaam en proces.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:50

Een box paddock zal volgens mij zeker interessant zijn. Kan je in de morgen 10 minuten stappen naar de paddock en ze overdag lekker buiten zetten, kan ze dingen zien passeren, andere paarden. bult hooi erbij en die houdt zich wel bezig. En in de avond stap je de 10 minuten terug.

Betreft het "werk": netjes meestappen, stilstaan, voetjes geven, ruimte houden en wijken voor druk zijn basisdingen. Zeker mee oefenen, blijven ze fris van in het koppie en houden ze respect.

Nora_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 11:57

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een uitloop te maken bij haar stal, wel poets ik haar op de poetsplaats waar ze ook vaststaat en inderdaad alles kan zien. Ik durf haar alleen nog niet alleen te laten staan als ik aan het mesten ben omdat we het vaststaan nu dus pas een week doen en ik bang ben dat ze anders gaat hangen, ik loop wel elke keer even een klein stukje weg om wat te pakken of op te ruimen en ga eens uit het zicht staan zodat ze wel rustig leert dat ze ook alleen kan blijven staan. En grazen aan de hand pak ik ook elke keer even mee voor de rust en de ontspanning. Het zogenoemd uit haar plaat gaan is niet de hele tijd als ze dit in totaal een minuut doet van de 10 minuten is het veel. Verder loopt ze wel braaf mee. Gelukkig mag ze over twee weken wel op een stuk paddock van 8x8 en dan kan ik haar meer met rust laten. De situatie is natuurlijk voor zo’n jonkie niet ideaal maar ik wil er het beste van maken, en ik geloof wel dat ik over een aantal jaar een hele makkelijke driejarige heb omdat ze alles al heeft gezien, en al veel basisdingen heeft geleerd die ze vaak pas met drie leren omdat het op de opfok niet wordt gedaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 14:02

Paddock hoeft ook niet aan de stal vast. Als je 8*8 ter beschikking hebt, kan je met prikpaaltjes die niet afsplitsen? Maak je er 4*4 of 4*8 van, kan ze ook niet veel gekker in doen dan in een box maar kan ze wel enkele uurtjes buiten staan?
Ik zou dit zeker de eerste dagen wel zo opbouwen, want na 6 weken boxrust direct op 8*8 is vragen om gekke sprongen. (en dan zijn net die korte draaien als ze toch wat gaan rennen niet ideaal.)