Maandag kreeg ik een telefoontje dat mijn paard kreupel was.
Na het zien van de video in de auto gesprongen en naar stal.
Stokkreupel op rechtsvoor.
“Hopende” op een hoefzweer, smid dinsdag laten komen en hij was iets gevoelig op zijn zool maar geen zweer kunnen vinden.
Toen was er ook nog geen zwelling.
Dus gister de dierenarts laten komen en die denkt dat het een peesblessure is.
Kan pas over ongeveer 10 dagen op de scan i.v.m. de zwelling.
Er is geadviseerd op boxrust maar gezien mijn paard niet anders gewend is dan de hele dag buiten staan heb ik zijn uitloop die normaal dus heel groot is verkleind naar 5x5.
Hij heeft pijn, beweegt dus amper en ligt ook vaak. (Altijd al gedaan

Als ik er ben voor zijn stal en het koelen laat ik hem even in een 5x5 weitje grazen, ook dit ging prima en houd hij zich rustig.
Het volgende scheef de dierenarts:
Paard is sinds gister niet zuiver in stap RV. Vandaag is het beeld niet erg veranderd. Hoefijzers zitten er 3 weken onder. LO: Paard stapt 0,5-1/5 RV kreupel. RV is de pijp verdikt, geen putjes in de te drukken. Hoef RV is niet warm, heeft milde pulsatie. Percussie milde reactie hele voet, visitatie negatief. Palpatie van de oppervlakkige buiger geeft een consistente pijnreactie. In stap een buigproef uitgevoerd RV; paard stapt slechter weg. Advies: paard volledige boxrust geven (of postzegelstukje buiten afzetten), been 2x daags koelen met water of een icepack. Over 10 dagen een echo laten maken van RV, dit kan op stal of op de praktijk.
Vandaag was zijn pees nog dikker, nog warmer en nog kreupeler. Mijn hart breekt als ik hem zo zie!

Foto van net:

Iemand ervaringen hiermee of tips?
Een scan kan zeker echt niet voor de zwelling weg is?