Waarschijnlijk peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jantine_

Waarschijnlijk peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:40

Beste blokkers,

Maandag kreeg ik een telefoontje dat mijn paard kreupel was.
Na het zien van de video in de auto gesprongen en naar stal.
Stokkreupel op rechtsvoor.
“Hopende” op een hoefzweer, smid dinsdag laten komen en hij was iets gevoelig op zijn zool maar geen zweer kunnen vinden.
Toen was er ook nog geen zwelling.
Dus gister de dierenarts laten komen en die denkt dat het een peesblessure is.
Kan pas over ongeveer 10 dagen op de scan i.v.m. de zwelling.

Er is geadviseerd op boxrust maar gezien mijn paard niet anders gewend is dan de hele dag buiten staan heb ik zijn uitloop die normaal dus heel groot is verkleind naar 5x5.
Hij heeft pijn, beweegt dus amper en ligt ook vaak. (Altijd al gedaan ;) )
Als ik er ben voor zijn stal en het koelen laat ik hem even in een 5x5 weitje grazen, ook dit ging prima en houd hij zich rustig.

Het volgende scheef de dierenarts:

Paard is sinds gister niet zuiver in stap RV. Vandaag is het beeld niet erg veranderd. Hoefijzers zitten er 3 weken onder. LO: Paard stapt 0,5-1/5 RV kreupel. RV is de pijp verdikt, geen putjes in de te drukken. Hoef RV is niet warm, heeft milde pulsatie. Percussie milde reactie hele voet, visitatie negatief. Palpatie van de oppervlakkige buiger geeft een consistente pijnreactie. In stap een buigproef uitgevoerd RV; paard stapt slechter weg. Advies: paard volledige boxrust geven (of postzegelstukje buiten afzetten), been 2x daags koelen met water of een icepack. Over 10 dagen een echo laten maken van RV, dit kan op stal of op de praktijk.

Vandaag was zijn pees nog dikker, nog warmer en nog kreupeler. Mijn hart breekt als ik hem zo zie! ;(

Foto van net:
Afbeelding

Iemand ervaringen hiermee of tips?
Een scan kan zeker echt niet voor de zwelling weg is?

Anoniem

Re: Waarschijnlijk peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:59

Jeetje Jantine wat heb jij een pech steeds.

Even een positieve noot, Mo heeft zich een maand of 2/3 geleden denk ik verstapt. Exact hetzelfde beeld alleen na 2/3 dagen niet kreupel en dik meer. Toch bleef het boven haar kogel wat dik dus na een tijdje laten scannen, niks aan de hand. Ik ga duimen dat het bij jullie ook meevalt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:07

Hoop ook dat het mee valt voor jullie. Wat een zorgen heb je dan ineens, hè? Je paard zo te zien en niet te weten hoe en wat....

Mijn paard mag gelukkig weer opbouwen, na 15 maanden een zware, vervelende peesblessure rechtsachter.

Wat ik je nog kan aanraden is lasertherapie. Dat heeft mijn paard zó enorm geholpen in de beginfase (10x 15 minuutjes laseren). Daarna paddockrust, want stalrust was hier ook geen optie, zo lang. Hij heeft in die 15 maanden ook enorm gek gedaan (ik heb een vrolijk, energiek paard). En gelukkig gaat het nu goed en mag ik het grondwerk en rijden weer op pakken.... Dus... verlies je hoop niet. Misschien is het geen peesblessure, al hoewel ik de verdikking niet fijn vind om te zien. Ik duim voor jullie!!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:15

Robijntjah schreef:
Jeetje Jantine wat heb jij een pech steeds.

Even een positieve noot, Mo heeft zich een maand of 2/3 geleden denk ik verstapt. Exact hetzelfde beeld alleen na 2/3 dagen niet kreupel en dik meer. Toch bleef het boven haar kogel wat dik dus na een tijdje laten scannen, niks aan de hand. Ik ga duimen dat het bij jullie ook meevalt.

Daar zou ik echt voor tekenen al geeft mijn gevoel op dit moment wat anders aan...
Echt fijn dat het dus ontzettend meeviel bij Mo!

Het is niet de eerste keer dat hij wat heeft, dus wie weet! We houden hoop! _/-\o_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:18

als het zo dik en warm is,zit er dan geen ontsteking in?
heb je je paard ook getemperatuurd?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:22

ellepel schreef:
als het zo dik en warm is,zit er dan geen ontsteking in?
heb je je paard ook getemperatuurd?

Ik wou net zeggen, de zwelling is behoorlijk en incl warmte zou ik ook niet direct denken aan de pees.
Nergens wondjes?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:37

Oh wat schrikken zo'n been.

Maar ik heb ook een paard gehad als die een piepklein wondje had, echt speldenprik format, dan kon dat ben ook zo enorm oplopen. En kon hij er niet goed op staan.
Na een week was het weer weg.
Dus ik hoop voor je dat het dat is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:41

Ik ben geen DA, verre van, maar als ik de foto zie is mijn eerste spontane reactie ook eerder een wonde dan een peesletsel ??

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:41

Ik heb ervaring met heel wat blessures maar dus niet met een peesblessure. Heb dus ook nog geen idee of het wel zo is! Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb goed gecheckt op wondjes en niks kunnen vinden. Temperatuur eerlijk gezegd niet gemeten.
Ga ik morgen ochtend gelijk doen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:42

Ik vraag mij af he, waarom doet een DA een buigproef in stap? Daar kun je het toch alleen maar slechter van maken?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:44

...ik heb ooit een echo laten doen (toen iedereen er al van uit ging dat het een peesblessure was),
de tweede DA heeft laten we zeggen op maandag gevoeld 'het lijkt een peesblessure',
paard heeft toen een vochtafdrijver gekregen en op woensdag de scan gedaan.
(Was nare peesblessure, maar is volledig hersteld.)

Wat je ook echt niet wil is einschüss, de zwelling 'kruipt dan omhoog' over het polsgewricht heen, de pulsaties in de kootholte wordt heftiger en het dier kan koorts krijgen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-06-20 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:44

Eigenlijk is het been pas vanaf vandaag zo ontzettend dik.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:45

imaudy schreef:
Ik vraag mij af he, waarom doet een DA een buigproef in stap? Daar kun je het toch alleen maar slechter van maken?

Ik heb geen idee.
Ik kon er niet bij zijn ivm werk maar wilde dat er zo snel mogelijk naar gekeken werd en dus is mijn bijrijdster erbij geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:49

Jantine_ schreef:

...als het beeld echt fors verandert altijd even met de DA overleggen!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:58

Janneke2 schreef:
Jantine_ schreef:

...als het beeld echt fors verandert altijd even met de DA overleggen!

Ja idd, oppassen voor olifantenbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:14

imaudy schreef:

Waarom doet de DA überhaupt een buigproef!? Hij is toch al kreupel, dat hoef je niet meer te constateren. En met zo’n dik been kun je ook best een scan maken.

Beetje preken voor eigen parochie maar ik zou een andere dierenarts laten komen om te scannen en dan gelijk laser er op.

https://www.hplt.nl/behandelaar/

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:16

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:

Waarom doet de DA überhaupt een buigproef!? Hij is toch al kreupel, dat hoef je niet meer te constateren. En met zo’n dik been kun je ook best een scan maken.

Beetje preken voor eigen parochie maar ik zou een andere dierenarts laten komen om te scannen en dan gelijk laser er op.

https://www.hplt.nl/behandelaar/

Ik zou eerlijk gezegd ook een andere dierenarts laten komen. Ik vind die buigproef echt wat dom.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:27

Bij de foto moest ik eerlijk gezegd ook eerder aan een ontsteking denken. Zeker omdat het alleen maar dikker is geworden... https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Daarbij kan het wondje zo klein zijn dat het niet meer zichtbaar is. Een buigproef in stal snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal, zeker als ze zo zichtbaar kreupel is.

Ik zou zeker even temperaturen morgen! En wellicht nog een andere dierenarts laten kijken

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:39

Kidde schreef:
Bij de foto moest ik eerlijk gezegd ook eerder aan een ontsteking denken. Zeker omdat het alleen maar dikker is geworden... https://www.paardenarts.nl/kennisbank/e ... j-paarden/

Daarbij kan het wondje zo klein zijn dat het niet meer zichtbaar is. Een buigproef in stal snap ik eerlijk gezegd ook niet helemaal, zeker als ze zo zichtbaar kreupel is.

Ik zou zeker even temperaturen morgen! En wellicht nog een andere dierenarts laten kijken

Misschien moet je je eigen artikel een stukje verder lezen...

Dit is geen einschuss, dat is bijna altijd achter. Als je het zeker wilt weten dan moet je hem temperaturen dan weet je het.

En over ontsteking; de eerste fase in een peesblessure is de ontstekingsfase.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:14

janderegelaa schreef:
Kidde schreef:

Dit is geen einschuss, dat is bijna altijd achter. Als je het zeker wilt weten dan moet je hem temperaturen dan weet je het.

Bijna altijd achter, dus niet altijd. Daarom raad ik toch ook aan te temperaturen? Ik heb helaas genoeg ervaring met peesblessures, maar ik heb zelf zelf eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat het been pijnlijker en dikker wordt bij een peesblessure.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 22:27

Afbeelding

Dit is trouwens een foto van gisteravond 21.00.
Wel van de zijkant maar amper dik toen nog.
En dus wel 3 dagen al kreupel.

Thanks voor alle info & reacties ik neem morgen even contact op met de dierenarts en dan vraag ik even naar degene die normaal voor mijn paard komt.
Ze werken op de praktijk met meerdere dierenartsen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 07:24

Kidde schreef:
Bijna altijd achter, dus niet altijd. Daarom raad ik toch ook aan te temperaturen? Ik heb helaas genoeg ervaring met peesblessures, maar ik heb zelf zelf eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat het been pijnlijker en dikker wordt bij een peesblessure.

Oh, dat kan zeker. Bij mijn paard is dat ook pas later gebeurd.... Was toch echt een peesblessure. Echo maken en laten laseren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:56

janderegelaa schreef:
Kidde schreef:

Dat laatste wilde ik ook zeggen, en dat het dan zo dik wordt is normaal maar gebeurd vaak bij ernstige blessures. Ik vindt dat de DA prima advies heeft gegeven..koelen en rust en scannen kan inderdaad pas na 10 dagen vanwege het (ontstekings) vocht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:05

Hier ook peesblessure, waarbij ze eerst kreupel was, maar niks te zien. Binnen paar dagen kwam er zwelling. Na 2 of 3 weken gaan scannen en inderdaad een peesblessure, maar bij de 2e controle was er toch een groter gedeelte beschadigt, omdat er bij de 1e scan nog wat vocht zat was dat toen niet te zien. We hadden wel eerder kunnen scannen, maar advies was toch minimaal 2 weken wachten omdat het dan beter volledig in beeld gebracht kon worden. Voor ons geen probleem, het proces zou niet anders worden die 2 weken. Stappen en koelen

Bij ons was het niet zo dik, maar de blessure was ook niet heel ernstig. Maar dus wel eerst kreupel, daarna zwelling, daarna trok de kreupelheid langzaam weg, maar zwelling bleef eerst nog en kwam er een bult te voorschijn.

Wij hebben trouwens ook geen boxrust gegeven, alleen de dagen dat ze echt kreupel was, omdat ze toen echt niet wilde lopen. Zodra ze dat wel wilde gewoon naar buiten in overleg met de Da.

Sterkte!

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:30

De da is gecontacteerd en zij bevestigden idd dat het eerst dikker kan worden.
Hij had geen koorts dus we gaan door met koelen en rust.
Extra hooinetjes gehaald en we hebben veel knuffels te geven.

Ik ben dus de bijrijdster van die knapperd van TS