Dik been

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maya2703

Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 09:58

hey,
mijn merrie heeft sinds woensdag een dik been, maar het is niet warm en we mogen de hoef aanraken. Ze wou er absoluut niet op staan, maar heeft dan ontstekingsremmers, antibiotica en pijnstillers gekregen. Donderdag was ze al beter, maar de zwelling was niet geminderd. Er zijn 2 verschillende dierenartsen van dezelfde praktijk geweest, de ene dag 1 alleen, donderdag met 2, en die spreken elkaar tegen... Uiteindelijk beslist dat het een ontsteking is... Dit lijkt mij raar aangezien de ontstekingsremmers niet aanslaan. Ik ga sowieso nog een orthopedestrale contacteren voor een ander beeld te krijgen, maar ik vraag mij af wat andere paardeneigenaars hiervan denken. Dinsdag was ze nog helemaal in orde en 's nachts staat ze binnen. Ik vermoed dus gewoon lomp bij het liggen/rollen in haar stal.
Foto's zijn van linksachter en rechtsachter, rechtsachter is het dikke been ;)

Alvast bedankt,
Maya

Poekkie

Re: Dik been

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:03

Klinkt als een einschuss been?
Ik kan geen foto's zien, maar zou hier toch zeker mee opletten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:25

Ik zie geen foto's, maar koel je ook?

Foto's geven trouwens wel een beter beeld van wat de situatie is :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:32

Het is niet warm, zegt TS. Bij einschuss wel. Kan er iets gebroken zijn?

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:54

Poekkie schreef:
Klinkt als een einschuss been?
Ik kan geen foto's zien, maar zou hier toch zeker mee opletten.

Wat exact is dat? Dit is de eerste keer dat ze mank staat in de 5 jaar dat ze bij mij is... Heb er nog niet zo veel ervaring in...

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:55

Marije_1997 schreef:

Woensdag niet gedaan aangezien ik het te riskant vond om ze tot de wasplaats te brengen. Gisteren gevraagd aan de dierenarts en die zei dat de medicatie genoeg is...

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:56

Hevonen schreef:
Het is niet warm, zegt TS. Bij einschuss wel. Kan er iets gebroken zijn?

De ene heeft inderdaad gezegd dat we beeldvorming zouden moeten doen, maar die had het eerder op de pezen. Ik dacht dat woensdag ook, maar gisteren durfde ze er al iets meer op staan om haar andere been te ontlasten. Dus ik weet niet of het door de pijnstillers is of omdat ze beter is :/

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:57

Afbeelding
Afbeelding

Als het goed is zijn dit de foto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:58

Maya2703 schreef:
Marije_1997 schreef:

Woensdag niet gedaan aangezien ik het te riskant vond om ze tot de wasplaats te brengen. Gisteren gevraagd aan de dierenarts en die zei dat de medicatie genoeg is...

Koelen bij zwelling kan nooit kwaad. Ookal voelt het niet warm.

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:00

Woensdag niet gedaan aangezien ik het te riskant vond om ze tot de wasplaats te brengen. Gisteren gevraagd aan de dierenarts en die zei dat de medicatie genoeg is...[/quote]

Koelen bij zwelling kan nooit kwaad. Ookal voelt het niet warm.[/quote]

Okey, dan doe ik dat straks direct even, dankjewel! :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:02

Ik zou als het mogelijk is naar de kliniek gaan. Daar kunnen ze röntgenfoto's maken en eventueel pezen scannen. Het kunnen 101 verschillende dingen zijn en Bokt kan er niet in kijken.

Tot die tijd rust én zeker koelen, dat is echt een gevalletje 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Als je gaat koelen moet je dit wel minimaal 10 minuten doen, anders heeft het weinig zin.

Wij smeren zelf altijd direct Traumeel gel als er enige vorm van zwelling is, alleen bij echte kreupelheid zou ik gewoon naar de dierenarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:03

Maya2703 schreef:

Koelen bij zwelling kan nooit kwaad. Ookal voelt het niet warm.[/quote]

Okey, dan doe ik dat straks direct even, dankjewel! :)[/quote]
Elke dag 20min koelen met water en stappen helpt vaak al veel

Mijne heeft dan wel geen zwelling zoals deze maar wel atrose en een peesblessure. Ik koel elke dag, en stap elke dag 20 min. Na een week of 8/9 gaat beide de goede kant op. Deze blessures zijn dan over het algemeen wel dingen die langdurenz maar net als met mensen, als jij een dikke voet hebt, ga je ook koelen, en je blijft bewegen.

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:05

mavantos schreef:
Ik zou als het mogelijk is naar de kliniek gaan. Daar kunnen ze röntgenfoto's maken en eventueel pezen scannen. Het kunnen 101 verschillende dingen zijn en Bokt kan er niet in kijken.

Tot die tijd rust én zeker koelen, dat is echt een gevalletje 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Als je gaat koelen moet je dit wel minimaal 10 minuten doen, anders heeft het weinig zin.

Wij smeren zelf altijd direct Traumeel gel als er enige vorm van zwelling is, alleen bij echte kreupelheid zou ik gewoon naar de dierenarts gaan.

Dankje, het naar de kliniek gaan is gewoon het probleem, want hoe krijg je een paard op 3 benen een van in, zeker als ze al niet makkelijk laadt... Maar dankjewel! Ik kan pas na mijn schooluren, maar zal zeker lang genoeg koelen :)
Waar heb je die gel gekocht? Is misschien handig voor de toekomst :)

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:07

Mijne heeft dan wel geen zwelling zoals deze maar wel atrose en een peesblessure. Ik koel elke dag, en stap elke dag 20 min. Na een week of 8/9 gaat beide de goede kant op. Deze blessures zijn dan over het algemeen wel dingen die langdurenz maar net als met mensen, als jij een dikke voet hebt, ga je ook koelen, en je blijft bewegen.[/quote]

Thanks! Ik wist helemaal niet wat te doen en mijn dierenarts zei dat ze op boxrust moet... (Niet dat ik ze volledig vertrouw na hun stunt, maar ze hebben nog steeds een opleiding...)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:09

Als een paard zo kreupel is dat ze liever niet lopen, dan zou ik dit ook zeker niet doen. Stappen kan in de meeste gevallen geen kwaad, maar als er een fractuur zit dan is stappen niet goed en moeten ze op complete rust. Dus ik zou zeker je dierenarts hierin volgen als die aangeeft dat ze op boxrust moet.

Als je paard alleen een dik been heeft en verder niet kreupel loopt kan je het wel eventjes aankijken. Alleen zoals ik het lees wil ze er amper op staan (alleen nu met medicatie een beetje). Dan is in mijn optiek aankijken echt een no go en laat je direct de dierenarts komen. Dit heb je al gedaan, maar ik zou ook röntgenfoto's laten maken en eventueel scannen als er op de foto's niets te zien is. Als ze niet te vervoeren is dan hebben ze ook mobiele apparaten waarmee ze gewoon bij jou op stal langs kunnen komen.

Traumeel Gel kan je gewoon bij de Epplejeck of Divoza kopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:10

Vertekend de tweede foto of is niet het gehele been dik maar begint het net een stukje boven de kogel?

In dat geval zou ik een da met een echo apparaat laten komen om het na te kijken.

Ik zou dan een peesprobleem willen uitsluiten.

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:11

mavantos schreef:
Als een paard zo kreupel is dat ze liever niet lopen, dan zou ik dit ook zeker niet doen. Stappen kan in de meeste gevallen geen kwaad, maar als er een fractuur zit dan is stappen niet goed en moeten ze op complete rust. Dus ik zou zeker je dierenarts hierin volgen als die aangeeft dat ze op boxrust moet.

Als je paard alleen een dik been heeft en verder niet kreupel loopt kan je het wel eventjes aankijken. Alleen zoals ik het lees wil ze er amper op staan (alleen nu met medicatie een beetje). Dan is in mijn optiek aankijken echt een no go en laat je direct de dierenarts komen. Dit heb je al gedaan, maar ik zou ook röntgenfoto's laten maken en eventueel scannen als er op de foto's niets te zien is. Als ze niet te vervoeren is dan hebben ze ook mobiele apparaten waarmee ze gewoon bij jou op stal langs kunnen komen.

Dankje! Dan zoek ik ergens iemand langs te laten komen daarvoor. En ga ik nog wat geld uitgeven ;)

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:13

cobiie schreef:
Vertekend de tweede foto of is niet het gehele been dik maar begint het net een stukje boven de kogel?

In dat geval zou ik een da met een echo apparaat laten komen om het na te kijken.

Ik zou dan een peesprobleem willen uitsluiten.

Het is inderdaad niet het gehele been, enkel het pijpbeen en een klein stukje van haar kogel. Dankjewel, ik denk dat ik dat inderdaad ga doen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:16

Maya2703 schreef:
mavantos schreef:

Dankje! Dan zoek ik ergens iemand langs te laten komen daarvoor. En ga ik nog wat geld uitgeven ;)

Traumeel Gel is homeopatisch, maar er zijn ook dierenartsen die dit geven bij zwelling/blessures. Wij zijn er altijd heel enthousiast over en is ook een gevalletje 'baad het niet, dan schaadt het niet'.

Het is echt overal te koop, je hebt het ook voor mensen. Als ik me hard stoot dan smeer ik ook gelijk de gel erop van de paarden :')

Bijvoorbeeld bij de Paardendrogist: https://www.paardendrogist.nl/traumeel- ... JmEALw_wcB
Je moet even kijken waar het, het goedkoopste is. Het doet ook vaak mee met de 25% kortingsacties die ze bij de Epplejeck/Divoza vaak hebben.

Maya2703

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:20

Dankje! Dan zoek ik ergens iemand langs te laten komen daarvoor. En ga ik nog wat geld uitgeven ;)[/quote]

Traumeel Gel is homeopatisch, maar er zijn ook dierenartsen die dit geven bij zwelling/blessures. Wij zijn er altijd heel enthousiast over en is ook een gevalletje 'baad het niet, dan schaadt het niet'.

Het is echt overal te koop, je hebt het ook voor mensen. Als ik me hard stoot dan smeer ik ook gelijk de gel erop van de paarden :')

Bijvoorbeeld bij de Paardendrogist: https://www.paardendrogist.nl/traumeel- ... JmEALw_wcB
Je moet even kijken waar het, het goedkoopste is. Het doet ook vaak mee met de 25% kortingsacties die ze bij de Epplejeck/Divoza vaak hebben.[/quote]

Super bedankt! Google vertelt mij dat het ook voor honden bestaat, misschien sponsoren mijn ouders dan :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:24

De gel voor honden is hetzelfde als die voor paarden. Die gebruik ik dus ook voor mezelf als ik een beurse plek heb! Je doet overigens heel lang met een flesje, want het smeert heel goed uit. Je hoeft er geen hele dikke laag op te smeren. Gewoon een dun laagje en dan een beetje erin masseren.

Maar de traumeel gel gaat niet de blessure van jouw paard verhelpen hoor. Daar zou ik zeker een dierenarts voor laten komen met een mobiel röntgen-/scanapparaat. Dan krijg je ook precies te horen wat je paard wel en niet mag doen.