Hulp gevraagd bij leren optillen achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilandra

Hulp gevraagd bij leren optillen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:15

Oké bokkers, nu heb ik echt even hulp nodig.

Sinds kort heb ik een grote koudbloed, type trekpaard. Hij is 6 jaar en is scheef in zijn bekken.
Ik vermoed dat hij in het verleden niet de beste ervaringen heeft opgedaan. Hij is soms heel boos en voor veel dingen angstig (shampooflesje, emmer, fietsers, vijl van de smid, etc). Het is een koudbloed dus de reacties zijn niet erg paniekerig, maar wel degelijk duidelijk aanwezig.

Door zijn scheve bekken vindt hij het heel moeilijk om de achterbenen op te tillen. In de wei kan hij dit prima. Hij kan bijvoorbeeld prima aan zijn oren krabben, aan beide zijden. Hij is best heel lenig. Kan ook zonder problemen opstaan na liggen.

Het uitkrabben en verzorgen van de voorbenen gaat naar omstandigheden heel goed, alhoewel hij nog heel bang is voor een vijl en voor water. Maar de achterbenen krijg ik met geen mogelijkheid omhoog.
Ja, als ik heel hard aan zijn sokken trek, wat pijn doet, dan tilt hij uiteindelijk in een reflex het been op en verlies dan meteen zijn evenwicht. Dit komt omdat hij zijn gewicht niet eerst op het andere been zet. Geweld gebruiken is geen optie.

Leunen tegen de achterhand werkt niet want hij leunt met zijn 850 kilo stevig terug.

Aantikken, vriendelijk vragen, doortastend vragen, touw, dit geeft allemaal geen enkele reactie. Geen, nada, niets. Die benen staan vast in het beton.

Het enige dat ik heb kunnen doen is toen hij op rust stond heel voorzichtig de hoef wat naar voren optillen en dat belonen. Het probleem is dat hij zelden op rust gaat staan als ik met zijn benen bezig ben.

Clickeren is denk ik de meest effectieve oplossing. Ik heb daar twee vragen bij, er is geen beginnetje om te belonen, en ik heb gemerkt dat hij van voer uit de hand agressief wordt. Hij gaat het dan opeisen op een heel onprettige manier (lees aanvallen, ook in de wei). Ik wil dus liever niet met voertjes werken.

Iemand dit eerder bij de hand gehad?

Ik heb wel meerdere stoere paardenmensen gehad die zeiden, oh ik help je wel even. Die trokken met geweld dat been onder hem vandaan, en wanneer ze dan zagen dat hij in paniek bijna omviel, was de opmerking 'o dit is wel een dingetje'. En dan laten ze me achter met een geschrokken paard met een negatieve ervaring. Die tips hoef ik dus niet.

Paard is onder behandeling van een chiropractor en wordt in het rijden recht gericht en sterker gemaakt. Daar is alle aandacht voor.

Misschien kan iemand hier mij op weg helpen.
Alvast dank

troi

Re: Hulp gevraagd bij leren optillen achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:30

Ik zou je aanraden om met clicker training te beginnen. Wel met voertjes maar dan goed en onder begeleiding waardoor je de negatieve gedragingen gelijk aanpakt (zoek bijv eens op youtube naar voedselweigering) . Dat geeft je namelijk een instrument om ook de andere problemen heel efficiënt aan te pakken.

Als dat geen optie is dan vrees ik dat je uitkomt bij een bekapstal. Ook omdat je al veel hebt geprobeerd

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:33

Het lijkt erop dat je paard licht kramperig is. In dat geval is het geen kwestie van niet willen, maar een kwestie van niet kunnen.
Mocht het kramperigheid zijn, dan is er maar een devies en dat is GEDULD en never nooit niet boos worden. Wij hebben er een half jaar over gedaan om bij een kramperig paard, welke door een vorige hoefsmid met met geweld is bekapt, weer het vertrouwen te geven. Kramperigheid komt in vele vormen, de een is zichtbaarder dan de andere.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:34

Bij ons hielp het om het paard met zijn andere zijde (dus links als je rechts wilt optillen en omgekeerd) tegen een muur te parkeren. Dit eerst met clickeren bevestigd als niet eng. Daarna (Lees na twee weken oefenende inparkeren) rustig beentje optillen. Ze had snel door dat ze tegen de muur kon leunen en zo gaf ze al snel rustig een voetje.
Na weer 2 weken rustig tegen de muur trainen zijn we steeds verder van de muur af gaan staan. Nu (lees maanden later) kan ik haar overal voetje vragen en optillen.

Nb. Dit is een comtois met ook een aardig naar verleden.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:39

Domino_2006 schreef:
Bij ons hielp het om het paard met zijn andere zijde (dus links als je rechts wilt optillen en omgekeerd) tegen een muur te parkeren. Dit eerst met clickeren bevestigd als niet eng. Daarna (Lees na twee weken oefenende inparkeren) rustig beentje optillen. Ze had snel door dat ze tegen de muur kon leunen en zo gaf ze al snel rustig een voetje.
Na weer 2 weken rustig tegen de muur trainen zijn we steeds verder van de muur af gaan staan. Nu (lees maanden later) kan ik haar overal voetje vragen en optillen.

Nb. Dit is een comtois met ook een aardig naar verleden.

Ja, hier kan ik wel iets mee. Net als de tip over clickeren, ik denk ook dat we die kant op moeten. Een muur kan helpen, het is inderdaad geen kwestie van niet willen maar niet kunnen. Niet vanwege kramperigheid maar dat scheve bekken in combi met slechte ervaring.

Fijn dat het bij jou zo goed gaat, dit geeft de burger moed. :)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:57

Koudbloed......snoep.
Eerst moet je even aan de sokjes trekken om duidelijk te maken wat je wilt.
Zodra hij hem 1 seconde optilt.....snoepje er in.
Moet jij eens op letten hoe snel hij dat door heeft.
Langzaam uitbreiden totdat je gewoon je knie er onder kan zetten.
Er mag best beloond worden voor iets moeilijks met wat lekkers.

Pauline2cv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:06

Met clicker, voer en een voergericht paard is het heel belangrijk om de click en het voertje heel duidelijk en langzaam te introduceren. Waar kan je aan denken? Geef hem zijn voer vóór de training, werk met een plakje hooi zodat hij kan kiezen om dat te eten, werk met voer dat hij niet super lekker vind (hooibrokjes, lucerne) en waar hij lang en veel op moet kauwen.

Begin ook in beschermd contact, met een draadje of staldeur tussen jullie. Als hij opdringerig is kan je zelf rustig blijven en een stap naar achter doen en hoef je hem nooit te corrigeren.

Ik werk zelf niet met voedsel weigeren maar met rustig naast me staan. Een target aanraken is ook een heel duidelijk begin voor werken met een clicker. Hoe meer tijd je investeert in dit begin, hoe makkelijker de rest gaat. Tegen een muur parkeren heb ik met mijn Shetlander die moeite had met zijn evenwicht ook gedaan.

Veel succes en plezier met trainen!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:21

Met de clicker kan je heel fijn precies op het goede moment belonen. Zeker omdat hij in het verleden slechte ervaringen heeft gehad is werken met positieve bekrachtiging denk ik best heel prettig voor hem. Ik heb erg veel gehad aan de filmpjes van The willing equine. Het onderstaande filmpje is heel duidelijk hoe je kan beginnen op een veilige manier en hoe je aanleert om niet te gaan eisen.

https://www.youtube.com/watch?v=seNaLrN1xSs

Wanneer dat onder de knie is begin je met de voorbenen omdat hij dat al kan. In de eerste instantie is een gewichtsverschuiving al voldoende om te belonen. Wanneer hij het principe met de voorbenen doorheeft kan je achter gaan proberen.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 15:19

roosa schreef:
Koudbloed......snoep.
Eerst moet je even aan de sokjes trekken om duidelijk te maken wat je wilt.
Zodra hij hem 1 seconde optilt.....snoepje er in.
Moet jij eens op letten hoe snel hij dat door heeft.
Langzaam uitbreiden totdat je gewoon je knie er onder kan zetten.
Er mag best beloond worden voor iets moeilijks met wat lekkers.

Ja dat werkt dus niet. Je kunt trekken wat je wilt, er beweegt niets. En snoep werkt ook niet.

Wat betreft clickeradviezen. Bedankt, ik ga ermee aan de slag. hij moet het zelf gaan doen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:08

En met een touw onder zijn kogel door? Dus een halstertouw achter zijn been, in de kootholte. En dan niet trekken om hem omhoog te halen, maar als aanwijzing voor wat hij moet doen. Dus heel licht druk zetten en als hij ook maar zijn gewicht verplaats naar zijn andere been belonen, eventueel met een klik. Dan belonen voor het minimaal oplichten van de achterkant van de hoef. En zo stapje voor stapje verder. En geduld hebben. Niet steeds harder trekken als hij niet wil, maar wachten. Net zoveel dat het irritant is, maar niet zoveel dat boos wordt.

Zo heb ik het gedaan met mijn merrie die echt niet wilde omdat ze het eng vond. Ze moeten zelf beslissen om het been op te tillen, maar je geeft wel een beetje druk. Het voordeel is ook dat je niet naast het been staat als ze besluiten om uit te halen. Ik geef nu nog steeds een beloning voor voetjes geven, maar nu nog maar 1 stukje wordt voor alle vier de hoeven.