iemand ideeën?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Zaphierx

iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-20 23:07

Goedenavond allemaal,
Ik heb een lusitano ruin van 16 jaar. Ik heb hem op 3 maart 2019 gekocht, maar ik reed hem al sinds augustus 2018.
Vorig jaar heeft hij een trap gehad op de wei, tegen zijn achterknie. Hierna werd hij rechtsvoor kreupel. De dierenarts is er toen bij geweest en een tijdje op metacam, koelen en rust was het weer over.
Nu is hij 8 oktober weer getrapt tegen zijn achterbeen en werd hij weer rechtsvoor kreupel.
We hebben hem toen 6 weken boksrust gegeven, daarna zijn we 2 keer per dag met hem gaan stappen, hij verbeterde wel maar werd niet helemaal 100.
Ondertussen hebben we foto's laten maken waar artrose uit kwam. We hebben hem laten uitverdoven en inspuiten. Op het uitverdoven reageert hij wel, maar op het inspuiten niet. Nu zijn we 3 weken geleden naar de kliniek geweest met hem. Hier liep hij eigenlijk best goed tot aan de buigproeven. Zijn ijzers zijn er toen onder vandaan gehaald, de hoefsmid daar merkte gelijk op dat hij heel gevoelig was op zijn voeten. Op de foto's en echo's die we toen hebben laten maken was ook alleen de artrose (in beide voorbenen) te zien, maar volgens de dierenarts kan hij niet zó slecht lopen alleen door de artrose.
Nu zijn we bij twee klinieken geweest, waar ze ons allebei niet konden helpen.
Hij heeft wel speciale ijzers gekregen met een zooltje en foam ertussen. Dat ging de eerste week echt heel goed en toen mochten we ook weer opbouwen! In de tweede week wisselde hij af van hele goede dagen, en hele slechte dagen. Op goede dagen kon ik er 10 minuutjes op stappen, en op slechte dagen liet ik hem wel in de wei, want hij moet toch een beetje bewegen (hij staat in een afgezet stukje, hij kan niet rennen ofzo, en staat apart van andere paarden). Nu zitten we in week 3, en wordt hij eigenlijk weer steeds slechter. We hebben hem nu weer op boksrust gezet (hij heeft wel een uitloopstal dus hij kan wel een beetje naar buiten).

Maar wij zijn dus een beetje out of options, niemand weet wat hij heeft of hoe we hem het beste kunnen helpen.
Is er iemand die ons verhaal herkent? of misschien nog tips heeft die we kunnen proberen?

liefs, michelle en storm

Earth

Re: iemand ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:00

Hoi, wat een lastige kwestie. Hebben jullie ook al foto's laten maken van de rug? Want soms kan het ook uit de rug komen namelijk. En dat hoeft soms helemaal niet tot uiting te komen, sommige paarden zijn helemaal niet gevoelig op de rug als je er op drukt of zelfs osteopaten voelen het niet, maar dan zit er weldergelijk iets niet goed. Dus dat lijkt me nog even de moeite waard.

Run forrest run!!

Zaphierx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 00:47

Earth schreef:
Hoi, wat een lastige kwestie. Hebben jullie ook al foto's laten maken van de rug? Want soms kan het ook uit de rug komen namelijk. En dat hoeft soms helemaal niet tot uiting te komen, sommige paarden zijn helemaal niet gevoelig op de rug als je er op drukt of zelfs osteopaten voelen het niet, maar dan zit er weldergelijk iets niet goed. Dus dat lijkt me nog even de moeite waard.

Nee dit hebben we (nog) niet gedaan, maar is misschien wel een goed idee! Ik ga het zeker overleggen met de dierenarts als we volgende week weer een contact moment hebben. De symptomen die hij vertoont zijn ongeveer gelijk aan die van hoefkatrol, en omdat hij zo gevoelig is op zijn zool hebben we op die plekken naar het probleem gezocht. Bedankt voor je tip!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie