Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:09

Onali schreef:
Maar het is een pony?
Shetlanderkruising?

Jammer genoeg had je je vantevoren niet beseft dat deze dieren ook gewoon aandacht en vooral beweging nodig hebben.
Je kan ze niet zomaar het land opgooien zodat je rijpaard niet alleen is.
Hier krijgen ze nou die slechte namen van; uitbrekers, hoefbevangenheid, onopgevoed.

Ik hoop dat de schade in zijn hoeven mee valt en dat hij naar iemand gaat die er wel verstand van heeft.


Het is inderdaad een pony. We hebben vaker maatjes in de wei gehad nooit problemen mee gehad en er zijn wel meer mensen die gewoon een maatje in de wei hebben en er verder niks mee doen.

Onali

Berichten: 18474
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:13

Ja en dat vind ik in en intriest.
Als ik zie hoe blij mijn mannetjes zijn als ze met me mee mogen.

Waarom wel aandacht en training geven aan het rijpaard maar niet aan een dier wat dus al een verleden heeft met HB. En hem dan na alle ellende nog steeds geen extra beweging geven of maatregelen nemen.

Ik snap dat echt niet.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:17

Heb nu al enkele keren de optie van foto’s laten maken genoemd, wil je dat niet of kun je het niet betalen.

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:18

Tip: laat eerst eens foto’s maken vd hoeven zodat bekend wordt hoe het er van binnen uitziet...
En ad daarvan kun je pas een echt plan van aanpak maken mi

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:27

bigone schreef:
Heb nu al enkele keren de optie van foto’s laten maken genoemd, wil je dat niet of kun je het niet betalen.


Omdat de dierenarts niet heeft aangegeven. Eerst de hoefsmid en dan zien we weer verder. Als ik iedereen zijn of haar adviezen hier moet volgen. Dan was hij al weg geweest, afgemaakt, bekapt, op ijzers gezet, of juist niet bekapt, enzovoort. Ik volg eerst zijn adviezen op. Ik kan hem zo ook niet vervoeren.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:28

Onali schreef:
Ja en dat vind ik in en intriest.
Als ik zie hoe blij mijn mannetjes zijn als ze met me mee mogen.

Waarom wel aandacht en training geven aan het rijpaard maar niet aan een dier wat dus al een verleden heeft met HB. En hem dan na alle ellende nog steeds geen extra beweging geven of maatregelen nemen.

Ik snap dat echt niet.


Dat mag je triest vinden. Geen probleem. Een paard alleen is ook triest. Dus een maatje is beter. Het is eigenlijk nooit goed

Onali

Berichten: 18474
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:34

Jij haalt echt uit alle berichten alleen het negatieve, je doet niks met de feedback die je krijgt.

Je hoeft niet zwijgzaam toe te kijken bij de DA. Je kan en mag echt zelf ook gewoon een behandelplan aandragen.
Als jij foto's wilt dan laat je foto's maken.

Je hebt een veels te afwachtende houding.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:36

Wat een onzin dat het zielig is als je met een paard niks doet. Natuurlijk moet je er goed voor zorgen maar ken zat paarden /pony’s die het prima vinden als ze met een maatje staan hun eten en drinken krijgen en af en toe een borstel. Die hoeven echt niet perse iets te doen .

Ts mag ik vragen hoeveel draden je hebt staan? Bij die uitbrekers helpt het vaak om wat extra dragen te zetten. En vooral goed strak te spannen. En met vaste palen geen prikpalen.
Dit is een oplossing die vooral tijd kost niet perse heel veel geld.
Ook al ga je hem evt verkopen wel handig als je hem nu van het gras kan houden.

(En nog een oplossing halster om doen en hier vam stroom draad een soort antenne aan maken. Evt stukje manen weg zodat het goed tegen de huid zit . Dan voelt hij zeker het stroom en dan is het vaak zo klaar. Niet geheel bokt proef maar dat is iedere keer ontsnappen ook niet )

Onali

Berichten: 18474
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:38

Nee maar het kan wel helpen tegen uitbreken als je iets doet met je paard.
En ja er zijn altijd uitzonderingen, maar van alle serieuze shetlandermensen die ik ken breekt er geen één uit.

Evelienepien

Berichten: 3308
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:39

Even 1 ding; hoe vaker je da komt, hoe beter voor zijn portemonnaie...

Je kan zelf nl ook gewoon aangeven dat je foto’s wil!
Want juist door foto’s te maken, weet en kan je hoefsmid het beste helpen doordat hij dan ziet op de foto’s hoe het er van binnen uitziet ....

Zo nu zonder foto’s is het natte vingerwerk, kan er goed over mnden door da (dus weer extra kosten voor je) alsnog besloten worden voor foto’s.
Dan ben je dus tijd kwijt, div keren hoefsmid en da erbij dus extra kosten en je pony is maybe nig geen stap verder (en heeft dus nog steeds pijn).

Het is wellicht even omdenken voor je en je (pony) z’n heft in eigen hand nemen.
Iig sterkte voor je pony!

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:43

Fijn dat je een nieuwe thuis zoekt, en ik zou zeggen: hoe eerder hoe liever: als je hem thuis niet van het gras kan houden doordat hij uitbreekt, komt het nooit meer goed. Anderzijds betwijfel ik of iemand geld zal geven voor een HB pony, in jouw geval zou ik blij zijn als ze hem gratis willen nemen, ze nemen je een hoop kosten en ellende uit handen.

Ik zag op Bokt-markt ook een reactie van iemand die hem tot november zou kunnen huisvesten, lijkt me ook een optie. Al vrees ik persoonlijk dat aan deze pony geen opknappen meer aan is: pony staat totaal niet dik, geen tekenen van onderliggende aandoeningen in het bloed en toch slecht lopen, dat doet me sterk vermoeden dat er in die hoeven al één en ander niet meer op zijn plaats zit.

Ik vermoed dat de DA geen röntgenfoto's aanraadt omwille van de kostprijs, zou nochtans een duidelijk beeld geven. Sowieso moet een HB pony heel vaak bekapt worden (max 4 weken tussen), dus als hij nu al op pijnstiller staat, zou ik smid niet te lang uitstellen.

Anoniem

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:50

Jeetjemineetje wat een nare dingen krijgt de ts naar haar hoofd gegooid zeg. Inderdaad niks is goed. Ik snap dat iedereen haar wil helpen en haar advies wil geven, maar ik begrijp ook heel goed dat de ts haar eigen arts en smid wil volgen (waarmee ik niet zeg dat ik het precies eens ben met die manier, maar soit).
Maar komop mensen, deze dame zoekt hulp. Met afbranden komt niemand verder..

Ts ik hoop dat je nog Update nadat de hoefsmid en dierenarts zijn geweest (mag evt ook per pb).

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:50

Persoonlijk zou ik er absoluut niet voor kiezen mijn pony/paard te verkopen als hij hoefbevangen staat. Waarom probeer je hem niet eerst op te lappen ?

Ik heb je in een privé bericht al mijn verhaal verteld en je aangeraden eens contact op te nemen met https://www.vitaaldier.nl.

Jammer dat je daar niet op reageert en de pony nu te koop staat. Niks om je aan te vallen, maar ik vind het echt niet kunnen om een pony in zieke toestand te verkopen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:54

Onali schreef:
Jij haalt echt uit alle berichten alleen het negatieve, je doet niks met de feedback die je krijgt.

Je hoeft niet zwijgzaam toe te kijken bij de DA. Je kan en mag echt zelf ook gewoon een behandelplan aandragen.
Als jij foto's wilt dan laat je foto's maken.

Je hebt een veels te afwachtende houding.


Ned hoor, maar iedereen heeft een eigen advies en ik doe het nooit goed. Gelukkig zijn er mensen die wel vinden dat ik het goed doe. Hoe kan ik foto's maken met een pony die niet vervoerd kan worden? Ik heb nog nooit foto's gemaakt met een pony. Ik zou het graag willen. Maar de kosten die er weer hij komen... Ik heb al een paard met medische problemen die speciale voeding krijgt en waarvan ik elk jaar weer hoop dat ze het gaat halen. Ik doe echt alles wat ik kan. Ik laat eerst de hoefsmid komen. En zie dan weer verder

Anomien

Berichten: 7401
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:54

Eigenlijk heeft ts wel gelijk hoor. We hameren er wel op los..

Vind het eigenlijk ook niet zo slecht dat ze de hoefsmid en de da afwacht. Zij hebben immers hiervoor gestudeerd. Wij kijken van een schermpje mee

Alleen is het handig dit niet lang uit te stellen

Foto’s maken op locatie is mogelijk. Vraag je da erna

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:55

Je hebt ook artsen met mobiele apparatuur die aan huis komen. Je smid zal veel aan de foto's hebben iig

Anomien

Berichten: 7401
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:56

Ik heb zelfs een hele PROK keuring aan huis gedaan. Als je het maar weet.

Kan je da het niet, weet hij vast nog wel een andere da die het wel kan.

En het is niet eens zo duur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:59

_Mir schreef:
Persoonlijk zou ik er absoluut niet voor kiezen mijn pony/paard te verkopen als hij hoefbevangen staat. Waarom probeer je hem niet eerst op te lappen ?


Lezen?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:59

genja schreef:
Wat een onzin dat het zielig is als je met een paard niks doet. Natuurlijk moet je er goed voor zorgen maar ken zat paarden /pony’s die het prima vinden als ze met een maatje staan hun eten en drinken krijgen en af en toe een borstel. Die hoeven echt niet perse iets te doen .

Ts mag ik vragen hoeveel draden je hebt staan? Bij die uitbrekers helpt het vaak om wat extra dragen te zetten. En vooral goed strak te spannen. En met vaste palen geen prikpalen.
Dit is een oplossing die vooral tijd kost niet perse heel veel geld.
Ook al ga je hem evt verkopen wel handig als je hem nu van het gras kan houden.

(En nog een oplossing halster om doen en hier vam stroom draad een soort antenne aan maken. Evt stukje manen weg zodat het goed tegen de huid zit . Dan voelt hij zeker het stroom en dan is het vaak zo klaar. Niet geheel bokt proef maar dat is iedere keer ontsnappen ook niet )


Bedankt voor de tips. We hebben vaste palen en 2 draden boven elkaar. Het is koort wat wij hebben omdat lint al gauw slap gaat hangenvdoor door de wind die er op staat.

Het halster laat hij jammer genoeg ook niet om hij schuurt net zo lang tot hij weer af ligt. Echt een hele leuke pony haha. Ik ga zeker de manen daar een keer weghalen kijken wat hij dan doet bedankt

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:01

Knert schreef:
Eigenlijk heeft ts wel gelijk hoor. We hameren er wel op los..

Vind het eigenlijk ook niet zo slecht dat ze de hoefsmid en de da afwacht. Zij hebben immers hiervoor gestudeerd. Wij kijken van een schermpje mee

Alleen is het handig dit niet lang uit te stellen

Foto’s maken op locatie is mogelijk. Vraag je da erna



Dat ze even afweegt welke optie of oplossing ze voor gaat dat snap ik ook. Het is heel duur dus je moet goed afwegen wát je gaat doen en wat voor jouw pony dé oplossing zal of kan zijn.

Maar zou toch eerst de pony oplappen en pas dan verkopen. En sowieso verkopen aan mensen die weten hoe om te gaan met een hb gevoelige pony.

_Mir
Berichten: 1362
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:02

Humpiedumpie schreef:
_Mir schreef:
Persoonlijk zou ik er absoluut niet voor kiezen mijn pony/paard te verkopen als hij hoefbevangen staat. Waarom probeer je hem niet eerst op te lappen ?


Lezen?

Had het niet tegen jou ;)

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:02

Met 2 draden is het niet zo gek dat hij ontsnapt. Ik heb op de favoriete ontsnapplekken 4 draden. Een op 15 cm vanaf de grond, een op ongeveer 50 cm, een op een meter en een op 1.40 voor mijn c pony die graag erover heen ging. Even een snelle schatting. Vooral die onderste draad is belangrijk, anders steken ze hun hoofd eronder en dan hup er onder door

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:05

Gewoon een berichtje om je sterkte te wensen. :(:) de andere reacties begrijp ik wel, maar een hart onder de riem heeft iedereen wel eens nodig. Zet hem op mop, op naar een andere DA. *\o/*

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:07

Humpiedumpie schreef:
Jeetjemineetje wat een nare dingen krijgt de ts naar haar hoofd gegooid zeg. Inderdaad niks is goed. Ik snap dat iedereen haar wil helpen en haar advies wil geven, maar ik begrijp ook heel goed dat de ts haar eigen arts en smid wil volgen (waarmee ik niet zeg dat ik het precies eens ben met die manier, maar soit).
Maar komop mensen, deze dame zoekt hulp. Met afbranden komt niemand verder..

Ts ik hoop dat je nog Update nadat de hoefsmid en dierenarts zijn geweest (mag evt ook per pb).


Lief humpiedumpie dankjewel. Dan ben ik gelukkig niet de enige die ook veel negatieve berichten leest. Dacht dat , dat het aan mij lag omdat ik de hele dag met hem bezig ben en gewoon niet goed weet wat ik moet doen dat ik daardoor alleen de negatieve dingen zag

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:10

_Mir schreef:
Persoonlijk zou ik er absoluut niet voor kiezen mijn pony/paard te verkopen als hij hoefbevangen staat. Waarom probeer je hem niet eerst op te lappen ?

Ik heb je in een privé bericht al mijn verhaal verteld en je aangeraden eens contact op te nemen met https://www.vitaaldier.nl.

Jammer dat je daar niet op reageert en de pony nu te koop staat. Niks om je aan te vallen, maar ik vind het echt niet kunnen om een pony in zieke toestand te verkopen.


Zoals ik al eerder vermelde ik lap hem eerst op maar ben aan het kijken of er interesse is en mochten ze hebben graag willen hebben hebben ze ook nog wel geduld tot hij een beetje is opgeknapt en kan ik ondertussen de mensen een beetje beter leren kennen voor hij zo naar iemand toe zou gaan.