Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 21:10

De hoeven zijn waarschijnlijk zo gegroeid omdat hij er echt super gevoelig voor is. Ik ga meteen op boktmarkt kijken. Ik ga morgen de dierenarts bellen voor de uitslag.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:19

Het is normaal dat hoeven bij hoefbevangenheid sneller groeien dan normaal. En dat is fijn want des te sneller is de hoef 'vernieuwd'. Maar je moet dan dus de tijd tussen de bekapbeurten korter maken. Anders moet er steeds veel af gehaald worden en krijg je standveranderingen waar ze last van kunnen krijgen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 15:13

Er is niks uit de bloeduitslagen gekomen.

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:05

Dat is jammer, en wat is nu het vervolgplan?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 17:34

Hij heeft de komende 2 weken nog pijnstillers. De hoefsmid laten komen en kijken wat er dan gebeurt. Hij mag sowieso het hele jaar niet op gras en alleen hooi. Mocht hij slecht blijven lopen nadat de hoefsmid is geweest en het is klaar met de pijnstillers dan moet ik weer bellen

Elisa2

Berichten: 37341
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:15

Worden er dan rontgenfoto's gemaakt? en is er ook gesproken over medisch beslag? dat is wellicht een optie mocht hij niet opknappen van de smid en geen gras.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:48

Persoonlijk zou ik niet te snel af bouwen met de pijnstilling. Dat heb ik in het hoefbevangenheidtopic al vaker fout zien gaan.

Verder zou ik even overleggen of je wel een vitamine korrel mag geven. In alleen hooi zitten niet voldoende voedingsstoffen. Zelf voer ik marstall force bij. Daar hoef je ook maar weinig van te voeren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110735
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 15:48

Ik zie dat je hem te koop hebt gezet?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:17

Cayenne schreef:
Ik zie dat je hem te koop hebt gezet?


Ik ben inderdaad aan het kijken of er überhaupt mensen die hem wel graag zouden willen kopen zodat hij een beter huisje krijgt waar hij wel op zand kan staan. Ik heb niet zo'n plek.

BigOne
Berichten: 38335
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:31

Dus proberen te verkopen? Waarom laat je geen foto’s van de voeten maken? Dan weet je wat je verkoopt. En misschien is de uitslag van de foto’s wel zo dat je met een lege trailer thuiskomt . Klinkt hard maar ik heb onze, die dus ook al anderhalf jaar op prascend stond en toch weer bevangen werd ondanks alle maatregelen , wel laten hemelen. Ik had haar wel weer goed gekregen maar op anderhalve pil prascend voor een pony van 175 kilo en het vooruitzicht alleen te staan, niet paardwaardig meer .

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:25

appiesjappie schreef:
Ik heb helemaal niks van dat in huis. Ik heb nooit ellende met mijn paarden gehad.


Sorry, maar dit vind ik niet matchen met:

appiesjappie schreef:
Earth schreef:
Als de pony echt pijn vertoond zou ik zsm de da laten komen voor pijnstillers en komende week foto's laten maken. Hb kan redelijk pijnlijk zijn. Als een paard achterover hangt hebben ze echt gruwelijk pijn volgens mij, voor mij zou het al klaar zijn als hij dat meer dan eens heeft gehad.
Ik zou er ook over nadenken of je hier nog wel mee verder wil.


Nou dat gevoel heb ik ook een beetje. Vindt het zielig voor hem. Omdat hij het vorig jaar denk ik wel 5 keer gehad heeft


Mijn (inmiddels overleden) chronisch hoefbevangen paard deed het oké op zandpaddock + arm hooi en bij lastige periodes metacam. Uiteindelijk ging het niet meer. Hoefbevangenheid is lastig, maar als je pony vorig jaar mogelijk 5x hoefbevangen is geweest is het in elk geval wel duidelijk dat iets moet veranderen. Uiteindelijk vrees ik ook de overweging of het nog paardwaardig is.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:28

Je kan een hoog bevangen paard toch niet gaan verkopen -:(-

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:33

appiesjappie schreef:
Er is niks uit de bloeduitslagen gekomen.


Dus alleen hoefbevangenheid?
Krijgt hij naast pijnstilling nog iets van ascal?

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:37

BarbaLala schreef:
Je kan een hoog bevangen paard toch niet gaan verkopen -:(-


Helemaal mee eens. Komt op mij over als “dan heb ik de problemen niet meer” :n

Anomien

Berichten: 7400
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:42

Autumnn schreef:
BarbaLala schreef:
Je kan een hoog bevangen paard toch niet gaan verkopen -:(-


Helemaal mee eens. Komt op mij over als “dan heb ik de problemen niet meer” :n



Of zo enorm met de handen in het haar zitten.

Ze is wel eerlijk over de hoefbevangenheid in het topic en advertentie.

Zou dit dier best een kans willen geven. Maar dan wel geschonken en niet gekocht.

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:50

Ik zou ook geen geld betalen voor een hoefbevangenheid dier, ik hoop dat TS hem aan een goed huisje weg wil geven.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:09

Persoonlijk zou ik hem eerst pijnvrij willen krijgen en willen weten wat de schade is voordat ik hem weg zou geven. Niet dat de nieuwe eigenaar straks eindeloos gaat lopen dokteren met een pony die mss wel al op is.

anjali
Berichten: 15137
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:25

Ik vind dat je een ziek paard niet kunt verkopen. Eerst moet je hem laten genezen.Daarna kun je hem dan wel te koop aanbieden maar met het eerlijke verhaal over zijn medische voorgeschiedenis erbij.

Anomien

Berichten: 7400
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:36

anjali schreef:
Ik vind dat je een ziek paard niet kunt verkopen. Eerst moet je hem laten genezen.Daarna kun je hem dan wel te koop aanbieden maar met het eerlijke verhaal over zijn medische voorgeschiedenis erbij.



Klopt zo sta ik er ook in.

Maar wat als je echt niet meer weet hoe je het aan moet pakken? Verkeerde keuzes maakt.

Is je dier dan slechter bij jou af? Of bij iemand die het dier wil redden?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 19:50

BarbaLala schreef:
Je kan een hoog bevangen paard toch niet gaan verkopen -:(-


Pfff ik moet hier echt niks meer van plaatsen.
Eerst ben ik een waardeloos baasje omdat ik hier om advies vraag,
daarna ben ik een waardeloos baasje omdat ik de verkeerde dierenarts heb,
dan ben ik een waardeloos iemand omdat ik de verkeerde hoefsmid heb,
dan ben ik weer waardeloos omdat ik de stroomdraden niet goed,
dan vind iedereen dat ik een nieuw huisje moet gaan zoeken voor hem omdat ik geen zandbak voor hem heb en het financieel gewoon niet kan doen,
nu zoek ik een nieuw huisje en is ook niet goed.
Wat is dan wel goed????

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 19:53

anjali schreef:
Ik vind dat je een ziek paard niet kunt verkopen. Eerst moet je hem laten genezen.Daarna kun je hem dan wel te koop aanbieden maar met het eerlijke verhaal over zijn medische voorgeschiedenis erbij.


Wie zegt dat ik hem meteen weg doe???natuurlijk laat ik hem eerst opknappen. Ik ga niet iemand opzadelen met een pony die nooit weer fatsoenlijk kan lopen. Maar ik kan hem er wel op zetten en het eerlijke verhaal erbij zetten en kijken of er mensen interesse hebben en met hun in contact blijven dat zodra hij helemaal is opgeknapt dat hij dan naar een nieuw huisje zou kunnen gaan.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 19:56

Knert schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat je een ziek paard niet kunt verkopen. Eerst moet je hem laten genezen.Daarna kun je hem dan wel te koop aanbieden maar met het eerlijke verhaal over zijn medische voorgeschiedenis erbij.



Klopt zo sta ik er ook in.

Maar wat als je echt niet meer weet hoe je het aan moet pakken? Verkeerde keuzes maakt.

Is je dier dan slechter bij jou af? Of bij iemand die het dier wil redden?


Dankjewel. Ik doe hem ook echt niet meteen weg ik wil eerst dat de hoefsmid er nog naar kijkt en de dierenarts komt daarna ook nog weer langs om te kijken. Het is ook niet zo dat hij zo maar weg is. Zoveel mensen zullen er niet zijn die een hoefbevangen pony willen kopen.

Ik kan hem gewoon niet bieden wat hij nodig is. Dat is een bak met zand , hooi een hoefsmid die heel vaak komt enzovoort. Ik wil dat hij een goed plekje krijgt en niet zich hier een keer te pletter eet en gras en dan helemaal niet meer geholpen kan worden.

hagelslag
Berichten: 9065
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:57

Ik vind het goed dat je uiteindelijk een ander thuis zoekt.
Dus ts kop op

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 19:58

capopjekop schreef:
Persoonlijk zou ik hem eerst pijnvrij willen krijgen en willen weten wat de schade is voordat ik hem weg zou geven. Niet dat de nieuwe eigenaar straks eindeloos gaat lopen dokteren met een pony die mss wel al op is.


Hij is nog niet weg en zo snel zal het ook niet gaan. Ik wil hem eerst ook laten opknappen. Kijken of hij er bovenop komt. Maar ik wil kijken of mensen interesse hebben in zo n dier en als ze hem heel graag willen hebben kunnen we in contact blijven dat zodra hij opgeknapt is dat hij ook naar een ander huis je kan en het dan niet weer gast gebeuren

Onali

Berichten: 18474
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:03

Maar het is een pony?
Shetlanderkruising?

Jammer genoeg had je je vantevoren niet beseft dat deze dieren ook gewoon aandacht en vooral beweging nodig hebben.
Je kan ze niet zomaar het land opgooien zodat je rijpaard niet alleen is.
Hier krijgen ze nou die slechte namen van; uitbrekers, hoefbevangenheid, onopgevoed.

Ik hoop dat de schade in zijn hoeven mee valt en dat hij naar iemand gaat die er wel verstand van heeft.