Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 13:14

Solistar schreef:
Ik vind dat sommigen hier wel erg hard van leer trekken, als hier een dierenarts naar heeft gekeken vind ik het logisch dat TS daarnaar luistert ipv naar alle medische Bokt adviezen die pony nog nooit gezien hebben. Ik heb ook een HB pony gehad die eerst op pijnstilling en modder moest en toen pas (na 2 weken) bekapt kon worden. Beslaan absoluut niet, een HB pony nagelen kan ook extreem pijnlijk zijn in bepaalde situaties. Modder kan ook veel verzachting geven. En ja mijn pony is er helemaal bovenop gekomen met aangepast beleid.

Maargoed, dat is de reden dat ik hier nooit een topic over op Bokt zou openen, maar alleen mijn hoefsmid en dierenarts bel. Daar heb ik vertrouwen in. Ik vind het dapper dat TS wel een topic opent, ze luistert naar het belangrijkste advies een dierenarts te bellen. Nu luistert ze naar de dierenarts, is het nog niet goed. Ik ben het er wel mee eens dat die pony niet meer op het gras kan, maar dat ziet ze zelf ook in. TS, ik hoop dat je daar een oplossing voor kunt vinden. Ik denk dat met de pony verplaatsen niet wordt bedoeld dat je m verkoopt, maar dat je een ander plekje zoekt waar jij zelf gewoon eigenaar blijft.



Dankjewel voor je bericht. Ik heb ook lang getwijfeld om het bericht te plaatsen. Had ik blijkbaar niet moeten doen. Wat een verwijten krijg ik naar mn hoofd geslingerd. Eerst moet ik mensen inschakelen. Heb ik dat gedaan heb ik weer niet de goeie blijkbaar. Elke keer is er wel wat. Ik ga geen namen van dierenartsen of van de hoefsmid geven. Het lijkt wel een politieverhoor. Ik heb een pasrdendierenarts die iedereen in de omgeving hier wel kent en verder heb ik een oudere hoefsmid die echt wel weet waar hij het over heeft. Hij heeft mijn merrie ook geholpen nadat ze hoefproblemen kreeg dankzij een andere hoefsmid. Jullie hebben echt geen idee. Ik vind dit echt heel erg. Ik ben er druk mee bezig het zit de hele dag in mijn hoofd.als jullie het allemaal zo goed weten welke dierenarts of hoefsmid zou ik dan in moeten schakelen omgeving drenthe overijssel. Dan zeg ik wel of hij er tussen zit of niet. Want iedereen heeft zn eigen hoefsmid of dierenarts die helemaal geweldig is. Ik vind het prima maar zeg niet dat ik zomaar wat doe en de eerste de beste mensen aan mijn dieren laat zien. Als ik het doe , doe ik het ook goed. Er is bloedgeprikt en ik hoop dat er iets uitkomt zodat we het allemaal een beetje makkelijker kunnen maken. Ik heb jammer genoeg alleen 2 weides met gras verder geen plekken met alleen zand. Wel een plek waar meer zand is dan gras en daar staat hij nu op.

Bedankt voor het delen van je ervaring en gelukkig zijn er meer mensen die zeggen dat je hem zo niet kunt bekappen

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 13:16

laran schreef:
appiesjappie schreef:
Ik weet het. We hebben er zelfs 2 klokken op gezet. We hebben alles gecontroleerd meerdere keren doen we dat. Zijn maatje durft niet eens bij het draad te komen. Mijn ouders verhuren een weiland er naast daar lopen vaak een stuk of 5 paarden in en die breken ook nooit uit. Wij snappen er echt niks van. Stroom staat er echt dik op. Hij gaat echt overal onderdoor of bijlangs. Laatst is hij door een klein slootj met water gegaan en daar onder het draad door gegaan zodat hij dan lager stond en er makkelijker onder door kon. Het is echt te gek voor woorden


2 stroom klokken op hetzelfde draad kan niet ;) kijk ook eens naar je aardepen dat wordt nog al eens vergeten.


Alsjeblieft zeg later heb ik vermeld dat we 2 weilanden hebben die zaten op 1 klok nu zitten beide weilanden op hun eigen klok

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:24

appiesjappie schreef:
[...] Ik heb ook lang getwijfeld om het bericht te plaatsen. Had ik blijkbaar niet moeten doen. [...]


Wil toch even zeggen dat ik blij bent dat je het wel hebt gedaan ook al snap ik dat het misschien helemaal niet zo voelt. Maar ik hoop heel erg dat andere mensen die hier (later) komen lezen en die (nog) niet zoveel kennis hebben van HB via topics als dit al ervaring mee kunnen krijgen voordat ze zelf met het probleem in aanraking komen. Zodat ze het sneller herkennen bij hun pony of paard en dus ook snel kunnen handelen. :j

Verder heb ik niets aan tips of advies wat niet al eens is gezegd, dus wil je vooral veel sterkte met wensen met je paardje. :(:)

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:50

Ts mss moet je het topic even weg klikken en rustig worden. Ik heb het idee dat je de reacties te persoonlijk opneemt. Het gros van ons wil alleen maar helpen en helaas hebben een aantal van ons zelf al veel ervaring met hoefbevangenheid.

Je serveert tips nu wel makkelijk af. Stroomklok heb je naar gekeken zeg je met een meter. Maar heb je al gekeken hoeveel joule je apparaat geeft? Je hebt apparaten in verschillende sterktes, mss heeft jouw pony gewoon meer nodig.

Voor een goede smid in die regio kan ik je niet helpen. Ik rijd zelf iedere 8 a 10 weken 2 uur enkele reis om naar van Nassau (kijk eens op hun site, daar staat veel info op hoofcare.nl) te gaan met mijn shet. Maar je zou altijd een goed aangeschreven kliniek in je buurt opbellen of ze iemand kunnen aanraden.

Hevonen

Berichten: 5644
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:56

appiesjappie schreef:
IsabelleN schreef:
Als een pony tegen het stroomdraad hangt dat klopt de stroom gewoon echt niet. Een flinke mep stroom erop en dan houd je zelfs wolven, schapen en ALLE paarden en pony’s binnenboord, hoevaak ze al ontsnapt zijn in het verleden. Dat lijkt me stap 1. Bekappen kan beslist niet met een HB pony, veel te pijnlijk. Je kunt je pony in koud, goed natgemaakt zand zetten om verlichting te bieden. Verder hartstikke goed dat je de dierenarts hebt laten komen. Veel beterschap voor de pony gewenst!


Dankjewel. We hebben het stukje waar hij staat onder water laten lopen zodat hij in de plassen staat


Dat vind ik een supergoed idee!

En wat stroom betreft... bij ons staat er 10.000 volt op de draden. Dat houdt echt alles tegen (we hebben ook geiten, vandaar). Maar tegen de draden groeiende planten etc kunnen het voltage enorm verminderen, zou geregeld testen.

Als jet het kunt betalen zou je misschien een stuk met iets anders dan draad kunnen afzetten. Wij hebben ook gaas en latten naast de stroomdraad.

(Wij hadden ook een ernstig hoefbevangen pony, ze bleek cushing te hebben, en mocht als ze niet bevangen was heel kort in de wei (echt oplopend van 5 tot 20 minuten), dan was ze zo blij! Maar de rest van de tijd liep ze langs het hek heen en weer, heel sneu.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:11

Mijn pony bleek ook PPID te hebben. Is jou pony daar ook op geprikt TS? Ik ben van mening dat zo'n beestje nog een prima leven kan hebben met goede medicatie en management, bv in een kudde op een paddock paradise. Mijn pony is inmiddels alweer jaren HB vrij en stabiel gelukkig. Zo'n beestje alleen op een kaal paddockje laten verpieteren met uitzicht op andere paarden die wel op gras lopen, worden ze inderdaad niet gelukkig van lijkt me. Als je die moeite niet wilt nemen denk ik dat het soms eerljiker is een andere keuze te maken voor het van kwaad tot erger gaat.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 20:05

Serenity350 schreef:
appiesjappie schreef:
[...] Ik heb ook lang getwijfeld om het bericht te plaatsen. Had ik blijkbaar niet moeten doen. [...]


Wil toch even zeggen dat ik blij bent dat je het wel hebt gedaan ook al snap ik dat het misschien helemaal niet zo voelt. Maar ik hoop heel erg dat andere mensen die hier (later) komen lezen en die (nog) niet zoveel kennis hebben van HB via topics als dit al ervaring mee kunnen krijgen voordat ze zelf met het probleem in aanraking komen. Zodat ze het sneller herkennen bij hun pony of paard en dus ook snel kunnen handelen. :j

Verder heb ik niets aan tips of advies wat niet al eens is gezegd, dus wil je vooral veel sterkte met wensen met je paardje. :(:)


Dankjewel. Zo voelt het inderdaad niet. Want elke keer als ik plaats krijg ik een bak ellende over mij heen. Gelukkig heel af en toe lieve berichten en mensen die hun ervaringen delen

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 20:09

capopjekop schreef:
Ts mss moet je het topic even weg klikken en rustig worden. Ik heb het idee dat je de reacties te persoonlijk opneemt. Het gros van ons wil alleen maar helpen en helaas hebben een aantal van ons zelf al veel ervaring met hoefbevangenheid.

Je serveert tips nu wel makkelijk af. Stroomklok heb je naar gekeken zeg je met een meter. Maar heb je al gekeken hoeveel joule je apparaat geeft? Je hebt apparaten in verschillende sterktes, mss heeft jouw pony gewoon meer nodig.

Voor een goede smid in die regio kan ik je niet helpen. Ik rijd zelf iedere 8 a 10 weken 2 uur enkele reis om naar van Nassau (kijk eens op hun site, daar staat veel info op hoofcare.nl) te gaan met mijn shet. Maar je zou altijd een goed aangeschreven kliniek in je buurt opbellen of ze iemand kunnen aanraden.


Had ik misschien moeten doen.... maar ik heb ook al genoeg bagger over mij heen gekregen in deze topic. Waar het op neer kwam dat ik de pont niet waard ben, dat ik geen goed baasje ben, enzovoort. Ik moet voornaam en achternaam noemen van hoefsmid en de dierenarts want dat zal zij wel eens even gaan bellen. Sorry maar dat vind ik gewoon echt te ver gaan. Ik heb een echte paarden weideklok vorig jaar nieuw gekocht en weet zo niet hoeveel erop staat. Moet ik even kijken op de klok. Als ik dat nog kan zien

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 20:11

Solistar schreef:
Mijn pony bleek ook PPID te hebben. Is jou pony daar ook op geprikt TS? Ik ben van mening dat zo'n beestje nog een prima leven kan hebben met goede medicatie en management, bv in een kudde op een paddock paradise. Mijn pony is inmiddels alweer jaren HB vrij en stabiel gelukkig. Zo'n beestje alleen op een kaal paddockje laten verpieteren met uitzicht op andere paarden die wel op gras lopen, worden ze inderdaad niet gelukkig van lijkt me. Als je die moeite niet wilt nemen denk ik dat het soms eerljiker is een andere keuze te maken voor het van kwaad tot erger gaat.


Daar heeft hij inderdaad ook op geprikt. Het is nu afwachten wat er gaat gebeuren en wat er gedaan kan worden

tamary

Berichten: 29244
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:18

Advies qua stroom voor paarden is vaak erg laag qua J (nl 0.25-0.33). Als dat zo is, dan maakt die klok gewoon geen indruk. Dat soort pony's hebben koeienstroom nodig, dus zeker 1J en liefst 2-4J afhankelijk ook van hoeveel meter draad er aan hangt.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 20:52

Wat naar dat je pony hoefbevangen is. Heb er helaas ook ervaring mee bij mijn eerste pony.
Er is gelukkig nu veel meer over bekend.
Twee tips voor jou:
- geef je pony meer hooi zodat hij verzadigd is en en niet zo fel is om bij het gras te komen
- gooi emmers water leeg op de grond bij de aardpen, natte aarde zorgt dat je draden feller tikken
Succes!

BigOne
Berichten: 38515
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 21:00

En vraag je af of het geen goed idee is om foto’s van de hoeven te maken. Wanneer het hoefbeslag gekanteld is dan moet je je afvragen of het nog eerlijk is om het dier te laten lopen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 07:28

De dierenarts en de hoefsmid zullen wel weten wat ze moeten doen denk ik. We wachten eerst de bloeduitslagen af. Kijken dan weer verder wat we kunnen en moeten doen.

Analisten bedankt voor de tips. Jammer genoeg eet hij heel slecht. Hij wil haast geen hooi eten. In de winter ook niet. Niet lekker genoeg blijkbaar. Hij gaat er op staan en meestal gast hij er ook op staan plassen of poepen.

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:27

dan moet je verzinnen hoe je anders kunt voeren, in een bak oid

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:31

Zijn de tanden nog nagekeken?
En heeft hij dat met alle hooi? Soms vinden ze een partij niet zo lekker en een andere wel.
Bietenpulp bijvoeren is dan ook wel fijn. Daar zit weinig suiker in maar is wel goed voor de darmen.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:32

Of in een hooinet. Is je hooi wel van goede kwaliteit? Dus niet stoffig of schimmeling? Tanden na laten kijken is dan idd ook een goeie en mss kun je zijn mest eens op zand controleren.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:11

Ik heb zelf mijn chronisch bevangen pony van iemand overgenomen. Bewust. Omdat ze anders niet de zorg zou krijgen welke ze verdient.

Het vergt echt wel veel aanpassing in het hele management. Zo staat ze samen met mijn andere pony's op een, door hekwerk afgesloten, paddock overdag.
Ze krijgen het schraalste hooi beschikbaar bij mijn fourage/staleigenaar. Dit krijgen ze 's morgens voor een hele dag op verschillende plekken in hun stuk.

Nu is ze eindelijk weer terug op schema sinds degene welke het voer geeft ze rijker hooi had gevoerd. Die bedoelde het lief, want ja dat vinden ze natuurlijk veel lekkerder, maar zij reageerde direct.

Gewoonlijk gaan mijn paarden en pony's elke 8 a 9 weken naar de hoefsmid, echter komt hij voor haar en 1 andere elke 5 weken. Dit omdat ze gewoon heel goed bijgehouden moet worden.

Ik begrijp dat je al veel geld kwijt bent aan je paarden en dat je daarin ook gewoon krap zit in je mogelijkheden. Heeft de hoefsmid of dierenarts je geen tips gegeven wat je anders kan doen tijdelijk?

Wat ik niet snap aan de zogenaamde deskundigen die je helpen, is dat ze niet beseffen hoe ernstig dit is.
De eerste keer dat mijn merrie een aanval kreeg bij mij stond ik jankend met de kliniek aan de telefoon welke me vertelden direct een enorme laag stro in mn trailer te gooien, en met mijn pony die kan op te komen omdat dit ernstig is.
Daar werden er direct foto's genomen en is ze vervolgens verdoofd en op break over ijzertjes gezet door de gebr. van Nassau. Ze kon er direct beter door lopen.

Echt TS, ga nadenken over je deskundigen waar je mee werkt en zoek direct een andere hoefsmid want deze heeft je dus al gezegd dat tie alleen makkelijke bekappers wil.

Ook wil ik je aanraden om toch foto's van de hoeven te laten maken.
Je hebt geen idee hoe blij je je pony en nieuwe hoefsmid hiermee maakt, want daarmee kunnen ze aan de slag om de ravage binnenin de hoeven te managen.

Dat je dierenarts bloed heeft afgenomen is al wel goed want ik vermoed dat je pony PSSM of IR gaat hebben. Ze hoeven namelijk niet dik te zijn om bevangen te raken door deze ziektes.

SjonnieZ

Berichten: 2402
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:54

Sterkte TS. Heb ooit een paard verloren aan HB. Weet hoe moeilijk dit is.

De reden dat ik haar heb moeten laten inslapen was te snel/foutief bekappen. Met als gevolg nog meer druk op het gekantelde hoefbeen hierdoor ontstonden ernstige hoefzweren.

Mijn tip aan jou is laat foto’s nemen. De smid z’n werk doen op aanwijzing van de DA en laat het resultaat checken.
Dat laatste vond mijn DA destijds niet nodig en achteraf gaf hij zelf aan dat dit onverstandig was.

Hoop dat jouw pony zich snel beter voelt.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 11:04

appiesjappie schreef:
Had ik misschien moeten doen.... maar ik heb ook al genoeg bagger over mij heen gekregen in deze topic. Waar het op neer kwam dat ik de pont niet waard ben, dat ik geen goed baasje ben, enzovoort. Ik moet voornaam en achternaam noemen van hoefsmid en de dierenarts want dat zal zij wel eens even gaan bellen. Sorry maar dat vind ik gewoon echt te ver gaan. Ik heb een echte paarden weideklok vorig jaar nieuw gekocht en weet zo niet hoeveel erop staat. Moet ik even kijken op de klok. Als ik dat nog kan zien


Je noemt nu een reactie van een enkeling, de meesten hebben echt wel het beste met je voor volgens mij! :)
Bij de stroom is misschien nog winst te behalen. Je hebt apparaatjes waarmee je de stroom kan meten, hierover is eerder ook gepost in dit topic en linkjes van gedeeld. Als je hiermee de stroom op de draad meet, zie je niet alleen of er wel of geen stroom op staat, maar ook hoeveel volt.
Misschien heb je er maar 2000 volt op staan bijvoorbeeld, dat is voor veel paarden genoeg, maar niet voor de ontsnappingsexperts. In jouw geval zou ik denken aan 6000 of 8000 v.
Dit zeg ik dus puur om te helpen, ik heb zelf ook ervaring met ontsnappingsexperts, en dit is zeker de moeite om uit te zoeken, dat kan je veel ellende besparen.

Verder zou ik vooral op je eigen dierenarts en hoefsmid vertrouwen nu, in dit stadium wisselen kan ook weer nadelig uitpakken.

Qua hooi; als hij het niet eet vind ik het wel makkelijk om het daar bij te laten, dat is zijn hoofdvoer/bijna het enige wat hij zou moeten krijgen. Probeer een hooinet inderdaad, of een ander soort hooi wat hij lekkerder vindt, ik heb alleen de afgelopen tijd ook al 3 soorten uitgeprobeerd.

Succes verder! Ik hoop dat het gauw beter met hem gaat.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 12:10

Gelukkig zijn er inderdaad ook mensen met goeie tips en adviezen. Ik ben ook overal mee bezig.

Waarom word er steeds gezegd dat ik geen goeie hoefsmid heb. In deze regio heeft bijna iedereen hem als hoefsmid en hij heeft mijn merrie weer goed laten lopen omdat een ander het had verprutst. Ze had white line en heeft er voor gezorgd dat dit weer helemaal is opgeknapt.van dierenarts ben ik ook al overgestapt en nu een echte pasrdendierenarts die alleen paarden behandeld en verder geen andere dieren. Ik ga nu niet meer wisselen en meer mensen er naar laten kijken. We doen ons best en we wachten af wat er gaat gebeuren. Hij reageert goed op de pijnstillers

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:34

Omdat we schrikken van de hoeven van dit dier.
Als je er niet bij had gezegd dat het 4 weken geleden nog gebeurd was dan was je paard gewoon toe aan een goede bekapbeurt.

Maar echt dit is om van te huilen.

Earth

Berichten: 7952
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:23

Maar als deze 4 weken geleden goed is bekapt, is er dan niet iets gewoon goed mis in de hoef? Ik heb niet bijzonder veel kennis van hb, dus misschien kunnen kenners daar specifiek antwoord op geven?

Hevonen

Berichten: 5644
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 19:46

IK weet niet waar je woont, maar ik vind ook dat het bekappen niet goed lijkt te zijn gebeurd. Ik had een pony die geregeld ernstig hoefbevangen was en na het bekappen zag het er echt heel anders uit, ook na drie weken. Hij corrigeerde het heel goed en dat hielp heel veel.

Ik zit bij Delfzijl. Kan je mijn hoefsmid van harte aanbevelen. Rustig, enthousiast en goed.

Delaja

Berichten: 3556
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:53

Even een kort berichtje tussendoor, over hoefsmid en dierenarts is denk ik al genoeg gezegd.
Je gaf aan dat niemand een pony met bevangenheid geschiedenis wil. Maar heel toevallig staat er nu een advertentie op de boktmarkt waar zo'n pony wel welkom is. Wellicht is jouw pony in dit geval te groot voor wat die mensen zoeken, maar er zijn dus wel degelijk mogelijkheden.

anjali
Berichten: 15225
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:27

Die adv. op Boktmarkt lijkt inderdaad een mooie plek voor een pony gevoelig voor hb.Ik zeg eerlijk dat ik een dergelijke pony niet zou kopen vanwege de vreselijke ellende die je ermee kunt krijgen.Maar in dit geval komt die pony dan aan huis te staan bij een andere die het ook heeft.Overigens,in de acute fase is een hoefbevangen pony niet te vervoeren,niet eens naar een kliniek lijkt me.Echt een vreselijk nare ziekte!