Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 10:56

anjali schreef:
capopjekop schreef:
Bloedtest waarvoor? Fijn dat de dierenarts geweest is en dat je pijnstillers hebt gekregen. Slaan ze al aan?

Ik vraag me alleen wel af waarom nog zo lang wachten met de smid? Ik denk dat de pony veel verlichting kan krijgen als de druk van de teen af gaat. Die is toch wel lang op de foto's

Mijn hoefsmid wilde geen hoefbevangen paarden behandelen omdat die te gevoelig zijn.Dus dat dat nu niet meteen gebeurt is terecht denk ik,eerst moet de pijn weg.



Precies daarom geven we hem nu 2 weken pijnstillers in de hoop dat de hoefsmid hem kan komen bekappen

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:57

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ik wil toch even reageren. Het klink inderdaad alsof je pony hoefbevangen is, dit kan ook heel geleidelijk gaan. Ik heb er zelf helaas ervaring mee.. Ik zou sowieso een dierenarts laten komen. Het is belangrijk om de pony voor nu direct (en wellicht voor altijd) van het gras af te halen. Geef hem/haar dan onbeperkt hooi waarvan je 100% zeker weet dat het ARM hooi is. Dus laag in eiwit, energie en suiker en daarnaast een vitamine brokje. Pavo vital is prima. Zorg dat hij pijnstilling krijgt en ontstekingsremmers. Novacam bijvoorbeeld. Laat hem daarnaast testen op PPID en vind een goede bekapper die jou pony om de 2 weken gaat bekappen. Deze interval is noodzakelijk om de hoeven te verbeteren. Het lijkt nu alsof de hoeven echt te lang zijn ook al waren ze dat 4 weken geleden niet, dat zorgt nu voor druk in de hoef. Als hij HB is of gevoelig voor HB is het zeer waarschijnlijk dat de lamellen verbinding in de hoef verzwakt is, die lamellen worden nu als het ware uit elkaar getrokken door de druk die ontstaat door de te lange hoefwand en dat doet pijn. De constante druk op de lamellen zorgt ervoor dat deze onmogelijk weer sterk kunnen worden, door kort op elkaar te bekappen zorg je ervoor dat er niet teveel druk op de verbinding komt en zo kan deze weer sterk worden. Succes!

tamary

Berichten: 29245
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:59

appiesjappie schreef:
We hebben 2 weides en nu 2 klokken er voor we hadden alles eerst op 1. Mijn vader verhuurt het land ook aan een man met 4 paarden. Die paarden blijven er zelfs achter staan. Dat zijn vaak hengsten en ik heb een merrie. Die paarden gaan er echt nooit door. Ik weet echt wel hoe het stroom werkt en waar ik op moet letten.

Met genoeg eten blijven veel dieren braaf waar mens ze wil hebben. Probleem bij jouw is al dat draad tussen pony en (snoep)eten staat.
Kijk eens naar de specificaties van je stroomklokken, hoeveel J output geeft die?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:03

appiesjappie schreef:
Precies daarom geven we hem nu 2 weken pijnstillers in de hoop dat de hoefsmid hem kan komen bekappen


Er moet NU een goede bekapper komen. ELKE veearts en goede hoefsmid weet dat je de pijn kan verlichten door OF goed te bekappen en dan dus echt goed!!! Of door speciaal beslag.

De hoeven zijn nu echt niet goed. Daar kan een paard met pijn niet nog 2 weken mee rondlopen. Ja, met pijnstillers, maar daar zou hij al vanaf kunnen met een paar dagen/weken als hij nu goed bekapt wordt, je de voeding aanpast en hem van gras af houdt.

Dan kan je het bewegen gaan opbouwen, want dat is belangrijk.

Mijn ex hb'er staat wel op gras, maar uitgegroeit gras, niet bemest, einde van de dag en nooit langer dan een half uurtje.
Maar die krijgt verder geen suikers en zetmeel via hardvoer binnen, wordt met regelmaat bekapt en krijgt extra beweging naast 24/7 op een paddock paradise. Dus op zandpaden, zand paddock etc.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:03

_Penotti schreef:
Als hij tegen de draad drukt staat er gewoon te weinig stroom op, zo simpel is het.
Ik kan hier ook de paarden niet binnen de draad houden als er maar een beetje op staat. Pak ik dat zelf vast vind ik het enorm zeer doen, de paarden niet.
Kijk eens met een spanningstester om te zien hoeveel er werkelijk op staat.

Jij bent verantwoordelijk voor dit paard. En zo vaak hoefbevangen omdat hij toch gras eet is natuurlijk echt niet de bedoeling.
Dus doe daar aub wat aan, dit is zo pijnlijk voor hem.


Wat denk je dat ik doe. We zijn continu aan het denken hoe we hem binnen kunnen houden. Maar als 5 hengsten achter de draden blijven terwijl ze vlakbij een merrie staat weet ik echt wel dat er stroom op staat. Ons merrie durft er niet in de buurt te komen. Hij voelt ook echt wel wat maar hij schud en keer en gaat weer door

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:04

superpony schreef:
appiesjappie schreef:
Precies daarom geven we hem nu 2 weken pijnstillers in de hoop dat de hoefsmid hem kan komen bekappen


Er moet NU een goede bekapper komen. ELKE veearts en goede hoefsmid weet dat je de pijn kan verlichten door OF goed te bekappen en dan dus echt goed!!! Of door speciaal beslag.

De hoeven zijn nu echt niet goed. Daar kan een paard met pijn niet nog 2 weken mee rondlopen. Ja, met pijnstillers, maar daar zou hij al vanaf kunnen met een paar dagen/weken als hij nu goed bekapt wordt, je de voeding aanpast en hem van gras af houdt.

Dan kan je het bewegen gaan opbouwen, want dat is belangrijk.

Mijn ex hb'er staat wel op gras, maar uitgegroeit gras, niet bemest, einde van de dag en nooit langer dan een half uurtje.
Maar die krijgt verder geen suikers en zetmeel via hardvoer binnen, wordt met regelmaat bekapt en krijgt extra beweging naast 24/7 op een paddock paradise. Dus op zandpaden, zand paddock etc.


Ik heb nu 2 dierenartsen mee laten kijken en de hoefsmid. Beide zeggen ze dit. Bekappen is nu te pijnlijk en kan gewoon niet.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:08

Maar dan zou het dus betekenen dat jouw pony geen pijn of stroom kan voelen. Of de draad raakt zijn huid niet.

Of je apparaat geeft niet genoeg stroom af, of er is ergens kortsluiting en loopt er stroom weg.

Ik heb ook zo'n pony die overal uit kwam. Ik kon haar vroeger soms wel 3x per dag uit de wei plukken. Toen is ze eens op de draad gaan staan en kreeg ze een goeie schok en sindsdien blijft ze zelfs achter draden zonder stroom staan. Mijn ruin heeft het ook meteen door als er geen stroom op staat. Laatst heb ik alles nagelopen en bleek het probleem bij de aardpen te zitten. Die beter aangesloten en het probleem was verholpen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:11

appiesjappie schreef:
Wat denk je dat ik doe. We zijn continu aan het denken hoe we hem binnen kunnen houden. Maar als 5 hengsten achter de draden blijven terwijl ze vlakbij een merrie staat weet ik echt wel dat er stroom op staat. Ons merrie durft er niet in de buurt te komen. Hij voelt ook echt wel wat maar hij schud en keer en gaat weer door


op de vraag wat je meter aangeeft geef je geen antwoord.

Dat de hengsten er achter blijven zegt niets, dat andere er achter blijven, zegt niets.

Ik heb hier een pony gehad die op diverse pensionstallen uit is gebroken.
Daar waar 50 andere er braaf achter bleven staan, kwam hij er uit.
Hier heeft hij dat 1 keer geprobeerd, daarna 5 jaar nog hier gestaan en nooit meer :+
En zo enorm veel stroom heb ik echt niet. Maar vraag me dan wel vaak af hoe prut andere het hebben.

Goede stroom gaat een paard niet tegen hangen.
Dan kun je eigenwijs wat anders beweren.

Net als dat van de smid, die pony kan zo niet blijven staan.
Je verhaal word gewoon ongelofwaardig vind ik.

Anoniem

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:14

Pff, wat een verhaal. Ik zou je pony een spuitje geven. Geld of geen geld, dit neigt naar dierenmishandeling. Ga dan geen paarden houden, als je het je niet kunt veroorloven. Ongeloofloos weer.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:20

appiesjappie schreef:
Ik heb nu 2 dierenartsen mee laten kijken en de hoefsmid. Beide zeggen ze dit. Bekappen is nu te pijnlijk en kan gewoon niet.


Oke, stuur me de namen van die veeartsen maar. Ben heel benieuwd welke veeartsen dat verzinnen, aangezien echt iedereen weet dat je een HB paard altijd DIRECT goed bekapt of met speciaal beslag zet.

Het beest heeft gewoon erge pijn, dus acuut handelen is een must. En bute gaat niks doen als je verder niks verandert. Dan staat het beestje veel te lang op die rommel.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:30

Superpony ondanks dat ik het met je eens ben dat de smid zo snel mogelijk moet komen blijven er meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet één oplossing die voor ieder dier werkt.

Het is alleen zaak om te zorgen dat je vertrouwd op de juiste professionals. Ik heb zelf ervaren dat niet alle artsen en smeden goed op de hoogte zijn van hoefbevangenheid. Ik ga daarom zelf meteen naar de kliniek toe als ik hoefbevangenheid vermoed.

Ik noemde eerder joure bij stroomapparaat maar dat moet joule zijn.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-05-20 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Berichten: 24121
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:33

Begrijp dat hij inmiddels pijnstillers heeft. Dat is ook ontstekingsremmend dat ook goed kan helpen. Mijn shetje heeft overigens ruim een maand aan pijnstillers gezeten. Je moet er niet te snel mee stoppen want dan kan je zo weer terug bij af zijn, maar ook na beter lopen nog ene tijd volhouden en eventueel afbouwen. Daarnaast zou ik zelf voor foto's kiezen als ik de hoeven zo zie, zodat je weet wat voor schade er is. Hoeveel kanteling bijvorrbeeld. Dan kan je ook beter inschatten welke behandeling nodig is en of het überhaupt nog heilzaam is om te behandelen.

Verder zoals veel al zeggen wel echt naar het rantsoen kijken. Als hij niet op de paddock kan blijven staan, en hij toch steeds weer op het gras wordt gezet, is het dwijlen met de kraan open.... Kan je frieze merrie er niet savonds bij, eventueel samen op de paddock en snachts op de paddock met een draad ertussen zodat je de ene flink kan bijvoeren in de nacht en de andere schraal kan houden?

Toen mijn pony HB was groeide de hoeven extra hard. Om te voorkomen dat de HS er elke keer een groot stuk af moet halen, en dus stand aanpast wat extra pijn kan veroorzaken of meer ellende kan triggeren, is het verstandig je HS vaker te laten komen. Bij mij kwam hij elke 3/4 weken terwijl normaal 7 weken al te kort was en ze makkelijk langer kon. Maar zo kon extra pijn en leed bespaard worden. Ik zou een HS op regelmatige basis dan ook zeker aanraden de komende tijd.

Succes....

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:34

Ik vind dat sommigen hier wel erg hard van leer trekken, als hier een dierenarts naar heeft gekeken vind ik het logisch dat TS daarnaar luistert ipv naar alle medische Bokt adviezen die pony nog nooit gezien hebben. Ik heb ook een HB pony gehad die eerst op pijnstilling en modder moest en toen pas (na 2 weken) bekapt kon worden. Beslaan absoluut niet, een HB pony nagelen kan ook extreem pijnlijk zijn in bepaalde situaties. Modder kan ook veel verzachting geven. En ja mijn pony is er helemaal bovenop gekomen met aangepast beleid.

Maargoed, dat is de reden dat ik hier nooit een topic over op Bokt zou openen, maar alleen mijn hoefsmid en dierenarts bel. Daar heb ik vertrouwen in. Ik vind het dapper dat TS wel een topic opent, ze luistert naar het belangrijkste advies een dierenarts te bellen. Nu luistert ze naar de dierenarts, is het nog niet goed. Ik ben het er wel mee eens dat die pony niet meer op het gras kan, maar dat ziet ze zelf ook in. TS, ik hoop dat je daar een oplossing voor kunt vinden. Ik denk dat met de pony verplaatsen niet wordt bedoeld dat je m verkoopt, maar dat je een ander plekje zoekt waar jij zelf gewoon eigenaar blijft.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 20-05-20 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:35

capopjekop schreef:
Superpony ondanks dat ik het met je eens ben dat de smid zo snel mogelijk moet komen blijven er meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet één oplossing die voor ieder dier werkt.

Het is alleen zaak om te zorgen dat je vertrouwd op de juiste professionals. Ik heb zelf ervaren dat niet alle artsen en smeden goed op de hoogte zijn van hoefbevangenheid. Ik ga daarom zelf meteen naar de kliniek toe als ik hoefbevangenheid vermoed.


Elke veearts en hoefsmid weet gewoon dat je acuut moet handelen. Kijk even hoe de hoeven eruit zien........

Naar een kliniek brengen is helemaal niet nodig en het is veel erger om op een trailer te staan dan dat de veearts gewoon aan huis komt.

Ik loop echt al heel lang mee en ken geen enkele veearts die niet zal zeggen dat de hoefsmid direct moet komen bij hb.

Zelfs als de rontgen nu zouden meevallen, is direct ingrijpen echte noodzaak. Hoe je behandeld; bekapt of beslaat kan dan wel verschillen ja. Maar deze lange hoeven doen pijn!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:36

@Solistar
Maar zagen die hoeven er ook zo uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:38

Solistar schreef:
Ik vind dat sommigen hier wel erg hard van leer trekken, als hier een dierenarts naar heeft gekeken vind ik het logisch dat TS daarnaar luistert ipv naar alle medische Bokt adviezen die pony nog nooit gezien hebben. Ik heb ook een HB pony gehad die eerst op pijnstilling en modder moest en toen pas (na 2 weken) bekapt kon worden. Beslaan absoluut niet, een HB pony nagelen kan ook extreem pijnlijk zijn in bepaalde situaties. Modder kan ook veel verzachting geven. En ja mijn pony is er helemaal bovenop gekomen met aangepast beleid.

Maargoed, dat is de reden dat ik hier nooit een topic over op Bokt zou openen, maar alleen mijn hoefsmid en dierenarts bel. Daar heb ik vertrouwen in. Ik vind het dapper dat TS wel een topic opent, ze luistert naar het belangrijkste advies een dierenarts te bellen. Nu luistert ze naar de dierenarts, is het nog niet goed. Ik ben het er wel mee eens dat die pony niet meer op het gras kan, maar dat ziet ze zelf ook in. TS, ik hoop dat je daar een oplossing voor kunt vinden. Ik denk dat met de pony verplaatsen niet wordt bedoeld dat je m verkoopt, maar dat je een ander plekje zoekt waar jij zelf gewoon eigenaar blijft.


Dat had ts ook moeten doen, direct de dierenarts bellen. Dit dier loopt al een hele tijd met ernstige pijn rond. Ronduit belachelijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:39

Solistar schreef:
Ik vind dat sommigen hier wel erg hard van leer trekken, als hier een dierenarts naar heeft gekeken vind ik het logisch dat TS daarnaast luistert ipv naar alle medische Bokt adviezen die pony nog nooit gezien hebben. Ik heb ook een HB pony gehad die eerst op pijnstilling en modder moest en toen pas (na 2 weken) bekapt kon worden. Beslaan absoluut niet, een HB pony nagelen kan ook extreem pijnlijk zijn in bepaalde situaties. Modder kan ook veel verzachting geven. En ja mijn pony is er helemaal bovenop gekomen met aangepast beleid.

Maargoed, dat is de reden dat ik hier nooit een topic over op Bokt zou openen, maar alleen mijn hoefsmid en dierenarts bel. Daar heb ik vertrouwen in. Ik vind het dapper dat TS wel een topic opent, ze luistert naar het belangrijkste advies een dierenarts te bellen. Nu luistert ze naar de dierenarts, is het nog niet goed. Ik ben het er wel mee eens dat die pony niet meer op het gras kan, maar dat ziet ze zelf ook in. TS, ik hoop dat je daar een oplossing voor kunt vinden. Ik denk dat met de pony verplaatsen niet wordt bedoeld dat je m verkoopt, maar dat je een ander plekje zoekt waar jij zelf gewoon eigenaar blijft.


Als er al een veearts heeft gekeken............Want vaak blijkt toch anders in dit soort verhalen.

Je kan het beesje verdoven en het zou nu al op bute staan, dus kan prima bekapt worden. Die hoeven zien er niet uit, dus dat nu goed bekappen verlicht ook enorm.

Mijn hb'er wordt nooit beslagen. Maar goed bekappen maakte voor hem zeker wel een wereld van verschil en zo kan ik nog tientallen paarden als voorbeeld geven.

Maar alles moet aangepakt worden en in veel dingen lopen veeartsen helaas nog wel achter. Er zijn er maar heel weinig die dieper ingaan op het voerbeleid, het bewegings schema etc. Ze zijn er wel, maar nog lang niet genoeg.

En ja, TS opent dit en plaatst de foto's. Heel dapper, maar dan zien meerdere mensen ook de noodzaak van nu ingrijpen uit ervaring hoe dit kan lopen of al loopt.

capopjekop

Berichten: 30683
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:40

superpony schreef:
capopjekop schreef:
Superpony ondanks dat ik het met je eens ben dat de smid zo snel mogelijk moet komen blijven er meerdere wegen naar Rome leiden. Er is niet één oplossing die voor ieder dier werkt.

Het is alleen zaak om te zorgen dat je vertrouwd op de juiste professionals. Ik heb zelf ervaren dat niet alle artsen en smeden goed op de hoogte zijn van hoefbevangenheid. Ik ga daarom zelf meteen naar de kliniek toe als ik hoefbevangenheid vermoed.


Elke veearts en hoefsmid weet gewoon dat je acuut moet handelen. Kijk even hoe de hoeven eruit zien........

Naar een kliniek brengen is helemaal niet nodig en het is veel erger om op een trailer te staan dan dat de veearts gewoon aan huis komt.

Ik loop echt al heel lang mee en ken geen enkele veearts die niet zal zeggen dat de hoefsmid direct moet komen bij hb.

Zelfs als de rontgen nu zouden meevallen, is direct ingrijpen echte noodzaak. Hoe je behandeld; bekapt of beslaat kan dan wel verschillen ja. Maar deze lange hoeven doen pijn!


Dan heb je geluk. Ik heb heel wat prutsers gezien in mijn paardenleven. En hoe bepaal je of een smid of dierenarts goed is in zijn werk als leek? Je gaat er van uit dat die mensen ervoor geleerd hebben. Voor mij was dat dus reden om naar een goed aangeschreven kliniek en smid te gaan. Als die aan huis komen is dat uiteraard mooi meegenomen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:04

Solistar schreef:
Ik vind dat sommigen hier wel erg hard van leer trekken, als hier een dierenarts naar heeft gekeken vind ik het logisch dat TS daarnaar luistert ipv naar alle medische Bokt adviezen die pony nog nooit gezien hebben. Ik heb ook een HB pony gehad die eerst op pijnstilling en modder moest en toen pas (na 2 weken) bekapt kon worden. Beslaan absoluut niet, een HB pony nagelen kan ook extreem pijnlijk zijn in bepaalde situaties. Modder kan ook veel verzachting geven. En ja mijn pony is er helemaal bovenop gekomen met aangepast beleid.

Maargoed, dat is de reden dat ik hier nooit een topic over op Bokt zou openen, maar alleen mijn hoefsmid en dierenarts bel. Daar heb ik vertrouwen in. Ik vind het dapper dat TS wel een topic opent, ze luistert naar het belangrijkste advies een dierenarts te bellen. Nu luistert ze naar de dierenarts, is het nog niet goed. Ik ben het er wel mee eens dat die pony niet meer op het gras kan, maar dat ziet ze zelf ook in. TS, ik hoop dat je daar een oplossing voor kunt vinden. Ik denk dat met de pony verplaatsen niet wordt bedoeld dat je m verkoopt, maar dat je een ander plekje zoekt waar jij zelf gewoon eigenaar blijft.

Ik sluit me graag bij het bericht van Solistar aan. :j

Waarbij ik wil toevoegen dat ik ook snap dat er waarschijnlijk vooral uit zorg en oprecht medeleven gereageerd wordt. Maar misschien is het constructiever en fijner voor het verloop van het topic om even te kijken of je bij het plaatsen van een reactie niet een vraag of opmerking die al meerdere keren gemaakt is herhaald. Dat voelt toch dwingend (ook voor mij als meelezer) en denk niet dat het echt helpt. Ik kan me ook voorstellen dat TS voorzichtiger en terughoudend reageert of zelfs gewoon maar niet op bepaalde dingen ingaat. Dat betekend niet dat het niet serieus genomen wordt. Zelf zou ik ook minder behoefte hebben om het gesprek aan te gaan op deze manier. Dat is wel heel jammer, want wat Solistar al benoemd; ik vind het ook heel goed en knap dat TS hier om hulp durft te vragen. En hoop ook dat meer mensen dat in de toekomst zullen blijven doen.

Natuurlijk mag je kritisch zijn, en zorgen uitspreken. Dat is zelfs heel belangrijk en kan heel waardevol zijn. Door alle kennis en ervaringen te delen kunnen we gezamenlijk ervoor zorgen dat er meer bekend is over het omgaan met HB (en andere medische problemen). Maar persoonlijk denk ik dat het geen meerwaarde heeft om dingen steeds weer te herhalen of opmerkingen te plaatsen die niet inhoudelijk zijn maar eerder oordelend zonder verdere onderbouwing. En natuurlijk zal iedereen zijn eigen stijl van communiceren hebben, dat is nu eenmaal zo en dat mag ook gewoon.

Nogmaals, ik lees ook veel zorg en medeleven, en het zal zeker goed bedoeld zijn, Daarom wilde ik toch even reageren. Zodat we er misschien gezamenlijk voor kunnen zorgen dat dit topic niet uitgroeit tot een plek van miscommunicatie, onbegrip en verwijten, maar juist een bron van kennis en ervaring voor TS en de mensen die langskomen omdat ze tegen hetzelfde probleem aanlopen.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:20

@Penotti, nee daar heb je gelijk in.
En ik ben het er ook mee eens dat er veel prutsers zijn (dierenarts die ik moest vertellen dat ik geen prednison wilde geven aan mijn HB gevoelige pony, verkeerde diagnoses etc). Zelf leerde ik gaandeweg door schade en schande steeds meer de 'prutsers' te onderscheiden, maar dat koste (bij mij) jaren aan paarden houden en ja, ook keuzes die achteraf verkeerd uitpakten.

Daarnaast heeft ook nog eens iedereen vaak een andere (meestal zeer duidelijke) mening in paardenland, en krijg je van alle kanten vaak (ook ongevraagd) advies dat sterk wisselt. En wie vertrouw je dan, wat neem je wel/niet mee?

Ik begrijp dat TS hier de keuze maakt het advies van haar hoefsmid en dierenarts te volgen. Want het is net wat capopjekop zegt, je gaat ervan uit dat je hoefsmid en dierenarts deskundig zijn, en er zijn daarnaast inderdaad ook meerdere wegen naar Rome..

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:24

Hoefschoenen werken ook fijn, met speciale padding erin. Maar dan moet het dier wel eerst bekapt zijn, anders zit je weer met de maat van de hoefschoenen

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:57

Ik zou ook de pony laten inslapen, lijkt me eerlijkst tegenover het diertje. Als ik zie hoeveel groeiringen die hoeven hebben, betwijfel ik of dat ooit nog helemaal goedkomt.

Toen mijn merrie 2 jaar geleden (licht) hoefbevangen was, heb ik gelijk een goede bekapper laten komen, en die komt nog steeds om de 4 weken. Hoeven zijn prima nu, maar groeien hartstikke snel, en toen hoefsmid 1x niet kon komen door rugpijn, zag je gelijk de vorm van de hoefwand weer veranderen.

Te zien hoe mager de pony staat, vermoed ik dat hij nu ook te weinig voer krijgt, honger heeft en daardoor extra uitbreekt. Beter mager hooi in een slowfeeder hooinet, zodat ie wat meer werk heeft om zijn eten te vinden. Pony heeft nu totaal geen fijn leven (5x bevangen in 1 jaar zou ik hier bij geen enkel paard laten gebeuren, dan laat ik ze liever een spuitje geven.

En dat de hengsten achter de stroom blijven, wil niks zeggen: ik heb hier een tijdlang 9 paarden gehad, en heb 1 ruin die altijd tussen de stroomdraden door stond als die uit stond. Zijn vader, die nog hengst is, staat zonder stroom langs de openbare weg, en reageert zelfs niet op voorbijgaande merries. Dus het ene paard is echt het andere niet, zegt niets over je stroom, wel over het paard. Meten is weten, zo'n stroommetertje kost misschien 5 of 10 euro, en veel handige Harry's hebben dat in huis, kan je altijd iemand vragen om dit op te meten.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:09

Even een kleine opmerking m.b.t. het meten van de spanning op het draad:

Let op dat je de juiste meter gebruikt. Een bekend apparaatje in veel werkplaatsen is een multimeter, deze is echter niet geschikt om schrikdraad mee te testen! Het aflezen zal heel moeilijk zijn doordat er maar heel kort een spanningsmoment is (de tik die je voelt als je er tegenaan komt) en grote kans dat je meter er kapot van gaat. Apparaten om de spanning op je draad te testen worden veelal verkocht onder de noemer "schrikdraad tester".

Puur als voorbeeld van de verschillende varianten die er zoal op de markt zijn hier een linkje: https://www.agrishop.nl/schrikdraad/sch ... sters.html

(Wellicht dat dit al bekend was, in dat geval mag je mijn opmerking laten voor wat het is, maar wilde het voor de zekerheid toch even benoemen.) B-)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:12

Citaat:
controleren de draden met zo n stroom meter,

Ze geeft aan dit al gedaan te hebben, maar ze laat niet weten wat die dan aangeeft.

laran

Berichten: 704
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:13

appiesjappie schreef:
Ik weet het. We hebben er zelfs 2 klokken op gezet. We hebben alles gecontroleerd meerdere keren doen we dat. Zijn maatje durft niet eens bij het draad te komen. Mijn ouders verhuren een weiland er naast daar lopen vaak een stuk of 5 paarden in en die breken ook nooit uit. Wij snappen er echt niks van. Stroom staat er echt dik op. Hij gaat echt overal onderdoor of bijlangs. Laatst is hij door een klein slootj met water gegaan en daar onder het draad door gegaan zodat hij dan lager stond en er makkelijker onder door kon. Het is echt te gek voor woorden


2 stroom klokken op hetzelfde draad kan niet ;) kijk ook eens naar je aardepen dat wordt nog al eens vergeten.