Ik ben heel benieuwd naar jullie advies/tips in mijn situatie:
Eind februari kocht ik een Fries bij een Friezenstal, echter kwam ik er na 4 weken achter dat wij totaal geen match waren en besloot ik - in overleg met hen- de Fries terug te brengen en een ander mee te nemen.
Inmiddels heb ik deze Fries ruim 5 weken en hij bevalt erg goed, nu was het afgelopen maandag tijd voor de eerste bekapbeurt bij mij en nu kreeg ik een nare verassing.
Hoefsmid vertelde mij over White Line Disease, en sneed de schimmel weg. Ik moest er honing op smeren en verder kon ik gewoon rijden. Dus ben ik er 'savonds even op gegaan, echter liep hij in draf onregelmatig dus we zijn gestopt.
Het zat mij toch niet lekker dus besloot de foto van zijn hoeven op Facebook te zetten. Ik kreeg toen van diverse mensen (waaronder wat smeden) te horen dat dit niet ver genoeg gesneden is en ik hem niet zo kan rijden en hij zeker niet zonder ijzer op de wei moest staan.
Waarop ik een second opinion wilde dus deze is geweest(het is iemand die meerdere paarden met WLD heeft behandeld) maar hij schrok toch wel een beetje. Heeft ook overlegd met de veearts.
Er moet echt nog veel meer van de hoef af om de schimmel weg te krijgen, paard moet dan de komende tijd op stal in het verband en later met een hoefschoen en speciale constructie, elke dag 2 keer 10 minuten aan de hand stappen, hoef schoonhouden en zeker niet met zijn paardenvrienden op de wei.
Tevens vind hij alle 4 de hoeven slecht, laat 1 hoef ook wat witte lijn afwijkingen zien, dus adviseert hij om hem sowieso rondom op ijzers te zetten voor de rest van zijn leven.
Aangezien hij zoveel moet wegsnijden van de hoef denkt hij dat het zo'n anderhalf jaar duurt voordat het weer volledig is aangegroeid, maar als het mee zit zou ik over een halfjaar wat longewerk en eventueel wat rijden kunnen gaan oppakken.
Maar ik moet rekenen op zo'n 375 euro in de 6 weken.
De dierenarts en hoefsmid gaven aan dat dit overduidelijk een verborgen gebrek is en dat de WLD er al zeker een halfjaar moet zitten.
Zij geven aan dat ik in mijn recht sta dit aan te kaarten en het paard terug te brengen naar stal, aangezien het mij nu een hoop geld, tijd, geduld en zorgen gaat kosten en voorlopig niks oplevert en hij misschien nooit helemaal beter wordt.
Dat zou volgens hem optie 2 zijn.
Optie 3 is we snijden steeds wat weg, laat hem lekker op de wei en zodra hij echt flink kreupel loopt en pijn krijgt, laat je hem inslapen.
Een heel lastig dilemma, het liefst wil ik de behandeling proberen. Maar heel eerlijk, dit paard had ik laten staan als ik dit eerder wist. Het gaat mij een hoop kosten en er is geen garantie op beterschap.
Als ik het dus vanuit mijn portomonneekant bekijk zou hem terug brengen het meest verstandig zijn, ik heb nu al deze problemen binnen 5 weken... Wat nog meer?!
En dan heb je nog de gevoelskwestie: Hij was vrij schraal toen ik hem kocht, had wat wondjes en zijn vacht glom niet.
Hij is nu veel voller, opgewekter, hij glanst en oogt goed in zijn vel. Ik krijg vaak de opmerking dat hij er al zo goed uit ziet, is opgeknapt en hij er happy uit ziet.
Het is een schat van een paard, fijn te rijden (hoewel ik hem natuurlijk niet heel veel heb kunnen rijden) en ik heb er echt al een band mee opgebouwd.
Stel: Ik zou hem wel terug brengen, wat gebeurd er dan met hem? Ik denk niet dat zij deze behandeling zullen doen. Wordt hij dan wat opgelapt en gaat dan de handel in of brengen ze hem misschien naar de slacht?