Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:37

Dat zegt hier ook niemand. Sterker nog dat komt elk hoefsmid topic wel naar voren. Je bent er als eigenaar zelf bij...

Nynkster

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:41

Uiteraard, alleen zou je er toch vanuit moeten gaan als je een “prof” inhuurt dat ze het goed doen... maarja is verder off-topic ook

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:46

Nynkster schreef:
CharleyT schreef:
Fijn dat je een goede bekapper hebt. Snap alleen niet wat je met de 'tirade' die dan volgt wil zeggen?


Dat het niet vanzelfsprekend is dat een traditionele Smid altijd topwerk aflevert?


Waarom wil je per se zo'n open deur in trappen dan? Dat is bij geen enkele professional vanzelfsprekend, er zitten altijd rotte appels tussen dat is niet stromingsgebonden en dat beperkt zich ook niet tot de paardenwereld, maar dat is overal zo.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:35

Nynkster schreef:
Uiteraard, alleen zou je er toch vanuit moeten gaan als je een “prof” inhuurt dat ze het goed doen... maarja is verder off-topic ook

Dit is niet alleen in de paardenwereld zo, maar overal. Je moet zeker als diereneigenaar zelf gewoon zo goed mogelijk opletten. Daar maak je helaas wel eens fouten mee, maar als je die vervolgens zo snel en goed als mogelijk hersteld en zorgt dat je die fout niet nogmaals maakt ben je wat mij betreft heel goed bezig.
Advies vragen kan altijd, blijf logisch nadenken, volg niet blindelings en doe je best voor je dier :)

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:22

De laatste bijdragen maken inderdaad duidelijk dat de rol van diereneigenaar (een paard in dit geval maar uiteraard ook andere dieren) een complexe rol is. Je moet als diereneigenaar eigenlijk behoorlijk wat weten over behandeling, voeding, training en welzijn van het dier. Het is ook lastig om te ontdekken wie in jouw omgeving zinnige zaken zegt en wie er onzin verspreidt. In mijn ervaring lopen er op elke stal/manege tientallen "experts" op het gebied die "alles" weten (en graag gevraagd en ongevraagd advies geven) over dierenartsen, instructeurs, hoefverzorgers, tandartsen, voeding, stalbazen, etc., etc.

Helaas, simpelweg intens veel van je dier houden is niet genoeg om het welzijn van je dier goed te managen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:39

Ik vind de hoeven op de foto's nog steeds niet geweldig, maar je zou meer moeten zien om echt te kunnen oordelen, dus ook de onderkant en het gehele paard.

Eigenaren moeten inderdaad zelf meer weten over paarden, maar waar halen ze de juiste info vandaan?

Hier wordt geroepen dat je een brave volgeling bent als je voor het zogenaamde natuurlijk bekappen bent. Maar die mensen schrijven zelf op een dusdanige manier dat ze ook mensen willen beinvloeden om daar niet in te geloven en de hoefsmid te volgen.......

Als je voor iets bent doe je vaak hetzelfde als dat je tegen iets bent en dat is pleiten voor je standpunt. Maar beide partijen beinvloeden mensen en dan is het degene die het mooiste kletst..........

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:25

Wat mensen, vreemden voor mij, hier op bokt vinden, vind ik niet zo vreselijk belangrijk, over het algemeen. Ik weet dat er in de paardenwereld helaas nog steeds veel is, wat allang zwaar achterhaald is. Dat bepaalde types daarin blijven hangen, jammer maar lig er niet wakker van... Ieder zijn of haar keuze. Heb lang geleden voor een andere weg gekozen in het belang van onze paarden.

Ik heb gelukkig een zeer kundige NBer, die verder kijkt dan zijn neus lang is in het belang van onze paarden (en een gedegen opleiding gedaan heeft in de VS). De paarden doen het er goed op, hebben fijne voetjes, die elke 6 wkn gedaan worden. Al jarenlang. Brave volgeling? Haha... nou ja, het zal wel, whatever. Ik denk juist dat de traditionelen hun middeleeuwse praktijken vooral maar blijven volgen. Prima, maar... er zijn inmiddels meerdere en mogelijk betere alternatieven. Via PB hoor ik trouwens graag de namen van onkundige NBers en hun opleiding. Ik ben toch wel benieuwd om wie het nou gaat en wie je dan hebt laten komen... Het gekke is, dan hoor je nooit meer iets.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:32

Twiggy2008,

Dat vind ik ook. Juist de mensen die zo vasthouden aan het wat ooit was vind ik brave volgelingen, als ze het dan per se zo willen noemen........

Ik ken juist meerdere nb'ers die een gewone hoefsmid opleiding hebben gedaan, zelfs ijzers hebben geplaatst en daarna verder zijn gaan kijken en denken. Juist door de problemen die ze zien en tegenkomen.

Maar het is met alles zo; Ik zie filmpjes van vreselijke trainers en dan heb je een hele horde dames die kwijlen, want meneer is zo geweldig. Als je zegt dat het gewoon niet goed is en tegen dierenmishandeling aan zit, ben je een boom knuffelaar. Of tegenwoordig roept iedereen standaard; heb je azijn gedronken etc etc. Allemaal zo origineel ook..........Ook overgenomen, braaf volgend en totaal niet inhoudelijk verder.

Mensen doen zelf wat ze een ander verwijten. Over hoeven leren is an sich niet zo moeilijk. Bekappen ook niet, maar dat kost tijd en veel km's maken onder goede begeleiding. En je vooral blijven verdiepen.

Rocamor

Berichten: 10881
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:40

Ik kan je zo een aantal namen noemen van "behandelaars" (lees smeden, NB-ers, homeopaten, dierenartsen, paardenartsen, tandartsen of gebitsverzorgers, lesgevers whatever) die ik niet bij mijn (!!!) paarden wil hebben. Omdat ik (!!) vind dat het werk dat ze leveren niet ten voordele van mijn paarden is. En voor elke naam die ik hier kan neerzetten, zul je mensen hebben die juist weglopen met die betreffende persoon.

Omdat geen enkel paard hetzelfde is. en niet elk paard dezelfde behandeling / benadering nodig heeft. En wie heeft er dan gelijk?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:44

Rocamor schreef:
Ik kan je zo een aantal namen noemen van "behandelaars" (lees smeden, NB-ers, homeopaten, dierenartsen, paardenartsen, tandartsen of gebitsverzorgers, lesgevers whatever) die ik niet bij mijn (!!!) paarden wil hebben. Omdat ik (!!) vind dat het werk dat ze leveren niet ten voordele van mijn paarden is. En voor elke naam die ik hier kan neerzetten, zul je mensen hebben die juist weglopen met die betreffende persoon.

Omdat geen enkel paard hetzelfde is. en niet elk paard dezelfde behandeling / benadering nodig heeft. En wie heeft er dan gelijk?

Precies!
Die natuurlijk bekapper die ik een grote prutser vond omdat hij schimmel niet eens herkend, is mij aangeraden door iemand die tevreden is. En dan?
Ook vond ik dat hij de hoeven te recht liet, waar ik graag kwartierboogjes zie omdat het paard graag een flare ontwikkeld.
Raad eens wie er wel die boogjes in kapt, juist mijn traditionele smid.

Anoniem

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:32

Ben benieuwd wat je overweging is TS

Perryx
Berichten: 2503
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 22:13

Talietjuh schreef:
Ben benieuwd wat je overweging is TS



Is al benoemd

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:48

Ha ouderwets bokt; vraag TB/ijzers versus NB en je hebt een semi rel _O-

Ik ben van oorsprong een natuurlijk bekapper, maar heb het hele PN gebeuren losgelaten, het schoof me veel te veel op richting 'natuur is altijd perfect en regulier is de duivel'. Binnen dat hele wereldje had je ook nog gekken die op een gegeven moment achter ABC hoofcare aanliepen, het nieuwe Strasseren zeg maar; graaf de steunsels uit tot je paard helemaal niet meer kan lopen en kort de teen in zodat de hoefwand helemaal weg is 8)7 en veel te veel van die lui laten zich in met antivaxx en andere sh*t. Ik ben er helemaal klaar mee. :r En er zijn bijna geen natuurlijk bekappers te vinden die niet ook nog iets sh*ts ernaast doen als pendelen, biotensoren en met druppeltjes en kruiden zwaaien. -:(- Maw een te groot sokken gehalte en kwakzalverij gehalte wat mij betreft. Op mijn website heb ik overal het woordje 'natuurlijk' uitgesloopt, want dat trekt de verkeerde (doel)groep :+

Gezonde hoeven krijg je door; gezonde huisvesting en regelmatig bekappen. En dat lukt het beste als je zelf ook leert onderhouden. Het is beter als de stand steeds hetzelfde blijft ipv eens in de zes a acht weken een heel stuk eraf.

Onze haflinger kwam hier plots terug, omdat de eigenaar in scheiding lag. De haf had 22 jaar rondom op ijzers gestaan, want ja dat ging toen zo, ze is nu 26. Omdat we betonplaten hebben moest ze wel van de ijzers af anders heb je bambi. Liever had ik eerst ijzers achter eraf en daarna voor eraf gedaan, maar ja kon niet... Dus alles eraf en rondom op scootboots gezet. Dat ging prima! We zijn ook gewoon gaan rijden met de scoots aan en ze liep als een zonnetje. Na drie maanden konden de scoots in de paddock af en gebruikten we ze alleen nog met rijden

Afbeelding

Na een jaar kan ze nu zonder hoefschoenen prima over asfalt. Mevrouw is 26 en gaat als een kievit.
Verder hebben we nog een draver met artrose staan, 28, die staat al jaren zonder ijzers. Ze loopt nog steeds mee, en krijgt dan om haar voorhoeven hoefschoenen eventueel met extra dempende pads.

Afbeelding

Het hele verhaal over hoefmechanisme is ook relatief; een paard dat buiten loopt op ijzers heeft nog 60% hoefmechanisme. Een paard op blote voeten op stal heeft 0% hoefmechanisme. Dus een paard dat altijd buiten loopt, maar mét ijzers, heeft gezondere voeten dan zonder en op stal.

Feit blijft wel dat hoefijzers op asfalt de schokdemping volledig om zeep helpen en daarmee weer artrose in de hand werken. Dan kun je beter kiezen voor hoefschoenen, want ook kunststof beslag zorgt voor minder schokdemping, omdat de straal niet meer meedraagt. Het schokdempingsverhaal speelt een veel grotere rol dan wat meer of minder hoefmechanisme.

Oja en samengeknepen hielen is niet per se door ijzers, dat kan je ook met bekappen alleen zo voor elkaar krijgen...

Verder rijden wij lange afstanden en endurance, en al onze paarden staan zonder ijzers. Behalve de wedstrijdpaarden hebben we vooral veel oude paarden, een ijslander van 34, rijdt nog steeds, kan prima tölten zonder ijzers, de haf van 26 en de draver van 26, een arab van bijna 20.

Er zijn maar een paar uitzonderingen te bedenken wanneer ijzers 'echt nodig zijn', bijv. bij een veulen met een steltvoet, tijdelijk. Maar in de meeste gevallen is huisvesting en voeding aanpassen + hoefschoenen de oplossing.

FjeLOVER
Berichten: 520
Geregistreerd: 20-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:19

noox schreef:
Ik zou hem voor gewoon op ijzers houden. Paard krijgt pijn als je hem er vanaf haalt, dat vind ik het niet waard.


Dat wordt er niet per definitie gezegd.
Het kan gewoon zijn dat het paard in het begin gevoelig loopt.
Maar dat is ook logisch,misschien een aparte vergelijking maar als jij altijd al acryl nagels hebt gehad en opeens je natuurlijke nagels laat groeien, zullen die ook de eerste tijd wat gevoeliger aanvoelen.
Zo is de hoef ook, die moet weer wennen aan nieuwe omstandigheden.

Ik zou het ook rustig aan doen, maar met een ervaren bekapper met veel inzicht en ook ervaring van ijzers naar blootvoets zal het zeker een geslaagde actie kunnen zijn vooral op de langere termijn.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rondom ijzers naar ijzerloos pn bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:12

Arabesk, wat doe je nou? PN gedoe losgelaten? Heel Bokt is nu in shock ;) :D
Hier gelukkig geen bekapper die pendelt, anti-vax is en met kruiden strooit :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:17

Ik ben ook diep teleurgesteld.... Ga je ook niet meer bij volle maan in je blote kont in het bos kruiden uitsteken? -O-

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:17

nou...inderdaad....als je hier al niet meer op kunt rekenen, op wat dan nog wel :+

ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:22

Gypsy schreef:
Ik ben ook diep teleurgesteld.... Ga je ook niet meer bij volle maan in je blote kont in het bos kruiden uitsteken? -O-

Ik vrees dat wanneer je Jantien in d'r blootje tegen wil komen, je iets anders moet gaan verzinnen.....
}:) }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 18:28

Perryx schreef:
Talietjuh schreef:
Ben benieuwd wat je overweging is TS



Is al benoemd


Waar precies? Lees alleen dat het paard voor op ijzers blijft staan of heb ik iets gemist?

Avalanche

Berichten: 16015
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 11:08

Kinke schreef:
Arabesk, wat doe je nou? PN gedoe losgelaten? Heel Bokt is nu in shock ;) :D
Hier gelukkig geen bekapper die pendelt, anti-vax is en met kruiden strooit :D

Ik ben ook in shock. Maar ik hou wel van nuance :)