Hoefbevangen paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SloppyScone

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-02-20

Hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:14

Hallo,

Mijn paard van nu bijna 14 is helaas al jaren hoefbevangen. Dit gaat ondanks alles goed, hij dartelt lekker rond en heeft er zo te zien geen last van en staat goed onder controle bij de hoefsmid.

Nu zijn wij altijd érg voorzichtig met het geven van gras, voornamelijk in het voorjaar. Mijn ouders zijn vorig jaar verhuisd en de paarden staan nu daar ook aan huis. Vorige week zijn ze naar de voor ons en voor hen onbekende 'extra' weide gegaan omdat er op hun eigen weide geen sprietje meer te bekennen viel.

We hebben ons helaas érg vergist in de voedingswaarde van het gras wat nog op deze weide stond. En ondanks dat ze elke dag een stukje gras van ongeveer 1 bij 3 meter kregen (voor twee paarden), reageerde mijn paard daar direct op ;( Hij loopt wat moeilijk, staat ongemakkelijk en ligt veel (gelukkig niet zo erg als het ooit was in het begin).

We hebben hem direct verplaatst naar het meest schrale stuk weide (meer zand eigenlijk) achter het huis en staat nu op een dieet van goed gedroogd hooi (en water natuurlijk).

Mijn vader belt op dit moment onze dierenarts voor eventueel wel of niet pijnstillers.

Ik vind het heel naar om aan te zien. Zijn er nog meer dingen die ik kan doen voor hem?

Alvast bedankt!

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:20

voeten koelen zou je nog extra kunnen doen

Karlijnxxx
Berichten: 1422
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:21

Een stuk nat spuiten om de pijnlijke hoeven te koelen is mogelijk, maar dat is enkel om de pijn te verlichten. Verder het advies vd dierenarts volgen. Heel veel sterkte!

SloppyScone

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:24

Karlijnxxx schreef:
Een stuk nat spuiten om de pijnlijke hoeven te koelen is mogelijk, maar dat is enkel om de pijn te verlichten. Verder het advies vd dierenarts volgen. Heel veel sterkte!


Dit is bij ons wel mogelijk denk ik. Er is een stuk wat iets lager ligt en waar bij veel regen altijd water in blijft staan. Gaan we dan proberen. Bedankt!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:40

Ook geen kort gras meer, daar zitten op dit moment door de droogte en wisselende temperaturen ook heel veel suikers in.
Op zacht zand zetten met arm, evt geweekt, hooi en alleen een vitaminebrokje.
Als hij echt slecht loopt zou ik zeker de dierenarts bellen voor pijnstillers.
Sterkte!

SloppyScone

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 12:47

Nouvel schreef:
Ook geen kort gras meer, daar zitten op dit moment door de droogte en wisselende temperaturen ook heel veel suikers in.
Op zacht zand zetten met arm, evt geweekt, hooi en alleen een vitaminebrokje.
Als hij echt slecht loopt zou ik zeker de dierenarts bellen voor pijnstillers.
Sterkte!


Dankje!

Het geweekte hooi, wat is daar de meerwaarde van?

Het stuk waar ze nu staan is het stuk aan de inloopstal, harde zandgrond met en af en toe wat sprietjes gras. Het stuk is ongeveer 50m2 schat ik. Dus qua gras kunnen ze nog wat priegelen maar daar vullen ze hun buikjes niet mee.

pien_2010

Berichten: 43339
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:47

https://www.google.com/amp/s/www.voedin ... ml%3Famp=1

Geven. Voert de afvalstoffen af en hebben wij hier altijd op voorraad.
Bij accuut mag je om de 10 minuten 2ml in de mond spuiten. Na 1 of 2 uur afbouwen tot langzaam naar 3x per dag en dat even volhouden. Zorg dat je paard veel kan drinken nu. Sterkte!

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:48

Gras blijft lastig in te schatten want het kan per dagdeel al heel veel verschillen hoeveel fructaan erin zit.
Als de nachten koud zijn en nu met de droogte is het gras vaak te gevaarlijk.
Een paard wat gevoelig is kun je dus sowieso beter niet in de lente al op het gras zetten, pas wanneer het snachts ook echt warm genoeg is.
Mijn hoefbevangen pony gaat helemaal niet meer op gras, het blijft te lastig om het veilig te doen vind ik.
Ik geef ook alleen geweekt hooi zodat dat ook minder voedingswaarde inzit. (de suikers spoelen eruit)

Voor je pony nu is zachte ondergrond belangrijk, de hoeven vochtig houden en genoeg veilig ruwvoer (slowfeeder ) zodat er geen pieken en dalen zijn wat hij binnen krijgt.
Verder is een vitaminebrok ook wel goed omdat tekorten ook juist slecht zijn.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:50

Bodem nat maken en liefst helemaal geen gras geven..( juist kort gras is een boosdoener!)
Als je hem toch af en toe gras wil bieden..is lang gras, wat voldoende vocht heeft gehad, een betere optie... en dan maar ( max) paar uurtjes erop( meestal is eind vd middag beste tijd)..zorgen voor onbeperkt schraal hooi zodat er dan ook volle buik is en zich niet volschransen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 12:57

SloppyScone schreef:
Nouvel schreef:
Ook geen kort gras meer, daar zitten op dit moment door de droogte en wisselende temperaturen ook heel veel suikers in.
Op zacht zand zetten met arm, evt geweekt, hooi en alleen een vitaminebrokje.
Als hij echt slecht loopt zou ik zeker de dierenarts bellen voor pijnstillers.
Sterkte!


Dankje!

Het geweekte hooi, wat is daar de meerwaarde van?

Het stuk waar ze nu staan is het stuk aan de inloopstal, harde zandgrond met en af en toe wat sprietjes gras. Het stuk is ongeveer 50m2 schat ik. Dus qua gras kunnen ze nog wat priegelen maar daar vullen ze hun buikjes niet mee.


Door hooi een uur te weken haal je het grootste deel van de suiker eruit, en dat zijn de boosdoeners bij hoefbevangenheid.
Zachte grond is fijn voor zere voeten, harde grond doet bij elke stap pijn, daarom gaan ze dan ook sneller liggen.

SloppyScone

Berichten: 58
Geregistreerd: 12-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-20 13:01

pien_2010 schreef:
https://www.google.com/amp/s/www.voedin ... ml%3Famp=1

Geven. Voert de afvalstoffen af en hebben wij hier altijd op voorraad.
Bij accuut mag je om de 10 minuten 2ml in de mond spuiten. Na 1 of 2 uur afbouwen tot langzaam naar 3x per dag en dat even volhouden. Zorg dat je paard veel kan drinken nu. Sterkte!


Ik geef het even door (ben er zelf een paar dagen niet). Dankjewel!


MirandaFuego schreef:
Gras blijft lastig in te schatten want het kan per dagdeel al heel veel verschillen hoeveel fructaan erin zit.
Als de nachten koud zijn en nu met de droogte is het gras vaak te gevaarlijk.
Een paard wat gevoelig is kun je dus sowieso beter niet in de lente al op het gras zetten, pas wanneer het snachts ook echt warm genoeg is.
Mijn hoefbevangen pony gaat helemaal niet meer op gras, het blijft te lastig om het veilig te doen vind ik.
Ik geef ook alleen geweekt hooi zodat dat ook minder voedingswaarde inzit. (de suikers spoelen eruit)

Voor je pony nu is zachte ondergrond belangrijk, de hoeven vochtig houden en genoeg veilig ruwvoer (slowfeeder ) zodat er geen pieken en dalen zijn wat hij binnen krijgt.
Verder is een vitaminebrok ook wel goed omdat tekorten ook juist slecht zijn.


Bedankt voor de tips!

De plek waar ze voor de verhuizing stonden was een natuurgebied dat niet bemest werd. Daar kon hij zonder problemen in een groot grasland staan, ook in het voorjaar. Het stuk achter het huis van mijn ouders kan ook zonder problemen tot nu toe. Gras is mooi kort en paarden gaan elke dag een paar uur op het grasgedeelte en tegen de avond krijgen ze hooi op het zandgedeelte.

De extra weide gebruiken we eigenlijk alleen om hooi vanaf te halen. Maar nu bij wijze van uitzondering hebben we ze daarop gezet. Mooi een strook afgezet en elke dag een stukje erbij. Maar daar gaan ze nu dus niet meer op. Misschien in het najaar als het gemaaid is..

Nu dus schrale grond en onbeperkt ruwvoer.

Heel lief, mijn moeder is een leek op het gebied van paarden, maar als mijn paard in de wei ligt gaat ze erheen met een teiltje water en wat hooi <3

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:15

Wat betreft het weken van hooi ivm hoefbevangenheid is dit een van de studies die gedaan is: https://veterinaryrecord.bmj.com/content/168/23/618

Inderdaad van het gras af, voeten koelen door bijv. bodem goed vochtig te houden. Beweging enkel wat je paardje zelf aangeeft.
Ook zou ik je aanraden je hooi te laten testen, zodat je weet wat je voert. De droogte van het hooi is helaas geen graadmeter. Ook is lengte van het gras geen goede graadmeter. Er zijn ontzettend veel factoren (o.a. deze droogte) van invloed op de hoeveelheid suikers in gras (en hooi).

Voor de toekomst is gebruik van een graasmasker wellicht ook een optie.
Ook zou je dit topic eens kunnen lezen: [BEH] [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4
Veel succes.

Mirjam1202

Berichten: 1060
Geregistreerd: 04-12-13
Woonplaats: Tilburg/Winterswijk

Re: Hoefbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:22

Ik weet niet of het al gezegd is, maar bij ons heeft het goed geholpen om een klein modderpoeltje te maken. We hebben hier een paal in gezet en haal hier een uur aan vastgebonden. De dierenarts legde het destijds zo uit dat de hoef als het ware terug wordt geduwd door de modder. Het is echt comfortabel voor het paard.
Meestal spoelde ik de hoeven nadien altijd af met koud water. Dit vond ze ook erg fijn.