Paard met blein/hoefzweer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveHorseJ

Paard met blein/hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 11:36

Hey,

Woensdag 11 maart is de hoefsmid langs geweest. Toen ik mijn paard die ochtend uit stal haalde mankte ze enorm. De dag ervoor mankte ze niets. De hoefsmid stelde vast dat het om een blein ging. Het manken minderde met de dagen, maar is nog niet 100% weg. Mijn paardje heeft wel dagelijks enkele uren op de weide gestaan. Nu is mijn vraag vanaf wanneer je terug mag beginnen wandelen (op harde ondergrond). Rijden gaat niet omdat mijn paard drachtig is en ze zelf aangeeft dat dat niet aangenaam is.

Alvast Bedankt!

Anoniem

Re: Paard met blein/hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:31

Heb nog nooit van een blein gehoord. Maar vaak is juist beweging wel goed. Zou gewoon zodra ze niet meer mankt kleine stukjes gaan wandelen en dat opbouwen naar het oude.

Memento

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:41

Marije_1997 schreef:
Heb nog nooit van een blein gehoord. Maar vaak is juist beweging wel goed. Zou gewoon zodra ze niet meer mankt kleine stukjes gaan wandelen en dat opbouwen naar het oude.

Blein is vlaams voor hoefzweer volgens mij.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:45

Heeft de hoefsmid met de hoeftang de zweer vastgesteld? Is hij er ook uit gesneden? Een zweer moet er uit, of doordat de smid of de dierenarts hem weg snijd of doordat hij er vanzelf uit komt. Bij het laatste helpt beweging wel maar duurt het wel langer en je paard heeft dus langer pijn.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 15:42

Inoterry schreef:
Heeft de hoefsmid met de hoeftang de zweer vastgesteld? Is hij er ook uit gesneden? Een zweer moet er uit, of doordat de smid of de dierenarts hem weg snijd of doordat hij er vanzelf uit komt. Bij het laatste helpt beweging wel maar duurt het wel langer en je paard heeft dus langer pijn.

Ik denk dat de blein of hoefzweer er uitgesneden is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:19

Als het er goed uitgesneden is zou je meteen een enorme verbetering moeten zien en zou ze nu echt alweer goed moeten lopen. Mijn advies is om even contact op te nemen met de hoefsmid. Misschien heeft hij niet alles weg kunnen halen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:37

Ik zou ook nog eens bellen met de hoefsmid.
Als de zweer helemaal is weggesneden zou je paard goed moeten lopen.
Als hij nog steeds niet goed loopt, zit er waarschijnlijk iets nog niet goed in die hoef.

LoveHorseJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 10:55

Bedankt allemaal! Het is ondertussen opgelost. Mvg

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:30

Fijn dat het opgelost is. Uit belangstelling ben ik wel benieuwd hoe dat gegaan is?