Paardenquarantaine Preventief hoeven teren oid/ Corona

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Paardenquarantaine Preventief hoeven teren oid/ Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:00

Ik verwacht dat vw ergens heel NL op slot gaat. Muv misschien nog het Noorden.
Paard van vriendin staat op grote pensionstal. In Italië mogen paardenrigenaren niet meer naar stal. Alleen als het paarden van jouw bedrijf zijn.
Dus dat betekent dat slechts enkelen alle paarden moeten gaan doen. Ik vermoed dat dat gaat betekenen dat de paarden zoveel mogelijk de ( kletsnatte) paddocks op gaan en de hengsten op stal en longeren.
Vraag me af of er dan überhaupt gemest gaat worden, dus mijn vraag is; wat zouden jullie doen dan?
Ik heb zelf het gevoel dat ik bijv preventief de stralen nu wil gaan teren oid en kootholtes dik in de zinkzalf.
Nu kan het nog. Binnenkort ws niet meer en dan zijn de voeten in ieder geval een klein beetje beschermd tegen nattigheid.
Wat denken jullie?
Btw: ik denk eerlijk echt dat dit gaat gebeuren. Hopelijk overdrijf ik, maar liever te veel voorbereiding dan te weinig denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:01

Niet teveel gaan panieken. Als het zo ver komt hoor je het vanzelf en kun je de hoeven interen.
Wellicht kan je vast met je staleigenaar bespreken hor en wat mocht het zo ver komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:11

Waarom zou er niet meer gemest worden? Er moet toch ook gevoerd worden? Of denk je dat ze de boel gaan afsluiten en de paarden laten verhongeren?

Ik weet ook niet of nu al hoeven teren zoveel effect heeft, heeft het überhaupt wel effect? En moet je het dan niet regelmatig herhalen? Als je straks weken niet bij je paard kan is het effect dan toch ook weg? Ik ken er niks van, vraag het mij gewoon af.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:17

Wij staan met zijn 4en bij een prive stal. Wij hebben een groeps app. Voeren, nar binnen en buiten en stallen gaat eigenaresse van stal doen. Paddocks kunnen wij afwisselend doen. Iedereen een dagje. Even appje wanneer je er bent en dan ben je daar alleen en kun je niemand besmetten/besmet worden.
Gaat echt wel goedkomen hoor als het zover is gewoon goede afspraken maken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:18

Op zo'n moment kom je er achter hoe belangrijk het is je paard te stallen op een plek waar de voorzieningen in orde zijn en je niet alleen maar natte paddocks hebt.

Waarom mesten niet zou mogen begrijp ik niet. Dat is toch hetzelfde als voeren?

En in voren teren zal weinig nut hebben, als teren al nut heeft.

ikkedus

Re: Paardenquarantaine Preventief hoeven teren oid/ Corona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:30

Ik zeg ook niet dat mesten niet mag. Dat mag gewoon, maar stel dat er maar een man of 2 a 3 op stal rondloopt voor ongeveer 80 paarden. Dan lukt het gewoon niet om iedere dag alle stallen bij te houden.
En misschien denk ik te ver vooruit. Dat kan. Maar ik ben graag voorbereid. En we hebben nu bv geen teer of sole hardener en ook geen zinkzalf.
Ik zal ook zeker vandaag even vragen hoe ze zich daarop voorbereiden.
Heb mijn vriendin al gevraagd om bv extra hooi te regelen, maar die ziet de noodzaak ook nog niet echt in.
En dan ben ik liever degene die te vroeg aandacht vraagt, dan degene die achteraf moet zeggen: oliebol ik was niet voorbereid.
En Wb de voorzieningen: vind het altijd zo’n dooddoener dat Bokkers daar gelijk mee gaan schermen! Niet iedere omgeving heeft alles perfect op orde het hele jaar. You win some here, you lose some there. Ben al blij dat er zoveel paddocks zijn.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:36

Zo'n 20 jaar geleden mochten wij niet meer naar stal ivm MKZ. Er zijn toen vanuit de pensionstal, bij een boer met 30 paarden, 2 of 3 meiden aangesteld die dagelijks naar stal mochten komen, Zij hebben 2 a 3 weken dagelijks gezorgd dat de paarden gevoerd werden, om beurten in de paddocks konden en dat de stallen opgestrooid werden.

Ik denk dat iedere stal zoiets weer zal regelen als het nu ook weer zo zou zijn.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:38

ikkedus schreef:
..."
Heb mijn vriendin al gevraagd om bv extra hooi te regelen, maar die ziet de noodzaak ook nog niet echt in..."

NIET hamsteren is de boodschap, dat geld net zo goed voor hooi als voor wc rollen. Als iedereen nu opeens massaal hooi gaat hamsteren, dan krijg je echt een probleem.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:40

Hoezo extra hooi er komen toch niet meer uren in een dag?
Neem aan dat hij anders ook niet lang zonder staat.

Citaat:
En Wb de voorzieningen: vind het altijd zo’n dooddoener dat Bokkers daar gelijk mee gaan schermen! Niet iedere omgeving heeft alles perfect op orde het hele jaar. You win some here, you lose some there. Ben al blij dat er zoveel paddocks zijn.

Dat heet bij mij voorruit denken. Ik doe dat dus op een andere manier dan jij.

Maar inderdaad ik heb de varkenspest en MKZ en hoe het ook allemaal heette ook meegemaakt, elk jaar leek er toen wel wat.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:47

Oh je zet me wel ff aant denken of ik nog iets moet 'voorbereiden' nu het nog kan. Zal een dunnere deken meenemen.

Overigens geen antwoord op je vraag helaas.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:53

Thokkadisje schreef:
ikkedus schreef:
..."
Heb mijn vriendin al gevraagd om bv extra hooi te regelen, maar die ziet de noodzaak ook nog niet echt in..."

NIET hamsteren is de boodschap, dat geld net zo goed voor hooi als voor wc rollen. Als iedereen nu opeens massaal hooi gaat hamsteren, dan krijg je echt een probleem.

Ipv 1 baal hooi, 3 balen hooi noem ik geen hamsteren

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:55

[quote="_Penotti"]Hoezo extra hooi er komen toch niet meer uren in een dag?
Neem aan dat hij anders ook niet lang zonder staat”

Ze voeren 2 x pd ruwvoer, dus helaas wel.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 11:56

Overigens kan dit ws uitlopen op een:”deze stal is niet geschikt-discussie”. Dat hoeft niet, want dat vinden we zelf ook. Paard moet gecastreerd worden, herstellen en dan staat de verhuizing al gepland. Is alleen nu even de vraag wanneer dat gaat gebeuren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:59

ikkedus schreef:
_Penotti schreef:
Hoezo extra hooi er komen toch niet meer uren in een dag?
Neem aan dat hij anders ook niet lang zonder staat”

Ze voeren 2 x pd ruwvoer, dus helaas wel.

Die begrijp ik even niet.

Nu wel of geen corona maakt toch niets uit in hoeveel ze te eten krijgen op een dag. (echt niet rot bedoeld, begrijp het gewoon niet)
Jij kan je paard nu geen extra beweging geven en dat is erg vervelend, maar gaf je hem dan ook nog altijd extra hooi?
Anders maakt dat toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:13

Waarom deel je deze zorgen niet gewoon met je stalhouder in plaats van hier te gaan lopen stressen over een situatie die nog helemaal niet gaande is?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:18

Staan ze buiten dan altijd echt in de blub? Als ze een verhard stuk hebben zou ik ze gewoon laten lopen, voeten drogen ook wel weer. Gelukkig wordt het komende week een heel stuk droger dus ik zou me niet te veel zorgen maken. De paarden is eigenlijk wel het laatste waar ik mij druk om maak nu.. Dat zal toch allemaal wel goed komen? In het ergste geval gespreid naar stal..

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:37

Als ze niet een algeheel straatverbod opleggen, en je helemaal niet meer van je eigen erf af mag, zal het wel goedkomen. Ja het is niet fijn, ze zullen weinig beweging en aandacht krijgen, maar als de basis voorzieningen er maar zijn.
Ik maak me er meer druk om als je straks zoals in Italië en China je huis niet meer uit mag, ook niet als je niet besmet bent. Ik heb mijn paarden niet aan huis staan, maar wel in eigen beheer, dus zal er toch heen moeten anders verhongeren ze.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 12:50

Ik dacht even dat dit topic een grap was :+
Wie dan leeft, die dan zorgt;
Nergens goed voor om allemaal doemscenario's in je hoofd te halen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:11

Als iedereen 3 balen haalt ipv 1 baal, dan krijg je zeker ook hamstersituaties ;) Kijk maar wat er gebeurt in de supermarkt als iedereen ineens 3x zoveel meeneemt.

Maar in Nederland zal het zo'n vaart niet lopen. Nederland is bijzonder laks ten opzichte van corona. Natuurlijk is panikeren niet nodig, maar de overheid is uitstekend in achter de fouten aanlopen. Ik zie het dus ook nog niet gebeuren dat dingen als pensionstallen dicht moeten.

Mocht het toch wel gebeuren, mag ik hopen dat de stal wel dusdanig zijn dingen voor elkaar heeft dat de paarden voldoende verzorgd worden, dus eten geven, stallen uitmesten, controleren op gezondheid en waar kan zorgen voor beweging. Echter zou ik toch hopen dat ze het buiten zetten dan op de laatste plek zetten, of in ieder geval boven het uitmesten van de stallen. Of combineer het. Zet een groepje buiten, mest die stallen uit, haal ze weer binnen en op naar de volgende groep.

Als je zo bang bent dat je paard na een mogelijk quarantaine eruit komt als een verwaarloost stukje ellende met rotstraal en weet ik veel wat, zou ik toch even achter mijn oren krabben of je het wel eens bent met het management van je eigen stal.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 13:30

Paard staat op een pensionstal waar voor maanden hooi aanwezig is en daarna volop gras. Ze staan nu ook 24/7 buiten met zand en betonplaten. Worse case senario is idd dat er maar een paar mensen voor alle paarden moeten zorgen en dat eigenaars niet meer welkom zijn. Het resultaat is dat paardlief het moet doen op hooi en een liksteen ipv haar dagelijkse portie krachtvoer en minder beweging krijgt. Door de betonplaten maak ik me over de smid geen zorgen, ze kan maanden zonder als het moet, en als iemand zo vriendelijk is haar deken ervanaf te trekken als het warm word is dat ook fijn. Veel meer zorg dan elke dag voeren en mesten, zoals nu dus, heeft ze echt niet nodig. Al kom ik 3 maanden niet, paard is prima in orde.

Ik maak me, als ze idd iedereen in huis opsluiten, meer zorgen over waar mijn honden dan uitgelaten mogen worden...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:01

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:02

xFioon schreef:
Als ze niet een algeheel straatverbod opleggen, en je helemaal niet meer van je eigen erf af mag, zal het wel goedkomen. Ja het is niet fijn, ze zullen weinig beweging en aandacht krijgen, maar als de basis voorzieningen er maar zijn.
Ik maak me er meer druk om als je straks zoals in Italië en China je huis niet meer uit mag, ook niet als je niet besmet bent. Ik heb mijn paarden niet aan huis staan, maar wel in eigen beheer, dus zal er toch heen moeten anders verhongeren ze.
.

Dit dus ja!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:04

Nu wel of geen corona maakt toch niets uit in hoeveel ze te eten krijgen op een dag. (echt niet rot bedoeld, begrijp het gewoon niet)

Jij kan je paard nu geen extra beweging geven en dat is erg vervelend, maar gaf je hem dan ook nog altijd extra hooi?
Anders maakt dat toch niet uit?[/quote]

Wij voeren hem nu inderdaad extra hooi bij. Vinden 2 x pd kuil te weinig.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 14:05

[***] schreef:
Waarom zou er niet meer gemest worden? Er moet toch ook gevoerd worden? Of denk je dat ze de boel gaan afsluiten en de paarden laten verhongeren?

Ik weet ook niet of nu al hoeven teren zoveel effect heeft, heeft het überhaupt wel effect? En moet je het dan niet regelmatig herhalen? Als je straks weken niet bij je paard kan is het effect dan toch ook weg? Ik ken er niks van, vraag het mij gewoon af.

Ik ook. Vandaar mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:06

ikkedus schreef:
Ik ben niet in paniek hoor, maar dit schoot me ineens door mijn hoofd na dat Filmpje:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... NVAErFTQ03

En like I said: ik ben iemand die anticipeert. Dus vroeg me af of anderen zich dit ook af vragen. kennelijk niet. Ook prima.

Als je wilt anticiperen lijkt mij dat je stalhouder je eerste aanspreekpunt is, niet Bokt. Dat zou voor mij anticiperen zijn; vragen stellen aan mensen die niet de leiding hebben over jouw stal of het management op basis van aannames en mógelijke (maar niet per se) waarschijnlijke (doem)scenario’s van paarden die dagenlang in de natte zooi staan, is stressen.