Paard onregelmatig - opbouw peesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Paard onregelmatig - opbouw peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 19:30

Hoi allemaal, even in het kort wat ik met mijn paard de voorbije maanden heb meegemaakt...

Hij is een ruin, 7 jaar, PRE, loopt niveau 2 in belgie ( ik denk dat dat vergelijkbaar is met M-niveau in NL)

Ik vat kort samen:

Juli 2019 Peesblessure aan de tussenpees - aanhechting rechtervoorbeen. 3 maanden op de weide - ingespoten met PRP

Sept 2019 Paard loopt correct , alsnog gekozen om hem te castreren (was geen doen op de weide als hengst) - 6 weken rust

Oktober op pension voor de winter vertrokken. Paard blijkt mank. |(
Opini DA1: blessure niet genezen, paard moet 4 maanden in zijn stal blijven. (vond ik geen optie dus DA2 bijgehaald)
Opini DA 2: blessure is goed genezen, zit vocht op de peesschede. Ingespoten met hyaloronzuur en cortisonen.
2 weken rust ( enkel stappen)

November: paard mag werken, paard loopt niet helemaal rad.
Opnieuw DA 2: volledig kreupelheidsonderzoek uitgevoerd waarbij ze stelselmatig zijn hele been hebben verdoofd. Zelfs toen zijn been tot boven verdoofd was, liep hij niet helemaal goed maar ook zeker niet kreupel.
Nek op echo gezet, wervel gezien die heeeeeeeel klein beetje vocht had, ingespoten met hyaloronzuur en cortisonen.

December: joepie mijn paard loopt correct *\o/*
Toen is hij 2 maanden gaan revalideren: voormiddag stapband en namiddag aquatrainer.

We zijn nu reeds een kleine maand onder het zadel bezig met trainen. Rustig opbouwen, veel stap, ...
Toch loopt hij niet helemaal goed op momenten. Aan de lounge soms ook niet helemaal correct.
Op de weide of los in de bak, niets aan de hand.

Volgens de dierenarts moet hij gewoon echt beginnen werken, rust roest zeggen ze.
Maar het voelt soms niet goed aan.

Hebben jullie ervaringen met paarden die na maanden herstel terug mogen trainen?
Kan het "normaal" zijn dat hij met momenten niet helemaal goed loopt?
Geef ik het een beetje tijd? Of ren ik meteen weer naar de dierenarts?

Cheminee

Re: Paard onregelmatig - opbouw peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:35

Luister naar je gevoel. Bokt kan je zoveel vertellen.. van 4 weken extra stappen wordt hij echt niet slechter van! Van 4 weken teveel overbelasting wel!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:49

Tussenpeesblessure aan de aanhechting is wel een hele nare blessure die maar langzaam geneest voor zover ik heb begrepen.

Maar als alles verder goed is op de scans en de DA geeft groen licht voor belasting dan denk ik dat het ook echt wel kan.

Mijn paard heeft van april tot september stil gestaan met een tussenpeesblessure. Daarna heel veel rechtuit gestapt en pas sinds januari echt weer aan het rijden met wat galop er bij. Maar hij is eerst wel flink aangepakt door de fysiotherapeut met een ronde dry needling. Hij zat compleet vast doordat hij maanden lang met een zeer pootje had gestaan. Ook meteen weer gaan lessen want hij is slap en scheef geworden en dat oplossen gaat toch het fijnst met een paar ogen vanaf de grond.

Deze aanpak heeft ons veel goed gedaan. Hij bleef eerder ook wat gek lopen, niet kreupel maar ook niet zuiver. Nu hij weer losser wordt in z'n lijf wordt het steeds beter maar wij zijn nu dus 11maanden op weg sinds de dag dat hij kreupel uit de wei kwam dus het is wel een lange weg.

Heb je er al een goede fysiotherapeut of osteopaat bij gehad?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 19:51

Peesblessures vergen meestal een lange tijd rust. Ik ben geen veearts natuurlijk,daar moet je zijn voor een correcte diagnose en advies. Maar veel geduld is altijd nodig bij deze vervelende blessures.Dus dat rust roest lijkt me onjuist als paard nog niet rad is.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:10

Het is net of ik het verhaal van mijn eigen paard lees.
Die was in oktober 2018 niet onregelmatig, maar had wat vocht in het been. Bleek een aanhechtingsblessure van de tussenpees. Is ingespoten met PRP.
Tot april 2019 gerevalideerd, maar werd toen ineens ernstig kreupel, ingespoten met hyaluronzuur.
Na 2 weken het stappen weer opgepakt, maar bij het eerste drafje weer meteen kreupel.
Toen vanaf juni 2019 tot november 2019 helemaal met rust gelaten op de wei, daarna weer rustig opbouwen en in februari 2020 groen licht gekregen. Klinisch weer goed en de scan goed.

Kortom, ben nu bijna 1,5 jaar onderweg en eindelijk gaat het de goede kant op. Dus wat extra stappen, zeker doen! Als ze niet rad lopen, hebben ze pijn. Je wil eigenlijk met opbouwen net tegen de pijngrens aanblijven. Een klein signaal dat het nog niet helemaal goed zit, zorgt juist voor herstel. Maar als ze echt kreupel lopen dan doe je te veel.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen kreupel en scheef/onbalans. Mijn paard is momenteel ook nog scheef en heeft weinig balans, dat zie je soms ook in het lopen. Dan juist wel rustig door trainen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:53

Is zijn hals nogmaals gecontroleerd of de ontsteking weg was?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:04

Ik weet het niet. Het moet allemaal snel begrijp ik hieruit. Is het een optie om jouw paard een jaar op dew wei te zetten en dan weer rustig op te bouwen mocht het dan rad zijn. Voor mijn idee gaat dit allemaal veel te snel en blijf je zo in de problemen met jouw paard. Na de rustperiode eindeloos stappen eerst alleen op het harde en geleidelijk aan over verschillende bodems.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:06

En niet werken als ze onregelmatig zijn, dat zijn ze niet voor niets.
Tenzij de dierenarts daar een hele goede verklaring voor heeft om dat wel te doen.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:11

Ik zou dit paard lekker buiten laten lopen en een paar keer per week een stukje op straat stappen.

Ik heb zelf nooit een paard met peesblessure gehad, maar als ik in mijn omgeving kijk dan zijn degene die gewoon voor maanden in de wei gegooid zijn echt beter genezen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:19

Ik zou met een onregelmatig paard niet rijden en longeren. Onregelmatig is niet goed, dus niet aan het werk.
Op het harde wandelen lijkt me dan een beter idee, dagelijks of een paar keer per week.
Lekker op de wei laten verder en geduld hebben.
Peesblessures hebben echt een hele lange herstel tijd nodig.
Als je paard dan weer rad is zou ik met een revalidatie trainer aan het trainen gaan, zodat je iemand hebt die verstand heeft van het paardenlichaam en zorgt dat je niet te snel maar wel de juiste oefeningen doet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:26

Als ik dit lees, denk ik: ik zou DA1 nog eens contacten.

Die stelde misschien wel iets voor wat je niet leuk vond, maar mogelijk had die wel de goede diagnose.

Ik vind het toch vreemd dat de diagnoses zo ver uit elkaar liggen :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:30

LiselotZorro schreef:
Ik zou dit paard lekker buiten laten lopen en een paar keer per week een stukje op straat stappen.

Ik heb zelf nooit een paard met peesblessure gehad, maar als ik in mijn omgeving kijk dan zijn degene die gewoon voor maanden in de wei gegooid zijn echt beter genezen.

In de acute fase moeten ze wel stalrust krijgen. Daarna kunnen ze wel op de wei maar niet als ze daar opgejaagd worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:42

Mijn paardje was vorig jaar ook niet helemaal 100% rad.
Je zag het niet met lopen, maar als je erop zat voelde je het wel.

Dit was mei/juni. Warme weer kwam eraan en lekker vrij gegeven.
Kliniek geweest. Op het zachte zag de da niets. OP het harde heel maar dan ook heel minimaal leek ze een half stapje niet helemaal 100 te lopen (da zei letterlijk, maar dan moet je echt mierenN).
Buigproef links voor gedaan, heel minimaal positief. Toen hij rechts voor wilde doen viel hem op dat hij links iets minder ver kon buigen. Terug naar links, iets mee druk bij buigen en reactie (lichte reactie overigens).
Röntgen foto's gemaakt, lichte oneffenheid op het buitenste sesambeentje.
Echo erbij, was nieuw trauma precies bij de pees aanhechting. Pees minimaal vocht.
Advies gewoon lekker 24/7 op het land laten lopen. Wel dagelijks stappen. Minimaal 30 minuten, geen max. Liefst op het harde, zachte mocht ook mits niet mul of ongelijk. Mocht aan de hand of onder de man.
Eind september op advies van de da 2 minuutjes draf erbij gaan pakken. Dit deden we wel in de bak (mooi vlak en stevige bodem) en alleen rechtuit.
Eind oktober weer opnieuw gescand en alles zag er weer super uit. Groen licht weer voor alles gekregen.

Maar wat we wel gedaan hebben voordat we haar weer volledig oppakte is de ostheo erbij gehaald. Bleek door het compenseren toch wel wat vast te zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:08

ruitje schreef:

Die stelde misschien wel iets voor wat je niet leuk vond, maar mogelijk had die wel de goede diagnose.

Het is inderdaad vreemd dat het gaat van niet genezen naar wel. Heeft DA1 dan ook een scan gemaakt?

Maar ik blijf er ook bij; is de hals wel gecontroleerd of die ontsteking echt weg was? Daar kunnen ze ook hele vage klachten en onregelmatigheid van krijgen. Je moet bij beide dingen echt zeker weten dat ze weg zijn en dat doe je beide door het te controleren met een scan. Voor die pees zou langer rust misschien goed zijn, voor die hals is het niet goed om rust te hebben als de ontsteking niet weg is.

Mijne is trouwens zonder maanden op de wei genezen van peesblessure. Ze stond er wel op, maar was wel in combinatie met stappen, koelen en regelmatige controles. Alleen als ze niet lekker liep had ik overleg met de DA en was het iets rustiger aan doen. Maar dat was allemaal in overleg met de DA op de kliniek dus, zowel de weidegang als daarnaast wel bezig blijven met stappen en later opbouwen.

Anjali, niet altijd hoor. Ik heb dat beide keren niet gedaan in overleg met de DA. Hij vond dat ook niet nodig, zolang er buiten niet gek werd gedaan. Nee, we zaten er niet op, maar ze kwam wel buiten en werd voorzichtig gestapt aan de hand om vervolgens te koelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 10:24

Zal wel aan mij liggen, maar ik voel haast in dit verhaal. Dat werkt nooit, het gaat om rust en geduld. Mijn lieve paard is sinds maart 2018 kreupel. Bleek in de kliniek een pittige peesblessure aan het achterbeen. Op paddockrust (hij mag geen gras wegens IR), wel lasertherapie gedaan, 10 sessies. Dat werkte, de zwelling was gauw weg. Vervolgens begin oktober weer naar de kliniek geweest voor een echografie. Iets verbetering, lichte stapoefeningen, verder nog paddockrust. Overigens rent hij soms als een gek, hoor, dat hou je niet tegen buiten. Ik heb mijn paard verder gewoon met rust gelaten qua training en ga dit voorjaar (hopelijk, met al deze toestanden) weer naar de kliniek. Hij lijkt veel beter te lopen, dus ik ben erg hoopvol. Ik wacht liever te lang met opbouwen, dan dat ik ga forceren. Dierenarts vroeg me een jaar geleden ook of ik 'tijd' had, omdat deze blessures erg lang duren. Ik was zo heerlijk bezig met mijn paard, toen hij kreupel werd. Leuk is anders, maar een peesblessure kost veel tijd en geduld. Dat is wat het is, mijn paard's gezondheid is het belangrijkste...... Mijn tip is rust, geduld, tijd, goede orthopeed/arts....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 14:28

MyWishMax schreef:
ruitje schreef:

Het is inderdaad vreemd dat het gaat van niet genezen naar wel. Heeft DA1 dan ook een scan gemaakt?

Maar ik blijf er ook bij; is de hals wel gecontroleerd of die ontsteking echt weg was? Daar kunnen ze ook hele vage klachten en onregelmatigheid van krijgen. Je moet bij beide dingen echt zeker weten dat ze weg zijn en dat doe je beide door het te controleren met een scan. Voor die pees zou langer rust misschien goed zijn, voor die hals is het niet goed om rust te hebben als de ontsteking niet weg is.

Mijne is trouwens zonder maanden op de wei genezen van peesblessure. Ze stond er wel op, maar was wel in combinatie met stappen, koelen en regelmatige controles. Alleen als ze niet lekker liep had ik overleg met de DA en was het iets rustiger aan doen. Maar dat was allemaal in overleg met de DA op de kliniek dus, zowel de weidegang als daarnaast wel bezig blijven met stappen en later opbouwen.

Anjali, niet altijd hoor. Ik heb dat beide keren niet gedaan in overleg met de DA. Hij vond dat ook niet nodig, zolang er buiten niet gek werd gedaan. Nee, we zaten er niet op, maar ze kwam wel buiten en werd voorzichtig gestapt aan de hand om vervolgens te koelen.

Bij een ernstige acute peesblessure is hij echt zo kreupel dat hij niets kan.Anders is het een licht geval.Maar ook dat heeft tijd nodig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 18:43

Wat mijn advies zou zijn: laad je paard op en ga naar kliniek De Raaphorst in Wassenaar bij
Franklin Lashley, of, naar het SMDC in Heesch bij Frans van Toor en laat een UTC scan maken. Deze scan geeft een detailbeeld van hoe het met de pees gesteld is. Verder krijg je een gedetailleerd opbouwschema en echt, dat wordt héél langzaam opgebouwd.