Ik hoop dat jullie tips hebben. Mijn paard loopt de hele dag in de wei (07.15 tot 20.00? In elk geval tot ik klaar ben met werk). Hij staag rondom op ijzers en dit gaat verder erg goed. Heb hem bu een maand of 5 en bij zijn oude eigenaar stond hij maar een paar uurtjes buiten met springschoenen want hij trapt zijn ijzer af. Ik heb het geprobeerd zonder, maar het is niet te doen. Hij heeft al een keer of 2 a 3 zijn ijzer eraf geslagen.
Heb al met de smid erover gehad, takken korter, opzetje voor, 2 weken springschoenen daarna af, maar niks helpt. Des komt het omdat hij nog kracht mist achter waardoor hij aantikt, anderzijds is hij gewoon erg lomp in een speelse bui.
Hebben jullie tips, welke springschoenen of hebben jullie andere dingen wat kan helpen?
Ik doe ze liever niks om de benen, maar elke keer het ijzer er op nieuw onder word ook niemand beter van.....
Nouvel
Geplaatst: 07-03-20 09:46
Grotere springschoenen die er echt goed overheen vallen?
Is het evt een optie om hem een poosje zonder ijzers te zetten tot hij sterker is?
Zamba
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-20 09:55
Nouvel schreef:
Grotere springschoenen die er echt goed overheen vallen?
Is het evt een optie om hem een poosje zonder ijzers te zetten tot hij sterker is?
Grotere springschoenen heeft hij nu om, en dat gaat best goed. Maar het liefste heb ik er natuurlijk niks om. Zeker als het nat is met het oog op mok e.d.
Ik heb jaren gegoocheld met de ijzers van mijn draver. Ook steeds aftrappen door onbalans. Uiteindelijk hebben 2 dingen geholpen. Allereerst de ShoeSecure. Die is echt een garantie dat er niks afgetrapt wordt. Maar moet je dus wel steeds op en af doen.
Toen hij wat meer balans kreeg, werkte een draverijzer het beste. Het is een licht ijzer, rond van onder ipv plat. Hierdoor is het voorbeen net iets sneller weg, waardoor hij niet meer afgetrapt werd. Enige nadeel is dat ze sneller slijten, ik reed best veel buiten. In de zomer moest ik elke 6 weken nieuw. In de winter soms 9 weken . In elk geval met deze ijzers nooit meer afgetrapt. Succes!
Een natte ondergrond kan negatieve invloed hebben, sowieso kan elk paard een ijzer verliezen door onhandigheid etc. Maar wat jij omschrijft ligt toch aan de manier waarop de ijzers eronder zijn gezet. Ja... aan de smid dus. In onze handelsstal komen vaak klanten met dergelijke klachten. Hun paarden worden hier door onze smid beslagen, lopen 8 tot 10 uur per dag buiten en.... hebben zeer zeldzaam een ijzer eraf. Klanten zijn daar altijd heel verbaasd over. Springschoenen etc. doen we niet aan. Kortom: ik zou toch eens kijken naar een andere smid.
Betere smid zoeken. Mijn paard was ook zo, werd beslagen door smid 1 en die gaf ook aan takken korter te hebben gemaakt en dergelijke. Toen door verhuizing genoodzaakt om een andere smid te zoeken, en bij hem liggen ze er echt nooit af.
Uiteindelijk lag het aan veel elementen, maar goed beslagen werd hij niet. Het is daarnaast een heel vlug paard die veel speelt, dus daar werd het altijd op gegooid. Maar als ze écht goed beslagen worden blijven ze er echt wel onder.
Ik ben zoals het hier op bokt genoemd zal worden echt opzoek naar symptoom bestrijding. Heb een hele fijne en goede smid en al helemaal in vergelijking met waar hij vandaan komt (lees, dubbele lip voor, ronde ijzers terwijl hij ovale vorm voeten heeft....) een smid zoeken voor een kramper die rondom op ijzers moet en dan ook ng zonder verdoving is niet makkelijk. Deze doet het met heel veel geduld en rust en dan komt het helemaal goed. De takken hebben we al bekeken, die kunnen niet korter en ook niet ronder. We moeten nu roeien met de riemen die we hebben. Ald dat betekend springschoenen tot hoj sterker os dan is dat zo, maar ik dacht misschien zijn er mensen die andede dingen hebben of doen, zoals idd de shoe secure
Bowo
Geplaatst: 07-03-20 11:58
Ook hier de tip: andere smid. Hier ging een paard ineens heel veel ijzers aftrappen, op een gegeven moment zelfs 3x in 1 week. Van alles geprobeerd, niets hielp natuurlijk. Naar een andere smid gegaan en weer zelden een afgetrapt ijzer
Mijn merrie is gewoon ronduit onhandig en die staat dus echt 24/7 met goed grote springschoenen. Andere smid roepen is lekker makkelijk maar bij sommige paarden ligt het gewoon aan hun doen. Hier zijn de takken korter en strijk beslag dus met een afgeslepen randje zodat ze er als het ware af glijd. Dit gaat in de goed maar in de zomer als het land glad is wil hij er wel eens af. Hoop dat jullie straks ook een fijne manier hebben gevonden om ze er om te laten!