Gekantelde hoefbenen en geen ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maria500

Gekantelde hoefbenen en geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 11:33

Ik had een vraag, mijn paard heeft in het verleden verschillende keren last gehad van hoefbevangenheid.

Twee jaar geleden zijn er foto's gemaakt op de kliniek, waaruit is gebleken dat ze gekantelde hoefbenen heeft en een doorgezakt voetje. De kliniek heeft destijds aangegeven dat ze niet meer van deze ijzers af zou kunnen (dacht ik mij te herinneren). Sindsdien is ze ook niet meer bevangen geweest.

Volgens mij werd er toen gezegd dat het een proces is dat begint en telkens maar doorgaat met kantelen. Met een breakoverbeslag kan het hoefbeen niet verder kantelen.

Nu heb ik iemand gesproken die meerdere paarden in bezit heeft, die ook een kanteling hebben, maar ijzersloos zijn en dat dit al jaren goed gaat.

Mijn vraag klopt het dat je uiteindelijk je paard zonder ijzers kan laten met een kanteling of is dit niet mogelijk?

röntgenfoto's van mijn paard kan ik per pb even toesturen.
Laatst bijgewerkt door maria500 op 01-03-20 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Re: Gekantelde hoefbenen en geen ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:38

Het is niet zo dat de kanteling steeds verder gaat. Wel raakt de punt van het hoefbeen soms vervormd door de druk er op. (z.g. hoedenrandje) kan me niet voorstellen dat een ijzer dat proces helemaal tegenhoudt maar het zal de druk op de zool wel wat verminderen misschien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:38

De vraag is meer of je wil gaan testen of dat het kan, met alle risico's van dien.
Prachtig dat het bij 1 persoon lukt, ik gok dat je hier 2 soorten reacties gaat krijgen: voorstanders van ijzers en tegenstanders van ijzers.

Als het nu goed gaat zou ik het niet veranderen. Die van mij is met kanteling en sinkers gaan hemelen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:39

Als je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid dan zou ik 't er zelf niet op wagen, maar hier ook iemand die een paard heeft laten hemelen vanwege HB + kanteling.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:42

Mijn paard is ook bevangen geweest en had een hele lichte kanteling. Voor hem is vaak bekappen de oplossing geweest.
Maar als de dierenarts aangeeft dat van de ijzers af niet verstandig is zou ik dat niet meer gaan proberen.
Wil je dat toch echt wel zou ik eerst weer foto's laten maken en kijken of de dierenarts tot een ander oordeel is gekomen.
Ik zou het nooit zo zelf ineens beslissen zonder verder informatie in hoe het er nu voor staat.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 11:46

Het kantelen van het hoefbeen is zeker geen ontstopbaar proces. Als alle factoren goed zitten kan je het zeker stoppen en kan het hoefbeen zelfs richting (ik zeg niet helemaal) de juiste positie gaan.

Ik zou het er wel op wagen, mits je een hele goede smid/bekapper hebt die hier ervaring mee heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 12:14

Het advies ijzers eronder houden of eraf halen is niet te geven via de PC. Ik heb veel paarden gezien die het met blote voeten ontzettend goed deden, maar het is wel belangrijk dat je dan een smid/bekapper hebt die weet waar hij mee bezig is. Anders gaat het razendsnel de verkeerde kant op.
Het is ook belangrijk dat je de DA mee hebt in het proces. Heb het er met elkaar over, evt samen met de smid/bekapper. Zomaar dingen gaan doen, tegen het advies van de DA in, is niet slim, want je moet gewoon allemaal aan boord zijn voor zoiets vind ik. Als de DA niet achter het proces van ijzers verwijderen staat ( om welke reden dan ook) loop je elkaar in de weg als er iets misgaat en er is behandeling nodig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:43

Ik zou eerst weer contact opnemen met de DA/kliniek waar je toen geweest bent. Laat je goed uitleggen wat het advies destijds was en waarom. Stel ook je vragen over of het zonder kan en wie ze dan aanraden. Dan heb je meer kennis om je beslissing op te baseren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 15:40

Het ligt er denk ik ook aan hoe dik of dun de zolen zijn en hoe ver het hoefbeen gekanteld is.
Je wilt toch niet meemaken dat het hoefbeen door de zool heen prikt straks omdat de zolen dunner worden van het zonder ijzers staan.
Ik denk dat het een kwestie is van goed de foto’s bekijken samen met dierenarts en Hoefsmid/bekapper.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 16:13

Als ik zo de reacties lees, denk ik dat ik haar toch gewoon op ijzers laat! Dankjewel, mocht ik het ooit willen gaan proberen, ga ik idd eerst contact opnemen met de kliniek.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:28

Als je paard nu goed loopt, dan zou ik niet gaan experimenteren. Het risico dat het gevoelig wordt is aanwezig en of je het dan weer goed krijgt...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 10:44

ik ben zelf pro-ijzerloos. Dus ik zou op een hb'er geen ijzers onder laten zetten maar het eerst met goed bekappen proberen.
Moest ik echter eentje hebben met een hb verleden, die nu op ijzers staat en het daar perfect op doet en pijnvrij is, dan zou ik de ijzers eronder houden. Onder het mom van: don't change a winning team.
Als je ze er nu onderuit haalt moet je sowieso rekenen op een jaar voor het paard weer helemaal goed zal lopen, met het risico op herval die misschien de verkeerde kant op gaat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:05

Ik denk dat je het best overlegt met je DA en hoefsmid.

Hier twee shetjes die bij de vorige eigenaar(s) meerdere malen hoefbevangen hebben gestaan met kanteling tot gevolg.
Deze kan ik heel goed houden op gewoon blote voetjes, maar wel om de 2 maanden bekappen en een bekapper die ze speciaal daarvoor iets schuiner zet. Verder natuurlijk het 'hoefbevangenheidsdieet': altijd op een paddock met onbeperkt droog hooi en minimaal gras (max 2 uurtjes).
Zij doen het daar perfect op, geen pas kreupel, lopen graag en zijn happy. Eentje krijgt ook wel ondersteuning bij voor artrose in de winter.

Hier staat ook grote 1 pony die gekantelde hoefbenen had/heeft en blootsvoets wordt gehouden. Ook speciaal bekapt, alhoewel minder frequent. Maar dat gaat helaas minder goed, op verharding durft ze regelmatig wel met een voetje korter te stappen. Op het zachte trekt ze dan weer de mooiste spurts eruit. Ze staat op pensioen, maar eerlijk denk ik niet dat ze het nog zou aankunnen om regelmatig te belasten of buiten te wandelen met die voetjes.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:25

Wij hebben ook een EMS'er die zeer gevoelig is voor HB. haar hoefbeen was ook gekanteld, maar ze kon niet lang genoeg staan om er een ijzer onder te slaan. Met veel geduld, pijnstilling (in het begin) en regelmatig bekappen (door een traditionele smid met veel ervaring in HB) staat de pony nu weer gewoon blij te zijn, en op recente röntgen is zelfs te zien dat het hoefbeen weer de goede kant op is gekanteld!
Ik ben zeker niet tegen ijzers, en ik denk dat het ook zeker helpt, persoonlijk zou ik er wel een ander soort ijzer onder laten slaan die de druk van de voorkant af haalt (het simpelst is hier gewoon een ijzer achterstevoren eronder slaan). Nadeel van een ijzer is wel dat alles gelijkmatig afslijt, terwijl de hoef juist een (hele geleidelijke) standverandering moet doormaken: achter moet nét iets harder slijten dan voor, maar voordat de stand echt anders kan, moet de hoef eerst zodanig ver groeien dat er genoeg zool onder het hoefbeen zit, en dan is een ijzer juist goed (hebben wij destijds opgelost met 24/7 hoefschoenen, is ook niet aan te raden).
Als het hoefbeen eenmaal is gekanteld, blijft het altijd een gevoelige zaak (hoeflamellen groeien nooit meer zo stevig in elkaar als voor de kanteling), en als je nog met het paard wilt werken (ook al is het licht) zou mijn voorkeur wel uitgaan naar een ijzer.

TL;DR: ja het kan zonder ijzers, dit is een proces van een lange adem, maar in jouw geval zou ik er een ijzer onder houden

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:57

Het is per paard verschillend denk ik. Ik heb een pony met chronische hoefbevangenheid en een sincker. In overleg met de kliniek op ijzers gegaan en daar zeker 3 jaar opgestaan. Bij het beslaan stond hij met zijn blote voet op een rubberenmat omdat hij de druk op zijn hoef niet kon dragen.

Inmiddels hebben we een traject doorlopen bij een holistisch art en geloof het of niet, mijn pony is inmiddels ijzer-loos en huppelt weer blij door het leven. Deze beste man heeft geholpen om mijn pony er helemaal bovenop te helpen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:12

Hier paard wat 1x hoefbevangen is geweest na eten van hele zak biks.

Rest van ze leven heeft blootvoets gelopen, geen speciaal voer en nooit klachten gehad.

Ik ken jou paard niet maar af toe heb ik zelf idee dat ook een verdien model is dat paard na 1x hoefbevangen de rest voor zijn leven op ijzers moet en speciaal voer. Ander verhaal is wel wanneer paard constant last heeft van hb.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:41

Blussem schreef:

Rest van ze leven heeft blootvoets gelopen, geen speciaal voer en nooit klachten gehad.

Ik ken jou paard niet maar af toe heb ik zelf idee dat ook een verdien model is dat paard na 1x hoefbevangen de rest voor zijn leven op ijzers moet en speciaal voer. Ander verhaal is wel wanneer paard constant last heeft van hb.

Wat is de blijvende schade bij jouw paard?

Het gaat bij HB paarden echt om het klinisch beeld. De ene kan met een lichte kanteling niet meer lopen en de ander kan met een sincker prima lopen. Ik denk vooral, als het nu goed gaat, verander dan vooral niks aan het huidige beleid.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:44

Blussem schreef:
Ander verhaal is wel wanneer paard constant last heeft van hb.

TS geeft aan dat haar paard meermaals HB is geweest. Da's wat anders dan 1x na het eten van een zak voer.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:00

Tessebes schreef:
Blussem schreef:

Wat is de blijvende schade bij jouw paard?

Het gaat bij HB paarden echt om het klinisch beeld. De ene kan met een lichte kanteling niet meer lopen en de ander kan met een sincker prima lopen. Ik denk vooral, als het nu goed gaat, verander dan vooral niks aan het huidige beleid.

Dat paard hoefbevangen is geweest was bij de vorig eigenaar gebeurt. Daar was ik zelf niet bij. Maar heb zelf niks aan gemerkt en paard heeft rest van zijn leven prima wedstrijden gelopen en nooit klachten gehad.
Liep trouwens ijzerloos.

Over hoef kanteling gesproken, vaak wordt op moment een foto gemaakt. Maar wordt er ook wel eens een jaar later een foto gemaakt om te kijken of de hoef er geen herstel is opgetreden of dat het verergert is?
Het lijkt mij dat je geen uitspraak over kunt doen of speciale beslag of bekappen wel nodig is zonder dat er een rontgen foto is gemaakt.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:33

Luister naar je dierenarts - die heeft er voor gestudeerd.
Ik zou mijn paard nooit in gevaar willen brengen met zulke experimenten.
Waarom zou je iets aan willen passen wat nu goed werkt voor je paard? Don't change a winning team (of huidig beleid... )

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 16:47

Mareintje schreef:
Waarom zou je iets aan willen passen wat nu goed werkt voor je paard? Don't change a winning team (of huidig beleid... )

Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat. Er zijn ook genoeg stallen waar deze eis niet is, dus daar ga ik opzoek naar. Het gaat nu idd al zo lang goed.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:25

Blussem schreef:
Over hoef kanteling gesproken, vaak wordt op moment een foto gemaakt. Maar wordt er ook wel eens een jaar later een foto gemaakt om te kijken of de hoef er geen herstel is opgetreden of dat het verergert is?
Het lijkt mij dat je geen uitspraak over kunt doen of speciale beslag of bekappen wel nodig is zonder dat er een rontgen foto is gemaakt.

Hoefbeenkanteling en zeker een sincker wordt altijd vastgesteld dmv röntgenfoto's. Herstel is eigenlijk niet mogelijk, omdat de lamellenverbinding tussen hoefbeen en hoefwand verbroken is. Je hebt verschillende gradaties hoefbevangenheid, waarschijnlijk is jouw paard licht bevangen geweest en is de lamellenverbing nog (gedeeltelijk) in stand. Dat is een heel ander scenario dan het geval van de TS.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:31

Tessebes schreef:
Blussem schreef:

Hoefbeenkanteling en zeker een sincker wordt altijd vastgesteld dmv röntgenfoto's. Herstel is eigenlijk niet mogelijk, omdat de lamellenverbinding tussen hoefbeen en hoefwand verbroken is. Je hebt verschillende gradaties hoefbevangenheid, waarschijnlijk is jouw paard licht bevangen geweest en is de lamellenverbinding nog (gedeeltelijk) in stand. Dat is een heel ander scenario dan het geval van de TS.

Dat kan ik alleen maar beamen. Wij hebben wel na een jaar nog eens foto's laten maken, je ziet dat het hoef weer rechter komt te staan maar het gat dat is ontstaan tussen hoefbeen en hoefwand is er nog steeds, ook al is het kleiner.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 17:49

Hier een uitleg tussen herhaalde bevangenheid die weer kan herstellen, en een sinker:
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/sincker/
Als de laatste foto's twee jaar terug zijn, dan zou ik die opnieuw laten maken en dan (laten) beoordelen hoe de stand van zaken is. Als het dier nooit meer opnieuw bevangen is geweest dan zou het kunnen dat de lamellenverbinding hersteld is.
Dat is alleen op foto's te zien.
Het duurt minimaal een jaar voordat de hele hoefcapsule vernieuwd is. Zonder terugval, en met correcte bekapping en aangepast management.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 17:36

maria500 schreef:
Mareintje schreef:

Ik begon te twijfelen, omdat ik aan het rondkijken ben voor een andere stalling en sommige paddock paradises nemen geen paarden aan met ijzers, een van die eigenaren zei dan ook dat het bij hun op stal altijd goed gaat. Er zijn ook genoeg stallen waar deze eis niet is, dus daar ga ik opzoek naar. Het gaat nu idd al zo lang goed.

Op een plek waar ook om medische redenen geen ijzers zijn toegestaan zou ik sowieso met een boog omheen lopen.
Ik vraag me dan direct wat ze nog meer voor radicale ideeën er op na houden.