Hoeven droog houden

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 50871
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 09:44

Kan iemand uitleggen wat ik precies wel of niet moet zien op de foto’s? En ik snap nu wat een gebroken voet as is maar wat zijn precies de oorzaken of gevolgen daarvan? Graag om van te leren. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:47

Meestal zijn incorrecte voetstanden aangeboren (en kunnen dan nog goed gecorrigeerd worden), maar ook door slecht bekappen/beslaan kan de voetas veranderen, ook door hoefaandoeningen kan de voetas veranderen, dit leidt tot slijtage.

In het geval van TS haar paard is er slecht hoefmanagement geweest, de teen is lang, de verzenen ondergeschoven, het paard is op een tweelips ijzer gezet, de combinatie van deze factoren is wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat het hoefbeen naar achter kantelt (dus horizontaal wordt), want de teen wordt langer en de verzenen lager omdat er meer druk op komt, en een breuk in de voetas naar achter ontstaat.

Afbeelding
Ik ben even zo vrij geweest lijntjes te tekenen (ik ben mobiel dus ze sluiten niet aan, kreeg t niet voor elkaar, maar het idee is duidelijk denk ik).

Waarschijnlijk heeft dit paard altijd al een langere teen en lagere verzenen gehad, dat is niet erg, maar vergt wel goed hoefmanagement zodat het niet erger wordt en dus geen hoef zoals in de OP ontstaat. De hoef in de OP is wel weer dusdanig te corrigeren dat het paard weer correcter op de hoef komt.

MarjanB

Berichten: 17044
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:48

Klopt.. ze stond al jaren zo op de voeten.. onbegrijpelijk dat ze nog verdienstelijk in het z2 rondliep en die eigenaar niet heeft ingegrepen toen ze in de staak ging en in heesch zeiden dat het anders moest..

Afbeelding
Afbeelding

Lizz

Berichten: 8928
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:15

Hoefsmid komt vandaag toch? Ben benieuwd wat hij gaat doen, succes!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:24

MarjanB schreef:
Klopt.. ze stond al jaren zo op de voeten.. onbegrijpelijk dat ze nog verdienstelijk in het z2 rondliep en die eigenaar niet heeft ingegrepen toen ze in de staak ging en in heesch zeiden dat het anders moest..

[ [url=m/dYQvmu.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uxgabr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja bizar zeg... Gelukkig is de hoef al wel wat verbeterd ondertussen.

Ik ben benieuwd wat de smid zegt. Hoe laat komt ie?

Suzanne F.

Berichten: 50871
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:59

In welke hoek qua graden horen de lijntjes eigenlijk te staan op de foto?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:45

Suzanne F. schreef:
In welke hoek qua graden horen de lijntjes eigenlijk te staan op de foto?

Ca 45/50 graden tot de grond is ideaal. Iig zouden de twee lijntjes één rechte lijn moeten zijn, dan is er geen breuk in de voetas.

Lizz

Berichten: 8928
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:47


_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:49

Dat boek is ook echt een aanrader. Heel erg interessant.

En ik zie dat ik grond zeg, maar t is inderdaad de wand.

MarjanB

Berichten: 17044
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:24

Ff korte update, super leuke fijne smid, zo jammer dat hij me maar eenmalig kan helpen.. heel veel geleerd :)

Hij heeft dr op een leren zooltje zonder vulling gezet en op een voorijzer met dubbele lip. Dit Ivm losse wand en dat dit even steun geeft. Merkte meteen dat ze weer beter liep. Kon niks van de voet af.. ook niet van de teen.. zit zo weinig aan dat hij bijna niet kon nagelen. hij heeft alleen wat geraspt en nu eerst zaak dat voet de ruimte krijgt om te groeien. Daarna komt pas de rest. Hij heeft gelijk een smid voor me gebeld die het over kan nemen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lizz

Berichten: 8928
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:27

Wat fijn dat ze al gelijk wat beter loopt.
Zo te zien heeft hij wel wat verhoging onder der hiel aangebracht? Het leertje lijkt daar dikker te zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:29

Ik zie dat hij iets een wigje van het zooltje heeft gemaakt, heeft hij gezegd waarom dat is gedaan? Ik vermoed om de druk op de verzenen te verlichten zodat die ook normaler kunnen groeien?

Suzanne F.

Berichten: 50871
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:52

De hoeven lijken nog steeds lang. Wat bijzonder dat er niks af kon.

MarjanB

Berichten: 17044
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 14:56

Nee geen wigje is denk ik omdat het leer daar wat minder druk heeft.

Denk dat er niks af kan ook voor omdat dat hoefbeen zo naar voren staat. Deze man is echt zeer kundig en reist de hele wereld rond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:11

Suzanne F. schreef:
De hoeven lijken nog steeds lang. Wat bijzonder dat er niks af kon.

Vind ik eigenlijk niet, de teen is lang, maar aan de zijkanten is de hoefwand echt kort.


MarjanB schreef:
Nee geen wigje is denk ik omdat het leer daar wat minder druk heeft.

Denk dat er niks af kan ook voor omdat dat hoefbeen zo naar voren staat. Deze man is echt zeer kundig en reist de hele wereld rond.

Ik bedoel dat het zooltje bij de hoefbal dikker is, dus wat tapser toe loopt naar voren, dus soort van wigje. Maar dat klinkt iig logisch.

Ik ben wel benieuwd waarom hij geen breakover beslag gelegd heeft? Ook daar kunnen twee lippen aan gesmeed worden, dacht ik. Juist zo'n lange teen kan dan makkelijker afrollen, zou je denken?

Ze staat iig een stuk beter op de voeten. Fijn dat je meteen verschil merkte.

Barvrouwke
Berichten: 3709
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:12

Wel grappig dat die nassau's in hun boek zetten dat vetten onzin is, maar vervolgens wel vetten na hun beslaan :Y)

Wat zei deze smid over het drooghouden?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:16

Fijn dat je een goede smid hebt gevonden en via deze smid weer een goede opvolger hebt.

Heb ooit een paard gehad met dunne wanden (verder geen probleemvoeten) en die stond op hetzelfde beslag als die van jou nu. Heeft er altijd goed op gelopen.

MarjanB

Berichten: 17044
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:17

Nee zooltje is niet met wigje, voor even dik. Heb het in handen gehad. Ja zat niks aan zei die. Ben zo blij dat hij kon! Breakover had gekund en hij zei dat liploos misschien in toekomst wel beste is. Maar voor nu was dit de beste oplossing Ivm losse wand over hele breedte :(

Barvrouwke is wat olie omdat hij er over is geweest met de vijl. Hij heeft er ook een sealer onder gedaan om de hoefwand wat sterker te maken.

Ze mag weer gewoon op de wei! Deze man vind binnen zetten onzin :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:20

MarjanB schreef:
Nee zooltje is niet met wigje, voor even dik. Heb het in handen gehad. Ja zat niks aan zei die. Ben zo blij dat hij kon! Breakover had gekund en hij zei dat liploos misschien in toekomst wel beste is. Maar voor nu was dit de beste oplossing Ivm losse wand over hele breedte :(

Barvrouwke is wat olie omdat hij er over is geweest met de vijl. Hij heeft er ook een sealer onder gedaan om de hoefwand wat sterker te maken.

Ze mag weer gewoon op de wei! Deze man vind binnen zetten onzin :)

Oh, op de foto lijkt t leer bij de hoefbal dikker dan vooraan bij de teen :P. Vandaar.

Zie je wel vaker inderdaad, dubbellips als de hoefwand los zit. Hopelijk sterkt dat snel aan en kan ze over naar liploos. Voer je ook supplement om de hoefgroei te bevorderen?

judithM
Berichten: 1521
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:34

Volgens mij staat er op de site van van Nassau dat voorijzers met twee lippen volgens hen vreselijk slecht is?

Vreemd dat dat nu wel gedaan is door een smid van van Nassau?

Niet aanvallend bedoeld hoor :o ik vroeg het me gewoon af..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:38

judithM schreef:
Volgens mij staat er op de site van van Nassau dat voorijzers met twee lippen volgens hen vreselijk slecht is?

Vreemd dat dat nu wel gedaan is door een smid van van Nassau?

Niet aanvallend bedoeld hoor :o ik vroeg het me gewoon af..

Dat klopt ook, wanneer deze permanent gebruikt wordt. Maar dit is een medisch beslag. Geen permanent beslag.

MarjanB

Berichten: 17044
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 15:41

Dit is geen van nassau smid maar 1 die hij goed kent en hier redelijk in de buurt woont. Ik wist niet wie de beste man was tot ik gister ging googelen :')

Ik voer idd spul voor de hoefgroei, smid zei alleen dat zolang paard pijn heeft en er zulk beslag onder zit een voet gewoon niet groeit.. nu hopelijk wel weer!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 43284
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:47

MarjanB schreef:
Dit is geen van nassau smid maar 1 die hij goed kent en hier redelijk in de buurt woont. Ik wist niet wie de beste man was tot ik gister ging googelen :')

Ik voer idd spul voor de hoefgroei, smid zei alleen dat zolang paard pijn heeft en er zulk beslag onder zit een voet gewoon niet groeit.. nu hopelijk wel weer!

Sowieso groeien hoeven in de wintermaanden ook al minder snel dan in de lente/zomer.

Ladygiroc

Berichten: 5159
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:13

'grappig' dat jij nu op dezelfde weg bent als wat ik ben met mijn pony.
Mijn pony heeft dan geen verleden met ijzers maar werd kreupel weken nadat de smid was geweest. Teen te lang volgens vele maar er kon niks af, kreupel door gevoelige zool, ondergeschoven verzenen. Hoefbeen op de foto was gelukkig wel goed. Interessant om jouw paard te volgen en de keuze's die jij daarin maakt. :j

ruitje

Berichten: 12696
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoeven droog houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 22:28

Dit lijkt mij prima voor de stand van de hoef.

Die van mij raakt alleen zijn ijzers kwijt met zool, ze zijn toch wat minder snel weg in deze drek.

Hoop dat dat bij jou meevalt :) !