Hoeven (niet) inorde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kneif

Hoeven (niet) inorde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:33

Vorige week is de hoefsmid geweest en ik heb de indruk dat mijn paard sinds dan wat kreupel loopt vooraan.
Nu keek ik vandaag eens goed naar de straal en maak mij wat zorgen want ik vind deze er precies niet normaal uitzien. Er lijken stukken uit de straal te zijn.
Iemand die weet wat dit kan zijn? De hoefsmid heeft vorige week niets gezien aan haar hoeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anjali

Re: Hoeven (niet) inorde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:43

Helaas komt het wel vaker voor dat een paard wat kreupelt na een bezoek van de smid. Dit zou absoluut niet mogen.Meestal is het dan niet de straal,maar te kort bekapt. Of vernageld,maar dan lopen ze flink kreupel.En dan moet de smid het komen in orde maken. Als het alleen te kort is dan groeit het vanzelf bij.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:50

anjali schreef:
Helaas komt het wel vaker voor dat een paard wat kreupelt na een bezoek van de smid. Dit zou absoluut niet mogen.Meestal is het dan niet de straal,maar te kort bekapt. Of vernageld,maar dan lopen ze flink kreupel.En dan moet de smid het komen in orde maken. Als het alleen te kort is dan groeit het vanzelf bij.

Het is af en toe dat ze een beetje kreupel loopt en vooral op hardere ondergrond. Laat ons hopen dat het gewoon te kort gedaan is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:52

Aan de straal ligt het in ieder geval niet. Dat is een normale straal.
Hij kan iets te kort bekapt zijn geweest of misschien een nageltje te hoog. Maar het kan ook toeval zijn en een andere oorzaak hebben.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 19:55

Suzanne F. schreef:
Aan de straal ligt het in ieder geval niet. Dat is een normale straal.
Hij kan iets te kort bekapt zijn geweest of misschien een nageltje te hoog. Maar het kan ook toeval zijn en een andere oorzaak hebben.

Oh omdat er zoveel stukjes uit zijn dacht ik dat de straal er niet normaal uit ziet, maar ik ken er zelf nog niet zo veel van. Ik heb aan haar benen enzo gevoeld en ik voel geen extra warme plekken, dus ik hoop dat het gewoon door de bekap beurt is.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:59

De straal lijkt wat week maar verder zie ik weinig zorgwekkends.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:07

Misschien gevoelig hij stond hiervoor op ijzers en nu eronder uit?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:12

Achter lijken de steunsels wat lang, vooral laatste foto. Zou kunnen dat hij daar nu gevoelig op is terwijl de hoefwand eerst dragend was.

Bij de straal vooraan lijkt het alsof de straal zich aan het "vervellen" is en de smid de gedeelten die deels loslaten heeft weggesneden. Dat kan op zich geen kwaad, van die "flapjes" die half vast zitten kunnen juist bacteriën in komen.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 20:13

StalNollie schreef:
Misschien gevoelig hij stond hiervoor op ijzers en nu eronder uit?

De vorige beurt kreeg ze voor het eerst alleen ijzers vanvoor, en had ze erna geen last. Nu nieuwe ijzers vanvoor en vanachter weer geen, en loopt ze vanvoor een klein beetje kreupel op hardere ondergrond.

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 20:16

_Cindy schreef:
Achter lijken de steunsels wat lang, vooral laatste foto. Zou kunnen dat hij daar nu gevoelig op is terwijl de hoefwand eerst dragend was.

Bij de straal vooraan lijkt het alsof de straal zich aan het "vervellen" is en de smid de gedeelten die deels loslaten heeft weggesneden. Dat kan op zich geen kwaad, van die "flapjes" die half vast zitten kunnen juist bacteriën in komen.

Oh oké, moet ik dan telkens stukjes van de straal halen als er flapjes zijn? En vanachter heeft ze geen last, het alleen vanvoor.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:34

Als je paard op ijzers kreupel loopt gewoon de hoefsmid erbij halen.
Die gaatjes in de zool is van nat staan, of de smid heeft wat weggehaald. Is niet goed te beoordelen maar het is in deze natte tijd van het jaar niet abnormaal. Losse stukjes kun je er wel afhalen. Dan kan er ook geen troep onder blijven zitten.
Ik zie bij de onbekapte hoef wel veel zoolmateriaal zitten, en nog ongelijke steunsels. Had wel wat netter gekund.
Er wordt overal in het land inmiddels bekapcursus gegeven (o.a. via paardenhoeven.info en Denken over paarden en bij Jantine Leeflang) Je leert hoe een hoef eruit hoort te zien, en als je het wilt kun je leren je eigen paard te bekappen. Bij Heleen kun je ook alleen de theorie doen. Erg leerzaam en eigenlijk hoort het gewoon bij algehele verzorging daar wat kennis van op te doen. ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:08

Wat mij opvalt zijn de hoefballen van de voorste voeten . Waarom staat ze op ijzers? Als er geen specifieke reden voor is zijn ijzers overbodig namelijk.

Maar die hoefballen lijken bijeen geknepen. Als je de hoef in stand bekijkt langs achter vermoed ik sterk dat de hoefballen en de haarlijn ervan een V vormen? Dit mag namelijk niet

Eerste is wat ik vermoed bij uw paard. En tweede afbeelding is een correcte hoef langs achter bekeken.
Afbeelding

Kneif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 21:19

Art_Ificious schreef:
Wat mij opvalt zijn de hoefballen van de voorste voeten . Waarom staat ze op ijzers? Als er geen specifieke reden voor is zijn ijzers overbodig namelijk.

Maar die hoefballen lijken bijeen geknepen. Als je de hoef in stand bekijkt langs achter vermoed ik sterk dat de hoefballen en de haarlijn ervan een V vormen? Dit mag namelijk niet

Eerste is wat ik vermoed bij uw paard. En tweede afbeelding is een correcte hoef langs achter bekeken.
[ [url=m/Ju6hSC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik rij veel buiten met haar en vanvoor is ze erg gevoelig aan haar hoeven waardoor we hebben besloten om vanvoor ijzers te gebruiken.
Ik heb nog foto's van da achterkant van haar hoeven.

Afbeelding

Afbeelding

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:56

Kneif schreef:
_Cindy schreef:

Oh oké, moet ik dan telkens stukjes van de straal halen als er flapjes zijn? En vanachter heeft ze geen last, het alleen vanvoor.

Hoeft niet per se als je smid geregeld komt, als het flapje makkelijk loslaat kun je het evt ook zelf weghalen

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:06

Kneif schreef:
Ik rij veel buiten met haar en vanvoor is ze erg gevoelig aan haar hoeven waardoor we hebben besloten om vanvoor ijzers te gebruiken.
Ik heb nog foto's van da achterkant van haar hoeven.

Koop een paar hoefschoenen ;). Kun je jaren mee buitenrijden. De hoeven van je paard zullen alleen maar gevoeliger worden met ijzers en vervormen, en het wordt vaak een hele kluif om de hoeven na x-tijd weer te laten herstellen en sterker worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:49

Kneif schreef:
_Cindy schreef:

Het lijkt me beter om er niet zelf aan te gaan prutsen eerlijk gezegd. Ik heb vroeger op stal gestaan bij een manegehouder en die wilde niet eens dat de leerlingen de hoeven uitkrabden, "Want ze trekken maar wat los!" Nou ben jij natuurlijk geen leerling maar eigenaar,en dan ken je de hoeven van je paard. Maar losse stukken weghalen zou ik door een goede smid laten doen, en die dan eventueel vragen hoe en wat je zelf zou kunnen doen.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:35

ik zou voor hoefschoenen gaan. gezonder voor de hoeven.
er zijn zoveel soorten dat je wel goed moet kijken welke bij je paard passen.
bijv. bij de site van hoofwear. ( die hebben ook passervice)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:48

dingogirl schreef:
ik zou voor hoefschoenen gaan. gezonder voor de hoeven.
er zijn zoveel soorten dat je wel goed moet kijken welke bij je paard passen.
bijv. bij de site van hoofwear. ( die hebben ook passervice)

Dit!

Kijk ook eens op paardenhoeven.info
Zo kun je zelf leren hoe een gezonde hoef eruit hoort te zien, en weet je ook wanneer er iets niet klopt.

Ik heb 3 paarden, en heb voor alledrie hoefschoenen. Lopen er alledrie vanaf het begin perfect op. Doe er al jaren mee. Soms gebruik ik ze meerdere keren per week en soms even niet, dan staan ze netjes op hun plank en slijten ze niet, vele malen goedkoper dan hoefijzers ook.